Magyar Ifjúság, 1982. szeptember-december (26. évfolyam, 36-53. szám)
1982-10-08 / 41. szám
természetrajza nű és fajtájú üvegek kandikálnak elő. Egy fehérpólós tini helyéről fel-felugorva nekivadulva vezényel, hol a képzeletbeli gitár nyakát markolásszák ujjad, hol meg őrült dobszólókkal hajszolja még vadabb ritmusokba a bandát, aztán kimerülten roskad vissza székébe, ernyedten lelógó keze az üveget kutatja a földön. Az URIAH HEEP számai az akkor új stílus jegyében fogantak, témáik azonban többnyire kissé feltupírozott régi slágerszövegek. Az extrém figurák, misztikus alakok, szerelmi bánakódások és „nesze semmi, fogd meg a jól”-típusú jó tanácsok jellemzik világukat. A hetvenes pesztő évek elején elkétermékenységgel dolgoztak. Évente két albumuk jelent meg, bár egyre érezhetőbben kezdték el ismételni önmagukat, lassan már csak a paneleket rakosgatják új és új rendbe. — Jó estét, Budapest! — ordítja Peter Goalby a mikrofonba. — Are you ready for rock’n roll? A közönség „angolszakos” fele lelkesen ordítja a választ: — Yeah! A legújabb lemezről a nyolcvankettes Abominogról következik egy nóta (To Scare, To Run), az új hangzás meglepően frissnek tűnik. Majd egy régi dal következik. Aztán egy csendes orgonaakkord felett megszólal a July Morning dallama, a stadion áhítatos csendben hallgat. Most mindenki boldoglenedett el az URIAH HEEP zenéje. Érezték a válságot, talán 78-as lemezük is ezt sugallta — Fallen Angel (Bukott angyal). A személycserék egyre sűrűsödtek, tizenkét éves fennállása alatt kéttucat zenészt fogyasztott el a zenekar. 1980-ban távozott Ken Hensley a billentyűs, legnagyobb slágerek komponistája. Az egyetlen megmaradt alapítótag, Mick Box azonban nem adta fel, megrázta magát és friss zenészekkel újrakezdte az egészet. Box fura karikaréba in fel s alá szaladgál gitárjával, lehet, hogy a nézőtérről úgy tűnik, maradéktalanul boldog a bömbölő hangfalak tövében. Ügyes kezű rockgitáros, szereti a kemény, telített dúr-akkordokat, a jellegzetes kettőshangzatokat és a népMár csak a nagy nóták váltják egymást: Easy Livin’ a Gipsy Queen zenekari szólója köziben Goalby felkapaszkodik az oldalpáholyok fölé és az égből fejezi be a dalt, a reflektorok fényében. Aztán egyszerre csak búcsúzkodni kezdenek és eltűnnek a színpadról, a reflektorok a közönséget világítják, egyre többen rohannak be a színpad elé, az ezernyi kar az ellenfényben különös látványt nyújt. Vissza, vissza! És ekkor újra megjelenik az együttes, és megszólal a Look at Yourself. Már mindenki a székeken áll, a rendezők csak megadóan néznek, és remélik, nem lesz balhé. Lee Kerslake futballistákat megszégyenítő rúgással a közönség közé továbbítja kiszolgált dobverőit, a szerencsés, aki elkapja, üldözői elől egy pillanat alatt eltűnik, mindössze kopott-szakadt szandálját hagyja hátra. Csak amikor nadrágszára biztonságában tudja a relikviát, akkor merészkedik vissza az elárvult lábbelihez. Ahogy a rock egyre igényesebbé vált, úgy színtebolondító, de látványos show-elemeket. én Budapest szeptember 7- és 8-án nagyszerűen sikerült koncerten látta vendégül az eleven rocklegendát, a URIAH HEEP-et. A jó másfél órás koncert után szép csendben mindenki hazament ... Vanicsek Péter új profil: a Telefon apró ötlete, amely hosszabban és „részletesebben”, pompás fahumorral — ez a billentyűs, Bornál Tibor „könyvelő úr” hozadéka a zenekarban — látható koncertjeiken. Nem ártott volna teljes terjedelmében fölvenni, mert ebben a formában semmitmondóvá válik, éppen a lényeget vész el. A Tea már kislemezről ismert dal. Közhelyes párhuzama — a forró tea elillanása , az élet — nem igazán illik a többi KFT-nóta közé. A Szép szolidan viszont újra visszakanyarodik az Elmúltak az ünnepek fősodrához. A refrén, a rövid verze az ironikus kétarcúság mintapéldánya. A B-oldalt nyitó címadó szerzemény, a Macska az úton az új egyszerűség már felcsillantott erényeivel büszkélkedhet. Az Ugatnak a kutyák megtervezett kaotikus hangzásának ellenpontjául — az ellenpontozás minden KFT-dal leírásaikor, elemzésekor kulcsszó! — Laár békésen, szinte szomorúan énekel a tolakodó, de mégis a „munkájukat” végző házőrzőkről. A Szunnyadó város a lemez csúcsa. Indulója lehetne a környezetszennyezés ellen küzdőknek: „Szendereg a hulladék / a holdsugár beleragad, beleragad, beleragad, beleragad / Szeméttárolóból a holnap néz reánk / Zsíros szalvétából egy virslimaradék / És egy eltaposott cigarettacsikk / halkan dúdolja a jövő énekét”. A kietlen, lepusztult, önromboló városról érvényes példázat Szunnyadó város. Tegyük mellé a a Szép szolidant, s az Elmúltak a az ünnepeket — és előttünk áll szigorú humorú, városvédő, humanista KFT. És erre a programra még rá tudnak tenni egy „lapáttal”. A Reggae a frontátvonulástól megkínzott meteoropaták — figyeljük a mögöttes érzelmeket is! — indulója, míg az izgalom megértő mese a krimik elburjánzásáról. Amolyan hangszeres bemutató és operettcsúfoló befejezés a Jójszakát csöpögően érzelmes vokáljával és vonóstriójával. Azt írtam, hogy a KFT nem új hullámos zenekar. Ezt most is tartom. De azt kívánom, hogy elütő látásmódjával jellegzetesen magyar új hullámot indítson el, egészséges „földmozgást” a rock berkeiben. Gyárfás Péter : SLÁGERLISTA A MAGYAR RADIO ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA SZÓLISTÁK: 1. Malek-Sólymos: SZERELEM ÉS DAL (Korda György) 2. Varannai—Tamás: GONDOLSZ-E MAJD RÁM? (Soltész Rezső) 3. Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) 4. Presser—Komár—Juhász: MONDD, KIS KÓCOS (Komár László) 5. Bakos—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) 6. Tolcsvay—Bródy: HOGY MONDJAM EL? (Koncz Zsuzsa) 7. Presser—Sztevanovity D. JÁTSSZ MÉG. (Kovács Kati és Sztevanovity Zorán) 8. Ihász—Heilig: A VÁROSLIGET KELLŐS KÖZEPÉN (Ihász Gábor) 9. Bródy: FÖLDVÁR FELÉ FÉLÚTON (Bródy János) 10. Novai-Heilig: EGY LÁNY MONDJA EL (Eszményi Viktória) EGYÜTTESEK: 1. Lerch-Demjén: PEDAL (V’Moto-Rock) 2. Dinamit együttes: TÉPD EL AZ IDŐT (Dinamit) 3. Szigeti: REQUIEM (Karthágó) 4. Fischer-Horváth: A SZERETET KOLDUSAI (Korál) 5. Solaris együtts: LEGYŐZHETETLEN (Solaris) 6. Szikora-Kékes: CSAO, MARINA (Hungária) 7. Bokor fivérek: NYÁR (Color) 8. Prognózis együttes: HAJSZA KÖZBEN (Prognózis) 9. Pataki-Zselenc: A HŰTLEN (Edda) 10. Óceán együttes-S. Nagy: HÓDIT, ÚJRA HÓDIT (óceán) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA 29