Magyar Jogász, 1877 (2. évfolyam, 150-300. szám)

1877-10-19 / 241. szám

Második évfolyam 1877. 241. sz. Budapest, péntek, október 19. „MAGYAR JOGÁSZ“ , megjelen­t minden nap, hétfőt kivéve. „ Előfizetési ár: Egész évre . . . 15 frt. — ; Fél évre .... 7 „ 50 ; Negyed évre . . 4 „ —­­ Hirdetések: . Egy hatodhasábos petitsor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer • 16 kr., és többszöri hirdetéséért ( 13 kr., minden beigtatásnál. A­­ bélyegdij külön minden beigtatás ? után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség és­­ . kiadó­­­hivatal: M­IB-u.c3.a,pest,­­ V. Erzsébet tér 14. sz. II. em., ( a hová a lap szellemi részét i ~ illető közleményeken kívül, · í az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beigta­­■ tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak a › ismert kezektől fogadtat­ @ nak el. › A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Közigazgatási codificatiónk. (Két közlemény.) II. Hol áll Magyarország mindezekkel szem­ben, melyik irányzatot választá vezércsillagául ? kérdénk tegnap. Azt, hogy logikai következe­tességgel az angol önkormányzati irányt kö­vetnék, önámítás nélkül, még ma nem mond­hatjuk. Csak legújabb közigazgatási intézmé­nyeink s törvényhozásunk rapsodicus alkotásai is mutatják, hogy mi az önkormányzat eszméjét még föl nem fogtuk. Az ön­­kormányzat főkellékei ugyanis, először abban a cselekvési szabadságban nyilatkoznék, miszerint a törvényhatósági, helyi, illetőleg községi igaz­gatási honpolgárok közvetlenül s egyénenként (singillat­m) önmaguk teljesítik; másodszor, hogy az állami s társadalmi közcélokat az egyesülés és társulás jogánál fogva sza­badon eszközölhetik; harmadszor, hogy az ál­lam csupán azt az egész államtestet közösen érintő tevékenységet gyakorolja, mely az or­szág minden részében lehetőleg egyenlően vég­zendő ; az önigazgatási hatóságok ellenben ama feladatokat, melyek első­sorban csak az illető köteléket érdeklik, s melyek szerint, amint több vagy kevesebb eszköz áll rendelkezésre, különböző arányban valósíthatók. S váljon, hogy vagyunk ezekkel a kellékekkel? Hogy a mi közigazgatási rendszerünkből még ma nagyban hiányzik az önkormány­zat valódi szabadsága annak beigazolá­­sára csak az 1870: 42-dik t. cikk 2. §-át kell megszólaltatnunk, mely önkormányzatunk legeminensebb orgánumáról azt mondja, hogy a törvényhatóságok azon autonóm testületek, melyek 1) gyakorolják az önkormányzatot; 2) közvetítik az állami közigazgatást; 3) orszá­gos s közérdekű ügyek fölött is tanácskozhat­nak, vitatkozhatnak sőt, ellenben oly határo­zatot, mely a költségvetés megállapítására, in­gatlan vagyon elidegenítésére, vagy szerzésére, kölcsönvételekre, terhes szerződések kötésére, vagy felbontására s új hivatalok rendszeresíté­sére vonatkozik — miniszteri jóváhagyás nél­kül végre nem hajthat (3-dik §.). Csak ennyiből is látható, hogy tör­vényhatóságaink még csak látszatával is alig bírnak a valódi autonóm testületeknek, hogy azok végrehajtási joggal s hatalommal semmi fontosabb ügyben sem járhatnak el, s hogy közigazgatási téren, csak vidéki e­x­­positurál az állam-kormánynak. De, elte­kintve attól, hogy törvényhatósági intézményünk jelen alakjában az autonómia keretén kívül álló bastard szervezetnek tűnik föl, mellőzve, hogy ez intézményben az autonómia és végre­hajtó hatalom teljes külön választása mintegy betetőzést nyer, ha meggondoljuk, hogy ezt az intézményt sem a juryk, sem békebírósá­­gok, sem egyleti törvények, sem alkal­mas rendőrségi közegek nem istápolják; vastag tudatlanságot árulnak el azok, kik azt hiszik, mintha Magyarország közigazgatása pár­huzamosan fejlesztetnék Angolországéval, vagy hogy törvényhozásunk e tekintetben helyes úton járna. Meggyőződésünk szerint ugyanis, a tör­vényhatóságoknak mint elsőrendű autonóm tes­tületeknek, az önkormányzati szabadság teljes egészéből kellene kiindulniuk. Különben örö­kös mystificatioban fogunk élni, egyrészről a a municipalis, másrészről a parlamentáris kor­mányrendszerek iránt. Ezt mondjuk mi s nem sokat törődünk azokkal, kik eme nézettel ellen­kezőleg, a Montesquieu-féle hatalmi megosz­tásból indulnak ki, sőt ezt a végletekig viszik abban a hitben, hogy ezáltal a polgári szabadság­nak tesznek szolgálatot, amennyiben a közkor­mányt saját egységében megszilárdíthatni vélik. Pedig csalatkoznak, rémitő módon csalatkoz­nak. Mert midőn merőben a külső jelenségek után indulnak s a hatalmi megosztásnak álta­luk képzelt fejlődési processusában a legkülön­bözőbb politikai jelenségek ugyanazon abstract elvre visszavezetve jelennek meg: tapasztalni kénytelenek, miszerint tévedés mindenkor az ál­lami és helyhatósági feladatok egy részének ha­­sonszerűségéből azok teljes azonosságát, s azt következtetni, hogy midőn az állami igazgatás az önkormányzat szabadságát csorbítja, a köz­szabadságot is nem gyöngítené. Franciaország öszpontosított államigazgatása szolgál ez axióma beigazolására, intő például leginkább ott, hol a közkormány, mint vértódulattól szédelgő ember, örökké csak tántorog, anélkül, hogy végcéljai felé biztos lépésekkel tudna haladni. Szükség, hogy az önkormányzat joga és tudata áthassa s meleg életpezsgésben tartsa a közgazgatás minden rétegét, különben hason­lóvá válik a szélhüdött emberhez. A képviselőház holnapi — péntek — ülésén a cukkot adó törvényjavaslat tárgyalása fog meg­kezdetni. A javaslatot — mint értesülünk — az ellenzék nem fogja megszavazni. Mailáth György országbíró, mint a pozsonyi országgyűlés egyik legfiatalabb tagjáról b. F­­­á­t­h Ferenc Veszprém megye főispánja épen most meg­jelent emlékirataiban következőleg nyilatkozik: „Itt ismerkedtem meg Mailáth Györgygyel, a mostani országbíróval. Ő volt az egyetlen, nálam fiatalabb követ, kit már ekkor nagy tehetségnek tartottak, s a közvélemény nem csalódott. És ha csalódott volna, csak anyiban csalódott, hogy oly roppant tehetség mellett, anyi szorgalmat s munka­képességet, a trónhoz való családi hagyományos hűsége mellett, anyi hazaszeretetet s áldozatkész­séget benne a jóakarólag lelkesült közvélemény sem mert remélni. „Ő a legnagyobb itélőtehetség az országban. A nemzetet, ennek jó és rész tulajdonait, az adott viszonyokat, az ok és okozat összefüggését nem is­merte föl senki helyesebben, mint ő. Senki sem vá­lasztá meg szerencsésebben az időszerűségét annak mikor s mint kelljen mondani? férfias bátorsággal, a hatalom, vagy nemzet irányában, veszélyeztetve az élvezett kegyelmet, vagy népszerűséget is,­­ mint ő. Elismert dolog ez, hisz hosszú életpályája mutatja.“ „Igaz, hogy kétszer meggondolja, míg egy­szer valamely eszmét kimond, míg véleményt nyil­vánít. De ha megtette, akkor ez az ész és szív, a tudomány és tapasztalat összeműködése folytán cristalizált eszme vagy vélemény.“­­ „Emlékezzünk vissza az erősített birodalmi tanácsban történtekre. Az ottani, és a mi 61-ki országgyűlésünk alatti nyilvánításaira, sőt egész életének politicai működésére, különösen a múlt 1876. december 16-án az igazságügyminiszterhez a bírói függetlenség és letehetetlenség tárgyában inté­zett interpellációjára, s feleletére a kapott vá­laszra, s meg kell vallani, hogy a­mit róla mon­dottam, csak halvány vázlata jelleme és szelleme szónoki tehetségének egyformán. „A­ki e komoly államférfiút csak most kez­dette megismerni, alig hiheti, mily megnyerő nyá­jas modorral birt, s mint hódított előzékenysége, derültsége által ezelőtt 38 évvel. „Nagy neve, családi összeköttetései, atyjának tekintélye, nagy vagyona, szemé­lyes érdemein túl neki nagy fényt, s előnyt kölcsönöztek. De ezen fölényt velem soha sem éreztette; szívesen társal­gott, játszott és lovagolt velem , s ha általa kíván­tam valamely házhoz bejutni, kérésemet mindig elő­zékeny nyájassággal teljesítette. „Annyit azonban nem voltunk együtt, hogy szives viszonyunk meghitt barátsággá fejlődhetett volna. Mert kedvteléseink, mondhatnám, szenvedé­lyeink mindegyikünket más irányba vezették. Ő játszhatott nagy pénzben is, én nem,­­ mert nem volt erre elégséges vagyonom. Ő szerette a nagyúri társaságot, hol otthonos volt, én nem. Borzadtam a tolakodás látszatától is. „Én szerettem vadászni, ő nem , mert rövid­látó. Én szerettem a zenét, ő neki ez kevesebb gyönyörűséget szerzett. És így szabad időnket kü­lönböző téren töltöttük.“ A közjegyzőség jövője fölött kezdenek már a lajtán túl is desperálni. Olyanformán bánik el a törvényhozás ott is ezen intézménynyel, mint ná­lunk: folytonosan nyirbálja hatáskörét. Ennek kö­vetkezménye azután az, hogy a jogvégzett fiatal emberek — nem látván kecsegtetőnek a közjegyzői pályát, — nem mennek közjegyzőhöz gyakorlatra, úgy, hogy csak a legritkább esetekben találkoztak a pályázók között olyanok, a­kik képesek voltak a megkívánt 2 évi közjegyzői gyakorlatot kimutatni. Kénytelen volt ennélfogva a törvényhozás a köz­jegyzői törvény ezen intézkedését megváltoztatni s kimondani, hogy oly esetekben, midőn két évi köz­jegyzői praxist kimutatni tudó pályázók nem ta­lálkoznak, kinevezhetők olyanok is, kik ezen kellékkel nem bírnak. Budapest, okt. 18. Házasfelek között ajándékozás magán okirat alapján. E kérdésben tegnapelőtt irtunk s jeleztük, hogy a bpesti kir. Ítélőtábla ma fog benne hatá­rozni , s tényleg határozott is, megerősítvén 41946/877 sz. a. keletkezett végzésével az e. bí­róság intézkedését, mely szerint házas felek között kötött ajándékozási szerződés, tekintet nélkül arra, hogy átadatott-e tényleg az ajándékozás tárgya vagy sem, csak úgy szolgálhat telekkönyvi jogszerzés alapjául, ha azt közjegyző készítette; sőt a királyi Ítélőtábla még más indokot is hoz fel, hangsu­­lulyozza ugyanis, hogy az 1874. évi 35. t. c. 54. §. b) pontja csak ingóságok ajándékozására vo­natkozik, következéskép eme szakasz ingatla­noknak ajándékozás útján való meg-

Next