Magyar Iparművészet, 2001 (8. új folyam, 1-4. szám)
2001 / 4. szám
u. A kiállítás legnagyobb sikerét Mészáros Éva halasi csipkeimprovizációi aratták. A Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével kitüntett divattervező iparművész hosszú idő óta ismerője és csodálója a halasi csipkének, és régi tervét váltotta valóra az idei kiállításon bemutatva, hogy a 100 éves hagyománnyal rendelkező halasi csipke a mai öltözködésben is egyedülálló ruhadísz ,Mészáros Éva életműve gazdag, sikerekkel teljes. Mégis mindig valami újat keres, belevágva a bizonytalanba, hogy magával sodorhassa egy új útra a többieket is. Nem a saját sikerét építi, hanem az ügy, a magyar divat és textilszakma hírnevét. [...] Éveken át, miközben vérével, idegeivel, kifogyhatatlan energiáival szervezte a Modern Etnika című kiállításait, a magyar népművészet és a modern divat kapcsolatát hirdette és tanította. Most egy másik magyar hagyományhoz fordult, a majdnem 100 éves halasi csipkéhez. A halasi csipke nem népi művészet, a szó szoros értelmében. [...] Mégis közel 100 év alatt szinte népivé lett a halasi csipke bonyolult művészete. [...] Mészáros Éva éppen a csipke drágasága miatt nem kész modelleket alkotott, csak felvázolta alkotói tehetségével azt a sokféle lehetőséget, amire mint tervező és a halasi csipke képes” - írja F. Dózsa Katalin művészettörténész, a művész katalógusának előszavában. A rendezvényt a Nemzetközi Csipkeszövetség (CICFA) elnöke, a Francia Intézet igazgatója, valamint Szepes Hédi, az NKÖM tanácsosa nyitotta meg. A kiállításhoz kapcsolódóan, többéves hagyományainkhoz hűen egész napos csipketechnika-bemutatót rendeztünk a Csipkeház parkjában, amelyen a legtöbb kiállító személyesen mutatta be az általa képviselt csipkekészítést. Nagy sikere volt a bevereni (Belgium) csipkeközpont egyik képviselőjének, aki 1100 (!) darab verőkével, varázslatos ügyességgel pillanatok alatt varázsolta elő a csipkeképet. A Halasi Csipke Alapítvány a hagyományokat ápolva már a 2002. évi májusi kiállítást szervezi, amely eseménynek különleges hangsúlyt ad, hogy ekkor ünnepeljük a halasi csipke 100. születésnapját. Ehhez kapcsolódóan szeretnénk meghívni és bemutatni néhány, hasonló régi múlttal rendelkező európai csipkeközpontot is. A szervezők célja a magyar iparművészet egyik különleges gyöngyszemének, a 100 éves halasi csipkének és ezzel párhuzamosan a 20. század csipketörténetének bemutatása- Kinti Zsuzsanna a Csipkeház igazgatója MOVING OUT Modern Művészetek Múzeuma, Bécs, 2001. JÚNIUS 29-JÚLIUS 9. • A tárlaton a bécsi Alkalmazott Művészeti Egyetem hallgatóinak diplomamunkáiból mutattak be válogatást. Az intézmény végzős magyar tervezőjének, Csernák Bencének vizuális tájékoztató rendszere felkeltette Roland Schöny kiállításrendező - az Új állami rádió kulturális szerkesztője érdeklődését. A továbbiakban Csernák kiállítási beszámolóját közöljük. 2001/4 CX3 88. oldal Az 1945 utáni osztrák történelem legnagyobb kulturális beruházása (kb. 2 milliárd schilling) a június 29-én megnyitott Museumsquartier. Ezen belül található a Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig fekete lávakőből készült épülete, ami Közép-Európa legnagyobb modern művészeti múzeuma. Gerald Awinak, az Alkalmazott Művészeti Egyetem rektorának kezdeményezésére Roland Schöny kurátor valósította meg a Moving Out című kiállítást, így kaptak az utóbbi 3 év diplomamunkái bemutatkozási lehetőséget, ami - a címe is utal erre - egyben az első, az egyetem falain kívüli diplomakiállítás. 2000 januárjában végeztem az „Angewandtén”, diplomamunkámnak a budapesti metró vizuális utastájékoztató rendszerének kifejlesztését választottam. A táblákat, piktogramokat, vonaltérképeket, grafikailag teljesen újraterveztem, továbbá egy teljesen közérthető logikai rendszert vezettem be. A munkához tartozott még egy részletes számítógépes látványterv, ahol minden megállófajta bemutatásra került, továbbá egy 1 perces háromdimenziós animáció. A táblákat és térképeket felépítésükből adódóan könnyű bővíteni és utángyártani. A kurátor ötlete alapján a bécsi múzeum a kiállítás idejére a Pillangó utcai metrómegállóvá alakult, a nagyrészt osztrák látogatókat már messziről meglepve. Az épületbe belépve fekete-fehér megfigyelő monitorokat pillanthatott meg a betérő, ugyanúgy, mint a metróban. A kiállítás három szintjén a művészetek sok ága képviseltette magát: a 60 alkotó, az építészet, festészet, szobrászat, formatervezés, grafika, multimédia, színpadtervezés, restaurálás, művészetpedagógia területét bemutatva különleges hangulatúvá varázsolta a termeket. A tárlat azt is bemutatta, hogy egy-egy szak mennyire sokféleképpen értelmezhető: grafikai tervezés lehet képregény vagy homepage-tervezés a legújabb elektromos zenével kísérve. Az aktuális popkultúra hagyott nyomot a kiállítás által, a formatervezés fogalmába beletartozott egy múltbeli székterv elemzése ugyanúgy, mint egy távol-keleti luxusétterem arculatának a megtervezése. Csernák Bence tervezőgrafikus Mészáros Éva: Improvizációk halasi csipkével / O Éva Mészáros: Improvisations with lace