Magyar Ipar, 1897. július-december (18. évfolyam, 14-39. szám)

1897-07-04 / 14. szám

XVII. t.-cz., illetve a fennálló ipartörvény módosításának kezdeményezését ez idő szerint sem szükségesnek, sem czélsze­­rűnek nem tartom, mert a törvény életbelépte óta szerzett tapasztalatok sze­rint némely tekintetben felmerült és meg­oldásra váró kérdések a törvény által nyújtott elvi alapon is kielégítő módon oldhatók meg.­­ Nem­­tartanám czél­­szerűnek az ipartörvény módosításának kezdeményezését különösen azért, mert a kisipar közgazdaságilag nehéz helyzetét nem a törvényes intézkedések hiányossága, hanem az általános ipari viszonyok, neve­zetesen a nagyipar lendülete és versenye idézte elő s az ipartörvény folytonos módosítása a kisipar versenyképességét egyáltalában nem fokozná s egyáltalában nem válnék javára a viszonyok megszi­lárdulásának, a­melynek érdekében épen az ipari szervezet és közigazgatás állan­dósága és rendessége kívánatos. «Az ipartörvénynek, habár csak rész­leges módositása alkalmával bizonyára újból fölmerülnének mindazon elvi és érdek-ellentétek, melyek már az 1872. ipartörvénynek 1884-ben történt reví­ziója alkalmával fölmerültek s melyek csak nehezen voltak kiegyenlíthetők s elvonnák az iparos-osztályt a közgazda­­sági téren kifejthető üdvös tevékenységtől, számos sürgős és életbevágó gyakorlati kezdeményezéstől és teendőktől, melyektől épen jelen viszonyaink közt bizonyára több gyakorlati haszon várható, mint az érdek­ellentétek kutatásától és kiélesíté­­sétől.» «Részemről gyakorlati alapokon kere­sem a kisipar helyzetének javítását s legyen elég e tekintetben hivatkoznom a köz­­szállítások ügyének rendezésére, az ipari szakoktatás országos és rendszeres szer­vezésére, a raktárszövetkezetek létesíté­sének támogatására stb., melyek mind közre fognak munkálni az iparosok hely­zetének megjavítására.» így vezette be a boldogult vas­miniszter hivatkozott terjedelmes leiratát, mely ez általános elvek hangoztatása után áttér az egyes paragrafusokra vonatkozó petitu­­mok tüzetes méltatására. S ezen jégi, november hó 8-ról keltezett megokolásra hívja most fel báró Dániel Ernő kereskedelmi minisz-­­ ter az ipartestületek központi bizott­ságának figyelmét, midőn arról értesíti, hogy a képesítés czéljából megkívánt két évi szakbavágó gyakorlatnak három évre való kiterjesztésére (4. §.), a 6. §-nak hatályon kívül helyezésére, a köte­lező tanoncsvizsgálatok életbelép­tetésére, az ipartestületek megala­kításának kötelezővé tételére, az ipartestületek hatáskörének kiter­jesztésére vonatkozó javaslatokat nem tartja elfogadhatónak. Mind­azonáltal nem zárkózik el bizonyos törvénymódosítások indokolt vol­tának elismerése elől és a­mi a képesítés igazolására vonatkozó törvényes határozmányok teljesebb összhangzásba hozatalát illeti, haj­landó a törvény 7., 8. és 47. §§-ait részleges revízió alá venni, úgy­szintén tanulmány tárgyává tenni az ipartestületek iparágak szerint való megalakításának, a tanoncz­­iskolák szervezetének, az iparható­sági megbízottak intézményének s végül az ipartörvény 50. §-ának a bizottság által is javaslatba ho­zott módosítását. A IV. orsz. ipartestületi gyűlés központi bizottságának 1896. de­­czember 8-tól kelt felterjesztése ismételten utal arra, hogy a benne foglalt formulázott kívánalmak minimumát képezik a hazai kéz­műves iparosság által hangozta­tott sérelmeknek és oly mérsékelt megszorító rendszabályokat szor­galmaznak, a­melyek nagyon is mögötte maradnak az osztrák vagy német törvényhozásokban e téren rövid időközökben napirendre kerülő reformjavaslatoknak. Köz­tudomású, hogy az 1868. évi északnémetországi, később német birodalmi hatálylyal felruházott ipartörvény eddig legalább is egy tuc­at revízión ment már keresz­tül, valamint az 1883. évi új osz­trák ipartörvényt, mely felvette a képesítés elvét, egészen a legutolsó időig szintén több ízben módosí­tották és kiegészítették, épen a leglényegesebb fejezeteiben. Csak nálunk volt még mindig az a saját­ságos idegenkedés, mely a köz­gazdaság és szocziálpolitika terén rég csődöt mondott «liberalizmus» kopott zászlaját szerette lobog­tatni ott, a­hol százezernyi kis­ember kenyérkeresetét érintő egy­szerű praktikus törvényhozási in­­gerencziáról volt szó. Vajjon mi­kép reagálna a mi gazdaközönsé­günk vagy a képviselőház nagy többsége, ha a hazai viszonyokhoz mért agrárpolitika valamely alá­­rendeltebb részletkérdésében is a sürgetett gyors kormányakc­iót bizonyos szabadelvűségi doktrínák késleltetnék, vagy épen meghiúsí­tanák ? Nem kételkedünk abban, hogy Dániel báró kereskedelmi miniszter a törvényrevízió elhatárolását ille­tőleg jelen leiratában nem mondta ki az utolsó szót és alaposan fon­tolóra fogja venni, vájjon nem érdemes-e — előzetes kiselejtezés nélkül — mégis csak komoly figyelmet külön-külön és együtt­véve mindaz, a­mit kétszázhu­­szonnyolcz ipartestület kérelmez, hogy t. i. az 1884. évi XVII. t.-cz. akként­­ módosíttassék, hogy a törvény 1­4. §-ában foglalt ipari képesítés elvének hatályosabbá tétele czél­jából a segédi szakba vágó mun­kával való foglalkozás két év helyett legalább három évi gyakor­lás által határoztassék meg , hogy a törvény 6., 7., 8. és 47. §§-ai hatályon kívül helyeztessenek és mindazon törvényszakaszok­­ módosíttassanak, a­melyek ezekkel összefüggésben vannak és a képe­­s­sítés elvének érvényesülését akad­­­dályozzák, hogy az iparos-tanonczok a tanviszony lejártakor szakvizsga­­ letételére legyenek kötelezhetők, továbbá, hogy törekvő segédek­­ az ipartestület kebelében alakí­tandó bizottság előtt szintén szak­vizsgát tehessenek, hogy ez alapon képességük megfelelő nyilvános oklevél által igazoltassák, hogy az ipartestületek ország­szerte városonként, községenként és ott, a­hol arra a kellő számú

Next