Magyar Ifjúság, 1987. január-április (31. évfolyam, 1-17. szám)

1987-04-24 / 17. szám

Olyan, mint mi, csak éppen egészen más BRENNER GYÖRGY „Gyerekkoromban vasorrú bá­bával ijesztgettek. Ma már tu­dom, hogy csak az emberektől kell félni. Életemben többször voltam szerelmes, néhányszor meg nem. Legszebb éveimet la­kásépítéssel töltöttem.” Az idézett mondatok Brenner György nagyszámú önéletraj­zainak egyikéből valók. Egy másik önéletrajzában viszont azzal kérkedik, hogy családjá­nak tetszenek a rajzai. Szerencsére az olvasók sincse­nek ezzel másképp. Aki a Lu­dasban és más lapokban hétről hétre ismerkedik Brenner mo­numentális miniatűrjeivel, érde­kes dologra lehet figyelmes: a rajzoló olyan kézenfekvő igaz­ságokat tálal elénk, melyeket karikatúráin kívül még legföl­jebb az életben találhatunk meg. A legtöbb rajzán sok em­ber látható. Mindenki siet, ro­han valahova, látszólag ponto­san behatárolható és fontos cél felé. Ám ebben a rendszernek­­ nevezett kavalkádban mindig van egy főhős, akinek valahogy másfelé visz az útja: ő a nagy, a valódi, és éppen ezért roppant egyszerű igazságok hordozója. — A kisember szemével né­zem a világot — mondta egy interjúban Brenner. — Ez ná­lam nem elhatározás kérdése; az érdekel, ami az emberekre tartozik. Igyekszem szürke kis­egér maradni, de nem azért, hogy megegyen a macska, ha­nem, hogy megrajzolhassam a többi szürke kisegeret. Akik közül néhányan nem is egérnek gondolják magukat, hanem pél­dául meseszép királylánynak, sőt olyanok is akadnak, akik nem gondolnak semmit. Egyik legnagyszerűbb „talál­mányát”, Vilma nénit mindenki ismeri. Vilma néninek sokféle arca van: egyszer idős asszony,­­ máskor pályakezdő értelmiségi, vagy éppen butikos a belváros­ban. Vilma néni mindig a mi gondjainkról beszél, ami persze nem is csoda, hiszen éppen olyan, mint bármelyikünk. Ta­lán abban különbözik tőlünk, hogy néha egészen más. Ilyen­kor különösen hasonlít hozzánk. F. L. P. Égigérő földönjáró LEHOCZKI ISTVÁN Sok százezer, talán egymillió ember közös magánügye, hogy szeretik Lehoczki István kari­katúráit. Rövid lábú, gyakran szem nélküli figuráit mindenre képes, elszánt bambaság jellem­zi. És mégis: a LEHO aláírású rajzokból szeretet és megértés árad. Egyik karikatúráján dagadtra nevelt, kövér kisfiú futballozik a szépen nyírt pázsiton. Akivel játszik, válogatott labdarúgó: Esterházy Márton. A háttérben a boldog, gyermeküknek min­dent megszerző szülők beszél­getnek: — Jó volt a gyerek, nyolc­­százezerért megvettük neki az Esterházyt. Ki itt a főszereplő? A da­gadt, az életet készen kapó kis­fiú? Vagy a virulens sarj szü­lei, akik úgy érzik, lángossütő­­ben, gyümölcsös bódéban, ma­szek kőművesként összeverejté­kezett pénzükkel megvehetik kövér csemetéjüknek a boldog­ságot ? — Kirakatrendezői iskolát vé­geztem — mondja Lehoczki Ist­ván. — Amikor azután megun­tam, hogy segédmunkásként valósítsam meg önmagam, hir­telen elhatározással beállítottam a Ludas szerkesztőségébe. Tabi László volt még a főszerkesztő, Földes György a helyettese. Gyuri bácsi így vezette elő a kérésemet a főszerkesztőnek: — Itt van ez a gyerek, szeret­ne hozzánk kerülni! — Várjunk még — mondta Tabi. — Nagyon fiatal. — De nem akar elmenni dol­gozni — mondta Földes György. Tabi talán egy percet gon­dolkodott, majd megszólalt: — Jó — felelte. — Akkor ve­gyük ide. Így kezdett Leho „nem dol­gozni” a Ludasnál, ott alakult ki sajátos stílusa. Figurái nem híres hősök, sokkal inkább köz­napi, rövid lábú, nagy felső­testű emberek. — Egyszerre csak azt vettem észre, hogy szeretek ilyen rö­vid lábú embereket rajzolni — mondja Lehoczki. — Az utcánk­ból egy bácsi meg is kérdezte: én lenézem az embereket, hogy ilyen apró lábakra állítom őket? Elkezdtem neki magyarázni, hogy a rövidülés tulajdonkép­pen technikai kérdés. A bácsi mosolygott a bajusza alatt, és közben ki tudja, mire gondolt? Ekkor tudatosult bennem: tel­jesen mindegy, hogy az ember­nek milyen hosszú a lába, sok­kal fontosabb, hogy a földön járjon, és ha lehet, az égig ér­jen. föld s­­ íttt - Még egy darabig egymástól vásárolgatnak a butikosok, de aztán Lovak, kutyák, madarak, halak­­ és más emberek... SAJDIK FERENC Sajdik Ferencet senkinek sem kell bemutatni. Életfilozófiája derűsen pesszimista, amit „Hát milyenek a kutyák?” című könyvében a következőképpen fogalmaz meg: „A korcs ku­tyákra mindenki ferde szemmel néz... Pedig nem sokban kü­lönböznek a fajtiszta kutyáktól: talán kevesebbet csutakolják őket, és nem csinálnak nekik folyton új frizurát... Csak az emberek törődnek azzal, hogy melyik a korcs és melyik a fajtiszta, szerencsére ez a ku­tyákat nem érdekli egy cseppet sem”. Hogy ezek után milyen Saj­dik Ferenc és kutyákkal, ma­darakkal, lovakkal és más em­berekkel telerajzolt, abszurd­nak tetsző, ám kínosan realis­ta­­világa? Van Sajdiknak egy híres raj­za — Nyugat-Berlinben ezer­kétszáz pályamű közül Grand Prix-vel díjazták —, amely a Bolondok címet viseli. A téma egyszerű, mondhatni mindenna­pos. Két szomszéd vár néz egy­mással farkasszemet, az evolú­ció csúcsa, az ember öldökli egymást a legrafináltabb gyil­kos eszközökkel, unalomig megszokott gyűlölettel. S amíg odafönt zavartalanul termelő­dik a tervszerű halál, a torony tövében a két király két bo­londja békésen beszélget egy­mással. A két szomszéd vár természe­tesen szimbólum. Példázhat két országot, két hivatalt, két egy­mással megbékélni nem tudó embert, esetleg egy emberpárt. S a két bolond: két ország, két hivatal, esetleg egy ember­pár ... Sajdik Ferenc szereti a lova­kat. Lovai hol büszke paripák, hol nehéz sorsú gebék, ám egy­ben mindenképpen közösek: ők valóban emberi életet élnek. Nem hajtják a pénzt (legföl­jebb őket hajtják a pénzért), nem szenvednek neurózisban, és egyiküknek sincs „vegetatív idege”, vagy más, divatos, civi­lizált mániája. Sajdik a lovakon kívül szíve­sen rajzol madarakat, kutyákat és halakat. Ezenkívül Munká­­csy-díjas, és úgy hírlik, szereti az embereket. Úgy ábrázolja őket, mint minden bájjal megkent élőlé­nyeket. efespé - Oszoljunk, kérem, nincs itt semmi látnivaló! KULTURÁLIS MELLÉKLET 37

Next