Magyar Ifjúság, 1984. szeptember-december (28. évfolyam, 36-52. szám)

1984-11-23 / 47. szám

világban, s a kultúra misz­­szionáriusait vagy meg sem hallják, vagy félrelö­kik az útjukból, önmagu­­kon és környezetükön kí­vül másra nincs szüksé­gük! Ismét egy iskolai példa. V. Gábor túlkoros, 16 esz­tendős elmúlt, jövőre vé­gez a 8. általánossal. (Ha­csak meg nem buktatják.) Jó módú muzsikus család egyetlen gyereke, öltözé­kén is látszik. Gábort cse­­pel sem érdekli az iskola, tanárait sem tiszteli. Ha úgy hozza a kedve, óra közben feláll, és kisétál. Elképzelhető, hogy erre néhány száz pedagógus felhördül, s azt mondja: majd én megmutatom en­nek a fickónak! Bezzeg az én órámról.. . Nos, akik közvetlen környezetükben értesültek a fiú minősíthe­tetlen magatartásáról, úgy­szintén ezt mondták. Ka­pott már intőt, igazgatói megrovást, buktatták, elta­nácsolták volna — de ho­vá? Mivel mást nem kö­vet el, „csak” szemtelen­­ked­ik, a nevelés embersé­ges eszközeivel próbálnak hatni rá. Természetesen semmi sem változik, ma­rad az idegpróba a vele közvetlenül érintkező — főként a nő — pedagógu­sok számára. Egyetlen megoldás: minden tárgy­ból legalább kettessel át­engedni, aztán, ha végleg kilépett az iskola kapuján, boldogul, ahogyan tud. V. Gábor már azt is megtette, hogy taxit ren­delt az iskola elé, s a ta­nítás végeztével, egy ki­sebb társát magával csal­va, kikocsikázott a Vidám Parkba, s egész délután ott szórakozott. A kisebb fiú kihallgatásakor kide­rült, hogy Gábornál renge­teg pénz volt, a taxisnak is ötszázassal fizetett. — Nos — mondja a kö­zéptermetű, negyven év körüli, havi 4500 forintos fizetésű tanárnő —, ha megkérdeznénk a fiútól, mit tud Adyról, az 500-as bankjegy „védőszentjéről”, ugyancsak keserves fagga­tás lenne! A szintén 16 esztendős G. Károlyt a 7. osztályból zárták ki. A fejlett fiú ki­magaslik 13—14 éves tár­sai közül. Élénken érdek­lődik a lányok iránt, s mert jó kiállású, huszon- és harmincéves nők fog­lalkoznak vele. Egy alka­lommal az osztályfőnöknő megkérte, menjen el a hozzájuk közel lakó Var­gáikhoz, mondja el a szü­lőknek, mi a lecke, hogy aztán ők továbbíthassák a kórházban fekvő fiuknak. G. Károly el is ment, s első látásra­­megtetszett neki beteg osztálytársának fiatal, csinos mamája. S mivel kettesben voltak, fogdosni, szorongatni kezd­te az asszonyt, erővel ma­gához szorította és meg­csókolta. A fiatalasszony­nak nagy nehezen sikerült kiszabadulnia, a fiút ki­lökte az ajtón, s másnap az iskolában feljelentést tett. Károlyt fegyelmi elé utasították, nem is taga­dott. Nőügyeiről olyan magabiztosan beszélt, akár egy Casanova. Nem volt mentség: kitették a szűrét. Ám, ahogyan látszott raj­ta, az ítéletet nem vette a szívére. Az igazgató meg­kérdezte tőle: — Hogyan képzeled a jövődet? — A fiú vállat vont, motyogott valamit, s elzárkózott minden további faggatás­tól. Az ember társas lény — szajkózzuk az egyszerű mondatot. A gyakorlat azt mutatja, hogy a társaság fogalma csak az egyént ked­vezően érintő, „feljogosít” oldaláról népszerű. Ennek szembetűnő példája a zsú­folt járműveken egymást tapogató, vég nélküli csó­kolózásokba belefeledkező fiatalok látványa. A sűrűn tapasztalható látvány kö­zönség előtt zajlik, ám a „szereplőket” ez egyáltalán nem érdekli. Két ember legbensőbb ügyének ilyen­fajta nyilvános kiteregeté­se is a műveletlenség mélypontját jelzi, egyúttal a közömbösségnek, mások semmibe vevésének csak­nem a csúcsa. Ilyesfélében tűnődtem, amikor egy társasági be­szélgetésben ezt hallot­tam: — A fiatalok már annyira közömbösek, hogy meg sem születnek. Ezt aztán nehéz túl­szárnyalni ! Simon Emil végre, végre, sose elkésetten. Nemrégiben, ismételt adássoro­zatban is, a színház törvénysze­rűségeire a klasszikus drámairo­dalom példáit megelevenítve vi­lágított rá Almási Miklós műso­ra. Most Moliére Nők iskolája cí­mű drámájának tévéváltozatát megtekintve, módunk nyílt át­kapcsolni a kettes csatornára, ahol ismert személyek, Bölcs István rádiós szerkesztő, Czimer József dramaturg, Petrovics Emil zeneszerző, Galsai Pongrác kriti­kus beszélgetett a mű megvaló­sításáról. Tanulságos volt ez a beszélgetés azért is, mert a min­dennapi gyakorlatból ismert iro­dalmi műközpontúság helyett Fe­hér György szuverén elgondolásá­nak tévészerűségét elemezték, miközben áttételesen vagy köz­vetlenül a színház természetéről is szóltak a résztvevők. Arról a sajátosságról, hogy a dráma, amelyet Moliére mester színpad­ra képzelt, milyen új dimenzió­ba kerülhet a film és a televízió jóvoltából. A színházi előadás folyamatosságával ellentétben a kép, a látvány, a kamera jelen­létének hangsúlyozottsága, a rit­mus­játék milyen gondolati ered­ményekhez vezethet. Nem részletezzük a beszélgetés érdemét és tartalmát. Kedvező helyzetben voltak a jelenlévők, mert érdemes mű érdemes meg­valósításáról mondhatták el ész­revételüket. Jegyzetünk a vállal­kozás folytatását szorgalmazza. Hogy jeles személyek ne esetle­gesen és kivételezett produkciók esetén találkozzanak s tűnődje­nek a nyilvánosság előtt, hanem rendszeresítsék ezt a formát. A Nők iskolájának sikeres előadá­sával kapcsolatban is hangzottak el kifogások, ettől még Fehér György tehetsége nem lett keve­sebb, s munkakedve és lehetősé­ge se csökken majd. Ha a tele­vízió vállalja ezt a műsortípust, más és gyöngébb művek eseté­ben persze kényelmetlenebb be­szélgetések ígérkeznek. A tele­vízióban az önkritikához azon­ban egyelőre nemigen mutatko­zik erő. Nemcsak személyes presztízs és hiúság okán, de in­tézményesen is neuralgiát ér­zünk. Jel erre a tanácskozások hangvétele, mely sokszor sanda, mert mögöttes erőket mozgósít például egy-egy tévékritikus el­len. Sokmillióért készülnek a művek; a felnőttség jele lenne az, ha ugyanott, ahol a játék he­lyet kap, szó és tér adódna a közvéleménynek is. Felnőttség jele lenne, a demokráciáé tehát. Olyasképpen is, hogy a társadal­mi, művészi presztízs nem je­lenthet kivételezettséget és sze­mélyre szóló kitüntetettséget,­­ avagy „sérthetetlenséget” senki­nek sem. Nem erre a műsorra utalva, általánosabban szólva: úgy tűnik fel, hogy a tévében látható vi­ták, beszélgetések részvevőinek életkora kötelezően ötven felett jár. Személy szerint és szakmai készültség okán nem vitatjuk az illetékesség körét, de összességé­ben, s a műsorfolyamatban hete­ken, hónapokon, éveken át szem­lélve a különféle kerekasztalok évjáratát, biztosak lehetünk ab­ban, hogy a következmények nem szerencsések. A részvevők ismételt és szűk seregeltetése nem mindig szolgálhat az igaz­ságnak azzal a hitelével, mint azt szakmai, politikai, társadalmi presztízs alapján feltételeznénk. Kockázatot nemcsak a gazda­ságban kell vállalni. A szellemi életben is. Ifjú emberek hiá­nyoznak, akik tárgyukban a ma­guk életével igazolhatóan pokol­ra szállnak. S bár lehet, hogy véleményüket s a konklúziót még kócosan, olykor dadogva mondják el a nyilvánosság előtt, a folytonosan feltűnő, elegáns, semmitmondó, locsogó tévélovas helyett, én mégis inkább a gon­dolat tisztításáért küzdő embert hallgatom szívesen. És nézem is. A pillanatonként exponált mo­soly helyett a ráncolt homlokot, s majd a végső, az eredményes pillanatban az arc felderülhet. A. L. Hagyomány és közösség A hungarológia, a csipkerózsika­ álmából ma ta­lán ismét feléledéssel kecsegtető magyarságtudo­mány lassan félévszázados múltra tekinthet vissza. Születésnapjának 1935 nyarát tarthatjuk, amikor Szegeden Ortutay Gyula szerkesztésében Magyar­ságtudomány címmel folyóirat jelent meg, mely céljául tűz­te ki a magyarság ügyeinek valóban tu­dományos, komplex módon és európai távlatokban történő kutatását. Bár a folyóirat nem volt hosszú életű (1938-ban már megszűnt), elképzelései köve­tőkre találtak. Az Egyetemi Magyarságtudományi Intézet vette át örökét, melynek kutatóköre kiter­jedt a néprajz, a nyelvészet, a művelődés- és tele­püléstörténet, az antropológia és őstörténet, a ma­gyarországi nemzetiségek, a magyar nemzeti ki­sebbségek és a „világmagyarság” helyzetének ta­nulmányozására. Hasonló céllal jött létre 1941-ben a Teleki Pál Tudományos Intézet, amely számos kitűnő, ma is forrásértékűnek számító tanulmányt és­ könyvet jelentetett meg a magyarságtudomány témakörében, s jelentősen hozzájárult a magyar népi kultúra és műveltség értékeinek feltárásához. Mindezt azért bocsátottuk előre, mert Kósa László Hagyomány és közösség című munkája, amely a Kozmosz Könyvek sorozatban jelent meg, hungarológiai összefoglaló. Kósa elsősorban az elmúlt kétszáz év népi kul­túrájának és az ezeket kitermelő és hordozó társa­dalmi rétegeknek, csoportoknak főbb jellemvoná­sairól, azoknak egyes korszakokban történt módo­sulásairól ad olvasmányos áttekintést. A magyar népi kultúra és nemzeti műveltség kialakulásában meghatározó jellegű volt Magyar­­ország központi fekvése a kontinensen. A magyar műveltség azért is válhatott olyan gazdaggá, ami­lyen, mert a legkülönfélébb áramlatokkal és ele­mekkel találkozott. Ezeket befogadta vagy eluta­sította, vagy éppenséggel újrafogalmazva beépítette magába. Kósa szemléletesen írja le, hogyan, milyen ha­tásra alakultak ki az egyes társadalmi csoportok mindennapi normái, hogyan tükröződtek viselke­désükben, mentalitásukban, értékrendjükben és íz­lésvilágukban. A könyv foglalkozik nép és táj kapcsolatával, földrajzi és tájneveink kialakulá­sával, az egyes társadalmi csoportok, rétegek vi­szonyával a szűkebb természeti (szülőföld, megmű­velt föld stb.) és emberi környezettől (család, ro­konság) a tágabb horizontig, az országig és a tár­sadalomig. A szerző röviden állást is foglal abban a vitatott kérdésben, hogy a néphagyományok — a divathul­lámokon túlmenően — hogyan élhetnek a jelenben és a jövőben. A könyv a magyar történelem, néprajz és mű­velődéstörténet logikusan felépített, mindenki szá­mára érthető olvasókönyve. A. Z. 29

Next