Magyar Iparművészet, 2001 (8. új folyam, 1-4. szám)

2001 / 4. szám

u.­­ A kiállítás legnagyobb sikerét Mészáros Éva halasi csipkeimprovizációi aratták. A Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével kitün­­tett divattervező­ iparművész hosszú idő óta is­merője és csodálója a halasi csipkének, és régi tervét váltotta valóra az idei kiállításon bemu­tatva, hogy a 100 éves hagyománnyal rendel­kező halasi csipke a mai öltözködésben is egye­dülálló ruhadísz­ ,­Mészáros Éva életműve gaz­dag, sikerekkel teljes. Mégis mindig valami újat keres, belevágva a bizonytalanba, hogy magával sodorhassa egy új útra a többieket is. Nem a saját sikerét építi, hanem az ügy,­ a magyar divat és textilszakma hírnevét. [...] Éveken át, miközben vérével, idegeivel, kifogyhatatlan energiáival szer­vezte a Modern Etnika című kiállításait, a ma­gyar népművészet és a modern divat kapcsolatát hirdette és tanította. Most egy másik magyar ha­gyományhoz fordult, a majdnem 100 éves halasi csipkéhez. A halasi csipke nem népi művészet, a szó szoros értelmében. [...] Mégis közel 100 év alatt szinte népivé lett a halasi csipke bonyolult művészete. [...] Mészáros Éva éppen a csipke drá­gasága miatt nem kész modelleket alkotott, csak felvázolta alkotói tehetségével azt a sokféle lehető­séget, amire mint tervező­ és a halasi csipke képes” - írja F. Dózsa Katalin művészettörténész, a művész katalógusának előszavában. A rendezvényt a Nemzetközi Csipkeszövet­ség (CICFA) elnöke, a Francia Intézet igazga­tója, valamint Szepes Hédi, az NKÖM tanácso­sa nyitotta meg. A kiállításhoz kapcsolódóan, többéves hagyományainkhoz hűen egész na­pos csipketechnika-bemutatót rendeztünk a Csipkeház parkjában, amelyen a legtöbb kiállí­tó személyesen mutatta be az általa képviselt csipkekészítést. Nagy sikere volt a bevereni (Belgium) csipkeközpont egyik képviselőjének, aki 1100 (!) darab verőkével, varázslatos ügyes­séggel pillanatok alatt varázsolta elő a csipke­képet. A Halasi Csipke Alapítvány a hagyományo­kat ápolva már a 2002. évi májusi kiállítást szervezi, amely eseménynek különleges hang­súlyt ad, hogy ekkor ünnepeljük a halasi csipke 100. születésnapját. Ehhez kapcsolódóan sze­retnénk meghívni és bemutatni néhány, ha­sonló régi múlttal rendelkező európai csipke­központot is. A szervezők célja a magyar ipar­művészet egyik különleges gyöngyszemének, a 100 éves halasi csipkének és ezzel párhuza­mosan a 20. század csipketörténetének bemu­­tatása- Kinti Zsuzsanna a Csipkeház igazgatója MOVING OUT Modern Művészetek Múzeuma, Bécs, 2001. JÚNIUS 29-JÚLIUS 9. • A tárlaton a bécsi Alkalmazott Művészeti Egye­tem hallgatóinak diplomamunkáiból mutattak be válogatást. Az intézmény végzős m­agyar tervező­jének, Csernák Bencének vizuális tájékoztató rend­szere felkeltette Roland Schöny kiállításrendező­ - az Új állami rádió kulturális szerkesztője­­ ér­deklődését. A továbbiakban Csernák kiállítási be­számolóját közöljük. 2001/4 CX3 88. oldal Az 1945 utáni osztrák történelem legnagyobb kulturális beruházása (kb. 2 milliárd schilling) a június 29-én megnyitott Museumsquartier. Ezen belül található a Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig fekete lávakőből készült épü­lete, ami Közép-Európa legnagyobb modern művészeti múzeuma. Gerald Awinak, az Alkal­mazott Művészeti Egyetem rektorának kez­deményezésére Roland Schöny kurátor való­sította meg a Moving Out című kiállítást, így kaptak az utóbbi 3 év diplomamunkái bemu­tatkozási lehetőséget, ami - a címe is utal erre - egyben az első, az egyetem falain kívüli dip­lomakiállítás. 2000 januárjában végeztem az „Angewand­­tén”, diplomamunkámnak a budapesti metró vizuális utastájékoztató rendszerének kifej­lesztését választottam. A táblákat, piktogramo­­kat, vonaltérképeket, grafikailag teljesen újra­terveztem, továbbá egy teljesen közérthető lo­gikai rendszert vezettem be. A munkához tar­tozott még egy részletes számítógépes látvány­terv, ahol minden megállófajta bemutatásra került, továbbá egy 1 perces háromdimenziós animáció. A táblákat és térképeket felépíté­sükből adódóan könnyű bővíteni és utángyár­­tani. A kurátor ötlete alapján a bécsi múzeum a kiállítás idejére a Pillangó utcai metrómeg­állóvá alakult, a nagyrészt osztrák látogatókat már messziről meglepve. Az épületbe belépve fekete-fehér megfigyelő monitorokat pillant­hatott meg a betérő, ugyanúgy, mint a metró­ban. A kiállítás három szintjén a művészetek sok ága képviseltette magát: a 60 alkotó, az építészet, festészet, szobrászat, formatervezés, grafika, multimédia, színpadtervezés, restau­rálás, művészetpedagógia területét bemutatva különleges hangulatúvá varázsolta a terme­ket. A tárlat azt is bemutatta, hogy egy-egy szak mennyire sokféleképpen értelmezhető: grafikai tervezés lehet képregény vagy home­­page-tervezés a legújabb elektromos zenével kísérve. Az aktuális popkultúra hagyott nyo­mot a kiállítás által, a formatervezés fogalmába beletartozott egy múltbeli székterv elemzése ugyanúgy, mint egy távol-keleti luxusétterem arculatának a megtervezése. Csernák Bence tervező­grafikus Mészáros Éva: Improvizációk halasi csipkével / O Éva Mészáros: Improvisations with lace

Next