Magyar Ipar, 1909. július-december (30. évfolyam, 27-52. szám)

1909-07-04 / 27. szám

tokban részletezi a baleseteknél iparágak és iparcsoportok, nem­különben a munkások kora és munkaviszonyai, valamint a bal­esetek okai és következményei szerint való megoszlását. Szem­léltető képet nyújt e közlemény azokról a nagy gazdasági károk­ról, melyek iparunkat évenként a balesetek révén sújtják. A közlemény adatai szerint a magyar szent korona országainak területén 1907-ben összesen 22.637 ipari baleset történt és pedig az anyaországban 21.441, a társországokban 1196 baleset. A megelőző 1906. évben össze­sen 21.827 ipari baleset fordult elő, a balesetek száma tehát, saj­nos, az 1907. évben is növeke­dett. A növekedés zöme az anya­országban előfordult balesetek szaporodásából ered, de Horvát- Szlavonországok területén is 100-al emelkedett a balesetek száma. Az előfordult balesetek túl­nyomó része a gyáriparra esik: az 1907. évi balesetek közül nem kevesebb, mint 20.444 a gyár­iparban fordult elő, s csak 2193 a kisiparban. Körülbelül ilyen megoszlást látunk a korábbi évek adataiban is, azzal az eltéréssel mégis, hogy míg a kisipari bal­esetek száma az előző években inkább csökkenő irányzatot mu­tatott, ez évben a kisipari bal­esetek száma is tetemesen növe­kedett. Az előfordult balesetek számát közelebbi adat hiányában az 1900. évi népszámlálás adataival vetve össze, melyek szerint a magyar állam ipari vállalatainak 529.693 főre rugó segédszemély­zetéből (nem számítva ide a szál­lodás, vendéglős és kávésipari) 256.861 volt a gyáripari, 272.832 pedig a kisipari vállalatokban alkalmazva, megállapíthatjuk, hogy a kisiparban a baleseti veszély sokkal kisebb, mint a gyáripar­ban. Ez különben könnyen meg is érthető, mert a gyáripar sokkal több géppel és a munkások testi épségét veszélyeztető egyéb be­rendezésekkel van felszerelve, mint a kisipar. Az ipari balesetek aránya azonban nemcsak a gyáripari és kisipari üzemek, hanem azokon belül iparágak, illetve iparcso­portok szerint is nagyon változó. A közlemény idevonatkozó adatai szerint a gyáriparban a ruházati ipari, sokszorosítóipari, papiros­ipari és a bőripari üzemek van­nak a baleseti veszélynek leg­kevésbé kitéve, míg legveszé­lyesebbeknek a gépgyártás, vas- és fémipar, fa- és csontipar s az élelmezési czikkek gyártásával foglalkozó üzemek mutatkoznak. A kisiparban a vas- és fém­ipar kerül első helyre, utána kö­vetkeznek a fa- és csontipar, az élelmezési ipar, továbbá az építő­ipar s a spec­iálisan kisipari jel­legű ruházati ipar. A balesetek által okozott munka­­képtelenség időtartama szerint az 1907. évi balesetek következőleg oszlottak meg: Legfeljebb 4 heti munkaképte­lenséggel járt a balesetek 837 százaléka; 1—2 havi munkakép­telenséggel járt a balesetek 10,6 százaléka; 3—4 havi munkakép­telenséggel járt a balesetek 24 százaléka ; 4 hónapnál hosszabb munkaképtelenséggel járt a bal­esetek 0­4 százaléka; állandó rész­leges munkaképtelenséget okozott balesetek 14 százaléka; állandó teljes munkaképtelenséget okozott balesetek 04 százaléka; ismeret­len fokú sérülést okozott balese­tek 07 százaléka; halálos sérü­lést okozott balesetek 14 szá­zaléka. Az előfordult balesetek legna­gyobb része tehát csak hosszabb­­rövidebb ideig tartó munkakép­telenséggel járt, de nem okozott állandó munkaképtelenséget. Az állandó munkaképtelenségek okozó balesetek az összes baleseteknek valamivel több, mint egy száza­lékát tették s ezek is túlnyomólag részleges munkaképtelenséget idéz­tek elő, míg teljes munkaképte­lenséggel csak baleset járt. Fel­tűnően nagy (241) a halálos bal­esetek száma: az adatok szerint minden száz baleset közül egy halálos kimenetelű volt. A korábbi évek adataival szem­ben az 1907. évben a súlyosabb természetű balesetek száma nem­csak egyáltalában, hanem viszony­lag is erősen szaporodott. A sú­lyosabb, tudniillik halálos végű és állandó munkaképtelenséget okozó balesetek túlnyomó része a gyáriparban fordul elő, a kisipar­ban nemcsak ritkábbak, de egy­szersmind könnyebb természetűek is a balesetek. A baleseteknek a hét különböző napjain való megoszlására vonat­kozó adatok szerint vasárnap és ünnepnapokon, mikor az üzemek nagy része szünetel, 1907-ben a baleseteknek csak 5­4 százaléka fordult elő, holott e napok az év összes napjainak 18­3 százalékát tették. Ellenben hétfői napra a balesetek 16­4 százaléka esik, ho­lott a hétfők — leszámítva a hét­főre eső ünnepnapokat — az év összes napjainak 13­ 4 százalékát tették. A szombaton előfordult balesetek száma is jóval nagyobb az átlagnál, mert a balesetek 15,6 százaléka szombaton történt, ho­lott a szombati napok — a szom­batra eső ünnepek leszámításával — az év összes napjainak csak 12,8 százalékát alkották. A szom­bati baleseteknek az átlagot meg­haladó számban tehát kétségtele­nül az egész heti fárasztó munka által okozott kimerültség káros hatása jut kifejezésre. A balesetet megelőzőleg mun­kában töltött idő és a balesetek gyakorisága között való össze­függés iránt csupán a gyáriparra nézve vannak adataink. Ezek sze­rint a balesetek 16­2 százaléka a munkába állástól számított 2 órán belül történt, azt követőleg 3—4 óra múlva pedig a balesetek 302 százaléka. Vagyis az összes gyár­ipari baleseteknek közel fele része az első négy munkaórára esik. A munkába állástól számított 5—6 óra múlva a balesetek 14,7 szá­zaléka 7—8 óra múlva azok 12­2 százaléka, 9—10 óra múlva pedig 160 százaléka fordult elő. Tíz óránál hosszabb munkaidő után aránylag kevés baleset, nevezete­sen azoknak mindössze 8-9 szá­zaléka fordult elő, a­mi annyival meglepőbb, mert egy más irányú statisztikai adatgyűjtésből tudjuk, hogy gyárainkban a 10, sőt 12 órai munkaidő is gyakran elő­fordul. A sérülteknek kor szerint való megoszlása tekintetében jellegze­tes különbség mutatkozik a gyár­ipari és kisipari sérültek között. A kisiparban a 20 évet meg nem nem haladó sérültek aránya 1907-

Next