Györgyi Kálmán szerk: Magyar Iparművészet 29. évfolyam 1926
1-2. szám - Ybl Ervin: A Corvin-árúház
tosítva van. A középrészt a tervező csak a szélesebb négyszögletes nyílásokkal, a földszint erőteljes pilléreivel, az emelet pilasztereinek megkettőzésével, a három középső ablakcsoportnak kissé mélyebb fekvésével és a baluszter-attikán, a pilaszterek fölött álló négy egyforma kőszoborral — Pandora a szelencével — hangsúlyozza. Dicsérnünk kell a homlokzat arányainak szépségét, a logikus fölépítést, a profilok klasszicisztikus egyöntetűségét, a plasztikai díszek értelmes elosztását. Csak oda került szobrászi dísz, ahol ezt a hely indokolja. A Corvin Áruház főhomlokzata kétségtelenül az utóbbi évek egyik legérettebb építészeti eredménye. Tartózkodó nyugalmával, a Népszínházat túl nem kiabáló méreteivel helyesen illik környezetébe. Ehhez a palotastílusú épülethez a mellékfrontokon két kevésbé monumentálisan kiképzett épületszárny csatlakozik. Itt a főhomlokzat kötöttségét szabadabb csoportosítás, tagolás váltja fel, melyben már a belső helyiségek különböző természete is jobban kifejezésre jut. Így az utcára nyíló melléklépcsők a hosszú hármas nyílásokban, vagy a lépcsőzetesen egymás mellé helyezett ablakokban érvényesülnek. A vasbetonszerkezetet kifejező, az ablaknyílásokat hármasával összefogó, függőleges tagolás itt hangsúlyozottabb, a vízszintesek csak a felső párkányokban jelentkeznek, de itt sem futnak végig, hanem a sarkoknál kihagynak. Ez sokkal modernebb hang, mint a palotarész kötött klasszicizmusa, melyet a szobrászi díszek eltérő jellege és szabadabb elhelyezése is kifejez. Még sincs nagy zökkenés az oldalszárnyaknak a palotarészhez való csatlakozásában. Összekapcsolásuk, melyet a jobboldali Flórutcában lépcsőpavillon közvetít, szinte teljesen sikerült. A tervező itt bizonyára olaszországi, különösen velencei palotamegoldásokra gondolt, mert ezeknél található fel a kötött pompájú díszhomlokzat és az alárendelt, dísztelen oldalhomlokzatok közötti különbség. De míg az utóbbiaknál nincs stíluskülönbség, a Corvin Áruháznál ez kétségtelenül megállapítható. Szerencsére nem bántó ez, sőt hozzájárul az épület érdekességének növeléséhez. Elől klasszikus koturnuszban jelenik meg az építész gondolata, míg az oldalszárnyakban a mát fejezi ki közvetlenebbül, egyszerűbben. Az épület belseje azon eredményeket összesíti, melyeket az európai áruházakból levont tapasztalatok előírnak. A Corvin Áruház rendszere természetesen közelebbi rokonságban van a német, mint a francia típusú áruházakkal. Ez főképpen a szigorúbb német és magyar tűzrendészeti és építkezési szabályok hasonlóságának következménye. Míg a francia áruházaknál nem szükséges fedetlen világítóudvarokat, az Az udvar pilléreinek plasztikus díszítése. Kovács Erzsébet rajza. Az udvar pilléreinek plasztikus díszítése. Kovács Erzsébet rajza.