Szablya-Frischauf Ferenc szerk.: Magyar Iparművészet 44. évfolyam 1941

Krónika

A XVI. és XVII. században az olasz fajansz Európa-szerte nagy hatást tett. Hozzánk a Dél-Tirolból északra szivárgó, majd anabaptista hi­tükért üldözött habánokkal került az olaszos díszű ónedény. Egykorú feljegyzések szerint a magyar fazekasok már jóval előbb ismerték az ónmázas edényt, de adatok hiányában be kell érnünk azzal, hogy a XVI. század fordulójától számítjuk az első ónmázas emlékeket. A habánok magyar földön is állandó üldöztetésnek kitéve, kisebb házközösségekbe tömörültek és az idő sodrában szétszóródtak az egész országban. Pozsony, Nyitra és Trencsén vármegye volt az első tele­pedésük, innen szivárogtak délre, keletre. Szobo­tisz, Holics, Sasvár, az erdélyi Alvinc nyújt nekik otthont, innen később még Sárospatakra is elve­tődnek. Műhelyeik nagy keresettségnek örvendenek. De a XVIII. század közepén nagy ellenfelük támad a holicsi gyárban. Lotharingiai Ferenc idegen birtokairól hozat az új gyárba francia, olasz mes­tereket, munkásokat és az idegen ízlésben, külföldi gyárak modorában művészkedő gyár kiszorítja a módosabb körökből a habán mestereket. Egy részük beállt a holicsi gyárba, más részük céhéletet élt, házközösségben maradt. Művészetük az alsóbb körök szükségletét elégítette ki, ízlésben is a meg­felelő szintre szállt le. Holics mellett lassan kint több kisebb gyár alakult a Dunántúl: Tata, Stomfa és Buda próbálkozott jelentékeny sikerrel. De új versenytárs közeledett veszedelmesen. Az angol keménycserép rohamosan hódította a közönséget. A holicsi gyár is áttért az új műfajra. Legott támad­tak kisebb versenytársai: Kőszeg, Városlőd, Murány, Kassa, Körmöcbánya, Rozsnyó, Igló, Miskolc, Batiz, Pápa, Kolozsvár és egyéb helyek igyekeztek környéküket az új edénnyel ellátni. Sikerük volt is, mert használhatóságban elsőrendű volt az új anyag. A habánok pedig közben ural­kodói nyomásra katolizálva beolvadtak a nemzet­testbe és egészen elnépiesedtek. A népi belső erő átjárta őket is és az egykori olaszos renaissance íz elveszett a magyar nép virágos, madaras, szarvasos díszítő elemei között. Napjainkban Gorka Géza kiváló ízléssel kelti új életre a habán-művészetet. Kiváló művészetét itt nem kell méltatnunk. Olvasó­ink jól ismerik azokat a nagyszerű teljesítménye­ket, amelyeket az ő tisztult ízlése jelent az újabb magyar iparművészet, a magyar kerámia számára. Legutóbb a társulat karácsonyi kiállításán volt nagy sikere. A keménycserépgyárak itt-ott porcellánnal is kísér­leteztek. Legtöbb sikert Regécz ért el. A sárospataki várban és a tiszamenti kúriák vitrinjeiben még szép számmal maradtak fenn az egykori emlékek. A szabad­ságharc idején szű­nt meg munkássága. Helyét hama­rosan pótolta az 1839-től működő Herend, amely ma már világhírre tett szert. Hogy ez a világhír mennyire indokolt, azt a legjobban igazolja az az országos érdeklődés, amelyet a „Herend 100 éves" kiállítás keltett a magyar szakkörök és közönség körében. A további eredményes fejlődésről pedig a Pécsett kiállított magas iparművészeti értékkel bíró művek tesznek tanúságot. A század második felében pedig Pécsett a Zsolnay-gyár ősi műhelye ragadta magához nagy munkával a vezetést. Herend a porcellánban, Zsolnay a fémfényű zománc­cal bevont riolit-porcellánnal vagy fajansz porcel­lánnal vált fogalommá. Az eozin, az építészetben a pyrogranit és újabban a porcellán jelenti a gyár munkakörét. Kiváló szobrászok figurális alkotásai díszelegnek mázalatti és mázfeletti festéssel, mellet­tük egész étkészletek ragadják meg a figyelmet, amelyek eredeti magyar ízzel, kiváló művészettel hirdetik a Zsolnay-gyár kettős célját: a fejlődő ipart és a haladó művészetet! Mindezt kiváló tárgyak mesélik el a szemlélő­kек a pécsi Művészeti Hetek kerámiai kiállításán, ahol minden fennen hirdeti az évezredes magyar művészetet és kultúrát. ROMHÁNYI GYULA •KRÓNIKA* D­R. VITÉZ JÓZSEF FERENC KIRÁLYI HER­CEG — ALEZREDES. Őszinte örömmel közöljük olvasóinkkal, hogy a Kormányzó Űr­­ Főméltósága a következő legfelsőbb kéziratot in­tézte társulatunk örökös elnökéhez, dr. vitéz József Ferenc királyi herceg Úr­i Fenségé­hez: „Kedves dr. vitéz József Ferenc királyi herceg! Kelet-Magyarország és Erdély egy részének a Magyar Szent Koronához történt vissza­csatolásánál tanúsított hazafias magatartásának elismeréseként királyi Fenségedet a magyar királyi honvédség szolgálaton kívüli viszonyában, a lovas­ságnál alezredessé kinevezem. Horthy s. k., vitéz , a r t­h­a­s­­k." Társulatunk ez alkalomból a következő üdvözlő sürgönyt küldötte a Fenségének : „A legmélyebb hódolattal tolmácsolom Fenséged­nek az Országos Magyar Iparművészeti Társulat minden tagjának legőszintébb szerencsekívánatát alezredessé történt kinevezése alkalmából. Adja a Mindenható, hogy Fenséged még sokáig végez­hesse a legeredményesebb munkásságot hazánk javára. Szablya János ügyvezető alelnök s. k." AZ ERDÉLYI MŰVÉSZETÉRT. Ко és К fi­ról­у, a kiváló erdélyi író és a kalotaszegi nép­művészet jeles ismertetője nemrég előadást tartott Budapesten, a Mérnök és Építész Egyletben az er­délyi műemlékekről. Felemlítette azt az eddig nem igen ismert tényt, hogy a románok a műemlék­védelmi törvényt a megszállás idején Erdélyben csak a saját műemlékeikre vonatkozólag alkalmazták, de a magyarokra nem. Koós kívánta tehát a váro­sokra, sőt falvakra is vonatkozó műemlékvéde­lem intézményes biztosítását Erdélyben. H­ó­m­a­n Bálint kultuszminiszter megértő készséggel siet en­nek az annyira fontos közkívánatnak támogatására. Már költségvetési beszédében bejelentette, hogy az erdélyi műkincsek lajjstromozására vonatkozó ren­delkezéseket megtette. Az a fontos kulturális munka tehát, mely az utolsó húsz év alatt ezen a téren megakadt, most megfelelő folytatásra talál. Hozzá­járul e nagyjelentőségű munkássághoz a kolozsvári 2

Next