Magyar Ifjúság, 1986. szeptember-december (30. évfolyam, 36-52. szám)

1986-11-28 / 48. szám

panoráma A Magyar Televí­zió pécsi és szege­di stúdiója meg­alakulásának tize­dik évfordulóját ünnepli. A jubi­leum jegyében lát­tuk az Évgyűrűk című műsort (mű­sorvezető: Király Zoltán és Pa­nics György, forgatókönyv: Tan­­di Lajos, vezető rendező: Kun Zsuzsanna, rendező: Bükkösdi L­ászló). Rovatunkban többször méltattuk a két stúdió munkás­ságát. A műsor hetében is több adás (Sorstársak, német nemze­tiségi műsor, Hangok és hang­szerek, körzeti műsorok) bizo­nyította : társadalmi, szellemi életünk fontos kérdéseiben szol­gálnak. Enyedi György, a Ma­gyar Tudományos Akadémia pé­csi regionális tudományos inté­zetének igazgatója a régió meg­határozásaként azt mondotta: nem közigazgatási egységet je­löl, hanem olyan területet, ame­lyet egy tájon belül a történe­lem formált ki. A pécsi és a szegedi stúdió eb­ben az elgondolásban dolgozik. És ugyanakkor tudományos, tár­sadalmi, kulturális ügyekben a nagyobb összefüggésekre figyel. Az idő szorította a két stúdió munkatársait; számos olyan kér­dést villantottak fel, amely kü­­lön-külön is műsort igényelt vol­na. Amit e két stúdió képvisel, az nem szűk körű lokalitás. Hi­szen a szarvasi haltenyésztés gazdasági eredményei, vagy a pécsi klinika gyomorfekélyt megszüntető új gyógyszere nem csak egy-egy intézetét, hanem az ország tudományos eredmé­nyeit is reprezentálja. A művé­szet kérdéseiről is láttunk, hal­lottunk beszámolókat. Mint azt Becsei József, a Békés Megyei Tanács elnökhelyettese felvetet­te: feladat, hogy felelősségteljes műhelyek alakuljanak ki. Talán az idő sem engedte, hogy erről a kérdésről közösen s alaposab­ban tűnődjenek a két stúdió vendégei. Időszerű volna pedig, mert újra és újra komol­y ked­­vetlenítő jelek mutatkoznak ar­ra nézve, hogy egy-egy vidéki műhely önállósága látszólagos. Tóth Valéria és Kliegl Sándor szelíd vallomásából is kitűnt: képzőművészet dolgában is túl­zott a Budapest-központúság. Jó érzéssel néztük, hogy e két stúdió mennyi mindent tesz a nemzetiségiek ügyében. S amint láttuk a sváb étrend ismerteté­sében, a bakonycsernyei beszá­molóban, a gyulai kórház román anyanyelvű orvosainak bemuta­tásában, nemcsak regionálisan, hanem országosan kísérik figye­lemmel a szlovákok, románok, németek, szerbek, horvátok éle­tét a mai Magyarországon. A Gyulai Várszínház lírafesztivál­jából adott részlet — Gaál Sán­dor versét Kubik Anna tolmá­csolta — azt is jelezte, hogy ezek a stúdiók a határainkon túli magyar szellemi életre is fi­gyelnek. Tudjuk azt is, hogy a szegedi és a pécsi stúdió az új­vidéki televízióval jó ideje al­kotó együttműködésben dolgo­zik. Számos műsorukra emlék­szünk, amely összetartozásérzé­sünkben erősített meg. Mit kívánhatunk e két tévéstú­diónak, s egyben magunknak té­vénézőknek? Újabb évgyűrűket, s azt, hogy további nyitottság­ban végezzék munkájukat. Nem­zeti és Duna-táji összetartozás­­érzésünket erősítő újabb műso­rokat. Ne lankadjon a stúdió munkatársainak munkakedve. S kívánunk ügyükhöz méltóbb, nagyobb műsoridőt. (a. t.) N­ fülemüle ma is fütyül A kezdeményezéshez és az ügyhöz eddig méltatlan csön­dességben rendezték meg az I. falusi vers-, próza- és me­semondó verseny elődöntőit. A Termelőszövetkezetek Or­szágos Tanácsa, az Országos Közművelődési Központ Mód­szertani Intézetének drámai osztálya és a Magyar Rádió szervezésében az ősz folya­mán Egerben, Szarvason, Dombóvárott és Zalaegersze­gen tartott elődöntők legjobb­jai november 28-án délután és 29-én délelőtt a TOT sza­badság-hegyi oktatási köz­pontjában szerepelnek az or­szágos elődöntőn. A vetélke­dés eddigi eredményéről be­szélgetünk Bucz Hunorral, az Országos Közművelődési Köz­pont munkatársával, aki Czi­­ne Mihály egyetemi tanár, Fehérvári Győző és Linka Ágnes, a rádió szerkesztői és Debreceni Tibor osztályveze­tő mellett, a zsűri tagjaként, összesen százharminchét ver­senyzőt hallgatott meg, s rendezője a rádió gálaestjé­nek. — Amint azt címében is je­leztük: kifejezetten a falvak­ban élő, 30 év fölöttiek kö­rében hirdettük meg a ver­senyt. A műkedvelő előadóművé­szet eleddig ismeretlen mű­velőivel találkoztunk. Egy Kunszentmiklóson élő műsze­rész például olyan vőfélykö­szöntővel szerepelt, amely egy élő hagyományt képvisel. Egy idős néni pedig három törté­netet komponált egybe: Sán­ta Ferenc Sokan voltunk cí­mű novelláját, egy Fukaza­­va-elbeszélést és egy közép­kori moralitást. Megrendítő súlya volt, ahogy elmondta, milyen szomorú az, hogy a fiatal generáció lemond az öregekről. Belső derű sugár­zott abból az asszonyból, aki bölcs emelkedettséggel Arany János Fülemüléjének pazar és jelenkori árnyalatait bon­totta ki. Általában elmond­ható, az ötven év felettiek szereplése volt a legizgalma­sabb. — A fiataloké kevésbé? — Az idősebbeknek a közön­séghez való viszonya sokkal összefogottabb személyiségre vall, mint a harminc-negy­ven éveseké. Gondolkodásuk­ból, színpadi viselkedésükből kitűnik a hajdani néptanítók hatása, ők a kifejezés igazi értelmében műkedvelők. Azt mondják, amit kedvelnek. Leggyakrabban Vörösmarty, Arany, Berzsenyi, Petőfi, Kiss József, Ady, József Attila, Váradi Antal, Sarkadi Imre műveit, népmesét, népballa­dát. Némelyek úgy beszélnek a saját életükről, mintha no­vellát írnának. A fiatalokat sokszor valami külső szem­pont, s nem a ma­guk belső igénye vezette. Nagyon sze­gényes anyagból választottak. Alig hallottunk például Nagy László-verset, egyáltalán nem Csoóri-, Weöres-, Kormos István-költeményt, Juhász Ferenc művét, egy idős bácsi mondta — a Sántha-családból egy részletet. Szomorú, hogy a határainkon kívül élő ki­váló alkotóinktól egyetlen mű sem hangzott el. Az öre­gek a maguk életét is képvi­selik szereplésükkel, a fiata­lok legfeljebb valamifajta di­vatot. — Ez a szemle a pesti Cso­konai Művelődési Házban működő Térszínház vezetőjé­nek is tanulságos? — Most értettem meg igazán, mit is akart szenttornyai bir­tokán alapított parasztszínhá­zával Justh Zsigmond. Pá­rizsból jöttek megnézni Mo­­liére-, Shakespeare-előadásait, a hazai színházi élet viszont mit se tudott kezdeni Justh próbálkozásával. Látnoki az az 1894-es levél, amelyben halála előtt néhány nappal azt í­rta: „meg vagyok arról győződve, hogy későbbi szá­zadokban, vagy tán már a közeljövőben lesz színház, színdarabokat is fognak írni, csak színészek nem lesznek”. Szomorúan elvetélt gondolat ez mindmáig, hogy egy ilyen típusú műkedvelő mozgalom biztató távlatot adjon a ma­gyar színjátszásnak. Talán még most se volna késő, ha például az egykori békéstar­­hosi zenei műhelyhez ha­sonlóan, megkísérelnénk egy színházteremtő­, -építő iskolát életre hívni. A mostani siker nyomán hátha remélhetnénk a TOT segítségét is! A. L. „Régi szokás szerint...” Ünnepélyesen kö­szöntöttük újra a magyar népdalt — immár jó szokás szerint, a hagyo­mányőrzésből egy­fajta hagyományt teremtve. Nyelvünk romlása idején jogos az óhaj: sugárzása, fénye legyen az ilyen ünnepi hétnek. Kodállyal szólva: a dal­ra szívet tárva, menjen át a lel­keken „a harangzúgás, amely a magyar nyelvben a Halotti Be­szédtől Adyig folytonos”. Kitűnő válogatás szolgálta az ebbéli kí­vánságot. A népszokások, jeles napok zenéje című összeállítás. És legalább ilyen jó ötlet volt Küllős Imolát megszólaltatni, aki érthető, okos néprajzi ma­gyarázattal ébresztgette a sokak­ból már kihunyt érdeklődést. Valóban, a régi falu életét vidá­­mító, színesítő énekes szokások kiveszélésben vannak. A Balá­zsolás, a Gergelyjárás már az idősebbek előtt is ismeretlen, de kérdezzük csak bárhol a kis­diákokat: mi is az a háromki­­­rályozás, a pünkösdi királyné­­járás, a lucázás, a regölés, a betlehemezés? Nem hallott róla, vagy ha hallott, nem érdekli. Idejét múlt, restellni való dol­gok ezek... Szentivánéji ének? Felmondják inkább az, éppen ér­vényes slágerlistát, sorolják a külföldi és hazai popsztárok nevét. Akár a legkisebb, legel­­dugodtabb faluban is. De hát sugárzása és fénye med­dig, s mennyire világít a ma­gyar népdal hetének? Könyvespolcomról leemelem féltett kötetemet, a Vasi nép­dalokat. Ritkaságnak számít, pe­dig nem kétszáz-háromszáz esz­tendeje nyomatták. 1976-ben ad­ták ki Szombathelyen. Oly ala­csony példányszámban, hogy még könyvtárakban is csak el­vétve lelhető fel. Pedig nem akármilyen gyűjte­mény ez. Kodály és Bartók nem jutott el a vasi dombok közé, helyettük, az ötvenes, hatvanas esztendőkben egy remek ember, Békefi Antal mentette itt a ma­gyar dal és nyelv kincseit. „Adatközlőkhöz”, többé már so­ha meg nem szólaló vénekhez kopogott be; senki helyette ezt meg nem cselekedte volna. A görgőzést, a csipkereki pásztoro­­zót, a kisunyomi betlehemest senki föl nem jegyezte volna.

Next