Magyar Iparművészet, 2014 (21. új folyam, 1-10. szám)

2014 / 2. szám

2014/2 32. oldal A forma öröme Németh János kerámiaszobrász 80 éves ! A fővárostól távoli szülőföldjén - a különféle cso­portosulásokból kimaradtan - alkotott jelentős élet­művet Németh János kerámiaszobrász. Ami Illyés Gyulának Ozora és Rácegrespuszta, Takáts Gyulának Kaposvár és Becehegy, Kodolányi Jánosnak az Or­mánság, Petőfi Sándornak az Alföld, Csorba Győző­nek Pécs, Móra Ferencnek és Tömörkény Istvánnak Szeged környéke, Egry Józsefnek a Balaton, számos festőnek Nagybánya és Szentendre, az Németh Já­nosnak Zalaegerszeg, Zala megye. Az őrségi, göcseji fazekasok munkássága folytatójá­nak tartja magát. Itt éltek és dolgoztak szülei, itt tele­pedett le a Pápáról a zalai megyeszékhelyre költözött nagyapa, Németh Gábor (Malonyay Dezső A magyar nép művészete című könyvének IV. kötetében [A du­nántúli magyar nép művészete. Veszprém, Zala, Somogy, Tolna. Franklin Társulat, Budapest, 1912] megörökí­tésre méltónak találta munkásságát), itt folytatta mun­káját édesapja (az államosított kis kályhacsempegyá­­rában), itt született Németh János is 1934-ben. Itt érettségizett a helyi gimnáziumban és csak a buda­pesti iparművészeti főiskolai tanulmányai idején élt távol a várostól. Németh János ma már „egy darab” Zalaegerszeg. A sok ezer Németh János nevet viselő ember közül személyisége és művészete révén lett ő „a” Németh János. Nem véletlen, hiszen azok közé a mindinkább fogyatkozók közé tartozik, akiknek még elemi igé­nyük az alkotótevékenység mellett az emberi szó, a barátság. Nem véletlenül köszönti a város utcáin szá­mos ismerőse, tisztelője. Sajátos - forgástestekből kialakított - stílusa egyéni színt hozott a változatos, gazdag magyar kerámia­művészetbe. A hengerek, kúpok, gömbök és azok fél­bevágott formái a keze alatt eddig nem vagy alig lá­tott alakokká állnak össze. Ezek a mértani formák és azok félmetszetei a fazekaskorongról leemelve, szinte alig változtatva formájukat, önálló életre kelnek a mes­ter kezei nyomán. Köztéri szobraival, faliképeivel, állatfiguráival, az aratókorsókat megújító plasztikái­val nem akarja imitálni a szobrászatot, hanem a ko­rong segítségével akarja megjeleníteni a gondolatot. ,/­z agyagot érezni kell, mert az a keramikus alapanyaga és nem segédanyaga, s ettől lesz egyértelmű, hogy a szobor, dombormű csak keramikus keze munkája lehet” - olvas­ható csaknem három évtizede megfogalmazott vallo­másában. Ha műveit apró részleteiben nézzük, akkor az alkotásokon egyértelműen látjuk az arányok váltó-Németh János: Korsó apostolfigurákkal / János Németh: Jug with Apostle Figures [1970] fedő­mázas kerá­­ia, 1040 °C, magasság: 38 cm / glazed pottery, 1040 °C, height: 38 cm KÖSZÖNTÉS Fotó: Zóka Gyula

Next