Magyar Iparművészet, 2022 (29. évfolyam, 1-8. szám)

2022-03-01 / 1. szám

kiváló értője és nagyrabecsülője volt — fogalmazott a legtalálóbban: a hírneves névtelen. Valóban így van. Mindenki tudja, hogy ezeknek a míves papírpénzeknek kell hogy legyen egy tervezőjük, ám mégis, hogy ki is ő valójában, azt kevesen tudják. Mindezt még azzal az ellentmondásos formulával egészíthetem ki, hogy bizonyára így aztán Vagyóczky a legismertebb magyar képzőművész, csak épp nevét, személyiségét ismerik jóval kevesebben. Hadd legyek egy kicsit személyes, fantasztikus évjárat az 1941-es születésűek hada (!), hiszen a legendás budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban - mások mellett - olyan osztálytársai voltak, mint Birkás Ákos, Bakos István, Konkoly Gyula, Végh András, Göbölyös Gyula, vagy a szobrász Rétfalvi Sándor és Tóth Béla. Neveket azért említek, mert egyben azt is jelezni szeretném, hogy az ezen évben született művészek közül milyen nagy arányban lettek kiválóságok. Egyéni életpályájával ebből a jeles névsorból is kitűnik Vagyóczky Károly. Nem is véletlen, hogy érettségi után azonnal felvették a Magyar Képzőművészeti Főiskolára (ma Egyetem). Mint sokan mások, ő is festőnek készült, s Hincz Gyula osztályában pallérozhatta tudását. Valami azonban már ekkor elindulhatott, mert másodév után a sokszorosító grafika szakon tanult tovább, így eldöntve már, hogy grafikus lesz. Ék Sándor, Raszler Károly, Rozanits Tibor voltak tanárai, és a fiatal főiskolás jól érezhette magát, mert az úgynevezett művészképzés teljes időszakát is kihasználva csak 1966-ban hagyta el az alma matert. VAGYÓCZKY Károly: A 2000 forintos millenniumi bankjegy elő- és hátoldala a Szent Koronával, illetve Benczúr Gyula Vajk megkeresztelése (1875) című festménye nyomán készült metszettel Károly VAGYÓCZKY: Face and back of the 2000­ forint millennial banknote with the engraved image of the Holy Crown and the engraving after Gyula Benczúr’s painting Baptism of Vajk (1875) 2000, limitált kiadás, 15,4x7 cm / oldal Fotók: Elekes Attila André / Bélyegmúzeum Évfolyamán olyan későbbi kiválóságokkal járt együtt, mint Kocsis Imre (később ő lett a szak tanszékvezető tanára), Fabók Gyula, de a felette járó zseniális Gruber Bélával is barátságban volt, aki ugyan generációjának legkiemelkedőbb fiatal alkotójaként 1963-ban már meghalt, hatása azonban mágikus volt. Együtt tanult Gaal Domokossal, Molnár Gabriellával, ifj. Koffán Károllyal, vagy épp Galántai Györggyel. A főiskola befejezése után egy évvel elnyerte a Derkovits­­ösztöndíjat, s 1970-ben következett be élete nagy fordu­lata: bekerült a Pénzjegynyomdába, ahová ajánlója korábbi tanára, Raszler Károly volt. Itt szinte kivételes rézmetsző képességét, felkészültségét tudta ki-, illetve továbbfejleszteni, majd hasznosítani, s szívós munkájának köszönhetően 37 évesen 1978-ban a Pénzjegynyomda művészeti vezetője lett, hosszú-hosszú időre. Mindig is hálás volt elődeinek, Nagy Zoltán grafikusművésznek, aki pedig a legendás Horváth Endre tervezői hagyományait tudta továbbvinni. Horváth Endrét Vagyóczky már személyesen nem ismerhette, de munkássága szakmai értékeit nagyra tartva évekig egyik gondozójává vált ennek a nagyívű életműnek, intenzív kapcsolatot ápolva Balassagyarmattal, így őket is mestereinek tekinti. A magyar bankjegyek pedig nemzetközi össze­hasonlításban is megállták a helyüket, s jelentős sikereket arattak. De most nem az egyes munkákat kívánjuk számba venni, e köszöntő írásnak nem ez a VAGYÓCZKY Károly: 200 pengős színházi kellékpénz elő- és hátoldali tervrajza Kabos Gyula portréjával, illetve a Meseautó című filmre utaló ábrázolással . Károly VAGYÓCZKY: Drawings for the face and back of the 200-pengő theatrical banknote with the portrait of Gyula Kabos and a composition referring to the film Meseautó 2019, akvarell, a terv mérete: 17x7,5 cm / oldal Fotók: Elekes Attila André / Bélyegmúzeum VAGYÓCZKY KÁROLYRÓL. A PÉNZCSINÁLÓ MŰVÉSZRŐL I MAGYAR IPARMŰVÉSZET 2022/1­2 9

Next