Magyar Iparművészet, 2014 (21. új folyam, 1-10. szám)
2014 / 2. szám
2014/2 32. oldal A forma öröme Németh János kerámiaszobrász 80 éves ! A fővárostól távoli szülőföldjén - a különféle csoportosulásokból kimaradtan - alkotott jelentős életművet Németh János kerámiaszobrász. Ami Illyés Gyulának Ozora és Rácegrespuszta, Takáts Gyulának Kaposvár és Becehegy, Kodolányi Jánosnak az Ormánság, Petőfi Sándornak az Alföld, Csorba Győzőnek Pécs, Móra Ferencnek és Tömörkény Istvánnak Szeged környéke, Egry Józsefnek a Balaton, számos festőnek Nagybánya és Szentendre, az Németh Jánosnak Zalaegerszeg, Zala megye. Az őrségi, göcseji fazekasok munkássága folytatójának tartja magát. Itt éltek és dolgoztak szülei, itt telepedett le a Pápáról a zalai megyeszékhelyre költözött nagyapa, Németh Gábor (Malonyay Dezső A magyar nép művészete című könyvének IV. kötetében [A dunántúli magyar nép művészete. Veszprém, Zala, Somogy, Tolna. Franklin Társulat, Budapest, 1912] megörökítésre méltónak találta munkásságát), itt folytatta munkáját édesapja (az államosított kis kályhacsempegyárában), itt született Németh János is 1934-ben. Itt érettségizett a helyi gimnáziumban és csak a budapesti iparművészeti főiskolai tanulmányai idején élt távol a várostól. Németh János ma már „egy darab” Zalaegerszeg. A sok ezer Németh János nevet viselő ember közül személyisége és művészete révén lett ő „a” Németh János. Nem véletlen, hiszen azok közé a mindinkább fogyatkozók közé tartozik, akiknek még elemi igényük az alkotótevékenység mellett az emberi szó, a barátság. Nem véletlenül köszönti a város utcáin számos ismerőse, tisztelője. Sajátos - forgástestekből kialakított - stílusa egyéni színt hozott a változatos, gazdag magyar kerámiaművészetbe. A hengerek, kúpok, gömbök és azok félbevágott formái a keze alatt eddig nem vagy alig látott alakokká állnak össze. Ezek a mértani formák és azok félmetszetei a fazekaskorongról leemelve, szinte alig változtatva formájukat, önálló életre kelnek a mester kezei nyomán. Köztéri szobraival, faliképeivel, állatfiguráival, az aratókorsókat megújító plasztikáival nem akarja imitálni a szobrászatot, hanem a korong segítségével akarja megjeleníteni a gondolatot. ,/z agyagot érezni kell, mert az a keramikus alapanyaga és nem segédanyaga, s ettől lesz egyértelmű, hogy a szobor, dombormű csak keramikus keze munkája lehet” - olvasható csaknem három évtizede megfogalmazott vallomásában. Ha műveit apró részleteiben nézzük, akkor az alkotásokon egyértelműen látjuk az arányok váltó-Németh János: Korsó apostolfigurákkal / János Németh: Jug with Apostle Figures [1970] fedőmázas keráia, 1040 °C, magasság: 38 cm / glazed pottery, 1040 °C, height: 38 cm KÖSZÖNTÉS Fotó: Zóka Gyula