Magyar Iparművészet, 1999 (6. új folyam, 1-4. szám)

1999 / 1. szám

A Magyar Iparművészeti Főiskola Iparművészet Mesterképzési Programja (DLA) A TELJES PROGRAMOT ISMERTETŐ TÖBB MINT 30 OLDALAS TANULMÁNY MAGÁBAN FOGLALJA VALAMENNYI FELSOROLT OKTATÓ SZAKMAI ÉLETRAJZÁT, AMELY A KÖZÉP-EURÓPAI EGYETEMI OKTATÁSBAN ELNYERT KIEMELKEDŐ HELYZET EGYIK MINŐSÉGI GARANCIÁJA. AZ OKTATÁS ÉVFOLYAMONKÉNT 6-8 FŐVEL, HÁROM ÉVFOLYAMBAN ÖSSZESEN 18-24 FŐVEL ALAPPROGRAMKÉNT, AZ 1998/1999. ESZTENDŐBEN MEGINDULT. AZ EREDMÉNYEKRE FOLYAMATOSAN VISSZATÉRÜNK. 1 A Magyar Iparművészeti Főiskola (MIF, 1998 óta egyetem) DLA (Doctor of Liberal Arts) prog­ramvezetője Schrammel Imre (porcelántervező). A két alprogramot Bohus Zoltán (üvegtervező), illetve Simon Károly (ipari formatervező) vezeti. A két továbbképzési programban részt vevő tanárok: Kézműves (1. számú), Polgár Csaba (textilter­vező), Horváth Márton (üvegtervező), Péter Vla­dimir (fémműves tervező), dr. F. Dózsa Katalin (művészettörténész), Király József (belsőépítész). Tervezőművész (2. számú): Lisztes Gábor (épí­tészmérnök), Klein Sándor (matematikus, pszi­chológus), dr. Kaucsek György (mérnök, munka­pszichológus), dr. Müller Ferenc (építészmérnök), dr. Ferencz István (építésztervező), Molnár Gyula (grafikus). Az 1. számú alprogram a kézműves művészet­tel foglalkozik: koncepció, a gyakorlati szakmai továbbképzés céljai és metodikája, felvételi köve­telmények, a jelöltek száma, a működés fonto­sabb tárgyi-dologi és pénzügyi feltételei, együtt­működési lehetőségek, a programban részt vevő mestertanárok, témavezetők és oktatók ismer­tetése. A 2. számú alprogram a tervező műfajokkal fog­lalkozik: koncepció, a szakelméleti kurzusok te­matikája és előadói, a tervezőművészi gyakorlat továbbképzési céljai és metodikája, a tanulmányi követelmények jellege és mértéke, a teljesítmé­nyek ellenőrzésének és minősítésének rendje, fel­vételi követelmények, a jelöltek létszáma, együtt­működési lehetőségek, a programban részt vevő mestertanárok, témavezetők és oktatók ismer­tetése. .——----------ZZZJT raZ 1997/2/B/l­számú állásfoglalásara. a­­ mesterképzés­­i iskola Iparművészet muve alkalmassagai­re és mesterfokozat Budapest, 1991 április 22. elismerte. A PROGRAM TARTALMA ÉS ELVI ALAPJAI A Magyar Iparművészeti Főiskola művészeti igénnyel folytatott gyakorlati és elméleti kör­nyezet-, tárgy- és kommunikációs alkotó tevé­kenységre képez, egyetemi szinten. Az iparmű­vészeti alkotótevékenység fejlesztése érdekében mester- és doktori képzést kíván indítani és e program benyújtásával pályázik az iparművészet területén a doktori (PhD) és a mesterfokozat (DLA) odaítélésének jogára. A Magyar Iparművészeti Főiskola az iparmű­vészképzés legmagasabb szintű hazai fóruma. Oktatási tevékenységében, művész és tudós ta­nárai révén műterem és műhelyrendszerével egy helyen fogja össze a közvetlen alakításra nevelés módszereit, a tervezést és annak gyakor­lati megvalósítását, illetőleg mindezek elméleti ismereteit. Egyetemi intézményként saját terü­letén kutatótevékenységet is folytat, így a poszt­graduális képzés megteremtéséhez megfelelő adottságokkal rendelkezik. A két alprogram a közvetlen alakításra neve­lés módszereinek szakonkénti részletezését, ille­tőleg a tervezés módszertanának általános - min­den szakmában előforduló -, illetőleg szakmai specialitások szerinti eltérésének ismeretanya­gát tartalmazza. Az egyedi mű közvetlen személyes jellegű al­kotófolyamatban történő kézműves megvalósí­tása és a sorozattermék gyártási folyamatokban és technológiák révén tervek, tervezői művele­tek alapján történő előállítása, valamint az ezek­kel kapcsolatos esztétikai, szakesztétikai, szak­történeti és technológia elméleti tevékenység alapvetően különböző művészi képességeket, képzettséget és alkotói módszereket követel. A program az alprogramok között a közös témákon és együttműködésen kívül a feladatok­tól is függő átjárhatóságot tesz lehetővé. A posztgraduális képzés doktori és mesterkép­zési formájának kimunkálása azért is aktuális feladat, mivel a modern felfogás napjainkra minden irányban átlépte a hagyományos ipar­művészet határait. Ma e tevékenységek territó­riumát egy képzeletbeli háromszög területére vetítve képzelhetjük el, melynek csúcspontjait a művészeti, a mérnöki és a kommunikációs te­vékenységek alkotják. Külön-külön viszgálva a tevékenységek sajá­tosságait, három egymástól merőben eltérő jel­lemző tulajdonságot emelhetünk ki. a) A művészeti alkotás legfőbb célja az egy­szeri és megismételhetetlen mű létrehozásán keresztül a valóság érzelemkeltő transzformá­lása. b) A mérnöki tevékenység lényege - a defini­álhatóság és az optimális hasznosság jegyében - a megismételhetőség. c) A kommunikáció a gondolatok verbális és képi közvetítése, egyezményes jelekké alakítása. Minden iparművész alkotó e három különne­mű tevékenység közös nevezőjét keresi és ezek valamilyen arányú szimbiózisát valósítja meg. A képzés lényege, hogy tudatosítsuk e három tulajdonság egyidejű jelenlétét az alkotásokban, függetlenül azok céljától és a többi jelentéshor­dozó réteg megformálásának igényét is felkelt­sük. A felsoroltak művelése csak a képi nyelv biz­tos tudásán alapulhat, akár haszonelvű vagy lé­lekfeltáró irányú alkalmazásra irányul. Más meg­közelítésben: az iparművészet tárgyak és jelek alkotása, mely az ember kettős természetéből fakadóan mind az értelemre, mind az érzelem­re hat. A Magyar Iparművészeti Főiskolán a hagyo­mányos iparágakra épülő oktatásból - tehát az építészeti, a textiles, a keramikus, az üveges, az ötvös, a grafikus és a formatervező - lépünk to- 73. oldal 1999/1 ^

Next