Magyar Ifjúság, 1984. január-április (28. évfolyam, 1-17. szám)
1984-01-06 / 1. szám
Gazdasági sikerek, újabb feladatok December 26—27-én i A Szovjetunió Kommunista Pártja plénuma jóváhagyta, az eztkövető napokban pedig az ország legfőbb törvényhozóitestülete, a Legfelsőbb Tanács ülésszaka megszavazta a Szovjetunió 1984. évi népgazdaságitervét és költségvetését.A terv az SZKP 1982. évi, novemberi plénumán megindult folyamat folytatását és továbbfejlesztését, agazdaság fellendítését, a népjólét emelését tűzte ki célul. Jurij Andropov, aki időleges akadályoztatásamiatt nemjelenhetett meg a legfőbb párt- és a legfőbb állami vezető testület ülésén, a KB eléterjesztett írásos hozzászólásában az eddig elért eredményekről szólva hangsúlyozta, hogy a sikerek ugyan jelentősek, de csak akezdetét jelentik a szovjet gazdaság hatékonyságának növelésében. Konkrét eredményként említette meg az SZKP főtitkára, hogy javult a szervezettség, jobb lett a fegyelem, növekedett a kezdeményezés, javult a dolgozók anyagi helyzete, ellátása. A feladatokról szólva JurijAndropov a teendők között a szervezés továbbá javítását a termelésben, a szállítási szerződések pontosabb teljesítését, a kapacitások teljes kihasználását, a tudományosműszaki eredmények alkalmazásának meggyorsítását a, beruházások ésszerűsítését, az építőipar munkájának jobb megszervezését, a szállítás javítását, az ellátás fejlesztését, a környezet védelmét, a munka tudatosságának növelését említette első helyen. Ennek érdekében az SZKP KB plénuma jóváhagyta és a Legfelsőbb Tanács ülésszaka elfogadta azt a döntését, hogy következetesentovábbfejlesztik a tervezés és gazdaságirányítás korszerű, az eddiginél jóval hatékonyabb módszereit. A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának ülésszaka fontos külpolitikai dokumentum elfogadásáról isdöntött. A határozat — egyebek között — újból hangot ad a Szovjetunióbékejavaslataimnak, és megerősíti: ha azEgyesült Államok és a többi NATO-ta beálltana kész visszatérni az amerikai közép-hatótávolságú ,nukleáris rakéták európai telepítésének megkezdése előtti állapothoz, akkor a Szovjetunió is kész ugyanezt megtenni. Olajpuccs Nigériában? Afrika legnépesebb országában, a mintegy 90 milliós Nigériában az óév utolsó napján ismét katonák vették át a hatalmat. Shehu Shagari államfőt és kormányát elmozdították az ország éléről, s a puccs indokaiként az Afrikában oly sokszor elhangzott okokat sorolták fel a flagosi rádióban: korrupció, agazdasági helyzet romlása, infláció, az ország külföldi eladósodása, s a hozzá nem értő vezetés. A nigériai polgári demokrácia, amely 1979 óta több próbátkiállt, ezúttal bukásra ítéltetett. A katonai beavatkozás már az öt hónappal ezelőtt megrendezett választások heteiben is a „levegőben lógott”, és Shehu Shagari elnök győzelme ellenére bizonytalannak tűnt az NPN (Nigériai Nemzeti Néppárt), a kormánypárt helyzete. Nemcsak a főként törzsi alapokon szerveződött pártok versengése és gyűlölködése miatt, hanem a sokféle etnikai csoport ellentéte tükrében is. HiszenNigériában mintegy 250 nyelvet beszélnek és a négy legnépesebb etnikum — a hauszák, libák, jorubák és fulamik — hatalomból való részesedését aligha lehet patikamérlegen valamennyi csoportmegelégedésére elosztani. A korábbi puccsok egyik oka is ez volt, valamint az olaj, amelybőlNigéria a csúcsidőben közel100 millió tonnát volt képes termelni egy esztendőben. Az olaj vezetett a három évig tartó biafrai háborúhoz, amely 1970-ben ért véget, de a katonai kormányzás tovább tartott. Shehu Shagari négy éven áta nemzeti egység megtestesítője volt, de az olajdollárok 1981-ben apadni kezdtek, és ma Nigéria adósságait milliárdokban számolják. A gazdasági helyzeten először a több százezer afrikai — főként ghánai — vendégmunkás kitoloncolásával próbáltak változtatni, az állami kiadásokat csak később csökkentették — s a mérleg nyelve ia túloldalra billent. Az olajkitermelés is felére csökkent. Most iá katonatisztek az új nigériai államfő, Mohamed Buhari dandártábornok vezetésével igyekeznek a bajokért a leváltott kormányt és személyesen Shehu Shagarit felelőssé tenni. Programjukat még nem körvonalazták, csak a külpolitika folyamatosságára tettek ígéretet. Kérdés, hogy a másfél évtizeden át ikormányozhatatlannak tartott Nigériát a katonai kormányzat idején olajszakértővé vált Mohamed Buhari hogyan akarja révbe kormányozni ? S. T. DIVSZ-hírek Hol a helye az ifjúságnak a mai társadalmakban? Milyen lehetőségük van a fiataloknak a munkára? Mi a véleménye a fiatalságnak a haladásról, a világ fejlődéséről? Ezekkel a témakörökkel foglalkozott A nyolcvanas évek ifjúsága címen öszszehívott nemzetközi ifjúsági találkozó, melyet a DÍVSZ és francia tagszervezete, a Francia Kommunista Ifjúsági Mozgalom (MJCF) rendezett Párizsban december 16—18. között. A találkozó jelentőségét növelte, hogy hosszú idő után először került sor DIVSZ-rendezvényre Franciaországban. A tanácskozás fő célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson a DIVSZ tagszervezeteinek a fiatalságot érintő különböző társadalmi problémák megvitatására. Bár a tapasztalatcserén részt vett ifjúsági szervezetek különböző országokban és eltérő körülmények között dolgoznak, az elemző tanácskozásnak nagy jelentősége volt, hiszen a napjainkban végbemenő társadalmi, gazdasági és politikai változások hoszszú távon befolyásolják a fiatalok életét. A DÍVSZ görög tagszervezete, a Görög Kommunista Ifjúság (KNE) december 14-től 18-ig tartotta III. kongresszusát Athénban. Az alapításának 15. évfordulóját ünneplő szervezetnek ez volt az első kongresszusa a legutóbbi görögországi választások óta. A kongresszus áttekintette a görög fiatalok békéért, nemzeti függetlenségért és társadalmi haladásért folytatott harcának eredményeit, állást foglalt a görög kormány ifjúságpolitikai intézkedéseivel kapcsolatban, és javaslatokat terjesztett a kormány elé az ifjúság élet- és munkakörülményeit közvetlenül érintő problémák megoldására. U. T. Törvényváltozások Nagy jelentőségű döntések születtek, emelkedtek törvényerőre az országgyűlés legutóbbi, téli ülésszakán. Legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szervünk megvitatta és elfogadta az alkotmány módosításával, az országgyűlési képviselők és tanácstagok választásával foglalkozó törvényjavaslatot, és törvényerőre emelte a Magyar Népköztársaság 1984. évi költségvetéséről szóló javaslatot. A törvényjavaslat az alkotmány, s ezen belül főként az országgyűlési képviselők és tanácstagok választási rendszerének módosításával hónapokon át vitatéma volt a legkülönfélébb szak- és társadalmi fórumokon. A választási rendszer módosításáról sok szó esett, nemcsak úgymond hivatalból, hanem baráti beszélgetéseken is vitatémává vált demokráciánk gyakorlásának e fontos kérdése. Maguk a törvény fogalmazói, végső rendszerbe öntői is figyelembe vették a társadalom legszélesebb rétegeiből érkező javaslatokat, érveket, ellenérveket, míg végül is kialakult a most már törvénnyé emelkedett javaslat. Amint az az országgyűlés ülésszakán elhangzott, a módosításokra nem azért volt szükség, mert az Alkotmány, illetve az eddig gyakorolt választási rendszer rossz volt, vagy nem funkcionált alapjában jól, csupán néhány kérdésben túlhaladta az idő. A társadalom fejlettségének mai szintjén fokozottabban szükség van az alkotmányosság védelmére. Ennek érdekében hozták létre az alkotmányjogi tanácsot, amelynek fő feladata az lesz, hogy a jogalkotást — az alkotmányosság szempontjából — ellenőrizze. Anélkül azonban, hogy a jogalkotó szervek és az igazságügyminiszter hatáskörét, felelősségét csökkentené. Hazánkban alkotmányos rend van, ami nagy vívmány. Ám ma már a Legfelsőbb Bíróság irányelvei és elvi döntései mellett a miniszterek, az országos hatáskörű szervek vezetői is számos irányelvet, elvi állásfoglalást, tájékoztatót adnak ki, melyek fontos szerepet töltenek be a jogszabályok alkalmazásában, csakhogy nő közben a veszély is, hogy a jogalkotás, illetve -alkalmazás összhangja esetleg megbomlik. Ezért szükséges egy ilyen újfajta ellenőrzés. Megváltozott az államtitkárok hatásköre is. Eleddig az országos hatáskörű szervek vezetésével megbízott államtitkárok rendelkezései nem vonatkoztak az állampolgárokra, csak a jogi személyekre, például vállalatokra, intézményekre. Ma már nagyon is indokolt, hogy például egy államtitkár környezetvédelmi rendelkezésével az állampolgárt is kötelezhesse a megfelelő magatartásra. Az idő szaladt el a járások fölött is. Ma már 109 városunk van, de létük a környező falvak, tanyák életét is döntően befolyásolja. Az új választójogi törvény intézményei közül a kettős és a többes jelölés, az országos választási lista, és a szavazási rend váltott ki vitát, de szinte valamennyi, a vitában résztvevő ember álláspontja az volt, hogy részvételünk legyen tevőleges részvétel a majdani képviselő- és tanácstagválasztásokon. M. G. Évzáró KPEB-ülés A megyei pénzügyi ellenőrző bizottságok vezetőinek részvételével kibővített kétnapos üléssel fejezte be éves munkáját a KISZ KB Központi Pénzügyi Ellenőrző Bizottsága. A résztvevők megvitatták az érdeklődési körönként szerveződő KISZ-alapszervezetek anyagi, technikai feltételrendszerének vizsgálatáról készült jelentés tapasztalatait. Meghallgatták a KISZ Csongrád megyei Bizottsága átfogó gazdasági és pénzügyi ellenőrzéséről, a KISZ apparátusi szintű gazdasági szabályozó rendszeréből a költségvetési tervezés és a bérgazdálkodás vizsgálatáról készült beszámolókat. Megvitatták az Ezermester Úttörő és Ifjúsági Kereskedelmi Vállalatnál, a múlt évben tartott átfogó felügyeleti ellenőrzés tapasztalatait, majd meghatározták az ellenőrző bizottságok ez évi legfontosabb feladatait. A Központi Pénzügyi Ellenőrző Bizottság munkatervében — többek között — a KISZ 1983. évi költségvetési gazdálkodásának vizsgálata, a KISZ KB belső gazdasági ügyrendje érvényesülésének vizsgálata, a KISZ Budapesti Bizottsága átfogó pénzügyi gazdasági ellenőrzése, valamint a KPEB és a megyei PEB-ek múlt évi munkájának az értékelése is helyet kapott. 3