Magyar Ipar, 1908. július-december (29. évfolyam, 27-52. szám)

1908-07-05 / 27. szám

bojkott alá helyezték, mert azok tiltakoznak az ellen, hogy valaki helyettük munkába lépjen és fe­nyegetéseikkel czéljukat el is érik. Nem alapos Sziklai úrnak azon félelme, hogy katasztrófává vál­hatna az iparra a tervezett mun­kaközvetítés, mert még az eset­ben is, ha az intézetek nem mű­ködnének a kellő gyorsasággal: az eddigi szétszórtan több helyen történő közvetítésnél mind a két félre nézve előnyösebb helyzet áll majd elő, mert minden foglalko­zásnélküli munkás egy helyen fog jelentkezni és csoportosulni s a munkaadók vagy maguk, vagy megbízóik által munkás szükség­letüket ott fogják kielégíthetni. Azt a félelmet sem fogja iga­zolni a jövő, hogy a paritás a munkaadók és munkások közt a választmányban csak a papiroson lesz meg és a hatósági munka­közvetítő intézetek a munkások kezébe fognak jutni, mert még az esetben is, ha a munkaadók nemtörődömsége következtében a munkások lesznek a választmány­ban többségben, ez alig lesz be­folyással a közvetítésre. A választ­mány ugyanis csak felügyelni fog az intézet működésére, nevezete­sen ellenőrizni fogja azt, várjon az intézet a szabályok értelmében jár-e el s a felmerülő panaszok jogosságát fogja elbírálni. A sza­bályokat, melyek szerint az inté­zetek a közvetítést foganatosítani kötelesek lesznek, a kereskedelmi miniszter úr fogja megállapítani és a választmányok csak a fenn­tartott kérdésekben fognak hatá­rozni, például abban, hogy va­lamely munkás ideiglenesen vagy végleg és pedig csak egy kerü­leti intézet területéből, vagy az egész ország közvetítő intézetei­ből zárassék-e ki, stb. Az osztrák iparfelügyelet fejlesztése. Közismeretes, hogy a választási rendszer alapján alakult osztrák parlamentben, nagyság tekinteté­ben a szoczialisták pártja áll második helyen. És dicséretükre legyen mondva, eddigelé a nagy politika következményei iránt több érzékkel bírni látszanak, mint a többi, állandóan meddő, nemze­tiségi s klerikális torzsalkodáso­kat előidéző és szító gouverne­­mentális pártok is. Legalább az úgynevezett államszükségletek (költségvetés, kiegyezés) meg­szavazásánál ott semmiféle aka­dályt nem gördítettek a kormány elé s igy reájuk nem vonatkoz­­hatik a gáncs, melylyet éppen minap, az osztrák főurak házában gróf Pininszki, az ottani párto­kat illette, azt állítván róluk, hogy munkálkodásukat a kormány bizonyos „Privatzuckers“ árán csak képes megnyerni és fenn­tartani. Ám, másfelől, tagadhatatlan, hogy a szocziálpolitikai kérdé­seknek homloktérbe való vonulása s a munkásvédelmi kérdések iránti jóindulata s áldozatkészsége az osztrák parlamentnek határo­zottan a szoczialista pártnak ja­vára írandó, így megérthetjük, hogy e napokban —június 23-án — az osztrák kereskedelemügyi miniszter, dr. Fiedler egy nagy­szabású beszédében, eddig pá­ratlan melegséggel és nyomaték­kal szavát emelte a közeljövőben folytatandó korszerű szocziálpoli­­tika érdekében s a létesítendő reformok oly sokaságát helyezte kilátásba, hogy azok megvalósí­tásán felül, még a legkövetelőbb „elvtársak“ sem kérhetnek töb­bet egy kapitalista kormánytól. Beszédje kezdetén bejelenti, hogy a szocziálpolitika tudatosabb fej­lesztése czéljából a kereskedelem­ügyi minisztérium kebelében, egy külön szocziálpolitikai szakosz­tályt létesített. Ennek feladata leend, mindenekelőtt a mai ipar­üzemmel kapcsolatos gyermek­­munka egészségügyi és erkölcsi koc­kázatait kiküszöbölni. Tekin­tettel a mindinkább terjedő ólom­mérgezésekre kilátásba van véve három törvényjavaslat, melyek olyan üzemekre vonatkozzanak, melyek a) ólom, fém és ólom­­tartalmú öntvények, b) egyéb ólomtartalmú tárgyak előállíttat­­nak. A harmadik törvényjavaslat a betűöntődékről fog szólni. Gon­doskodás tárgyát fogja képezni a közeljövőben az otthonmunka, a czelluloidgyárak s végre a fosz­fortelepek iparegészségügyi tekin­tetekből való szabályozása. Igaz, hogy utóbbiakra vonatkozólag, még mindig nem javasolhatja az abszolút tilalmat, de reméli, hogy a már fennálló s még hozandó óvóintézkedések szigorításával is el fogja érni czélját, illetőleg a foszfornekrózis megelőzését. Fel­említi, hogy a fehérfoszfornak ipari czélokra való feldolgozását az otthonmunka körében, akár­­mily nagy is ily üzem, betiltotta, s hogy az iparfelügyelőket ezen üzemeknek minél gyakoribb ellen­őrzésére máris utasította. De legfontosabb ama kijelenté­sek, melyek az iparfelügyelet re­formjára vonatkoznak. Erre nézve szó szerint idéztük az osztrák ke­reskedelemügyi miniszternek ide­vágó szavait: „Egy további kér­dés, melylyel az új szocziálpoli­tikai osztálynak foglalkoznia kell, az iparfelügyelet fejlesztésének és kiépítésének kérdése. Magam ré­széről is a dolgot sín­y­ősnek és fontosnak tartom. És nézetem szerint az iparfelügyelet kiépíté­sénél a következő elvek szerint kell haladnunk: 1. Az iparfel­ügyeleti körök száma szaporí­tandó, különösen ott, hol az ipari telepek száma is nagy. 2. Az iparfelügyelői személyzet szaporí­tandó. 3. Külön szakképzettség­gel bíró iparfelügyelők alkalma­zandók és a mi még fontosabb, egészségügyi ismeretekkel bíró iparfelügyelők kinevezendők, ille­tőleg a központ mellé adandók. 4. Tekintettel az otthon és gyer­mekmunkának tervbe vett törvé­nyes szabályozására szükséges a női iparfelügyelők szaporítása. 5. Mozgó iparfelügyelőknek (ambu­lante Gewerbeinspektoren) alkal­mazása, kik mint a központi iparfelügyelet kiküldöttei, hivat­­vák lennének a vidéki közegeket ellenőrizni s a szolgálat intenzi­tását és egyöntetűségét biztosi­­sitani. 6. Gondoskodni kell, hogy az iparfelügyelői pályára lépők, külön tanfolyamok hallgatása és vizsgák által a szoc­iális m­un­kára való hivatottságukat beiga­zolhassák. 7. Az iparfelügyelők­nek okvetlenül irodaszemélyzetet is kell rendelkezésükre bocsáta­nunk, hogy az iparfelügyelők annál többet és akadálytalanul tulajdonképpeni feladatának, a gyári üzemek megtekintése, szen­telhesse magát. 8. Munkásipar­­felügyelők alkalmazása.“ Ezen általános helyeslés és

Next