Magyar Ipar, 1905. július-december (26. évfolyam, 27-53. szám)

1905-07-02 / 27. szám

hogy­ a szomszédos megyék fon­tos központjaira való figyelemmel, miként kerekíttessenek ki e kerü­letek ? A hat napos értekezlet jegyző­könyvében foglalt érdemleges ja­vaslatokról a szakosztály is meg­adja a maga döntő véleményét és ennek meghallgatása után a mi­niszter, mint utolsó fórum, dönt ebben a fontos és érlelésre váró ipari közügyben. Közvetlen érintkezés a fogyasztóval a kiviteli üzletben. A közvetlen érintkezés a fo­gyasztóval a gazdasági élet min­den terén egyre nagyobb arányo­kat ölt. A termelőt a fogyasztó­tól elválasztó, de tevékenységük­kel összekötő tényezők kiszorul­nak. E változás nem a véletlen műve, sem megváltozott elméle­teknek következménye, hanem a közlekedés technikája terén tett haladásnak hatása. A távírás, a távbeszélő tökéletesítése nyomán, a hírszolgálat is pontosabb, bő­vebb, gyakoribb és olcsóbb lett és ma már kerülő utak nélkül, közvetlenül kaphatunk felvilágosí­tást a világ bármilyen piaczárói és a fogyasztóközönség kívánsá­gairól. Mai napság a hírlapokban nemcsak politikai híreket találunk, hanem a politikai alakulásokkal összefüggő gazdasági kérdéseknek és az önálló gazdasági alakulatok­nak bő ismertetését és bírálatát is. Természetes, hogy a szaksajtó is mind részletesebben és alapo­sabban foglalkozhatik ezen kérdé­sekkel és így fontossága napról­­napra nő. A sajtón és egyéb, a közvetlen érintkezést előmozdító híreket szolgáltató magánintézmé­nyeken kívül a kiviteli üzletre nézve oly fontos hírszolgálatot az állam is igyekszik fejleszteni. A fogyasztó piac­okkal való közvet­len érintkezés megkönnyítése czél­­jából dolgozzák fel és teszik köz­hírré közegei a beérkező tudósí­tásokat. Nyilvánvaló azon törekvés, a­mely hathatós támogatása ama iparosoknak, vagy azok egyesüle­teinek, a­kik a fogyasztóval köz­vetlenül érintkezni igyekeznek. Az exportőrök törekvése, az ál­lam ezen tevékenységét megnehe­zíteni. A német exportőrök meg­­ is tudták eddig akadályozni, hogy a német kormány az iparosok — különösen a közép- és kisiparo­sok — óhajtotta a Reichshandels­­stelle-t szervezhesse. A „Vertrau­liche Mitteilungen des Reichsamt des Innern“ pedig csak a keres­kedelmi kamaráknak, néhány egye­sületnek és kiválasztott személyi­ségnek kezéhez jutnak. A nagy nyilvánosságot kerülik. Ott, a­hol a hírszolgálat nyilvá­nossága ki van fejlődve, alig állja útját valami a közvetlen érintke­zésnek. A kiviteli szövetkezetről szóló czikkemben kimutattam már, hogy nem szorulunk exportőrre, a fejlődés is mutatja, hogy ott, a­hol exportőr még van, ott is feles­legessé válik, legalább mint saját számlára dolgozó kereskedő , bizo­mányos válik belőle. Az amerikai kiviteli üzletben látjuk példáját e fejlődésnek. Az amerikai ipar rohamos és az európai iparra nézve veszélyessé vált fejlődése és következésképen czikkeinek kivitele a new-yorki kiviteli c­égek számának és jelen­tőségének csökkentésével járt együtt. Az amerikai kivitel emelkedése az exportőr kikerülésének követ­kezménye. Az amerikai ipart eme czéljának elérésében a Phila­delphia Commercial, Museum kitűnő szervezete segítette, nem­különben az iparosok szövetke­zései, (Manufacturers Export League) a­melyek a fogyasztó piaczc­al való közvetlen érintke­zést keresték. Ennek előnyeiből csak az exportőr nyereségével olcsóbb árra akarok utalni, a­mely valamely czikk bevezetését és el­­árusítását az idegen piac­on meg­könnyíti ; sok esetben, különösen tömegczikkeknél, csak az ár mérv­adó. A kivitel fokozását az expor­tőrnek szeretik betudni, őt a hazai ipar támogatójának deklarálni. A mi spec­iális viszonyainkra nézve némiképen és általánosságban tényleg úgy áll a dolog. De más országok kiviteli c­égeiről ez nem áll. Az exportőr ott törekszik vá­sárolni, a­hol legolcsóbb és ha tengerentúli vevői pénzügyileg tőle függő helyzetben vannak, mely eset igen gyakori, akkor bizony olyan árut tukmál azokra, a­melynél legtöbbet keres. Nem nézi, várjon hazai, vagy idegen gyártmány. Ilyennek ismerik a német és angol exportőrt is. De viszont úgy a német, mint az angol gyáros sem törekszik nagyon a közvetlen érintkezésre. Sőt a né­met gyáros bizonyos piaczok el­látását előszeretettel az angol ex­portőrre bízza, pl. a délafrikai piac­okat. Ne gondoljuk, hogy csak az Európában székelő kiviteli c­égek azok, a­melyek a nyereség szem­pontjából támogatják hol a hazai, hol az idegen ipart. A ma sokat dicsért nemzeti telepek idegen földön sem különbek. Vesznek azok mindenféle portékát, sőt van eset, hogy egyes czikkekben a hazai gyártmányt teljesen ki­zárják. A rio de janeiroi német konzul pedig örömének ad kifeje­zést, hogy bár kevesebb lett az angol telep, az árubevitel Angliá­ból nem csökkent, csak az impor­tőrökben állt be változás. Ezen telepek azok, a­melyek a legtöbb esetben az idegen piac­­c­al való összeköttetést megnehe­zítik, sőt lehetetlenné teszik. Ha az iparos czimüket a konzulátus révén, vagy valamely czimjegyzék­­ből megtudja és hozzájuk fordul, rendesen elutasító választ kap ajánlatára, mert európai bevásárló­jukra, az exportőrre hivatkoznak, mint a­ki ellátja őket mindennel, vagy megszokott bevásárló forrá­saikat nevezik meg, a­melyek, mint említem, sokszor idegen nem­zet iparosai. Közvetlen érintkezésbe kell te­hát­­az idegen piac­ok fogyasztói­val lépnünk. Ezt a kifejlődött hír­­szolgálat megkönnyíti nekünk. A fogyasztók ízlését a múzeumok ismertetik meg velünk. Utazóink, ha az egyes el nem bírja a költ­ségeket , több czeg együtt küld­het ki utazót, közös mintatáraink, időleges kiállításaink az idegen piac­okon megismertetik a fo­gyasztóval gyártmányunkat. Az úszó kiállítást is, mint oly eszközt ismerjük már, a­mely igen ered­ményesen használható a közvet­len összeköttetések létesítése czél­­jából. Az exportőr kikapcsolásával nem maradhatunk a közvetlen érintkezést inauguráló eszközök

Next