Curiai Értesítő - Magyar Jogász, 1877 (2. évfolyam, 1-149. szám)

1877-06-03 / 126. szám

Második évfolyam. 1877. 126. 87. a | „MAGYAR JOGÁSZ" | naogjelen minden nap, hétfőt kivéve. U Előfizetési ár: egész évre . . 15 frt — | Fél évre . . . 7 „ 50 a Negyed évre . . 4 „ — ^ Hirdetések: | F.gy hntodha^ábon­ petitsor egy- o szeri h­­irdetéseért 19 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért­­ 13 kr., minden beigtatásnál. A fő bélyegdíj külön minden beigtatás­a után 80 kr. osztr. ért MAGYAR JOGASZ JOGSZAKI ES KÖZIGAZGAT­ÁS! NAPILAP. Budapest, vasárnap, Junius 3. j «^Doeh­oeDa^asxxXsaxesDa^ SZERKESZTŐSÉG és kiadó hivatal: Test, Erzsébet tér 14. se., II. emelet, kova a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfize­tési s hirdetési díjak, nemkülön­ben a beigtatandó hirdetmények is küldendők. Kéziratok csak is­mert kezektől fogadtatnak el. Az igazi ok. Mióta a pártok fusiója megtörtént, a ha­zafiak többségének éber figyelme mindig Tisza Kálmán miniszterelnök ténykedésein csü­ggött. Ő volt az a férfiú, ki a legjobb hírnek örvendett a „vármegyeisták“ díszes sorában. Megy egy ülé­seken, országos üléseken tartott hangzatos be­szédei mind arra nézve szolgáltak garantiául, hogy: ha ő kormányra kerül, az ósdi közigazga­tás kora lejár a megyékben s jöni fog egy uj, melyért buzgó imát rebegnek megyei árvák, szolgabirák, főispánok, autonomisták egyaránt. Vannak irányok, melyekben a közvélemény tényleg nem csalódott a miniszterelnökben.Neki olykor-olykor elég erélye volt szembeszállni horvátokkal, tótokkal, oláhokkal. Hatalmas dia­­lecticája s erély színébe öltöztetett ph­rasisai sok magyar ember előtt tették őt népszerűvé. A „Philippire“ hivatkozó Politot nem kisebb energiával silányította tönkre, mint a turócz­­szent­mártoni atyafiakat. Vannak azonban az alkotmányos élet me­zején más terrénumok is, a­hol Tisza Kálmán ő exclája, nem csak hogy a várakozásnak nem felelt meg, sőt határozottan kedvezőtlen szili­ben tüntette fel magát, azok előtt, kik őt is­tenítették. Megyei administratiónk rész — mondják mindenfelé; a szolgabirák nem ismerik köteles­ségeiket; az alispánok nem bírnak ellentállni a pressiónak; a főispánok egyenesen a kormány zsebében vannak s a főrendiházba parancsszóval berendeltetnek szavazás végett. Sok a rabló, gyil­kos mindenfelé;a személy- és a vagyonbiztonság csak oly fogalom, mely szótárunkból kitörülte­­tett! Szóval zavar, baj, megbizk­atlanság min­denütt! A gondolkozó emberek pedig nem haj­lanak meg a tények logikája előtt, hanem keresik, kutatják, fürkészik az okozatokra vezető okokat. Ne fáradjanak a hazafiak! Megfejtjük mi a titok­zatos talányt. Nem a keleti kérdés bonyodalma lankasztja el a megyei tisztviselők erejét, nem a vám- és bankegyesség körül folyamatban levő tárgyalá­sok bénítják el a tehetséget, gyilkolják meg az akaratot, vetnek békét a törekvésre. Egyéb ok van itt. Mélyrehatóbb. Az említett fontos ügyek legfelebb is sarkalhatnák az adminisztratív kö­zegeket! Ha nem jó igazságügyünk, ha a rövi­­debbet húzzuk a vám- és bankkérdésben, ha az árvíz, rozsda, phylloxera vastatrix egymásután és egymás mellett fellépve üldözik a nemzetet, és súlyosan nehezednek reája, csak új ösztönök a veszélyek, hogy legalább más téren kárpó­toltassanak a nemzet egyesei. S van-e erre al­kalmasabb tér, mint az adminisztrátió; hol nyí­lik a tisztségre választottnak, szebb alkalma, mint épen itt? Tehát miért nincs ez így ? Miért az örö­kös panasz, miért az a vád, hogy a fusio óta még roszabb a megyei élet? Mind­ennek oka igen egyszerű. Tisza Kál­mán, a vármegyei autonómiának egykori buzgó, hatalmas védője, a legmegcsontosodottabb cerr­­trálisja. Irányának minden szála abban öszpon­­tosul, hogy a legutósó megyei írnoktól a főis­pánig minden ember Budapestről kormányoztas­­sék. Még nem merte ugyan a nagy szót pure et simple kimondani az erélyes belügyér, de javas­latai oda czéloznak, beszédei oda veagálnak. Fölséges is lenne az, ha a budai várból közvet­lenül rendelkezhetnénk a pandurcommissariu­­sokkal. És e törekvést senki sem kiséri nagyobb figyelemmel, mit épen a szolgálatban levő vár­megyei tisztviselők, kiknek módjukban volt még a törvénykezési szervezés alkalmával is meggyő­ződni arról, hogy az e téren már csakugyan nélkülözhetlen szakképzettség is mellőztetvén, oly protegált tehetetlenségek nyertek birói stal­­lumot, kiknek működését csakhamar megsinylette s sinyli még most is az igazságszolgáltatás. Jól tudják ők, hogy ha Tisza Kálmán keresztül viszi szándékát, vége lesz a megyei atyafias hivatal osztogatásnak s két helyébe más, orszá­gos osztozkodás. Jól tudják a megyei tisztvise­lők, hogy, ha egyszer lábuk alatt megingattatik a talaj, rakásra hullnak, mint földingáskor a kártyavárak, hogy romjaikon új, többet semmi­vel sem érő­­ palota épüljön. Jól tudják, hogy most csak egyes familia dominálhatja a polczokat, akkor dominálja majd maga a belügyét, s el fog bánni az „ érdemetlenekkel “ tetszése szerint. S mert mindezt tudják, a helyzet nyomása folytán roszul megy minden, a jövő árnyvetése alatt közönyös minden tisztviselő s elfojtatik még az önérzetes vélemény-nyilvánítás is, a po­litikai szabadságok eme legszebbike. Kevés be­­szédűek az emberek a megyében, s kevés tényűek. Nem szidnak senkit, nem dolgoznak semmit. Miért is tennék? Nem tudják, mit hoz a hol­nap, nem tudják, hogy mikor váltja fel az aranybasáskodást“, a „vas-rabszolgaság.“ Bármit akarjon különben a kormány, sies­sen. Ne tartsa nyugtalanságban a kedélyeket, s kétségben a tisztviselőket. Akár roszabb jó, akár jobb, mindegy az eredményre nézve, csak gyorsan jöjön. Legyen minden hajdú és főispán satellese a kormánynak , csak administratív hatóságaink ismerjék s tegyék meg kötelessé­geiket ! Budapest, június 2. A pénzletétek kezelése a nélkül is csigaszerű. Ha deponáltatik pénz vagy érték, Pontiustól Pilátusig kell futni, folyamodni. Annál több útja van azonban az ember­nek, ha a letétet ismét kézhez akarja venni. De balsor­sunk még mindig azt akarja, hogy nehezítsük az utakat módokat, hogy több legyen a baj, melyek alatt már kü­lönben is roskadozunk. A fővárosi bíróságok bevették azt a szokást, hogy a fél, vagy ügyvéd, ha már megkapta is a kiutalványozó végzést, s az jogerőre is emelkedett, csak bizonyos napokon s bizonyos óráig jelent­­kezhetik az illető bíróságnál, ebbeli szándékát kijelen­tendő. Hogy miért?­s minő törvény alapján: nem tudjuk- Az ügyvéd ezt is megteszi, hozzászokott már a szégyenítő, szolgaias engedelmességhez. Teszi pedig ezt azon vélemény­ben, hogy a jó rend kivánja. A bírósági szolga is csak ama meghatározott bizonyos napokon viszi ki az ellenőrző letét­könyvet a letét­hivatalba, itt Budapesten a fő­­vámházhoz, mely könyv nélkül törvény szerint a letét se le nem tehető, sem ki nem vehető. Kimegy az ügyvéd a letéthivatalba, a bírósági szolga azonban még nincs ott a letéti könyvvel. Várakoztat magára s későn érkezve meg,­­ nem lehet egyenként és jó rendben, hanem csak tömege­­­­sen eleget tenni a feleknek. Ilyenkor növekedik a zavar, ránczigálás, taszigálás, a hivatalnokok confusioja. S mind­ennek oka a szolga. Eltekintünk ezúttal a felek roppant kárától, mert az ügyvéd fél napot haszontalanul eldogálva, felszámítja költségeit felének. Ezen a bajon segíteni kell és segíteni tartoznak a bíróságok. Jól van, tartsák meg a törvényben nem gyökerező s általuk indokolatlanul meghonosított eljá­rást , de annyit joggal követelhet a közönség, hogy a letét­naplót hordozó szolga kellő időben legyen helyén, nehogy miatta a közönség érdekei hátrányt szenvedjenek. Sőt kívánjuk, hogy a letéthivatal pénztárnoka mindenkor bizonyítsa : hány órakor jelent meg a szolga, mert néha korán indul a bíróságtól s az után ólálkodik. Báró Apor Károlynak a­­­vásárhelyi jogász­­egylet május 27-én tartott rendkívüli közgyű­lésén mondott elnöki megnyitó beszéde. Tisztelt közgyűlés! Üdvözlöm önöket uraim, kik megjelenésükkel újabban kitartásukat tanúsították azon lankadat­lanságban, mely közczélokért önzetlen tevékeny­ségre buzdítja a lelkes hazafit. Fájdalommal kell azonban kijelentenem, hogy egyletünk választmánya nem rendes, hanem rendkívüli közgyűlést hívhatott össze, melynek tárgyát mielőtt előterjeszteném, en­gedjék meg, hogy rövid visszapillantást tegyek egyletünk életére, és azon okokra, melyek hanyat­lását előidézték. A polgári jogegyenlőség megvalósítására való törekvésnek áramlata, fájdalom, nálunk is elborí­totta nemcsak társadalmi életünket, hanem törvény­­hozásunkat is. Ha végigtekintünk épen a modern államok életén, lehetetlen észre nem vennünk, hogy ez az áramlat minél határtalanabbá vált kiter­jedésében, annál több nyomorúságot is keltett, és gyakran veszélyeztető azt a szabadságot, melyet a jogegyenlőség eszméje megvalósításának kellett volna biztosítnia. Akkor teremtették meg a leg­nagyobb jogegyenlőtlenséget, midőn az egyenlő­sítést vitték keresztül. Ezer meg ezer egyenlő sza­badságra jogosult vitális érdeket támadván meg, épen azt a szabadságot semmisítették meg, a­mely­nek nevében hajtották keresztül kérlelhetlenséggel a jogegyenlőséget. Hol volt a polgári szabadság és jogegyenlőség nagyobb zsarnoksággal megtámadva, mint Francziaországban, valahányszor a mindent egyenlősítés elve tört magának korlátlan utat? S hol volt ellenben a szabadság állandóbban bizto­sítva, mint Angliában, hol az egyenlősítést az or­szág minden institutiójában csak ama határig ter­jesztették ki, meddig a jogegyenlőség eszméjének megvalósítása azt múlhatatlanul követelte. Hazánknak egyes részei különböző társadalmi viszonyok között különböző törvények alatt éltek századokon keresztül. Ugyanazon jogviszonyok, me­lyeknek a jogegyenlőség követelményei szerint részint megszűnniük, részint módosulniok kellett, különbözőleg fejlődtek, alakultak, el annyira, hogy azok egyenlősített eljárással az ország különböző részeiben egyenlő igazságossággal megoldhatók nem voltak. Miután a törvényhozás intézkedései mégis ezen irányban indultak, ennek felismerése keltötte fel egyletünk alakulásának eszméjét. Ki nem érezte volna egyebek között az aka­dályoknak súlyát, melyek a birtok­viszonyok ren­dezésének processusa elé gördíttettek az ujabbi intézkedések által ? Az ország nagyobb részében az úrbéri kötelékből folyó viszonyok mondhatni elenyésztek, míg ellenben az ország ezen részében még­sem bontakozott ki abból az érdekeltek nagy része, s a birtok­rendezésnek — úgy az egyesek mint a közgazdasági érdekek roppant nagy kárára, nevezetes akadályait képezik. Elmondhatnám egész sorozatát a hasonló viszáságoknak, melyek mind abból származtak, hogy az egyenlősítés kedvéért, ugyanazon kérdé­­sek­nek ugyanazon eljárás szerint való megoldása felerőszakoltatott, tekintet nélkül arra, hogy egé­szen különböző viszonyok léteztek az ország ezen részében, mint másutt. Ki volna képes a törvényhozást rosz­indu­lattal gyanúsítani? vagy megtagadni tőle a leg­jobb szándékot ? Ámde az élet gyakran megtagadja az elméletet, s ez nem mindenkor ismeri fel annak

Next