Magyar Ifjúság, 1986. szeptember-december (30. évfolyam, 36-52. szám)

1986-12-19 / 51. szám

dasiaknak, de minden hiába, a nagy centralizációban majd le­radírozták a térképről a falut. Nem sírom vissza a múltat, csak a szívem fáj Ordasért, a virágzó Ordasért. Volt év, öt termés lejött a földről. Tavasszal spenót, má­jusban újkrumpli, majd búza, később kukorica, s ha a tél ké­sett, még egy kis állati eledel­nek való is. Mi termény ösze­­jött, alig győzték elhordani. Pe­dig a faluban kikötő volt, nem­­volt a környéken hasonló kikö­tő, talán csak Dunaföldváron. Reggel hétre ért ide a hajó Mo­hácsról, akkor az ordasiak be­pakoltak. Volt nap, hogy ötva­­gonnyi árut, aztán indíts, vitték az árut egyenest a Nagyvásár­csarnoki kikötőig. Leszálltak az ordasi kofák, azt a sok krump­lit a pesti népek vitték, mintha ingyen volna, pedig dehogyis volt az ingyért, megvolt annak a tisztességes ára, mert akkori­ban az ordasi krumpli fogalom volt, olyan volt a híre, mint a borban a tokajinak. Este hétkor ért vissza a pesti hajó, már várta ingadozva az ordasi nép. Az állomáson állt Nagy Károlyfal­vinak, az első vi­lágháborús hadirokkantnak az adakozásból felépített italméré­se. Ott nap mint nap mulatozás volt, egy paksi prímás húzta a talpalávalót. Kilenckor indult a komp Paks felé, de a prímás, majd mindennap, még tizen­egykor is itt húzta, mert min­dig akadt vállalkozó, aki a prí­más bandáját csónakkal haza­fuvarozta. Ez tíz kilométer eve­zést jelentett, de aki mulatozik, nem számol a nehézséggel. Szatócsbolt három volt, de még borbélyból is kettő. Ma már se kikötő, se borbély. A né­pek Dunapatajra járnak szépít­­kezni. Úgy volt, a falut is Pa­tajhoz csatolják, de azt az or­dasiak már nem tűrték, össze­álltak, a tanácstagok kijárták, így maradt a község önálló. El­nöke nincs a falunak, csak vb­­titkára, de úgy mondják, ekkora helyre közigazgatásilag az is elég. És igaz is, egy idő óta megint van fejlődés, van ABC- bolt, kipofásították az orvosi rendelőt, azt’ ha kell, az orvos mindennap átjár. Ma csak a gyógyszerért kell Patajra menni, de az sem komoly fáradtság. Van kultúrház is. Meséli az­­unokám, heti egyszer jön egy ember Kecskemétről, discót tart, aki fiatal megmaradt, az eljár táncolni. Csak hát mi fiatal van még itt? Nem sok. Elvitték a mozit, ez is fáj, de ami a legfájóbb, a mi jó tsz­­ünket beolvasztották az uszodi Egyetértésbe. Félre ne értse, de üsződ nem Ordas, nem hiába a háromfalunyi távolság, persze, hogy nehezen értenek szót. Szök­nek a fiatalok a földekről. Ka­locsára szöknek, vonzza őket az összkomfort, meg az ipar, a paprika­ meg a műanyag üzem. Tizenöt kilométer a város, úgy mondják, ott a munka, minek ingázni. Kérdem tőlük, mi lesz a prí­ma vályogfölddel. Itt akár egy hétig is eshet az eső, ha két órát süt a nap, tócsát nem lát, de ha az eke megfordítja a föl­det, láthatja, zsíros, fekete föld az, olyan, mint a szurok, nincs párja a Bácskában. Aranyat te­remhetne a föld, csak legyen, aki megműveli. Felelik a fiatalok, a föld vesződség, gond, örökös bosszúság. Azt mondják, az a baj, leszerződnek a földműves­szövetkezettel, megegyeznek a terményben, árban, azt, amikor szállítanak, a szövetkezet kilón­ként két forinttal mindig meg­károsítja őket. Van írás, persze, van írás a kialkudott árról, de mire a per befejeződne, a pa­raszt nyakán rohadna az összes termés. Hát ezért, hogy most már nincs ordasi újkrumpli, azt’ ha így folytatódik, nem lesz paprika, meg csemegekukorica sem. A paraszt, ha van értel­me, dolgozik látástul vakulásig, de ha látja, hogy örökké meg­csalják, hagyja az egészet, el­menekül az iparba. Az ám a szerencse, hogy egy­két ember mindig marad. Ezért, hogy nem lát művelés nélküli földet egy talpalatnyit sem. Fiatal, 34 éves a tiszteletes urunk, okosan beszél. Kérdi a minap a szószékről: „Emberek, hogy lehet az, hogy lehet ünnep, lehet vasárnap, az ordasi em­ber mindig munkaruhában kö­szön nekem?” Úgy lehet az, fe­leljük, hogy az ordasi ember, amíg bír, dolgozik. Az ordasit már csak a munka pihenteti leg­inkább. Aztán beszélhet bármi­lyen szépen a tiszteletes úr, do­logidőben nem sokan hallgatják, a vasárnapi misére jó ha húszan összejövünk. Pedig Ordas mindig reformá­tus központ volt. Vallásos erre a nép, ha nem is mutatja. Meg­nézheti a templomunkat, épp kétszáz éves, a berendezéseket Servátius Péter és Túri József faragta, most, hogy jubiláltunk, megfogadtak egy iparosembert, s az félmillióért kifestette kí­­vül-belül. Álmélkodtak is a né­pek, hova lett a szép régi barna templomunk. Most itt minden színes: piros, kék, sárga, egye­bek. Mondják, ilyen lehetett eredetileg. Hiszi is a nép, meg nem is. Ha színes a temploma, hát színes. Az ordasi ember mindennel megbékél. Hanem, hogy a szokásról be­szélünk, eszembe jut egy régi húsvéti szokás. Akkoriban a fa­luban nem volt fúrt kút, a Du­nára jártunk vízért. Húsvétkor egyenest „szótlan” vízért. Se vízért menet, sem jövet nem szólalhattunk meg, mert akkor megtörik a varázs. Úgy tartot­ták, aki a húsvéti szótlan víz­ben megmosdik, az szép lesz. Mosakodjon most valaki a Du­nában! No, ezért sem szól a nép. Mint ahogy az is termé­szetes, hogy negyedik általános után a gyerekeink Dunapatajon tanulnak. Lehet, okos dolog ez is, de azért ez valahol fáj, nem lesz, ami­­ideköti őket... Itt a há­zunk, hatvanéves, szép, nagy épület. A múltkoriban meg kel­lett a tetőt húzatni. A mester két délután, csak a munkadíjért elkért 1800 forintot. A párom ezermester, meg tud mindent csinálni a ház körül, de hát minek? Ugyan kinek kell majd? Az unokám épp itt a szomszédban építene. Mondjuk, itt a ház, ráhagyjuk, ne épít­kezzen. Nem, nem, tiltakozik, ő újat akar. Akkor mi meg minek őrizzük az épületet, mennyi van még nekünk hátra? A páromat épp hatvanéves korában szél ütötte, nyolcszáz forinttal nyug­díjazták. Most kettőnknek van a havi ötezer-kétszáz, kijönnénk belőle, de a párommal nem bí­rok, hiába tiltja az orvos, dol­gozik annyit, mint három egész­séges. Azt mondja, a munka élteti. Hetvenöt múlt, hát a mi­nap nem beáll az unokámhoz betont keverni?! Persze megiz­zadt, megfázott, most lábadozik. Ez az amitől félünk. Lesz-e öregségünkre valaki, aki beta­kar, hogyha fázunk, leül az ágyunk szélére beszélni, vizet ad, ha kérünk. A fiainkra rossz szavunk nem lehet, de hát nem fiatalok ők sem, az egyikük Rácalmáson él, a másik meg itt, de igen rossz egészségi állapot­ban van. Nagyon lefogyott, rossz nézni. Beszélik, van a faluban öregek otthona, de aki más asz­talához nem szokott, nem jár oda, amíg lehet, a párommal mi sem megyünk. Kérdezte, megválaszolom: a karácsony nekünk már nem kí­vánt ünnep. Családszerető em­ber vagyok, két éve, amikor a párommal az ötvenedik házassági évfordulót ültük, huszonhárman voltunk, azóta két új dédunoka is van, idén huszonöten állhat­juk körbe a fát. Étel még lenne, de ennyi embernek ajándékot venni már nem bírunk. Évek óta, hogy érezzük, kevés a pénz az ünnepre, jobb híján a „szek­rényt kezdtem ki”. Onnan ado­gatok ágyneműt, abroszt, tányért, ami van, de mi lesz, ha kiürül a szekrény? Miből adok? Milyen lesz az ünnep? Ezért mondom, a karácsony nekünk már nem kí­vánt ünnep. Kérdem minap a tiszteletes urat, milyen az ő ün­nepe? Feleli, úgy van vele, mint a suszter a csizmával, so­sincs neki. Rohan, mindig ro­han, nagyüzemi ünneplés van. Látja, ez a baj, mindig szorít az idő. Felébred Heck László, bevo­nulunk a szobába. Fényképek kerülnek elő. Heck papa — mondjuk — maga semmit s­em változott. — Hát — feleli Heck — külsőre nem sokat, már egé­szen korán kopaszodtam, engem mindig Heck papának szólítot­tak. Heck papa bort hoz. Saját pincéből, saját termésű bort. Be­szélgetünk , háborúról, betegség­ről, a múltról, a jövőről. Heck papa szeme csillog. — Úgy tartja a mondás: „Adj Uram kará­csonykor kalácsot, húsvétkor ke­nyeret, pünkösdkor is, ha le­het.” Láthatják, együtt az ün­nepre való. A párom­­most töm­te a libákat, darabja most meg­van vagy kilenc kiló, lesz puly­ka is, a 300 literes hűtőládában benne egy egész birka. A pin­cében ott a bor, az idén hat hektóval termett. Jó bor lesz. Együtt van minden, karácsonyra tán elég lesz. Azt’ ha Isten en­gedi, húsvétra is tán meglesz az a kenyér. Pünkösdkor meg ... Na, azzal még várjunk, öregember ne nézzen messzire, gyenge ahhoz a látása. Guba Zoltán

Next