Magyar Iparművészet, 2013 (20. új folyam, 1-10. szám)

2013 / 3. szám

Ujraöntve Magyar Kerámia 2012 - kiállítás a pécsi Modern Magyar Képtárban ! A keramikusszakma új értékeinek országos áttekin­tését felvállaló kerámiabiennále rendezvénysorozat 1968-ban kezdődött pécsi múzeumi kezdeményezés­re. Negyven évvel később, 2008-ban, a XX. Országos Kerámia Biennále megrendezését követően a szerve­zők döntési kényszerbe kerültek. A miképpen tovább kérdése ugyan már több évvel korábban felvetődött, de e kerek évforduló, valamint a 2010-es Pécs Európa Kulturális Fővárosa beruházásai körüli bizonytalan­ság - amely a kiállítótér elkészültére is érvényes volt - mind odavezettek, hogy elhalasztották a következő biennále megrendezését. A halasztás melletti döntés tartalmi oka azonban az az adatokkal is alátámasztott felismerés volt, hogy a két esztendő túlságosan rövid időtartam kiérlelt, új művek létrehozásához, s kevés az újonnan végzett keramikusok karakteres megjelenéséhez is. Különö­sen akkor, amikor nem csak a kerámiaművészet, de a kulturális, művészeti élet egésze is bizonytalan, vál­ságos helyzetben van. Hosszabb terjedelmű elemzést igényelne az orszá­gos biennálék - ezen belül a kerámiabiennálék - meg­változott szerepének, jelentőségének tisztázása. Túl­nyúlik ez egy kiállítási forma működésének a vizsgá­latán, hiszen az oktatástól a nemzetközi művészeti trendekig, a gazdaság és a­­műtárgyi piac állapotától, az egyéni alkotói motiváltságtól a tehetségig/tudásig találunk befolyásoló, módosító tényezőt, és okokat. Ezért csak pillantást vetve az elmúlt 20 biennále részvételi adataira, feltűnik, hogy míg az 1968 és 1996- os intervallumban (persze, hullámzó adatokkal) 54 és 71 között volt a kiállító művészek száma, addig ezt követően rendre 50 fő alatti számot kapunk, mégpe­dig csökkenő tendenciával úgy, hogy 2008-ban beállt a 25 fős minimum. A résztvevők névsorára tekintve az állapítható meg, hogy több-kevesebb rendszeres­séggel, egy körülbelül 30-40 fős alkotói csoport az, akik a biennálék törzsgárdáját képezik. Azaz a kívá­natosnál jóval kevesebb az új résztvevők aránya. A fentiek ismeretében nem lehet meglepő, hogy rendezőként izgatottan vártam, milyen lesz az alko­tók körében az immár négyéves ciklusra tervezett kiállítássorozat első eseményére, a Magyar Kerámia 2012 kiállítás felhívására a fogadókészség. Hányan lesznek, kik és milyen művekkel jelentkeznek? Ter­mészetesen voltak pozitív előjelek, többen érdeklőd­tek, lesz-e újra biennále, lesz-e továbbra is szakmai fóruma az alkotóknak. A 97 pályázó és a közel 300 mű pozitív, figyelemre méltó válasz a kérdéseimre. A szakma aktív tagjai igénylik, fontosnak tartják e fóru­mot. A válogatást követően 47 művész mintegy 100 munkáját állítottuk ki a felújított Modern Magyar Képtárban. A különleges gazdagságú és változatos anyag ren­dezése komoly kihívást jelentett. Voltak maguknak Fekete László: Brutális trófea / László Fekete: Brutal Trophy [2011] színezett, mázazott agyag, 1140 °C, vegyes technika, magasság: 78 cm, talp: 47x37 cm, száj: 50x45 cm / coloured, glazed clay, 1140 °C, miscellaneous techniques, height: 78 cm, base: 47x37 cm, mouth: 50x45 cm Füzesi H. Zsuzsa: Double I. / Zsuzsa Füzesi H.: Double, I [2012] porcelán, 1300 °C, kézi felrakás / porcelain, 1300 °C, handbuilt [30x48x45 cm]

Next