Magyar Jogász, 1877 (2. évfolyam, 150-300. szám)

1877-10-10 / 233. szám

Második évfolyam 1877. 288. sz. Budapest, szerda, október 10. 1 „MAGYAR JOGÁSZ1' Előfizetési ár: · Egész évre ... 15 írt. — ( Fél évre .... 7 „50 ! Negyed évre. . . „ — Hirdetések: • Egy hatodhasábos petitsor egy­­­­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer / 16 kr., és többszöri hirdetéséért ( 13 kr., minden beigtatásnál. A­­ bélyegdij külön minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. 50 MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Szerkesztőség és­­ kiadó­­­hivatal:­­ E-a.d.a.pest, V. Erzsébet tér 14. sz. II. em.,­­ hová a lap szellemi részét illető közleményeken kivü­l,­­ az előfizetési s hirdetési d­­­í­jak, nemkülönben a beigta-­­ tandó hirdetmények is kül­­í­tendők. — Kéziratok csak­­ ismert kezektől fogadtat-­­ nak el. r—T— megjelen minden nap, hétfit kivéve. Kérjük előfizetőinket, kik még hátralékban vannak, hogy járandóságunkat; azokat pedig, kiknek előfizetésük lejárt, hogy az előfizetési pénzeket mielőbb küldjék be, nehogy a lap meg­küldésében akadály történjék. Megjegyezzük egyúttal, hogy annak, legyen bár vidéki vagy helybeli előfizető, ki az előfizetési dijt f. hó 10-kéig be nem küldi, ezentúl lapunkat meg nem küldjük. Bányajogi érdekeink. Hazánk törvényhozásában alig tapasztalható botrányosabb következetlenség, mint az, hogy az alkalmazásba vett s meghonosított reformok, az ezeket kengyelfutóként megelőző törvényja­vaslatokkal s a szentesített törvények­kel egyetemben, majdnem minden elvi össze­függést nélkülöznek. Nem állítjuk, hogy törvény­hozásunk egészen tétlen, henye életet élne, sőt e miatt a kormányt a legkevésbé vádoljuk, hi­szen tesz amennyit megbír és képes, de sajnos, hogy tíz év óta kormány és törvényhozás több­nyire olyakat művel, melyekre elegendő erővel s a szükéges állampolitikai elvhűséggel s következetességgel nem bír. Nézzük csak ez al­kalommal törvényjavaslatainkat s ezek­ke­l szemben a hozott törvényeket. Hiszen egész garmada már ezek száma ! De váljon arra nézve hogy a codificatiós munkálkodás szerves egészé­nek kifolyásai s elvi öszhangzásban ál­­lók lennének mindezek, látható-e valamely meg­győző jelenség? Ne vegye senki epés pessimis­­musnak, ha tagadólag fejünket csóváljuk. Mi csak tényeket szemlélünk. íme tekintsük például az 1877 : XX-dik immár szentesített s az örök­ség és hagyatékok átadási módját s birtokba vételét szabályozó törvényt, szemben ama, még az 1875-dik évben beterjesztett törvényjavaslattal — mely mai napság is tárgyalásra vár, ugyan nem szembetünő­ anachronismus és inconsequentia-e az, hogy mindkettő előbb jött napvilágra, mint az alapelveket nyújtandó anyagi polg. törvénykönyv? S ugyan mi elvi összefüg­gés van és lehet ezen már létező és csak létez­hető valamik között ? De lássuk jelenleg a bányatörvényjavas­latot, s az ezzel szoros kapcsolatban álló, sőt irányadó ipartörvényt. Ez utóbbi, mint tudjuk, 1872-ben alkottatott, mely idő óta teljes ipar­szabadság virágzik hazánkban. A bányatörvény­­javaslatot gr. Z­i­c­h­y Miklós volt gazdasági ipar s keresk. miniszter még 1875-ben készítette s a képviselőháznak tárgyalás végett be is nyúj­totta. Azonban e törvényjavaslat, bárha a leg­fontosabb s sürgősebb közgazdasági s magán­jogi momentumok szabályozására is van irá­nyozva, s bárha ez, ha törvénynyé válnék, csak jótékony kiegészítőjéül szolgálna az 1872. XVIII-dik csonka s befejezhetetlen törvénynek — még mindig a boldogok álmát aluszsza. Pe­dig tudnivaló, hogy bányajogi érdekeink még ma is a monopóliumok, adományozások s rega­­litások bilincsei közt sorvadnak s föllendülni erőtlenek! A szóban levő törvényjavaslat tehát, nem csupán azért, mivelhogy egy idegen s régi feu­dális jogintézmény helyét célozza pótolni, min­den figyelmet megérdemel, de megérdemelné a legmelegebb fölkarolást is, minthogy ez, bányai érdekeinket öszhangba törekszik hozni, mind a korszerűbb nemzetgazdaság, mind a már nálunk is adoptált iparszabadság elveivel. E törvény­­javaslatnak egyik sarkalatos elve a szabad kiuttatás, nevezetesen a kőszénre néve is. S már ezelőtt harmadfél évvel hallottuk, hogy né­hai Bar­tal György miniszter, egész lelkese­déssel küzdött emez elv keresztül vitele mellett, belátván e magas műveltségű férfiú is, hogy na­gyobb nemzetgazdasági absurditás alig képzel­hető annál, mint midőn valahol az iparszabad­ság elve átalában inaugurálva van, de ama szabadság a bányászati gazdászat és iparra, ki­terjesztve nincs. Az idegenkedés, melyet hazánkfiai nagy része a bányaművelés jogi érdekeinek szabad­sága s emancipatiója ellen táplál, részint azon ignorantiában keresendő, mivel fönnálló s rendkí­vül nyomasztó bányatörvényeink genesisét igen sokan nem ismerik; részint, mivel a bányaipar szabadságának nemzetgazdasági hord­erejét át­érteni nem képesek,­­ sőt igen sokan, a jel­zett szabadságban, a magán­tulajdon szentsé­gének megtám­adását szemlélik. Legyen szabad ez alaptalan okok s téveszmék recorrectiojára egyet­­mást elmondanunk. A régibb jogcím, melynél fogva némely ásványok a földbirtokosok rendelkezése alól ha­zánkban is kivétetű­ek, az adományozás (donatio) alapelvében rejlik. A magyar királyok ugyanis midőn a földbirtokot adományozták, bizonyos ásványokat saját jövedelmükül tartottak fönn (királyi bánya főúri jog), mint azt a Miksa féle bányarend, mely az 1723-dik évi 108-ik t. c. által is föntartatott — félre ismerhetetlenül bi­­bizonyitja. De ezen királyi főúri jog, korlátlan kiterjedésben csak 1523-dig évig állott fönn; mert az ezen év XXXIX-dik t. cikke már az átalános bányaszabadságot és a magán bánya­tulajdon eszméjét érvényesítvén, a korlátlan bá­­nyafőuri jog helyébe az államnak azon joga lé­pett, melynél fogva a földszine alatt levő oly ásványokat, melyekre a honpolgárok összeségének okvetlenül szüksége van, törvényes föltételek teljesítése mellet, ezen összeségnek szabad hasz­nálatára föntartja. A királyi rendelkezésre fönn­állott ásványok nemeire nézve a királyok decre­­tumai csak átalánosan nyilatkoznak, mint az a Miksa-féle bányarend föntidézett cikkéből is kiviláglik; de épen ezért a föntartást kivétel nélkül mindazon ásványokra kiterjedőnek kell tekinteni, melyek külön települési helyeken talál­tatnak és bányászati munkával nyerettek. Meg kell jegyeznünk, hogy a törvényja­vaslatban tett kijelölésnél alapul a most is ér­vényben levő bányatörvényen kívül, főkép a százados gyakorlat szolgált, és csak a kőszén és kőolajnemüek azok az ásványok, melyekre nézve, eltérőleg a mostani gyakorlattól, szün­tetendő meg a földesúr rendelkezési joga. Igaz ugyan, hogy a kőszénre és kőolajnemükre nézve 1848 előtt a királyi bánya főúri jog tettleg nem gyakoroltatott, — de más részről annak sincs nyoma, hogy a magyar fejedelmek ezen ásványokra nézve az említett 1823-dik 108-dik t. cikk által érvényben hagyott rendelkezési jo­gukról törvényesen lemondtak volna, valamint oly tövény sem létezik, mely a nevezett ásvá­nyokat, az átalános fejedelmi rendelkezési jog­gal szemben, a földtulajdon tartozékául tekin­tette volna. És ha e szerint a kőszénnek sza­­baddá tétele ellen jogi szempontból csak igen ké­tes érveléssel lehet élni, e lépés nemzetgazda­sági fotossága és haszna kétségtelen, mert épen a kőszén az az ásvány, mely hazánkban az ipar folytonos fejlődésének oly alapföltétele, hogy annak szabad fölkeresését és használatát, kivált munkás kezek hiányában szenvedő honunkban, a földtulajdonos beleegyezésének, tehát önkényé­nek járma alól minden áron föl kell szabadulni. Tudjuk, hogy ama kicsinyes érdekek apos­tolai, kik e merész jogi reformban az iparsza­badság végtelen arányú vívmányait előre sem képesek látni, föl fognak lázadni s különösen a földtulajdonosok szűkkeblű féltékenységét még a communistikus áramlat álveszélyeivel is rémiz­­getni; legyen azonban elégséges ezeknek meg­nyugtatására csak anyit prognostikálnunk, hogy kár volna bárkinek is ez intézkedés következ­ményeitől aggó rémkedésben gyötrődni, mert bizony ebben az intézkedésben a tulajdonjog előnyei s nemes kiváltságai is kellőleg fognak respec­­táltatni. Nevezetesen a földtulajdonos részére ki­tűzendő egy évi határidő alatt elegendő módja és alkalma lesz magának az újabban is alkotandó bányajogi szabványok megtartása mellett az elsőbbséget minden más idegen­ előtt bizto­sítani, amit ha tenni nem bírna, vagy nem akarna­, nem lesz oka jogos panaszra, ha ily elkerülhe­tetlenül szükséges reform, a nemzet összegének különben is eléggé tengő közgazdasági érdekében, mielőbb életbe fog léptettetni. Azt is tudjuk, hogy országgyűlésünk jelen alkotó­elemeitől, melyek által minden, csak az ipar- és közgazdászati érdekek nincsenek képvi­selve, e reformra nézve valami különös enthusi­­asmust nagy Chauvinismus lenne várni, de szük­ségesnek tartottuk e korszakos reform mellett sürgető szavunkat már csak azon okból is hal­latni, hogy legalább a liberális magyar sajtó jó reputatióját megmentsük a világ előtt. Budapest, okt. 9. A képviselőház mai ülésében a bagatell tör­vényjavaslat tárgyaltatván, a ház élénk vita után, melyben Csemegi is részt vett, a javaslat 1. §-át nagy többséggel változatlanul elfogadta. A javaslat 2-ik §-a Somsich Pál indítványa folytán oda módosítatott, hogy a szolgabíró megbízható a bíráskodással, ha jogvégzett vagy elméleti bírói, vagy jogtudományi állam­vizsgát tett, vagy bírói hivatalt viselt. A javaslat lényeges változás nélkül a 20. §-ig tárgy­altatott. Csemegi államtitkár úr Mocsáry ama állításá­val szemben, hogy a kormány e javaslattal a t­ö­r­­vénykezésnek a közigazgatástól való el­választásának elvét, mit csak legközelebb állított fel.

Next