Magyar Ifjúság, 1982. szeptember-december (26. évfolyam, 36-53. szám)

1982-10-08 / 41. szám

természetrajza nű és fajtájú üvegek kan­dikálnak elő. Egy fehér­pólós tini helyéről fel-fel­ugorva nekivadulva vezé­nyel, hol a képzeletbeli gitár nyakát markolás­­­szák ujjad, hol meg őrült dobszólók­kal hajszolja még vadabb ritmusokba a ban­dát, aztán kimerülten ros­­kad vissza székébe, er­nyedten lelógó keze az üveget kutatja a földön. Az URIAH HEEP szá­mai az akkor új stílus je­gyében fogantak, témáik azonban többnyire kissé feltupírozott régi sláger­szövegek. Az extrém figu­rák, misztikus alakok, sze­relmi bánakódások és „nesze semmi, fogd meg a jól”-típusú jó tanácsok jel­lemzik világukat. A het­venes pesztő évek elején elké­termékenységgel dolgoztak. Évente két al­bumuk jelent meg, bár egyre érezhetőbben kezd­ték el ismételni önmagu­kat, lassan már csak a paneleket rakosgatják új és új rendbe. — Jó estét, Budapest! — ordítja Peter Goalby a mikrofonba. — Are you ready for rock’n roll? A közönség „angolsza­kos” fele lelkesen ordítja a választ: — Yeah! A legújabb lemezről a nyolcva­nkettes Abominog­­ról következik egy nóta (To Scare, To Run), az új hangzás meglepően frissnek tűnik. Majd egy régi dal következik. Aztán egy csendes or­gonaakkord felett meg­szólal a July Morning dallama, a stadion áhíta­­tos csendben hallgat. Most mindenki boldog­­lenedett el az URIAH HEEP zenéje. Érezték a válságot, ta­lán 78-as lemezük is ezt sugallta — Fallen Angel (Bukott angyal). A sze­mélycserék egyre sűrűsöd­tek, tizenkét éves fennál­lása alatt kéttucat zenészt fogyasztott el a zenekar. 1980-­ban távozott Ken Hensley a billentyűs, legnagyobb slágerek kom­­­ponistája. Az egyetlen megmaradt alapítótag, Mick Box azonban nem adta fel, megrázta magát és friss zenészekkel újra­­kezdte az egészet. Box fura kari­karéba in fel s alá szaladgál gitárjá­val, lehet, hogy a néző­térről úgy tűnik, maradék­talanul boldog a bömbölő hangfalak tövében. Ügyes kezű rockgitáros, szereti a kemény, telített dúr-ak­­kordokat, a jellegzetes ket­­tőshangzatokat és a nép­Már csak a nagy nóták váltják egymást: Easy Li­vin’ a Gipsy Queen zene­kari szólója köziben Goal­by felkapaszkodik az ol­dalpáholyok fölé és az ég­ből fejezi be a dalt, a ref­lektorok fényében. Aztán egyszerre csak búcsúzkodni kezdenek és eltűnnek a színpadról, a reflektorok a közönséget világítják, egyre többen rohannak be a színpad elé, az ezernyi kar az el­lenfényben különös­­ lát­ványt nyújt. Vissza, vis­­­sza! És ekkor újra meg­jelenik az együttes, és megszólal a Look at Your­self. Már mindenki a szé­keken áll, a rendezők csak megadóan néznek, és re­mélik, nem lesz balhé. Lee Kerslake futballistá­kat megszégyenítő rúgással a közönség közé továbbít­ja kiszolgált dobverőit, a szerencsés, aki elkapja, ül­dözői elől egy pillanat alatt eltűnik, mindössze­­ kopott-szakadt szandálját hagyja hátra. Csak amikor nadrágszára biztonságában tudja a relikviát, akkor merészkedik vissza az el­árvult lábbelihez. Ahogy a rock egyre igé­nyesebbé vált, úgy színte­bolondító, de látványos show-elemeket. én Budapest szeptember 7- és 8-án nagyszerűen sikerült koncerten látta vendégül az eleven rock­legendát, a URIAH HEEP-et. A jó másfél órás koncert után szép csendben mindenki haza­ment ... Vanicsek Péter új profil: a Telefon apró ötlete, amely hosszabban és „részlete­sebben”, pompás fahumorral — ez a billentyűs, Bornál Tibor „könyvelő úr” hozadéka a zene­karban — látható koncertjeiken. Nem ártott volna teljes terjedel­mében fölvenni, mert ebben a formában semmitmondóvá válik, éppen a lényeget vész el. A Tea már kislemezről ismert dal. Közhelyes párhuzama — a forró tea elillanása , az élet — nem igazán illik a többi KFT-nóta közé. A Szép szolidan viszont újra visszakanyarodik az Elmúl­tak az ünnepek fősodrához. A refrén, a rövid verze az ironikus kétarcúság mintapéldánya. A B-oldalt nyitó címadó szer­zemény, a Macska az úton az új egyszerűség már felcsillantott erényeivel büszkélkedhet. Az Ugatnak a kutyák megtervezett kaotikus hangzásának ellenpont­jául — az ellenpontozás minden KFT-dal leírásaikor, elemzése­kor kulcsszó! — Laár békésen, szinte szomorúan énekel a tola­kodó, de mégis a „munkájukat” végző házőrzőkről. A Szunnyadó város a lemez csúcsa. Indulója lehetne a környezetszennyezés ellen küzdőknek: „Szendereg a hulladék / a holdsugár belera­gad, beleragad­, beleragad, bele­ragad / Szeméttárolóból a hol­nap néz reánk / Zsíros szalvétá­ból egy virslimaradék / És egy eltaposott cigarettacsikk / hal­kan dúdolja a jövő énekét”. A kietlen, lepusztult, önromboló városról érvényes példázat Szunnyadó város. Tegyük mellé a a Szép szolidant, s az Elmúltak a az ünnepeket — és előttünk áll szigorú humorú, városvédő, humanista KFT. És erre a prog­ramra még rá tudnak tenni egy „lapáttal”. A Reggae a frontát­vonulástól megkínzott meteoro­paták — figyeljük a mögöttes ér­zelmeket is! — indulója, míg az izgalom megértő mese a krimik elburjánzásáról. Amolyan hang­szeres bemutató és operettcsúfo­ló befejezés a Jójszakát csöpö­­gően érzelmes vokáljával és vo­nóstriójával. Azt írtam, hogy a KFT nem új hullámos zenekar. Ezt most is tartom. De azt kívánom, hogy elütő látásmódjával jellegzetesen magyar új hullámot indítson el, egészséges „földmozgást” a rock berkeiben. Gyárfás Péter : SLÁGER­LISTA A MAGYAR RADIO ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA SZÓLISTÁK: 1. Ma­lek-Sólymos: SZERELEM ÉS DAL (Korda György) 2. Varannai—Tamás: GONDOLSZ-E MAJD RÁM? (Soltész Rezső) 3. Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) 4. Presser—Komár—Juhász: MONDD, KIS KÓCOS (Komár László) 5. Bakos—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) 6. Tolcsvay—Bródy: HOGY MONDJAM EL? (Koncz Zsuzsa) 7. Presser—Sztevanovity D. JÁTSSZ MÉG. (Kovács Kati és Sztevanovity Zorán) 8. Ihász—Heilig: A VÁROSLIGET KELLŐS KÖZEPÉN (Ihász Gábor) 9. Bródy: FÖLDVÁR FELÉ FÉLÚTON (Bródy János) 10. Novai-Heilig: EGY LÁNY MONDJA EL (Eszményi Viktória) EGYÜTTESEK: 1. Lerch-Demjén: PEDAL (V’Moto-Rock) 2. Dinamit együttes: TÉPD EL AZ IDŐT (Dinamit) 3. Szigeti: REQUIEM (Karthágó) 4. Fischer-Horváth: A SZERETET KOLDUSAI (Korál) 5. Solaris együtts: LEGYŐZHETETLEN (Solaris) 6. Szikora-Kékes: CSAO, MARINA (Hungária) 7. Bokor fivérek: NYÁR (Color) 8. Prognózis együttes: HAJSZA KÖZBEN (Prognózis) 9. Pataki-Zselenc: A HŰTLEN (Edda) 10. Óceán együttes-S. Nagy: HÓDIT, ÚJRA HÓDIT (óceán) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA 29

Next