Magyar Ifjúság, 1982. május-augusztus (26. évfolyam, 19-35. szám)

1982-06-25 / 26. szám

népzene direkt forszírozása volt az uralkodó. Ez a helyzet tudathasadást ered­ményezett. Már csak emiatt is fogékonyak voltunk a dzsessz­ iránt, ami új, erő­teljes és tiszta volt. Olyan zene, amit még nem járat­tak le. A rövidhullámú Music USA-t hallgattuk, ott jött ki igazán tisztán, élvezhetően. Ez a bebop­­korszak volt, de indulóban volt már az erőteljesebb, frissebb cool-zene is. — Mint muzsikusra kik hatottak rád először? — Charlie Parker, Miles Davis, Jurry Mulligan, (ők mind cool-zenészek) a Benny Goodmann kvartett, Glan Miller nagyzeneka­ra... — Játszottál már ekkor dzsesszt? — 1955 körül léptünk fel először, csak otthon, házon belül társaság előtt. Ké­sőbb a gimnáziumban szombatonként táncos ren­dezvényeken. Ekkor még nem vált külön a tánczene és a dzsessz. Friss cool­­számokat játszottunk, a hangszerelést átvettük, a nagyzenekarról átírtuk a saját felállásunkra. — Melyik volt az az első együttes, amelyben már te is jól érezted magad? — Az első saját együtte­sem. Sohasem játszottam más zenekarban. Ekkor a legtöbb dzsesszzenész az éppen bejövő új stílushoz igazodott, ahhoz akart tö­kéletesen idomulni. Én nem voltam erre hajlandó, más­felé vitt a fülem. — Kik voltak a társaid? — Az első zenei alakulat a Kamara­ Jazz szexett volt. (Szőke Gergely — fu­vola, Sasvári Attila — szaxofon, Deseő Csaba — hegedű, Berkes Balázs — bőgő, Szudi János — dob.) A már elmondott zenei anyanyelvemet szintetizálni akartam a dzsesszel. 1956- ban megszűnt a tiltás, ugyanakkor a mozgások el­lenőrizhetetlenné váltak. Nagy volt a felelősség, hogy ki merre megy, mit csinál, hogyan formálja a közízlést. — Ki tudott­­ jönni eb­ből a zűrzavaros korszak­ból a magyar dzsessz úgy, hogy fejlődött általa? — Igen, mert amit utá­noztak, ablakot betörő, az itteni világtól idegen, más mentalitású zene volt. Ezt később levetette magáról a legtöbb zenekar és zenész is, felszabadító hatása vi­szont érvényesült. A Dália­­korszak 1962-ben kezdő­dött. Triót csináltunk (zon­gora, dob, bőgő). Bartók­­anyagokat formáltam át a Mikrokozmoszból. 1968-ban 20 perc megbeszéletlen ze­nét játszottunk. Közönség­­sikere volt. Gonda cikket is írt róla. Teret adott kez­deményezésünknek, , bár nem értett egyet vele. Az 1964-es Jazzantológiában már irányított szabad ze­nét játszottunk vázlat alapján. Ez a partitúra szerepelt a Gonda-könyv­­ben. (B-A-C-H) Publik Endrével (ütők) és Helényi Bélával (bőgő) muzsikál­tunk ekkor. Nem hozott átütő sikert ez a formáció. Stabilan nem kerültünk porondra vele. Talán azért is, mert csökkentek a lehe­tőségek, csak vidéki egye­temek, klubok, Pesten egy­­egy művelődési ház adott teret. A dzsesszt nyugati portékának tartották, olyan értéktelen kacatnak, amit ki kell dobni. Ennek a szemléletnek a hatása ma is érződik. Nemcsak a mű­velődéspolitika, a szellemi élet véleménye is ez volt. Sokszor ma is úgy tartják, hogy a dzsessz idegen test, nem a mi kultúránk. Van benne részigazság, mert ez a zene világjelenség, fel kell dolgozni ahhoz, hogy zenei életünk integráns ré­sze legyen. Csak akkor lesz , a miénk, ha saját arcun­kat is megjelenítjük benne. Sokan a dzsessz és a nép­zene örök és kibékíthetet­len ellentétében gondol­kodtak, sőt gondolkodnak ma is. Ezt az ellentétet először csak a 70-es évek elején sikerül valameny­­nyire feloldani. Szerintem a ritmusprobléma az, ami ezt az idegenséget kiváltja, az afro-amerikai ritmuske­zelés és a népzene ritmus­világa, „ritmustalansága” közötti különbség. A kán­­táló éneklés adta a felol­dást, amely érzelmileg mo­tivált éneklési mód, alatta az érzelmi hullámzást stí­lussal autentikusan ki le­het tölteni. Most már ke­vesebbet alapozok ének­hangra, amit azzal pótolok, hogy a hangszeres zenélés megkomponáltabb, kiépí­­tettebb. — Emlékezetes nemzet­közi sikered San Sebas­­tianban miért volt megle­petés? — Ez volt az első iga­zán komoly siker. Boldog voltam. Nem vártam én semmire, benne éltem a zenében, jött, fűtött a munka, vitt előre, termé­szetes dolog volt. A siker is. Ez volt benne a csodá­latos. — Miben változott itthon a helyzet? — Semmiben, örültem a jó társaknak, akik a siker zálogai voltak. (Ráduly Mi­hály, Vajda Sándor, Jávori Vilmos). Ekkor a free­­dzsessz, Coltrane és a kö­rülötte lévő zenészek rit­musvilága nem volt már itthon sem ismeretlen. Fel­­szabadítólag hatott zenéjük ránk is. A polgárjogi moz­galmak fellendülésével visszataláltak a fekete ze­néhez, a poliritmikához. — Voltak kísérletek itt­hon is az új stílusú zene honosítására? — Igen, kísérleteztek, de csak az átvételekig jutot­tak el, ugyanolyan stílusú dolgokat játszottak. Több koncertünk volt itthon, az Erkel Színházban­ is, az nagy botrány volt. Sokan persze ezt is örömmel üd­vözölték, örültek, hogy végre botrány­­is lehet a dzsessz körül. — Miből lett a botrány? — Az ORI olyan koncer­tet szervezett, ahol Rhoda Scott is fellépett. Gondold el Rhoda Scott előtt free­­dzsessz! ’ — Az Esküvő című le­mezed 1973-ban jelent meg. Hogyan fejlődtetek tovább? — A lemez után az inti­­mebb zene felé fordultam. Kvartettben léptünk fel, Jávori helyett Kőszegi do­bolt. Jávori mindent bebo­rító dobolása kontrollálha­­tatlanná vált, szükséges volt ez a csere. Kőszegi kötöttebben dobol. A kvar­tett a tagcsere ellenére sem tudott újítani. Spanyolor­szágban, Csehszlovákiában jártunk, majd felrobbant, duó lett Horváth Lajossal. Zéró és problémák is voltak, de főleg az időbeli kötött­ség­­volt az ok ... — A kortárszene felé mikor,­­miért léptél? — A dzsesszt becsülöm. Mindig is komoly kortárs­­zenének tartottam. A dzsessz is kortárszene, ha megfelelő tudással művelik. 1967-ben már voltak ilyen törekvéseink Tomsitscsal. A dzsessz a XX. század zené­je, az erre a korra jellem­ző emberi megnyilvánulá­sok integráns része, nem lehet elmenni mellette, ko­molyan kell felfogni, nincs­­ komoly zene és könnyűze­ne. Új "zene van kialakuló­ban. — Szerinted a dzsessz mennyire befolyásolható szervezési, menedzselési eszközökkel? -‘- Minden művészet, de a dzsessz különösen — mi­vel spontán muzsikálás­ — kiszolgáltatott. A szereplés, a megszólalás lehetőségei behatároltak, a szőkébb tér miatt olyan elvárások ér­vényesülhetnek, amik a kommersz irányába hat­nak. Szörnyű dolog az, hogy az alkotó emberek iránt nincs semmilyen ins­piráció, ami munkára ösz­tönözne. Megrendelés, fel­kérés nem létezik. Elgon­dolkodtató például, hogy miért nem lehet nemzeti jellegű ünnepeken dzsessz­­kompozícióval fellépni. — Egy időben sok dzsesszklubban hallottuk, hogy bégre lesz új leme­zed. Igaz a hír? — Négy éve­­megállapod­tunk a lemezgyárral abban, hogy megjelentetnék tőlem egy lemezt. 1979 elején kaptam táviratot tőlük, amiben arról értesítettek, hogy január első hetében lesz a felvétel. A szerző­dést megkötöttük. A felvé­tel elmaradt. A lemezgyár technikai okokra hivatkoz­va bizonytalan időre elha­lasztotta. Az egyik oldalon szólózongora felvételek let­tek volna, a másikon pedig nagyzenekari darab.­­— Hogy érzed, mikor ke­rül a te dolgod végre az őt megillető helyre? — Erről nem akarok nyilatkozni, én csinálom, ami az én dolgom. Gondo­lom más is. Restár—Tótszegi • A szekérrel a csúcsra is kedvelt Aphrodites Child együttes billentyűse volt és Demis Roussosnak komponált mézédes dalokat. Aztán a hetvenes évek elejétől kezdve megvált a konvencionális vonalat erőltető társai­tól és szintetizátoraival elektronikus kí­sérletekbe kezdett. Első lemeze, az 1975-ben megjelent Manny és pokol még nem keltett nagy feltűnést, de barátjá­nak, Jon Andersonnak éneke már ezen is hallható. Az ezt követő 0,39, majd az 1977-es Spirál azonban már komoly szakmai elismerést hozott, és attól jelenet a filmből. A vállalton Eric Liddel, a „repülő skót", olimpiai győzelme után (Ian Charleson alakításában) kezdve Vangelis mindegyik lemezével feljebb került a ranglistákon. Jon­ An­­dersonnal közösen két nagylemezt is megjelentetett (Short Stories, JO The Friends Of Mr. Cairo) és végül 1981.-ben eljutott a csúcsra. del' A film sikert egyben a lemez sikerét is jelentette és­­ „különleges harm­éniák mesterét”, aki a romantikus hangzást nagyszerűen ö ötvözi a modernsó­gési elektronika lehetőségeivel, ma már egy­szerűen csak „szintetizátorvarázslónak” nevezi közönsége. A film zenéjét hallgatva, nyugodtan mondhatjuk, Vangelis erre a megkülön­böztető címre rá is szolgál. S. I. SLÁGER­LISTA A MAGYAR RÁDIÓ ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA A SZERKESZTŐK AJÁNLATA SZÓLISTÁK Wolf—Fülöp: MÉG NEM TUDOM (Máté Péter) Tolcsvay-Bródy: AZ ELSŐ 80 ÉV (Koncs Zsuzsa) Bakos—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) Máté-S. Nagy:­­ REPTÉR (Korda György) Bágya—Szenes: VAN ILYEN (Kovács Kati) Novai—Heilig: EGY LÁNY MONDJA EL (Eszményi Viktória) Delhusa-Schönthal: TÍZ CENTIRE A TÉRKÉPEN (Szűcs Judit) Presser-Komár: EGY ÉJSZAKA NÉLKÜLED (Komár László) Somló—Sztevanovity D.: GÖMBÖLYŰ DAL (Katona Klári) Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) EGYÜTTESEK Menyhárt-Herpai: BOSZORKÁNYÉJ (V’Moto Rock) óceán—S. Nagy: ŐSZINTE, KŐKEMÉNY VALCER (Óceán) Bokor fivérek: A BŰVÖS KOCKA (­Color) Balázs—Horváth: AMIT NEM MONDHATTAM EL (Korál) Szigeti: REQUIEM (Karthago) Pataki— Zselenc: A HŰTLEN (Edda) Drosztmér: MIKOR SZEKSZÁRDRA KÉSZÜLTEM (100 Folk Celsius) Pataki­ , KALANDJAIM (Interfolk) Dinamit: TE MONDD MEG (Dinamit) Pásztor—Jakab-Hatvani:­ KÉTSZÁZHÚSZ FELETT (Neoton Família) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u.­6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA _____________/ 47

Next