Magyar Iparművészet, 2022 (29. évfolyam, 1-8. szám)
2022-03-01 / 1. szám
kiváló értője és nagyrabecsülője volt — fogalmazott a legtalálóbban: a hírneves névtelen. Valóban így van. Mindenki tudja, hogy ezeknek a míves papírpénzeknek kell hogy legyen egy tervezőjük, ám mégis, hogy ki is ő valójában, azt kevesen tudják. Mindezt még azzal az ellentmondásos formulával egészíthetem ki, hogy bizonyára így aztán Vagyóczky a legismertebb magyar képzőművész, csak épp nevét, személyiségét ismerik jóval kevesebben. Hadd legyek egy kicsit személyes, fantasztikus évjárat az 1941-es születésűek hada (!), hiszen a legendás budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban - mások mellett - olyan osztálytársai voltak, mint Birkás Ákos, Bakos István, Konkoly Gyula, Végh András, Göbölyös Gyula, vagy a szobrász Rétfalvi Sándor és Tóth Béla. Neveket azért említek, mert egyben azt is jelezni szeretném, hogy az ezen évben született művészek közül milyen nagy arányban lettek kiválóságok. Egyéni életpályájával ebből a jeles névsorból is kitűnik Vagyóczky Károly. Nem is véletlen, hogy érettségi után azonnal felvették a Magyar Képzőművészeti Főiskolára (ma Egyetem). Mint sokan mások, ő is festőnek készült, s Hincz Gyula osztályában pallérozhatta tudását. Valami azonban már ekkor elindulhatott, mert másodév után a sokszorosító grafika szakon tanult tovább, így eldöntve már, hogy grafikus lesz. Ék Sándor, Raszler Károly, Rozanits Tibor voltak tanárai, és a fiatal főiskolás jól érezhette magát, mert az úgynevezett művészképzés teljes időszakát is kihasználva csak 1966-ban hagyta el az alma matert. VAGYÓCZKY Károly: A 2000 forintos millenniumi bankjegy elő- és hátoldala a Szent Koronával, illetve Benczúr Gyula Vajk megkeresztelése (1875) című festménye nyomán készült metszettel Károly VAGYÓCZKY: Face and back of the 2000 forint millennial banknote with the engraved image of the Holy Crown and the engraving after Gyula Benczúr’s painting Baptism of Vajk (1875) 2000, limitált kiadás, 15,4x7 cm / oldal Fotók: Elekes Attila André / Bélyegmúzeum Évfolyamán olyan későbbi kiválóságokkal járt együtt, mint Kocsis Imre (később ő lett a szak tanszékvezető tanára), Fabók Gyula, de a felette járó zseniális Gruber Bélával is barátságban volt, aki ugyan generációjának legkiemelkedőbb fiatal alkotójaként 1963-ban már meghalt, hatása azonban mágikus volt. Együtt tanult Gaal Domokossal, Molnár Gabriellával, ifj. Koffán Károllyal, vagy épp Galántai Györggyel. A főiskola befejezése után egy évvel elnyerte a Derkovitsösztöndíjat, s 1970-ben következett be élete nagy fordulata: bekerült a Pénzjegynyomdába, ahová ajánlója korábbi tanára, Raszler Károly volt. Itt szinte kivételes rézmetsző képességét, felkészültségét tudta ki-, illetve továbbfejleszteni, majd hasznosítani, s szívós munkájának köszönhetően 37 évesen 1978-ban a Pénzjegynyomda művészeti vezetője lett, hosszú-hosszú időre. Mindig is hálás volt elődeinek, Nagy Zoltán grafikusművésznek, aki pedig a legendás Horváth Endre tervezői hagyományait tudta továbbvinni. Horváth Endrét Vagyóczky már személyesen nem ismerhette, de munkássága szakmai értékeit nagyra tartva évekig egyik gondozójává vált ennek a nagyívű életműnek, intenzív kapcsolatot ápolva Balassagyarmattal, így őket is mestereinek tekinti. A magyar bankjegyek pedig nemzetközi összehasonlításban is megállták a helyüket, s jelentős sikereket arattak. De most nem az egyes munkákat kívánjuk számba venni, e köszöntő írásnak nem ez a VAGYÓCZKY Károly: 200 pengős színházi kellékpénz elő- és hátoldali tervrajza Kabos Gyula portréjával, illetve a Meseautó című filmre utaló ábrázolással . Károly VAGYÓCZKY: Drawings for the face and back of the 200-pengő theatrical banknote with the portrait of Gyula Kabos and a composition referring to the film Meseautó 2019, akvarell, a terv mérete: 17x7,5 cm / oldal Fotók: Elekes Attila André / Bélyegmúzeum VAGYÓCZKY KÁROLYRÓL. A PÉNZCSINÁLÓ MŰVÉSZRŐL I MAGYAR IPARMŰVÉSZET 2022/12 9