Magyar Ifjúság, 1983. szeptember-december (27. évfolyam, 35-52. szám)

1983-10-07 / 40. szám

munkánk, mondhatni házi fel­adatunk. Néztük a filmet, köz­ben ment a zene, így csináltuk. Nagyon szórakoztató volt, leg­szívesebben ezután minden új magyar filmhez megírnánk a zenét. — És koncertet mikor adtok legközelebb? — A lemez megjelenése után országos turnét tervezünk. Vi­déken különben sem játszottunk másfél éve. Pesten, a Lágymá­nyosi Közösségi Házban is ősz­­szel lépünk föl. A koncert ha­sonló lesz a tévé Pop-tükör cí­mű adásában látott műsorunk­hoz. Amennyire a technikai le­hetőségek megengedik, tovább folytatjuk a d­ramaturgiai meg­oldásokkal való kísérletezést. Szállíthatóvá tesszük a Műegye­tem Szkéné színházában előadott estünkhöz közel azonos forma­elemekkel tarkított műsorokat, amelyeknek lesz forgatókönyve és rendezője is. Lehetőleg nem csinálunk olyan koncertet, ahol csak úgy „egyszerűen” eljátsz­­szuk a számokat. (pal­i­) elindítását célzó lemezgyári vál­lalkozás úgy tűnik felkarolta a harmincöt éves daltulajdonost is. Talán még nagylemezre­­is­ futja majd a bizalomból és a ko­cká­­zatvállaló lendületből. Lesz mi­ből válogatni. A tizenöt év út­keresése igen termékeny volt. Szin­te feltérképezte a mai ma­gyar költészet színe javát, ha­tárainkon innen és túl, miköz­ben kikristályosodott az a tör­ténelmünket kutató érdeklődés, amellyel nemzetünk és a világ mai legégetőbb kérdéseire keresi a választ. Mindezt úgy, hogy a hitében és pályáján megerősí­tő egyetlen és legfontosabb kö­zeget, a közönségét mindig ma­ga mellett tudhatta. A közelmúltban boltokba ke­rült kislemez csak egy villanás, de jól megválasztott, erős fényű. Az őszi országjárás­­három új műsora — amelyek a tervezett nagylemez alapjául is szolgálnak — összefoglalásul készültek. A Nagy Nem című a saját szövegű d­alok gyűjteménye. Azoké, ame­lyek az elmúlt tizenöt év rostá­ján fennmaradtak. Szívrepedésig címet visel a hazai költők ver­seinek megzenésítéséből született csokor. Az Ének sírás után a határainkon túl élő magyar köl­tők verseit mondja el dalban. Talán valami mostanában le­zárul Dinnyés József életében, pályáján, de valószínűleg, ha újra kezdené, ugyanígy csinálná. Bár nem biztos, hogy elismert­ség és anyagi siker kíséri, de emberileg, művészileg, erkölcsi­leg megéri. Megéri folytatni. Nagy Ágnes Akadémikus háttér-rock Jó néhány hónappal ezelőtt jellent meg az Last második albuma, a le­mezről írván mégsem érezhetjük késésben magunkat,­­hiszen az új LP zenei anyaga tisztes felmentést ad: a Hűség bizonyos értelemben rendelkezik az időtlenség tulajdon­ságával, de ez sajnos nem azonos az időtálló, s még kevésbé az idő­szerűség fogalmával. Be kell valla­nom, annak idején nem hittem vol­na, hogy az East képes lesz megje­lentetni egy második lemezt úgy, hogy stílusukon semmiféle lényeges változtatást nem tesznek, s a témák jellege, kidolgozásuk, a számok szerkezete és hangszerelési sémáik is maradnak a régiben. A kételke­désre azonban alaposan rácáfolt a kvintett, mert könnyűszerrel össze­hozták ezt az újabb albumra való anyagot, ami érezhetően nagyobb rutinnál, magabiztosabban készült elődjénél. S­­bár az a furcsa helyzet állt elő, hogy a Hűség jobb, mint az azt megelőző Játékok, mégsem beszélhetünk minőségi fejlődésről, vagy előrelépésről. Inkább megtor­panásról, bezárkózásról. Vitathatatlan, hogy a korábbi le­mezükkel meghonosított stílust ma­gától értetődő, folyékony zenei nyel­vezetté fejlesztették, s ez többek között abban is megnyilvánul, hogy összefogottabb, egységesebb az új LP, az egyes­­hangszerek könnye­debben, felszabadultabba­n szólnak, s szervesebben illeszkednek egymás­hoz, a különböző motívumok kidol­gozásánál már nem érezhető az a görcsös akarat,­­ami itt-ott fellelhető volt a Játékokban, így dicséretes az az apró szellemesség, amit a válta­kozó ütemből adódó aszimmetria je­lent (Hűség): a már-már zsúfoltnak ható, többféle zenei elem illesztése ellenére is van, ahol meg tudják őrizni egy-egy darab lendületét (Ke­resd önmagad); máskor a kissé üres­­nek­­ható téma magára talál a fel­­dolgozási­­részben (A végtelen tér öröme); találunk példát a kíséret korszerűbb ritmizálására (Ablakok). Viszont mindezek ellenére kérdé­ses, vajon mennyiben aktuális és je­lenhez szabott az a játékmód, amelyben ezek a kompozíciók meg­fogalmazódtak, s mennyiben aktuá­lis a tartalmuk (értve ez alatt a teljes zenei anyagot, s nem csupán az egyes szám­ok szövegének tartal­mát). A Játékok megjelentetése nyil­vánvaló törlesztés volt, az irányzat hazai adósságából faragott le vala­micskét (ha ilyesmi utólag egyálta­lán lehetséges), egy stílus felmuta­tásának és legalizálásának tekinthe­tő. Ez a tény men­telmi jogot adott a kevésbé korszerű, vagy az olyan zenei elemeik alkalmazásának, ame­lyek ugyan a progresszív rock sa­játjai, ám a nyolcvanas évek elején már némileg akadémikusnak tűn­nek. De hogy az együttes a máso­dik lemezével is visszadátumozza magát a hetvenes évek első felére, arra nehezen találunk elfogadható indokot. S bár rend van az East házatáján, a rend amolyan múzeu­mi fegyelem, a vitrin alatti tárgyak mozdulatlanságához hasonlít. Ke­vés ma már az a feszültség, amit egy hosszan kitartott szintetizátor „szőnyeg” okozhat; a gitár-szinteti­zátor párbeszéd ebben a formájá­ban rutinszerű, sablonos, s képtelen igazi izgalommal szolgálni stb. Nem is beszélve a kompozíciók szö­vegeiről, amelyek kétségtelenül mérséklődtek a játékok apokalipti­kus vízióihoz képest, még így is sok a misztikus frázis, a ködös semmit­­mondás, ráadásul új elemként lo­pakodott­­a szövegek közé a szenvel­gés, ami (szükségszerűen) szenvel­gő előadásmódhoz vezet (Veszte­sek), pedig ez a darab a legjobban induló számok egyike. Mindezek az okok együttesen vezettek a lemez mélypontjához (Várni kell), ami nem más, mint fáradt zenei pane­lek gyűjteménye. Hiába állíthatjuk tehát, hogy a Hűség jobb a Játé­koknál, a javulás cs­ak interpretá­ciós erény, az előadás csiszoltságát tükrözi, nem pedig a számok szín­vonalát. Reméljük a progresszív rockzene iránti elkötelezettség, a kiemelke­dően jó színvonalú hangszertudás elegendő lesz ahhoz, hogy az East muzsikája ne csupán igényes hát­térzene legyen valamilyen egyéb el­­foglaltságaink mellett, hanem fi­gyelmünket kizárólagosan is lekös­se. A jelenlegi zártságot fel kell ad­ni, s az elődök rituális tiszteletét is ál­dotta­bbá kell tenni — épp a prog­resszivitás, a megcélzott tartalom hitelesítése érdekében. Szurcsik Jó­zsef szép borítógrafi­káján ,már meg­előlegezte ezt a színesedést, ezt a változást i­s mint kritikánk meg­írása után értesültünk róla, szemé­lyi változás is történik a zenekar­nál. D. Szabó Ede LEMEZMÉRLEG SLÁGER* LISTA A MAGYAR RÁDIÓ ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA SZÓLISTÁK 1. Máté-S. Nagy: ÁLOM LÁNY (Máté Péter) 2. Lerch-Demjén: ÍGY LEGYEN (Kovács Kati) 3. Fáy—Neményi: VOLT EGY DÉLUTÁN (Deák Erzsébet) 4. Malek-Szenes: CSAK ÚGY SZERESS (Pál Györgyi és Baracs István) 5. Dobsa-Ihász: DÚDOLD EL (Ihász Gábor) 6. Tolcsvay-Bródy: HOLNAPRA KÉSZ (Koncz Zsuzsa) 7. Nagy-Bradányi: SZERETNÉK MOST VELED LENNI (Bodnár Attila) 8. Malek-Solymos: NÉZZ RÁM (Korda György) 9. Wolf-S. Nagy: VÁRJ (Soltész Rezső) 10. Schöck-S. Nagy: VIGYÁZZ! (Balázs Klári) EGYÜTTESEK: 1. Botmna—Slamovits: A JÁTÉK VÉGET ÉR (Edda) 2. Balázs-Horváth: KEVÉS VOLTAM NEKED (Korál) 3. Pásztor—Jakab —Hatvani: SZERETEK UGRÁLNI (Neoton Família) 4. Kukovecz-Paksi: KEGYETLEN ASSZONY (Pokolgép) 5. R-Go együttes —Král: BOMBÁZÓ (R-Go) 6. Nagy-Bradányi: JÖTTEM SEHONNAN (100 Folk Celsius) 7. Bognár—Kisszabó: HOL KAPHATÓ? (I. emelet) 8. Bencsik—Vikidál —Gombád: VALAMI ROCK AND ROLL (P. Box) 9. P. Mobil együttes -Schuszter: METÁLMANIA (P. Mobil) 10. Németh K.: álmodom (Mini) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA V 1 33

Next