Magyar Iparművészet, 1999 (6. új folyam, 1-4. szám)

1999 / 1. szám

Néhány gondolat a harmadik évezred kezdetéig Visszaszámlálás I. 9 A visszaszámlálásnak valóban egyszerű a ma­gyarázata. Ha valaki a szakrális művészettel fog­lalkozik és a kereszténységet kétezer évének utol­só esztendejében szemléli, természetes módon az ünnepekhez köti mondandóját. Márpedig az ünnepek a beteljesüléssel, a tavaszi feltámadás üzenetével indulnak, a húsvéti idővel és jutnak el az esztendő végén a történelmi kezdethez, Karácsonnyal a születéshez. A szakralitást őrizve, az ünnepeket megfogal­mazni az őket meghatározó szimbólumokkal lehet elsősorban. Megtehetnénk azt is, hogy az ünnep eseményeit mondjuk el, ami tematikájuk­hoz vezet, de ha a szimbólumok felől közelí­tünk hozzájuk, bizonyos, hogy mélyebben hato­lunk a lényegükhöz. Ez az út azért is jobb, mert a modern ember számára oly igen veszendőbe ment jelképek rekonstruálására adódik egy alka­lom, és ez erkölcsi kötelesség egy olyan század végén, amely botrányosan bizonyította, hogy a meg-nem-értett szimbólumok miként válnak az ember ellenségévé. Mert kiüresedve idolok­ká lesznek, és az idol egy gonosz hatalom kezé­ben pusztító jelképpé formálódik. Ezért kény­szerült a magyar parlament törvényt hozni az egyik legszentebb ősi jelkép, a csillag ellen, és ezért kell gyűlölnünk a szvasztikát, amelyet csu­pán megfordítottak, és a hindu, kínai, indián napkultusz jegyéből, a tibeti Buddha szent jelé­ből, a bajelhárító, gonoszt elűző jelből a világ­­történelem máig legpusztítóbb emblémája szü­letett meg, a náci horogkereszt. Tegyünk meg mindent a szimbólumok meg­értése érdekében, mert valójában ők a mi szel­lemi-lelki táplálékaink. Én magam fél évszáza­da fogadtam örökbe őket, és azóta mindenkit erre kérek, aki érzi fontosságukat. Mert hozzá­tartoznak ember­ voltunkhoz, az emberi szel­lemmel együtt született archetípusok, az ember­ré válás pillanatától éltetnek, és lehetővé teszik minden kor számára, hogy saját lelkisége és igé­nye szerint interpretálja őket. Ez az én optimiz­musom egyik alapja. Újraélesztésük egy-két év­tized óta világviszonylatban megtapasztalható. Tanulmányok sora bizonyítja, hogy a szimbó­lumok elvesztése olyan teljes embert érintő el­­csenerészesedéshez vezetett, amely nemcsak az egyénre és környezetére hatott ki, hanem meg­fertőzte a társadalmat, pusztította az egész föl­det. És ami a legrettenetesebb, elvette a legfon­tosabb három emberi tényező szakralitását: a születését, a szerelemét és a halálét. Szimbólu­mok nélkül ezek eltorzultak. Ezért akarok úgy beszélni az ünnepekről, hogy jelképeiket élesztem. Rájuk merem bízni az ün­nep lényegének megfogalmazását. A keresztény kultúrán belül az ünnepeknek és jelképeknek, bár nem egyetlen, de legmeg­határozóbb gyökerét a Bibliában találjuk. Olyan forrás ez, amely körülhatárolja a legfőbb ünne­peket és kijelöli a hozzájuk kapcsolódó jelképek lehetséges interpretációját. Ebből adódik az az alapgondolat, hogy olyan ünnepeket keresünk, amelyek közös ünnepei a két szövetségnek, az Ó- és Újtestamentumnak, tehát azokat emeljük ki az év szakralitásából, amelyek összekötik a kettőt. Az első ezek közül, mint említettük, a Húsvét, a választott nép megszabadulásának em­léknapja, és ünnepe Krisztus feltámadásának. Ezt követi a Pünkösd, amely az Úr Izrael fiaival kötött szövetségének megünneplése, és a Szent­lélek eljövetelének tanúságnapja. A harmadik a Karácsony, az Ószövetség népe számára a temp­lom megtisztításának és ezért liturgiájában a fénynek ünnepe, a kereszténység Krisztus szü­letését köszönti, azt a történelmi pillanatot, amely új időszámítást indított, s amelynek most kétezer évére tekinthetünk vissza. 1999. decem­ber 31-én éjfélkor a világ - tudva vagy sem - a megszületett Isten Fiát fogja köszönteni. A nap, amelyre virrad ez az éjfél, Jézus születésének nyolcada, a gyermek névadásának és körülme­télésének ünnepe, amikor a választott nép szak­rális szertartásával maga közé fogadta a Názá­rétit. Minden év első napján és az új évezred első napján erre emlékezik a keresztény világ. Milyen isteni szépséggel, értelmes esztétiká­val kapcsolódnak össze az események a Biblián keresztül, és ugyanígy emelkednek ki az ószö­vetségből a szimbólumok és válnak az Újszövet­ségben a keresztények számára máig jelképekké. A Húsvétot két nagy fontosságú szimbólum értelmezi: az életfa és a Bárány. A keresztény életfa a teremtéstörténethez ve­zet vissza. A Paradicsom vegetációjából másod­magával emelkedett ki, párja volt a jó és rossz tudásának fája. E kettő tövéből indul a Bibliá­ban az emberiség drámája. A tudás fájának gyü­mölcse hozta el a halált, az életfát pedig elzárta előlünk a Mindenható. A végtelen irgalom azon­ban megkönyörül az emberen, és a megváltás isteni gesztusa által az életfa megjelenik az em­beriség történelmében, hogy visszaadja az el­vesztett életörökséget. Ez lesz a golgotai kereszt­fa és így válik a megváltást beteljesítő Húsvét jelképévé. Hogy nincs élet nélküle, sem győzelem és üd­vösség, az nem csupán a bibliai fa misztériuma, hanem megtaláljuk attól távol eső kultúrák mé­lyén. Minden mitológia tud az élet erejét hor­dozó fáról. Kultikus értelme, hogy általa marad meg a jövő és a halálnak nincs ereje rajta. A po­gány magyar művészetnek is uralkodó motívu­ma, levelek, indák, palmetták gazdag hálózata az életfa misztikus erejébe vetett hitet bizonyít­ják. Szinte egyedülállóan csodálatos emlék ezek között a bezdédi tarsolylemez, amelyet a többi tárgyhoz hasonló motívumokkal formált életfa hálóz be, de váratlan ikonográfiái szépsége, hogy a fa közepén, mintegy annak gyümölcseként egy keresztet ábrázol. A pogány-keresztény életfa ilyen egybeforrására nem ismerünk példát. Már az egyházatyák, tehát az ókeresztény gon­dolkodók a paradicsomi életfában látták Krisz­tus történelmi keresztjének előképét. Ahogy ők fogalmazzák, a kereszt olyan erő, amely össze- 1999/1 □ [UNK] 2. oldal

Next