Magyar Ifjúság, 1984. május-augusztus (28. évfolyam, 18-35. szám)

1984-08-17 / 33. szám

Ez aztán a túra! Futballtúraügyben edzett ország vagyunk, mi már természetesnek vesszük, hogy labdarúgóink akkor is Nyugat-Európa (egykoron Dél-Amerika) tájait keresik fel, amikor a nálunk még mindig előkelőbben jegyzett nyugatnémet labdarúgás leg­jobbjai Bulgáriában edzőtáboroznak, mások kitű­nő edzéslehetőségeket találnak a Szovjetunióban, Csehszlovákiában. Tulajdonképpen azon sem csodálkozunk, hogy ilyenkor, nyáron, amikor néha még a hazai klíma is nehezen viselhető, élcsapataink egy része Spa­nyolország felé indul, legutóbb például a Ferenc­város Sevillába, ahol — idézve a helyszíni beszá­molót — „a légkondicionált gépből kiszállva mint­ha ruhástul gőzfürdőbe léptünk volna. 24 óra 00 perckor 26 fok volt Sevillában”. Erre persze nem lehet számítani, előfordult már, hogy augusztus elején nem 26, csak 23—24 fok volt ugyanitt 24 óra 00 perckor, ami esetleg el­viselhetőbb. De most nézzük közelebbről, hogyan utazott a rangos magyar élcsapat, az FTC a bajnokságra való felkészülés hajrája felé közeledve erre a „szakmailag hasznos” túrára! Az indulásra közvetlenül azután került sor, hogy a Ferencváros Klagenfurtban Intertotó Kupa meccset játszott, a csapat tagjainak jóformán még kipihenni sem volt idejük magukat, máris a Ferihegyen gyülekeztek, a korábban kéthetesre tervezett spanyolországi túrán való részvétel cél­jából. A túra szervezője a népszerű menedzser, Östreicher Emil. Találkozó tehát augusztus 5-én. Indulás Sevillába Münchenen, Barcelonán és Mad­ridon át, tehát háromszori átszállással (mások ezt az utat egyszeri átszállással is meg tudják tenni, igaz, nem pontosan ebben az időpontban). És nem így! Mert már Münchenből nem tud átszáll­­ni a társaság, mivelhogy a megadott időpontban nem indul repülő Barcelonába. Amikor indul, már késő, mert lekésik a madridi csatlakozást. (Csak megjegyzem: Zürichből, Frankfurtból min­dennap van — nem is egy — közvetlen járat Madridba, és Pestről is mindennap el lehet jutni Zürichbe vagy Frankfurtba.) No de mindegy, sok az új fiú, hadd repüljenek egy kicsit. Mire a csapat Madridba ér, a tudósítás szerint valamilyen „információs központ telexirodájába” megérkezik a hír: a menedzser által szervezett kéthetes túrának mindössze egyetlen találkozóját, a sevillait igazolták vissza! (A többit, állítólag egy másik magyar csapat „orozta el”!) Mivel er­ről bővebb híradás nem érkezett, az ember óha­tatlanul törni kezdi a fejét: a magyar labdarúgás egyik legreprezentánsabb csapata úgy indult útnak, hogy fogalma sem volt a felszállás pillanatában: hány találkozót is játszik végül?! A csapat tehát, amelyik nem sokkal azelőtt Klagenfurtba és visz­­sza buszozott, majd négyszer ült repülőre (!) és éjjel érkezett meg Sevillába, arról értesül, hogy másnap este fél 10-kor játszik — éjfél előtt tehát nemigen kerül ágyba —, és az ezt követő nap reggelén fél hétkor már utazik is vissza, Pestre! Méghozzá úgy, hogy legjobb esetben hajnali öt­kor már kelnie kell! Ha mindez egyedi eset lenne, szót sem érdemel­ne. De nálunk már világbajnokságot is megelő­zött hasonló közjáték. 1978-ban, az argentin VB előtt, mérkőzések estek kútba azok után, hogy a csapat kiutazott az NSZK-ba. A következmények ismertek. De utazott már válogatottunk úgy a Karib-tengerre, hogy maga a szövetségi kapitány sem ismerte pontosan az ellenfeleket, és még hosszan folytathatnánk a sort. Mindez ellen már sokan szót emeltek (és persze sokan megvédték az effajta túrák szervezőit, rendszerint olyanok, akik maguk is velük túráztak). De tudomásunk szerint még soha senkit nem vontak felelősségre amiatt, hogy élvonalbeli magyar labdarúgókra (akik persze érthetően maguk sem tiltakoztak az ellen) olyan vajaskenyér-túrákat erőltettek, ame­lyek sem megfelelően előkészítve, sem megfele­lően biztosítva nem voltak, s amelyekből össze­hasonlíthatatlanul több kár, mint előny szárma­zott (utóbbiak­ közé nem sorolva most az ilyenkor szokásos bevásárlásokat). Mindezek után csak ab­ban reménykedhetünk, amiben már évek óta: egyszer valaki csak számon kéri végre, ki, ho­gyan, mennyiben felelős a túrakudarcokért, a já­tékosok felkészülésének semmibevételéért. Bocsák ESEMÉNYEK, HÍREK, TUDÓSÍTÁSOK sportpanoráma 47 A HÉT VÉGE SPORTJA „Fociügyek”és rangos versenyek Miközben Los Angelesben az utolsó versenyszámokat rendezték, s a távolmaradot­tak már utazásra készek, hogy az olimpia utáni nyílt barátságversenyeken bizo­nyítsák az elmúlt évek szor­gos készülődésének eredmé­nyeit, azért idehaza is tör­tént egy, s más. Például napvilágot látott egy újabb közlemény, mely ismert labdarúgók vesztegetési ügyében folytatott nyomo­zásról adott felvilágosítást, s bizony a folytatás, már­mint a vétkesek büntetése, nem csekély mértékben foglalkoztatja a közvéle­ményt. A bajnoki hajrát követő kemény MLSZ ren­delkezések — a Bp. Hon­véd büntetése, a Volán „ki­ejtése” az első osztályból és így tovább — után a sport­­kedvelők várják a folyta­tást, bízva abban, hogy e rendcsinálási folyamat nem szakad félbe közvetlenül a rendcsinálás kezdetén. Ha­sonlóan máshoz, egy sport­ág vezetése is csak akkor végezhet tartósan komoly munkát, ha döntéseiben, cselekedeteiben következe­tes marad,é s példás ke­ménységét nem feledi a kö­zeljövőben sem. Ellenkező esetben keserű marad a szájíz, s az érdeklődők jog­gal fogják megkérdőjelezni a szób­anforgó testület ve­zetőképességét. Az MLSZ hosszú időszak után dicsé­retes harcossággal indított „háborút” a bundázások, a vesztegetések, a szabályta­lan átigazolások stb. ellen, s igencsak kívánatos lenne, ha ez a vezetői, testületi tartás, munkamódszer fo­lyamatos és következetes maradna. Esély van rá, sőt csak az van rá, hiszen a bajnokság végén hozott döntések úgymond akkor még csak a feltételezett vétségek miatt születtek, most viszont hosszú idő után először bizonyítékok is akadnak. Mellesleg nem éppen idetartozó téma, de azért említésre méltó: éppen ezen oldalon foglal­kozunk egy ismételten pa­ródiaszámba illő túrázással, jelen esetben a ferencváro­siak spanyolországi kálvá­riájával. Remélhetően ezzel kapcsolatban az MLSZ-nek is lesznek majd keresztkér­dései, s ami ennél is fonto­sabb, a felelősségrevonás sem marad el. Elvégre egy ilyen túrához, mint az ösz­­szes többihez is, szükséges a magyar labdarúgósport vezérkarának hozzájárulá­sa, következésképpen azt sem lesz nehéz kideríteni, hogy kiknek a mulasztásá­ra írandó e szégyenletes tú­­rázgatás, utazgatás össze­hozása. Hazai sportberkekben egyéb izgalmak is akadnak, há­rom rangos sportesemény helyszíne lesz Magyaror­szágon. Az első már múlt hét végén elkezdődött, Nagykanizsa mellett a ha­jómodellezők tartják világ­­bajnokságukat, hétfőn — lapzártánkkor — rajtol a XII. motoros műrepülő vi­lágbajnokság mezőnye Bé­késcsaba közelében, s e hét végén Szilvásvárad lesz minden bizonnyal vendég­szerető házigazdája a fo­gathajtók világbajnokságá­nak. Nagykanizsán, a nép­szerű csónakázótavon — felvételünkön — huszonegy ország százkilencvenhat versenyzője ügyködik re­mekbeszabott modelljeivel a sorrendben negyedik vi­lágbajnokság érmeiért, s e verseny mellesleg a jubi­leumát köszöntő, hetvenöt éves magyar hajómodelle­zés ,,születésnapi ajándéka” is. Történéseiről csak a kö­vetkező lapszámunkban tu­dunk —■ remélhetően —­­jó híreket közölni. Megközelítően olyan jó hí­rekre gondoltunk, mint amilyen múlt hét közepén érkezett a svédországi Örebróból, ahol szintén mo­dellezők vetélkedtek Euró­­pa-bajnokság keretében. Csak éppen nem a vízen, hanem a szárazföldön; a gyorsasági autómodellek kontinensviadalán kilenc ország (és az Egyesült Ál­lamok csapata, versenyen kívül) legügyesebb modell­készítői viaskodtak, s a csapatversenyben Magyar­­ország 1282 ponttal nyerte el az Európa-bajnokságot. Az 5 kcm-esek versenyében ifj. Rúzsa József aranyér­mes lett, míg a 1,5 kcm­­esek versenyében két ma­gyar érem is­­született: a korábbi világ- és Európa­­bajnok Szepes Attila bronz­érmet, Szüts László­ pedig ezüstérmet nyert. A kánikula jót tett ifjú at­létáinknak, Plovdivban, a 35 fokos melegben zajló Ifjúsági Barátság Verse­nyen már az első napon nyolc érmet szereztek (Ha­vas Endre 10.41-gyel meg is nyerte a százméteres síkfu­tást), a befejező napon pe­dig négy számban diadal­maskodtak. A 200-on is Havas lett a legjobb, aki teljes szélcsendben 21.18-at futott. 55.26-os eredmény­nyel győzött a diszkoszve­tésben Horváth A., és a fiúknál, lányoknál is nyert a 4X400-as váltónk. Igen biztató volt még, egyebek közt Pál Ferenc 218 centis magasugrása, amellyel ezüstérmet szerzett. Ami azt illeti, az egész sportágra ráfért már egy kis, ilyen­fajta „biztatás”. Szolnokon, ugyancsak az Ifjúsági Barátság Verseny keretében kosárlabdázóink is nyertek. A magyar fiúk a döntőben Csehszlovákiát verték 79—67 arányban. S amit fentebb az atlétikai IBV kapcsán jeleztünk, az kétszeresen áll a kosárlab­dára: bizony, itt is nagyon­­nagyon jól jönnek az ifjabb korosztály biztató eredmé­nyei, amelyből talán át le­het menteni valamit a ké­sőbbi időkre is ... Egy héten keresztül Agárd látta vendégül a kadett leg­jobbjait: a tizenévesek ver­senyhajójában az argentin Parada, Blanco páros nyer­te a XVIII. világbajnoksá­got. Ez a sportág a vitor­lázás alapképességeit fej­leszti, legjobbjaival a ké­sőbbiek során a sportág más versenyágainak leg­jobbjai között is találkoz­hatunk. Ez az agárdi via­dal nemcsak közönségsikert hozott, hanem arra is fel­hívta a figyelmet, hogy e hajóosztályt érdemes ná­lunk is továbbfejleszteni. A jelenlegi legjobb magyar helyezés mindenesetre a Nyári, Kiss kettős tizenket­tedik helye volt, no meg az, hogy az egyre jobban belelendülő fiatalok az utolsó futamban­­ elsők lettek.

Next