A magyar irodalom története 4. (Budapest, 1978)

A NEMZETI-POLGÁROSULT IRODALOM DIFFERENCIÁLÓDÁSÁNAK MÁSODIK SZAKASZA: AZ UTOLSÓ SZÁZADNEGYED - AZ ELBESZÉLŐ PRÓZA KORSZERŰSÍTÉSE - 78. Iványi Ödön - Kettétört pálya

Romantika és realizmus szimbiózisa valósul meg Iványi regényében. Lesújtó bírálatot mond saját korának eszménytelensége, élősdisége és korruptsága fe­lett, egyben megmutatja a romantikus ideálok metamorfózisát is, bevallja, hogy mindazok az eszmények, amelyek a felvilágosodás és a forradalmak ide­ológusai szerint arra voltak szánva, hogy betöltsék a polgári társadalom, a közélet tereit, mindinkább kívül szorulnak a valóságon. Aki szerintük akar élni, annak vagy szembe kell helyezkednie korával, vagy el kell menekülnie, vagy­i­s Iványi és nyomában az egész magyar újromantika főként ezt a megoldást választja — a szerelemben, az érzelmi életben kell őket meg­őriznie s újjáteremtenie. Iványi műve így lesz egyaránt előfutára a század­elő realista, illetve újromantikus, szecessziós törekvéseinek. Kettétört pálya Iványi A püspök atyafiságát már betegen írta; akkor is súlyos beteg, amikor elhagyja Aradot, hogy szülővárosába visszatérve, elvállalja a Nagyvárad szerkesztését. 1891-et írunk, a Tisza-éra, amelynek közéleti viszonyait regé­nyében bírálta, véget ért: az ország egy új korszak küszöbén áll. A program, amelyet beköszöntő cikkében megfogalmaz, a lap mögött álló liberális váradi polgárság igényeit fejezi ki, s mindazt célul tűzte ki, amit a szabadelvű kormányzat korábban csak szavakban vállalt, a gyakorlatban megcsúfolt: jogegyenlőséget, demokráciát. Írói munkásságra megint kevés ideje van. Mindössze egy vékony kis novellás kötetet jelentet meg, Apró regények (1893) címmel. A kötetben egy új, uralkodó motívum és hang jelenik meg; főtémája a halál, hangja a rezignált szomorúságé, szorongásé. Egy csalódott, kifáradt embernek a portréja rajzolódik ki a novella-hősök arcában, akik valamennyien megcsalódott, a korai halál által letiport lények. E mellett egy új regény tervét dédelgeti, ez azonban csak terv marad. Tüdőbaja egyre súlyosabb, egy megfázás ágyba dönti, s 1893. október 19-én meghal. Az akkor már országos hírű, a pesti és vidéki irodalmi körökben egyaránt megbecsült írót az egész ország gyászolja. Nagyvárad, Arad, Szeged, Debrecen és Budapest sajtója tele van, még hetek múltán is, a róla szóló visszaemlékezésekkel. Az emlékezők az egyéni tragédiát gyászolják, de valamennyien érzik, hogy Iványi kettétört pályája nemcsak egyéni sors, hanem egy nehezen kibontakozó, számos akadállyal küzdő nemzedék szim­bóluma is. S ezt az érzést mondja ki — egy neki tulajdonított cikk alapján, úgy hihetjük, Ady Endre, aki nagyváradi újságíró évei alatt nemcsak Iványi nevével, hanem munkásságával is találkozik, s publicisztikája rajta is nevelődik: „Hajh, hajh ! Szörnyűséges nézni. Harminc éves alig múltam, s egy isteni generáció veszett ki mellőlem. Reviczky Gyula, Justh Zsigmond, Iványi Ödön, Hrabovszky Lajos, Fóris Pista és még egy egész csapat . . . És én gondolkoztam rajta, miért halt ki ez a dicső gárda? Miért élt boldog­talanul? Miért élő halott, aki még ittmaradt?... Valamennyit az ereje tette boldogtalanná. A mai magyar társadalom összetör minden erős egyéni­séget. Nádszál derék, nem önálló fej. Ami forrongó zavaros viszonyaink közt megbecsülhetetlen adomány. Persze, ezt hiába is magyarázták volna szegényeknek!” (Ady Endre összes prózai művei I. 1955. 368.).

Next