Magyar Iparművészet, 2001 (8. új folyam, 1-4. szám)

2001 / 2. szám

Almásy Dévai László Posztmodern design és látványbútorok­ ­ Almásy Dévai László - ha nem is próféta még a saját hazájában - a jelenlegi késő-dekonst­­ruktív művészeti világtrendek élmezőnyét képviseli. Internetes honlapját bármelyik, a nemzetközi színtereken forgó, „összmédiás” művész megirigyelhetné. Tevékenységi terü­letei - bútor, enteriőr, díszlet, multimédia, festészet, és videó - mindegyikén ott van az in­­ternacionálisan tájékozódó, ambiciózus, magát elhelyezni és értékelni képes művész-szemé­lyiség bélyege. Ugyanazt a látványos és roman­tikus, szubjektív és távolságtartó, high-tech és minimal elemekre építő, lenyűgözésre törekvő, magabiztos stílusteremtő képességet, multi­kulturális formauralmat sugározzák. Az egy­ség, sokféleség és trivialitás e zavarba ejtő meg­nyilatkozását jobb híján a többször lezárultnak vélt, ám jobbal még nem helyettesített poszt­modernnek a műfajokat összemosó, halmaz­állapot-értelmű „közeg”-fogalmához lehetne közelíteni, abban a stádiumában, amikor az eszmélkedés heroizmusa már alkalmazkodóvá köznapiasult. Ez a rendkívül erőteljes érzéki-szellemi ha­tásra képes, relativizáló közeg Almásynál bár­mely irányban elterjeszthetőnek mutatkozik. Eltérő és sokszor illeszthetetlen szellemi réte­gek együttes jelentkezéséből, néhol csikorgó átfedődéseiből áll, ahol lebegtetett az értelme­zés vonatkoztatási rendszere. A felderengő szo­­ciokulturális vagy stílustörténeti rétegek egy sajátos polifon, nivelláló paradigma részeivé válva dekonstruálódnak, az alkotói alapállás magabiztos, racionális, iróniamentes fölénye egymással oltja ki a már-már beinduló asszoci­ációsorokat. Nem teoretikus-kritikai viszonyt alakít ki a művészettörténeti vagy metafizikai előzményekhez, hanem nyelvi anyagnak tekin­ti azokat. Láthatóan nem a műfaj határozza meg a gondolatot, hanem egy aktuális gondo­lat keresi meg a médiumot, vagy technológiát. A Magyar Iparművészeti Főiskolán 1992-ben diplomázott vizuális kommunikációs tervező­ként. A Pécsi Városi Televízió arculat- és dísz­lettervezője volt, kidolgozta a Pécsi Tudomány­egyetem Művészeti Karán az elektronikus kép­alkotási tanszék tanmenetét. 1997-től Német­országban dolgozott mint grafikus, belsőépí­tész és bútortervező, majd a British Council ösztöndíjasaként két évig Londonban a Royal College of Art, a Design Council, a Royal Society of Arts posztgraduális kurzusait végezte. Elsa­játította a legmodernebb számítógépes mo­dellezési technológiákat, kutatta az interaktív média lehetőségeit és tanulmányozta a brit de­signt. Belsőépítészeti, televíziós arculatterve­zési megbízásokon dolgozik. Szemléletének lényege a térszervezés. A vi­zuális arculat igényének rendeli alá az alkal­mazott grafikai munkát, a web- és a multimé­diás megjelenést is. A megrendelők szempont­ 2001 /2 ^ 61 . oldal jából is kedvezőbb, hogy csak egy tervezővel kell kapcsolatban lenniük. A dekorációs elemek és a bútorok egyszerre és együtt­működnek a futurisztikus térben, rendelődnek alá annak. Valódi vagy pszeudofunkcionális environment keletkezik belőlük. Designeri tevékenységének fókuszában a bel­sőépítészeti elemként felfogott bútor áll, amely hagyományosan az ember és a külvilág közötti elsődleges közvetítőként speciális intim tartal­mi többlettel rendelkezik. A bútor testi szük­ségleteink - pihenés, étkezés - kielégítését szolgálja, mint a személyes szféra folytatója, az ember meghosszabbítása, ugyanakkor szimbo­likus tartalmakat hordoz. Használója énképét, társadalmi státusát, ízlését is kifejezi, és meg­szabja használata módját. Mindegyik művésze­ti korszak megteremtette a maga bútor-válto­zatát is, amely ugyanúgy képviseli világképét, emberértelmezését, technikai készségét, mint társai a grand artban. Robert Venturi babás kor- Almásy Dévai László: Mira karosszék, Capella dohányzóasztal / László Almásy Dévai: Mira armchair, Capella coffee table hajlított fémváz, fa

Next