Szablya-Frischauf Ferenc szerk.: Magyar Iparművészet 41. évfolyam 1938

Az ötvösművészet érdekében

Sajnos, ez a legutolsó kívánság nem mehetett teljesedésbe az akkori gazdasági válság követ­keztében. A kereskedők, kiknek árukészletei zsú­foltak, féltek, hogy az új és korszerűbb darabok piacra kerülése megnehezíti a régebbi, raktári holmik eladását, ezért húzódoztak ezek átvételétől, így azután a kívánatos forgalom megrekedt. Mi több, az elkészített mintadarabokat is a tár­sulat volt kénytelen saját kiállításain és vásárain eladásra bocsátani, így az a helyzet állott elő, hogy a tervezők, iparosok és kereskedők számításba vett össze­fogása erősen meglazult. De ez korántsem ked­vetlenítette el tervező-iparművészeinket.­­Újabb és újabb lendülettel fogtak hozzá, hogy most már maguk — illetve társulataik segítségével — keres­ték a megoldást. S az eredmény nem is maradt el. Már egy évvel később az Iparművészeti Társulat és a Magyar Iparművészek Országos Egyesülete a nemesfémipari érdekeltségek bevonásával pályá­zatot írt ki különféle ötvöstárgyak elkészítésére. Az elmúlt év tavaszán hozzáláttak ötvösművészeink a párizsi kiállításra szánt anyag kiviteléhez. S az így létrejött — túlnyomórészt nagyon sikerült — darabok csak fokozták odakint sikereinket. Ha tehát összefoglaló képet akarunk adni a mozgalom elmúlt, eredményeiről, azt a követ­kező adatokkal jellemezhetjük. Összesen 81 darab ezüsttárgy készült 18 tervező rajzai nyomán. A kivitelezett tárgyak közt épúgy voltak ékszerek, mint használati edények, dohányzókészletek, dísz­tárgyak. De magasrendű egyházművészeti fel­­szerelések is szép számmal: kelyhek, szenteltvíz­tartó, szentségtartó stb. Ezenkívül serlegek és egyéb jutalomtárgyak is. A nyolcvanegy darab tárgyhoz kerekszámban 25.000 gramm színezüstöt használtak fel, mai becslés szerint 2300 pengő értékben. Az ily módon elkészült tárgyak önköltségi árát kerekszámban nyolcezer­háromszáz pengőre értékelhetjük. Számításba kell itt azonban venni, hogy­ az eddig készült tárgyak úgynevezett „eredeti mintadara­bok", csupa piéce unique, melyeknek előállítási költsége így sokkal drágább, mint hogyha egy­idejűleg 3—5 példányban készülhetnének. Már ily alacsony szériák mellett is versenyezni tudnának árban a kereskedelmi forgalomban levő nemesfém­tárgyakkal. Ez szolgálhat iránymutatóul a jövőre vonat­kozólag. A társulati akció helyes úton indult el s e törekvések továbbfejlődéséhez most már az iparnak és a kereskedelemnek erőteljesebb érde­keltség-vállalása volna szükséges. Amikor ezeket az eredményeket itt összegezzük, korántsem holmi leszámolás céljából tesszük ezt. Ellenkezőleg: új és fokozottabb tevékenységre akarjuk serkenteni az érdekelteket. Hiszen a kezdeményezésnek máris megvannak az erkölcsi hatásai. Az ötvösművészek e munkái sikerrel szerepeltek kiállításokon, külföldön, folyóiratokban s napilapokban, fokozott propagandát jelentettek tervezőiknek és öregbítették a magyar ötvös­művészet történelmi jóhírét. Sőt még az is meg­állapítható, hogy a kikerült szép formák — az egyes fővárosi kirakatok tanúsága szerint — az akció keretén kívül is termékenyítőleg hatottak a gyakorlati életben. Hadd soroljuk itt most fel azok neveit, akiknek buzgó munkássága az eddig elért eredményeket lehetővé tette. ötvös-iparművészek: Borda János, Hodina Mihály, Iván István, Kiss Ferenc, Kit­linger Kálmán, Major István, Némethné Schnetzer Zsuzsi, T. Novák Györgyi, Okrutzky Erzsébet, Szabó Ferenc. Tervezők: Dömötör László, Homokay József, Lakatos Arthúr, Márton Imre, B. Schneider Sári, Szőnyi József, Spitzer Irén, Zádor Endre. Mesterek: Bakofen Mór, Henger Antal, Kövesi József, Ladányi Miksa, Láng József, Polgár Kálmán, Schmidt Gyula, Taub Jenő, Termes László. Legyenek ezek a sorok is ösztönzői további munkásságuknak. MAJOR ISTVÁN Fery Antal szignetje. 4

Next