Magyar Ifjúság, 1988. május-augusztus (32. évfolyam, 19-35. szám)

1988-06-17 / 25. szám

TERMÉSZET, TUDOMÁNY, TECHNIKA Mindenféle vizekről Nincsenek irigylésre méltó helyzet­ben a magyar vízügyi szakemberek. Hiába hivatkoznak szakmájuk bő kétszáz éves honi eredményeire, mégsem élvezik a közvélemény odaadó bizalmát. Ez kiderült azon a sajtótájékoz­tatón is, amit a Budapesten megrendezett harmadik Nem­zetközi Folyamhidraulikai Kon­ferencia­ kapcsán tartottak meg: itt több szó esett a bős-nagy­marosi építkezésről, mint magá­ról a folyamhidraulikáról. Pedig a magyar vízügyesek igen ko­moly eredményeket tudhatnak maguk mögött. Bogdánfy Ödön például­­ 1906-ban elsők között publikált a világon folyamsza­bályozási szakkönyvet Folyam­­hidraulika címmel. S a magyar vízügyi­­ mérnökök az elsőik kö­zött csatlakoztak az 1935-ben megalakult Nemzetközi Hidrau­likai Kutatási Szövetséghez. Te­hát fölöslegesnek tűnik bizony­gatni: korán tudománnyá vált mifelénk a folyamhidrauliika. Ritkán mutatkozó előnyről van szó, hiszen minduntalan arról beszélünk, hogy mi mindig, mindenről lekésünk. Ám a magyar hidraulika tu­dománnyá válása korántsem volt holmi könnyű és elegáns diadal­menet. Két nagyszabású folyam­szabályozási munkát tudhat ma­ga mögött, a Dunáét és a Ti­száét. A Tiszáé különösen gran­diózus és lenyűgöző volt. A ma­gyar vízügyi szakembereknek azonban igen nagy árat kellett fizetniük azért, hogy ma a Ti­sza szép alföldi folyó legyen, és ne alattomos folyóként tart­sák számon árvizei miatt. A folyó szabályozásának története fel­fogható akár a magyar hidrau­lika történetének is. Kanyarok és bizalmatlanságok Szabályozás előtt a Tisza ár­tere 10 ezer négyzetkilométer kiterjedésű volt, s a tavaszi ár­vizek vizei még a nyár végén is láthatók voltak, mélyebb he­lyeken pedig állandósultak a mocsarak. Az ártér szélessége néhol meghaladta a 70 kilomé­tert. Az évente szinte rendsze­resen jelentkező árvizek ellen a lakosság kezdetleges gátakkal próbált védekezni, ám ez nem nyújtott igazi, megbízható vé­delmet. A múlt század első fe­lében kezdődött el a folyó átfogó szabályozása. Lányi Sámuel 1833-ban kezdte föltérképezni a Tiszát, tizenegy esztendeig dol­gozott ezen. Széchenyi István 1845-ben vette át a Helytartóta­nács közlekedési osztályának a vezetését, s a munka ekkor vett igazi lendületet. Ugyanebben az évben a Lányii-féle térképek alapján Vásárhelyi Pál mérnök elkészítette a Tisza szabályozási tervét. Két célt tűzött ki maga elé: meg kell oldani, hogy a lomha folyón az árvizek minél gyorsabban levonuljanak, ezért 101 tiszai kanyar átvágását ja­vasolta (végül 120 kanyarral lett kevesebb a folyón). A má­sik feladat az árvízvédelem: a folyó két partjára töltéseket tervezett, viszonylag kis távol­ságra egymástól, hogy a folyó mozgása árvíz idején gyors ma­radhasson. Terveit elfogadták, s 1846 januárjában megalakult a Tiszavölgyi Társulás, mely a munkálatok végrehajtását volt hivatott irányítani. A munkákat Tiszadob térségében kezdték el 1846-ban. A kanyarátvágások és a mederszabályozás finanszírozá­sát az állam vállalta magára, a töltésépítést viszont a társulás­nak kellett fedeznie. Holdan­ként hozzájárulás fizetésére kö­telezték a Tisza menti földtulaj­donosokat. Noha Vásárhelyi tervei meg­győzőek voltak, a grandiózus vállalkozás láttán többen mégis kételkedtek benne, s ezért olasz vízépítő mérnököt hívtak Ma­gyarországra, vizsgálja fölül a magyar mérnök elképzeléseit. Paleocapa Péter a Tiszát saját nemzetének a folyójához, a Pó­hoz hasonlította, s noha több helyes korrekciót javasolt, ko­moly tévedése volt, hogy nem mérlegelte kellőképpen a Tisza alacsony esését és lassú folyá­sát. Ennek ellenére a Tiszavöl­gyi Társulás 1847 márciusában elfogadta a terveit. Vásárhelyi, látva, hogy elképzeléseit sem­mibe veszik, s a Tisza szabá­lyozása rossz mederbe került, föl­indulásában szélütést kapott, s meghalt. 1848—49-ben, s utána rö­vid ideig szüneteltek a munkák, többen ezt is a passzív ellenál­lás egyik fegyverének tartották, míg nem győzedelmeskedett az a vélemény, hogy a Tisza sza­bályozása az elnyomatás idő­szakában is nemzeti ügy. 1850-ben császári nyílt pa­rancs szabályozta a munkálato­kat. Az állam átvette az irányí­tást, s megalakult a Tisza-sza­­bályozási bizottság, mely vissza­tért a Vásárhelyi-tervekhez. A kiegyezés évében már 105 ka­nyarral, s 461 kilométerrel volt rövidebb a Tisza. Az 1870-es években nagyszabású belvízvé­delmi munkák is indultak; a hóolvadások, a csapadékok és a talajvizek vizeit el kellett ve­zetni a már védett területekről. 1875-től a munka irányítása közvetlenül a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium Tiszavölgyi Osztályához­ tarto­zott. Az első tragédia 1876-ban következett be, rá egy évre újabb árvíz pusztít. Ám az 1879-es minden emlékezetet fe­lülmúl : e tavaszi árvíz pusztí­totta el Szegedet. Fölhördül a közvélemény, hibásnak tartva az egész Tisza-szabályozási koncep­ciót. Hiba valójában csak a gyönge és alacsony gátak építé­sében volt, hiszen senki sem tudta biztosan, mennyi vizet hoz egy ár, s milyen magasra emel­kedik. A közvélemény nyomá­sára 1879-ben francia, német és olasz mérnökök vizsgálták felül a terveket. Egy évvel később új terv készült a töltések távolsá­gára s méreteire, de minden számítást keresztülhúzott az 1881-es árvíz, több helyen ko­moly gátszakadásokat előidézve. Ekkor határozta el a kormány, hogy a szabályozás végrehajtá­sát egyöntetűvé teszi. (A háttér­ben ekkor pénzügyi panamák, hatalommal való visszaélések, korrupciók zajlottak.) Az ügyek s a közvélemény haragja lecsil­­lapodóban volt, amikor 1888-ban ismét árvíz pusztított, 400 ezer hold került víz alá. Ez a száz évvel ezelőtti tragédia forduló­pontot jelentett a Tisza szabá­lyozásában: a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium meghatározta a töltések mére­tét. Szolnok fölött a töltések magasságának a legnagyobb víz­szint fölött 1 méterre kell len­ni, Szolnok alatt másfél méter­re. E minisztériumi határozat tette föl végre megnyugtatóan az i-re a pontot. Ennek ered­ményeként például az 1895-ös árvíz, melynek a magassága a Tisza alsó részén minden addig mért vízszintet fölülmúlt, alig okozott veszteséget, csupán né­hol regisztráltak kisebb jelentő­ségű töltésszakadást. S lényegé­ben ezzel a „főpróbával” lezárt­nak tekinthető a Tisza szabályo­zása, a magyar vízügyi tudomá­nyok hőskorszaka. Természetesen a magyar víz­ügy mérnökei és szakemberei nem csak a Tisza­­megzabolázá­­sát tudhatják maguk mögött. Hasonló módon szabályozták például a Drávát. De megnyug­tatóan oldották meg a Duna ár- i vízvédelmét, s teremtettek a fo­lyón igen hosszú hajózható sza­kaszokat. Ezek az eredmények igen jó referenciák, melyekre büszkén mutatnak a magyar fo­­ly­amhidraulikusok, s melyekről a nemzetközi szakemberek is el­ismeréssel beszélnek. S ez olyan jó alapnak bizonyult, hogy ma­gyar szakemberek részt vesznek majd a Nílus gátépítési munká­lataiban is. (gulyás)

Next