Magyar Jogász, 1878 (3. évfolyam, 149-300. szám)

1878-10-19 / 241. szám

/ III. évfolyam 1878. 241. sz. Budapest, szombat október 19-„magyar“ jogász» megyeien minden nap, hitett kivéve. Egész évre . . . 16 frt. — Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . 4 „ — Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetőnak. Egy hatodhasábos petitsor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért 18 kr., minden beigtatásnál. A bélyegdij ko­in minden beigtatás után 80 kr. osztr. ért. Előfizetési ár: MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség­­­­ kiadó­­­hivatal:­­ Budapest, V. József tér 3. II, 5 hová a lap szellemi részét ! P közleményeken kívül, ; »fizetési s hirdetési ci­­emkülönben a belgia- i i hirdetmények is kül- 51c. — Kéziratok csak í­rt kezektől fogadtat-­­ nak eL . A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Az ügyviteli szabályok reformja. Az igazságügyminiszter, P­a­u­­­e­r­ő exciája, pár nap előtt rendeletet küldött az összes bírósá­gokhoz, hogy az ügyviteli szabályok módosítása tekintetében tegyék meg javaslataikat. Annak, ki csak némi jártassággal is bír a törvénykezésben, tudnia kell, hogy az ügyviteli szabályok a törvénykezési rendtartással szoros kap­csolatban vannak. Amannak szálai egészen bele­szövődnek a perrendtartásba. Szóval az ügyviteli szabályok kiegészítő részét képezik a törvénykezési eljárás egész gépezetének. Azt is tudja mindenki, ki csak némi tapasz­talati ismerettel bír, hogy mindaddig, míg a tör­vénykezési rendtartás végleg meg nem állapíttatik, az ügyviteli szabályokat elkészíteni nem lehet, mert ez utóbbiak és arra vannak szánva, hogy a törvénykezési rendtartás intézkedéseit érvényre jut­tatni segítsék. Az igazságügyminiszter elődje, tíz évi vajúdás után, arra a szerencsétlen gondolatra jött, hogy a törvénykezési rendtartást lényegesen átdolgoztassa, s az e részben készült javaslat, mint égető szüksé­get képező reformmunka, valószínűleg a képviselő­ház első ülés­szakában fog keresztülhajtatni. Nem akarjuk ezúttal fejtegetni, hogy váljon van-e szükség önálló dolgozatra, vagy elég volna-e csak javítani a tíz évi gyakorlat által felszínre ju­tott bajokon (mi legalább, kik már megutáltuk a folytonos ideiglenességet s látjuk azt, hogy a kor­mány a szóbeliségtől fél, az utóbbi mellett vagyunk), hanem igenis kárhoztatni akarjuk azt a megbocsát­­hatlan tapintatlanságot, hogy az igazságügyét, mi­előtt az új törvénykezési rendtartás véglegesen meg­­állapíttatott volna, azon ügyviteli szabályok fölött kívánja a bíróságok észrevételeit, melyek a fenn­álló törvénykezési rendtartáshoz idomíttattak. Ha nem tudta Paul­er úr a kodifikáczió ezen sorrendjét, tekintett volna legalább vissza a nemrégmúltra s meggyőződhetnék, hogy a jelen­legi ügyviteli szabályok is később, illetőleg már akkor készültek, midőn a törvénykezési rendtartás teljesen keresztülment a törvényhozás minden retortáján. Kitetszik az onnan is, hogy az ügyvi­teli szabályok folytonos hivatkozásban vannak a tör­vénykezési rendtartás szakaszaira. Ezek szerint kétséget sem szenved, hogy va­lamennyi hazai bíróság, ha alattvalói engedelmes­ségből megfelelel is a miniszteri rendeletnek, hiá­bavaló munkát végez. A függetlenebb része sokkal helyesebben tesz, ha a miniszteri rendeletet időelőttiségénél fogva végrehajthatatlannak tekinti, s ily értelemben nyilatkozik a miniszterrel szem­ben is. Fényes tanúságot szolgáltat ez az eset ismét arra, hogy semmi sem változott az igazságügymi­­nisztériumban, mely némileg kilátásba helyezné a menekvést abból a rendkívüli zavarból, mely kodi­­fikácziónkat eddig is uralta. A legcsekélyebb ismeretekben, melyek a kodi­­fikácziónak legnélkülözhetetlenebb kellékei, sem bír­nak tájékozottsággal azon testület kebelében, mely hivatva volna ép úgy a tudomány, mint a gyakor­lat szempontjából az igazságügy érdekeinek megfe­lelő rendszer megállapítására. Ú­gy értesülünk, hogy az igazságügyminiszter ezúttal szándékosan kikerülte az ügyvédi kamará­kat, abban a hiedelemben lévén, hogy az ügyvitel a bíróság kebelében nyervén végrehajtást, e te­kintetben az ügyvédek illetékes véleményadóknak nem tekintethetnek. Jóllehet a miniszter ezen fölfogása szintén té­ves, elvben mégis helyeseltetik általunk, mert könnyen tarthat attól, hogy az ügyvédi kar végkép föl fogja mondani a szolgálatot, mely neki dicsőségkép jutott tekintélyének emelésére, nagy befolyással bírónak jelentetvén ki az, mikép véleményt mondhat a kormány javaslatai fölött. Alig hiszszük, hogy az ügyvédi karnak, kedve volna szolgálatot tenni oly kormánynak, mely vég­kép elkedvetlenítette, teljesen elfojtotta benne a ha­ladás vágyát, — szolgálatot tenni oly kormánynak, mely kifáradhatlan volt azon jogok megvonásában, melyek az ügyvédi kar létérdekeinek alapját képe­zik, — szolgálatot tenni oly kormánynak, mely az ügyvédi kar anyagi helyzetének sülyedését egészen közömbösnek tekintvén, még folytonosan tör exis­­tencziája ellen. Ha leszorította a kormány az ügyvédi kart, csaknem végképen, hivatása teréről és az állásának megfelelő existentiát, tekintélyt koc­káztató nyo­morra változtatta: nem lehet másnak tekintenünk a dicsőségünkre fölrótt véleményadást, mint annak, hogy elrabolják tőlünk az időt, mely jelenlegi hely­zetünkben mindennapi kenyerünk megszerzésére is elégtelen. Budapest, okt. 18. A főrendiház korelnöke valószínűleg Czi­­ráky János gróf lesz. Első ülését holnap déli 11 órakor tartja, melynek egyedüli tárgyát az országgyűlési meghívó fölolvasása képezi. Az ala­kuló ülés hétfőn lesz, melyben a tiszti kar s a bi­zottságok választatnak meg. A főrendiház elnökévé a felsége ezúttal is M­a­­­­­á­t­h György országbírót nevezi ki. Az igazságügym­iniszterium következő hir­detményt tette közzé: A Pan­csova sz. kir vá­rosban fölvett uj telek jegyzőkönyvek köz­zététele tárgyában kibocsátott, a „Budapesti Köz­löny“ 1877. évi szept. hó 26-ki 219. számához kiadott „Hivatalos Értesítődben megjelent hirdet­mények II. czikke 3. pontjában körülirt dologi jogok bejelentésére folyó 1878. évi okt. hó 14-éig kitűzött záros határidő, kivételesen f. évi decz hó 31-éig bezárólag meghosszabbittatik. Mi is, hivat­kozással az említett hirdetmény II. czikkének 1. pontjában körülírt igények bejelentésére kitűzött határidőnek meghosszabbítása tárgyában f. évi jan. hó 11-én kelt 1700. sz. hirdetményre, ezennel közhírré tétetik. Törvénykezési viszonyaink jellemzésére írják Szol­nokról, hogy a telekkönyvi ügyeket kivéve,min­den más megakadt, a szó legszorosabb és legbetű­szerintibb értelmében. Terminusok nem tűzetnek; tárgyalások nem tartatnak; ügyiratok, mert nincs, ki aláírja, ki nem adat­nak ; Ítéletek és végzések sem polgári, sem hagyatéki, sem fenyitó ügyekben nem hozatnak , mert a biró urak foly­tonosan élvezik a szabadságidőt. Van pedig e járásbiróság polg. osztályánál, a nagy számú bagatell-ügyeket ide sem értve, a mai iktató szerint 6852, fenyitó osztálynál 2988, a telekk. osztálynál pedig 4657. szám. nekelőtt, hogy mily aránytalanul nagy nálunk a fö­­lebbezések száma s ebből kiindulva nem tartja meg­engedhetőnek, hogy a másodbiróság előtt uj bizo­nyítékok hozathassanak fel. A két kérdés szerintünk igen kevés befolyással van egymásra s a fölebbe­­zések száma sem kisebb, sem nagyobb nem volna, akár engedtetik meg a fölebbezésnél újabb bizonyítékok­ra való hivatkozás, akár nem. S ha czikkező néze­tével mégis egyetértünk, teszszük ezt ama másik in­dokra való tekintettel, hogy a fölebbviteli bíróságok egyedül az alsó bíróság tévedéseinek helyreigazítása czéljából állnak fenn és így, ha, a fél vitte hibásan a pert, hibáját ugyancsak az első bíróság előtt tartozik helyrehozni.Megkezdi azután czikkező ama nézeteinek előterjesztését, hogy minő határozatokkal szemben engedtessék meg fölebbvitel. Közbeszóló végzések­kel szemben csak ritkán kíván fölebbezést­ engedni. Elhallgatja azonban, hogy mily közbeszóló végzé­seket tart fölebbezhetőknek, pedig a vitatkozás anélkül tisztán akadémikus. Hosszasan fejtegeti to­vábbá, hogy makacsságra és beismerésre alapított íté­letek ellen szintén megengedendő a fölebbezés. Biz­tos lehet felőle, hogy lámpással sem talál ellenkező nézetű szakembert. Randa vizijogából megint kapunk egy darabot, s azután ismét Zi­i n s­z­k­y úr veszi át a szót, a köz­szerzemény­i jogról értekezvén. A „Tör. Csar.“ 71. számában megjelent hasontárgyú czikkel polemizálva, azon nézetének ad czikkező kifejezést, hogy a közszerzemény csakis a házassági kötelék megszűnte után állapítható meg, s ennél­fogva a közszerzeményi jog a házassági kötelék megszűnte előtt telekkönyviig fel nem jegyezhető. Nem érthetünk egyet Zlinszky úrral. Nézete csak akkor helyes, ha oly házastársakra gondolunk, kik­nél a férj fő­szerző. Ilyen esetben a férj kor­látlanul rendelkezhetik szerzeményi ingatlanával, még akkor is, ha az ingatlant akár egészen, akár részben neje nevére íratta volna. A­hol azonban nem főszerző a férj, a közösen szerzett vagyonról önállóan intézkednie nem szabad. Ha tehát a nő képes igazolni, miszerint az az ingatlan, melyre közszerzeményi jogát följegyeztetni kívánja, a há­zasság kötésekor létezett vagyon értéket túlhaladja, kérelmét megtagadni nem lehet. Veszedelmesnek épen nem nevezhető ez az elv, mert a nő férje beleegyezése nélkül nem idegenítheti el az ingat­lan reá eső részét. Az elidegenítés ugyanis a köz­szerzeménynek a házassági kötelék fennállása alatt való egyoldalú szétdarabolását involválná, a­minek helye nincs. A közszerzeményi jog föl­jegyzésének csakis az lenne következménye, hogy a férj tény­leg sem intézkedhetnék neje beleegyezése nélkül a közszerzeményi ingatlan iránt, a­mit a jog neki különben sem enged meg akkor, ha ő nem főszerző. A házassági kötelék felbomlásakor eszközlendő közszerzemény megállapítása és felosztásának ama telekkönyvi bejegyzés­ében nem praejudikál. A fenn­álló jog szempontjából részünkről tehát a Törvény­­széki Csarnok nézetét tartjuk helyesnek. Más kér­dés azután az, hogy nem kellene-e a férjnek minden esetben főszerzői minőséget tulajdoní­tani s megengedni, hogy a házasság fennállása alatt a közszerzeménynyel korlátlanul rendelkez­hessék. De rege ferenda helyes lehet ez a nézet; téved azonban Zlinszky úr, midőn azt állítja, hogy fennálló jogunkban ily szabály létezik. Lapszemle. A Jog­­. Közlöny mai száma közli Zl­i­n­s­z­­ky Imrének a jogorvoslatok rendszeré­ről irt munkája folytatását. Szerző kiemeli minde­ Döntvények. A közjegyzők nincsenek elzárva attól, hogy mint tömeggondnokok, a csődtömeg érdeké­ben, sommás után tárgyalandó kereseteket a bíróság előtt érvényesíthessenek. (Semmitesz. 12310/878. sz.) M­a­t­i­c­s János közjegyző, mint gr. S­z­é­c­s­é­n Adolf csődtömeggondnoka — Ál­­v­irt­e Ferencz ellen 300 frt. iránt az újvidéki jbiróság előtt som­más pert indított, melynek letárgyalása után a jbi­róság még 1876. évben ítéletet hozott. Ez föleb­­beztetett.

Next