Magyar Jogász, 1878 (3. évfolyam, 149-300. szám)

1878-09-19 / 215. szám

III. évfolyam 1878. 215. sz. Budapest, csütörtök szeptember 19. -a. . ..MAGYAR JOGÁSZ“ | minden nép, hétfőt kitéve, megjelen Előfizetési ár:­­ Egész évre ... 16 frt. — 1j Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . 4 „ —­­ Egy hónapra. 1 „ 40 | Hirdetések : Egy hatod hasábos petitsor egy­ ik­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer 1’ 16 kr., és többszöri hirdetéséért 1’ 13 kr., minden beigtatásnál. A ló­bélyegdij külön minden beigtatás i­­ után 30 kr. osztr. ért. J. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Szerkesztőség kiadó­­­hivatal, Bv­.c3.a.pest, V. József tér 3. bz. hová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfizetési s hirdetési di­jak, nemkülönben a beigta­­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­nak el A semmitőszék az ügyvédség érdekei mellett. (Két czikk.) I. A díjazás szabályozása, az Ügyvédi viszonyok rendezésében kétségtelenül egyike a leg­első kérdéseknek. Ez a létkérdést képezi az ügy­védi osztálynál, mert az fennállhatásának alapja s egyszersmind ösztön a tökéletesülésre s a jogvéde­lem körül való erénynek kifejtésére. Annak az intézménynek feltalálása, mely mind az ügyvédek, mind a felek érdekeire egyaránt a leg­biztosabb s legczélszerűbb eszközt nyújthatná a díjazás meghatározásában, sokat foglalkoztatta már mind a tudomány embereit, mind a gyakorlati fér­fiakat. Különböző javaslatok merültek föl, a tör­vényhozások is különféle rendszert fogadtak el, miért is különböző elvek­ érvényesülnek e tekintetben a jogélet terén. Azonban aziránt jóformán átalános a megál­lapodás, miszerint az ügyvéd ebbeli érdekei, illető­leg jogos igényei annál kevésbé biztosítottak, mi­nél szorosabban s terjedelmesebben tétetik a díja­zás függővé a bíróságoktól. Mert annál nagyobb az alárendeltség, annál gyöngébb az ügyvédek önálló­sága s így természetesen a szilárdság is a jogvédelem gyakorlatában és a hatalom s önkény ellen irány­zott küzdelemben. Nem akarjuk ezúttal tárgyalni ezeket a kü­lönböző rendszereket s azt, hogy azok közül me­lyik a legészszerűbb, melyik felel meg legjobban a jog és méltányosság kívánalmainak. Csak azt emeljük ki, miről különben minden szakférfiú rég meggyőződhetett, mikép nálunk még mindig a legroszabb, legelavultabb rendszer divil az ügyvédi díjazást illetőleg is. Ez a bíróságok által gyakorolt kizárólagos dí­­jaztatás rendszere. Ügyvédeink, díjaik megállapítását illetőleg, annyira a bírák szabad akaratára vannak hagyat­va, a kedvezményezés és háttérbeszorítás oly sza­badon gyakorolható, mikép az ügyvédek függet­lenségéről komolyan szó sem lehet. És mindaddig nem is lesz, míg a Cseme­­gi-szellem fogja uralni igazságügyi minisztériu­­munkat, azzal a törekvéssel, hogy az ügyvédség el­­nyomattassék vagy a hatalom eszközévé aljasit­­tassék. Egyedül ennek felel meg az az elv, mely sze­­rint az ügyvédi díjak kiszabásánál egyedüli tényező — a biró személye. Ma tehát e baj némi enyhítését el akarjuk érni, ez csak azáltal történhetik meg, ha a bíróságok közt különbség tétetik s oly közegek jelöltetnek ki, me­lyekhez nagyobb biztosíték van kötve a díjszabá­­lyozás alaposságára nézve. E biztosítékot — de regula — valóban meg­közelítőleg sem találhatjuk föl azokban a tapasz­talatlan s fiatal egyénekben, kik nálunk, mint egyes bírák, szerepelnek. De még kevésbé kereshetjük azt azoknál, kik az ú­n. kisebb polgári peres ügyek elintézésére vannak hivatva. Ezeket is följogosítani az ügyvédi munkálatok értéke fölött határozni, valóban nem lenne egyéb, mint a leg­­jogobb igényeket a vak szerencse játékává tenni Mindamellett meg lett ez is kísérelve, csak­hogy a semmitőszék ezt a szerencsejátékot el­rontotta és legalább e részben az ügyvédi érdekek biztonságát helyreállította, kimondván a Rei­­c­h­en­t­hal­er­ W­­ 1t­m­an-féle ügyben 12882/878. sz. alatt: „Miután az ügyvédi díjak megállapítása csak a per bírája előtt érvényesíthető, a per bírája pedig külön ügybíróságnak tekintendő: ennélfogva a perben meg nem állapított ügyvédi díjak iránt való keresetek — bármily csekély is — összegük, a kisebb polgári peres ügyekben való eljárásra és bíróságok­hoz nem utasíthatók.“ Szükségtelen bővebben magyarázgatni, hogy mily fontos érdekek kapcsolvák ehhez az elvi enunciátumhoz, miután a bagatell-bíróságok, a kellő qualificatió hiányában, valódi bíróságoknak nem is tekinthetők; az ügyvéd által folytatott per termé­szetének 6s kifejtett munkálatainak kellő megbírá­­lására tehát képesítve alig lehetnek és miután köz­tapasztalatként az ügyvédek iránt való ellenszenv leginkább a tudatlanságban, szellemi szakképtelen­ségben szokott kifejlődni, az ily bíróságok ál­tal történő díjmegállapítás nem lehetne egyéb, mint a puszta önkény művelete. A semmitőszéknek e bölcs határozata azon­ban csak a perben még meg n­e­m­ á­ll­a­p­í­t­o­tt díjakra szorítkozik, csak is ezeket veszi ki a bagatell-illetőség alól, de nem a már megálla­pított ügyvédi díjakat. Kimondotta ugyanis több ízben: „Mi­kép a már megállapított ügyvédi díjak, ha összegük 20 írton alá esik, kizárólag a községi bíróság előtt érvé­ny­esí­tend­ők.“ A törvény rideg, szó szerint való magyarázata által ezen elv indokoltnak mutatkozik ugyan, mind­­azáltal kénytelenek vagyunk kifejezést adni annak, mi kép azt az ügyvédség érde­keivel, ezek biztonságával összeegye­zetni nem tudjuk. Ha vannak kiindulási pontjaink és azt tartjuk, hogy azok le nem dönthetők s a perben meg nem állapított díjak fölött való bíráskodásra, elfo­gulatlanság és szakképzettség hiányából, a baga­­tell-bíróságokat, mint czélszerűtleneket, képtelene­ket tüntetik föl, úgy e véleményt irányukban a megállapított díjak tekintetéből sem változtathat­juk meg. A tudatlanság, gyakorlati képzettség hiá­nya, előítéletek, az ily díjak fölött való intézkedé­seknél is, végtelen sok zavart s hátrányt teremthet­nek ; azok a sajátságok és gyöngeségek itten is nagy sérelmeket okozhatnak az ügyvédeknek. Mi tehát az ügyvédség érdekében kívánatos­nak találnók amaz elv szentesítését, mely szerint úgy a megállapított, mint a még meg nem állapí­tott ügyvédi díjakat tárgyazó keresetek a bagatell­­bíróságok illetősége alól kivétetnének. kilépő fele — a belügyminiszter rendelete sze­rint — legkésőbb az év végéig új választás ut­ján pótlandó s az e részben való választás már a legközelebb tartandó őszi megyei és városi köz­gyűlésen eszközlendő. A honvédelmi miniszter — mint értesü­lünk — mihelyt az országgyűlés összeül, azonnal beterjeszti a ka­ton­a-b­eszá­ll­ásol­ásró­l szó­­­­ló törvényjavaslatot. Ezen javaslat nem új, már a múlt ülésszakban készült, de még a bizottságok­nak sem­ volt idejük azt letárgyalni. — Leszünk-e mi valaha abban a kellemes helyzetben, mint az amerikaiak, hol a beszállásolásról szóló törvény úgy szól, hogy polgárhoz katonát beszállásolni semmi esetre sem szabad. Tegnap s tegnapelőtt fontos minisztertaná­csok tartottak Bécsben a felsége elnöklete alatt. Határozatba ment, hogy a kabinetek a magyar kor­­­­mány álláspontját foglalják el a sziszek-novi-i vas­­■ útvonal ügyében, mi más szóval annyit tesz, hogy­­ e vonal kiépíttetni nem fog, miután a törvény vas­­­­útépítést, még tisztán katonai czélokra is, tilt az­­ országgyűlés beleegyezése nélkül. Ugyancsak teg­nap beszéltettek meg a delegatiók elé terjesz­tendő ügyek is. A delegatiók legkésőbb november hó elejére hivatnak össze. Budapest, sept. 18. Az Apáthy-féle 1874. évi csődtörvényja­­vaslat fölött való tanácskozásra az igazságügyér bizottságot fog legközelebb összehívni. A javaslat bírálata már 1874. évben megkezdettén, a köz­bejött akadályok folytán félbeszakittatott. Nem ár­tott volna a különben is fölösleges számban kinyo­matott példányokból a szaklapoknak is küldeni. Meggyőződhetett volna már a miniszter arról, hogy az előleges szak­kritika a vitánál értékes anyagul szolgálhat. A közigazgatási bizottságokból az 1876. évi VI. t.-cz. 4. §-a értelmében a tiz választott tag A styriai ügyvédi kamara a lajtántuli jo­­­­gászgyűlés állandó választmánya elé következő in­­­­ditványt terjesztett, tekintve, hogy az ügyvédség­­ terén fönnálló és gyakran csak locálisan fölmerülő , mostoha viszonyok nem az ügyvédség szabaddá téte­lében keresendők, hanem sokkal inkább a kedvezőtlen társadalmi és közgazd­sági állapotoknak kifolyásai; tekintve, hogy eme viszonyok törvényhozási után közvetlenül meg nem változtathatók; tekintve, hogy e bajoknak nagy részét az ügyvédség szabaddá té­teléhez való átmenettel szükségkép együttjáró kö­rülmények idézték elő, orvoslást azonban csak az időtől és oly rendszabályoktól lehet várni, melyek egyrészt az egyes bajokat külön-külön alkalmasak­­ megszüntetni és másrészt a kar tekintélyének eme­lésére szolgálhatnak: a styriai ügyvédi kamara a reform kérdésekre vonatkozólag következőkben adja elő véleményét. 1) Az ügyvédség gyakorlatának, meghatáro­zott szám megállapítása által való korlátolása (nu­merus clautus) vagy a kinevezés elvéhez való visz­­szatérés czéltalan, sőt épen ellenkezőleg szorosan ragaszkodni kell az 1869. óta követett szabaddá­­ tétel elvéhez. 2) Törekedni kell azonban arra, hogy az ügy­véd képviseleti joga minden irányban elismertes­sék s azon intézkedések, melyek következtében az ügyvéd jelenleg a képviselet több fontosságától el van zárva, mellőzendők. 3) A szóbeliség és nyilvánosság a polgári tör­vénykezés terén is minél előbb meghonosítandó, mint a szabad ügyvédség egyik alapfeltétele. 4) Az ügyvédeknek a bírói s a bíráknak az ügyvédi pályára való átléphetés könnyűsége és aka­­dálytalansága a valóságban is biztosítandó és tör­­vényhozásilag szabályozandó, oly megszorítással azonban, hogy ügyvédekké csak nyugalmazott vagy nyugalomba lépő bírói hivatalnokok lehessenek. 5) A jogi tanulmányok s az elméleti és gyar

Next