Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 1-147. szám)

1879-01-14 / 10. szám

IV. évfolyam 1879. 10. sz. Budapest, kedd január 14. f - -(| „MAGYAR JOGÁSZ" i; xnegjelen j ~ ;;j minden nap, hétfit kitéve. ;'P Előfizetési ár: | Égés* évre . . . 15 frt. — ;‡ Fél évre .... 7 „ 50 j j Negyed évre . . 4 „ —IS | Egy hónapra. 1 „ 40 j¡ Hirdetések: »Sz hatodhasábos petitsor e&y- i ~ *»cr­ hirdetéséért 19 kr., kétszer­i 16 kr., és többszöri hirdetéséért 18 kr., minden beiktatásnál. A­­ bélyegdij küli­n minden beigtatás , után 80 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ES KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség kiadó­­­hivatal, Budapest, V. József tér 3. Sz, a­hová a lap szellemi részét ■j illető közleményeken kívül,­­ az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beigta­­j­­­ tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ,­ ismert kezektől fogadtat-­­ nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A polgármesteri és bírói hivatal. (Két czikk.) II. Poroszországban a köz, illetőleg államigazgatási ügyeket tekintve, első­sorban a köz­csend és rend biztosítása a polgármesterre van bíz­va. Ez is egyik oka annak, hogy a polgármester megválasztásához fejedelmi jóváhagyás szükségelte­tik s hogy a polgármesternek, midőn hivatalát át­veszi, az esküt előlegesen királyi biztos kezeibe kell letenni. A mondottakon kívü­l érdemes még megje­gyeznünk, hogy Poroszországban a városi hatóságok szintúgy alárendelvék a kerületi főnököknek (Kreis­­hauptmann) mint nálunk mezővárosok s községek a szolgabiráknak, míg másrészről a porosz városok ismét azon előnyben vannak a mieink fölött, hogy azok a községi adót saját tetszésük szerint vethe­tik ki s hajthatják be, minden tekintet nélkül az államadó arányára. Egyébiránt a városok önkormányzata Porosz­­országban is, szintúgy mint hazánkban, részint tör­vények, részint miniszteri rendeletek alapján gya­­koroltatik. A poroszhoz sokban hasonló, sőt szabadság dolgában még vonzóbb s nekünk még acceptabili­­sabb alakot tüntet föl a szászországi városok alkot­mánya. A városi alkotmány Szászországban is a községi rendtartásban találja föl kiindulási pontját, mert a szászországi községi rendtartás részben a vá­rosokra nézve 1832. febr. 2-kán megjelent közigaz­gatási alaptörvényeken, részint az 1838. június 7. életbelépett vidéki és falusi községek rendezését t­árgyazó szabványokon alapszik. Szászországban a városi községek oly állásba helyezték, miszerint a felsőbb közigazgatási hatóságokhoz intézett gyakori folyamodások s utasítások kikérése vagy bevárása nélkül is, csaknem minden belügyeiket önállólag s j­ogérvényesen intézhetik el. Azonban ezen szász vá­rosi alkotmány, csak átalános határozatokat foglal magában s egyes városok helyérdekei és viszonyai tekintetében szükségelt külön szabályrendeletek, épen Poroszországban, a külön városi statútumok­ban találhatók föl. Megjegyzendő azonban, hogy Szászországban a városok statutárius joga sokkal tágasabb és sa­­játszerűbb, mint Poroszországban. Egyik igen nevezetes s különösen hazánkban nagyon kívánatos kiváltsága a szász városoknak az, hogy saját területeiken belül az igazságszolgáltatást is maguk kezelik s hogy a közigazgatási (illetőleg polgármesteri) orgánumok mellett külön bírói hi­vatal is létezik. Egy törvénybiró tudniillik, a ki egyszersmind a városi tanácsnak is tagja, a város legképesebb s érdemesb egyénei közül a polgárság által választatik s hivatala élethosszig tart. Ily kü­lön bírói hivatalt a közigazgatási berendezés mellett Ausztriában is melegen kivánnak (L. A. Ritter von Oben­traut: Kleine Gedanken Uber eine grosse Frage. Eine Studie Uber unsere Ver­­waltungsreform. Wien, 1875. 20. s­ek. 1.). De Ausztriában a reform emberei a külön bí­rói hivatalok fölállítását leginkább csak községi csoportok szerint óhajtanák, oly formán, hogy min­den 8—10 községi csoportulatnak lenne egy külön bírája, ki ott a büntetőjogi, rendőrbírósági,árvaügyi, gondnoksági, gyámsági, békebírósági, vásárbírósági s egyéb kisebb jelentőségű peres ügyeket is el­látna. Mi hasonló kompetentiákkal fölruházott külön bíróságot mind a városok, mind a községi csopor­tokra nézve szükségesnek vélünk; a városokra nézve első­sorban azért, mivel a mi mezővárosaink kü­lönben is népesek ; ezekben a jogforgalom igen nagy és élénk s ezekben a bírói hivatalok betöltésére a szellemi erő sem hiányzik. A községi csoportokra nézve pedig az ily ren­des bíróságok czélszerűknek látszanak már csak azon körülmény miatt is, mert először községeink a járás- és szolgabirói központoktól többnyire távol esnek; másodszor, mivel úgynevezett jelenlegi bé­kehír­áink, az imént jelzett competentiák kor­látolt volta mellett, az érintett jogszolgáltatási igé­nyeknek különben sem felelnek meg; 3) végre, miután a rendőri bíróság s a polgári házasság ügye is ma­holnap rendeztetik hazánkban, valamint amaz első, úgy az ez utóbbinál szükséglendő hivatalos okmányok kiállítása szintén szükségessé teszi a külön törvényes közeget. Ami végre a helyi rendőrség­i köz­csend és belbéke föntartását illeti, ennek föntartása végett a városokban egykor oly fényes és népszerű polgári katonaságot kellene visszaállítani s ezt az 1848: XXII. t.-cz. értelmében szervezni. Ezáltal minden város és községi szövetkezet saját nemzetőrsé­get nyerne, melynek rendkívüli előnye abban áll, hogy nem csak a keleti származású s gyűlöletes pandur-uralmat fölöslegessé tenné, hanem az or­szágos véderőnek egy roppant tartalékát képezné, melyre a haza békében s har­zban sokkal bizto­sabban támaszkodhatnék, mint a zsoldos hadak százezreire. Budapest, jan. 13. A jogi szakoktatás terén életbeléptetendő reformok megvitatására összehívott enquéte meg­tartotta első érdemleges ülését. Beszéltek Csengery, Kautz, Kerkapoly, Csemegi, Emmer, Szabó, Miklós és Vajkay, kik közül pozitív javaslatokkal csak Csengery és Vajkay léptek fel. Az előbbiek jófor­mán csak a gymnasiális oktatás hiányossága, a fiatalság hanyagsága és a szülők gondatlansága fe­lől szóltak. Vajkay javaslata abból áll, hogy a jogi fakultásnál a két első évnek oly előkészítő jelleg adandó, mint a minővel a polytechnikumon s az osztrák egyetemeken is találkozunk. A két első év befejezte után vizsga teendő s ennek sike­rétől függesztendő fel a további előhaladás. A har­madik és negyedik évben szorosan keresztül vien­dő a bifurcatio s a jogi pályára készülőtől az ál­lamtudományokból vizsgát kívánni nem kell. Elej­tendő tehát az államtudományi vizsga, mint a jog­­tudományi doctorátus előfeltétele, minthogy a jelen­legi rendszernek épen ezen kinövése idézi elő a szaktárgyak h­áttérbeszorulását. Nem tartja helyes­nek Vajkay azt sem, hogy az ügyvédi diploma el­nyerése egyetemi gradus megszerzésétől lett függő­vé téve, mert ez szerinte a doctorátusi fok köny­­nyű osztogatását eredményezte. Ez utóbbi pontra vonatkozólag nem oszthatjuk ugyan Vajkay nézetét, mert ugyanazon érvekkel azt is lehetne vitatni, hogy az egyetemen egyetlen vizsgát sem kell tenni, a­mennyiben végtére is ugyanazonos szempont alá esnek a tanfolyam alatt és után tett egyetemi vizsgák. A dolog érdemére, nevezetesen az állam­tudományokra nézve azonban, mint azt lapunkban már ismételve kifejtettük, teljesen egyetértünk Valkayval.­­ A bizottság legközelebbi ülése a szokott módon közhírré fog tétetni. A fővárosi közigazgatási bizottságnak újonnan megválasztott tagjai strikeolnak. A mai napra kitűzött ülésen egyetlen egy sem jelent meg közülök, sőt beadták lemondásukat. Elvi kérdést képez már most az, hogy ily csonka bizottság ha­tározatképességgel bír-e vagy sem. A mai gyűlés jogosítottnak jelentette ki ugyan magát határozat­­hozatalra, de egyszersmind feliratot is intézett a belügyminiszterhez, hogy a jelenleg létalappal nem bíró közigazgatás számára megfelelő hatáskör biz­tosíttassák. Ezek után a félévi jelentés kapcsában a következőket mondja még el felterjesztésében a bizottság: „kötelességünknek tartjuk ez alkalom­ból nagyméltóságod előtt működésünk tettleges eredményei, valamint ezeket illetőleg a működés jövőben várható gyakorlati hasznossága fölött észre­vételeinket tiszteletteljesen kifejezni. Két éve, hogy az 1876. évi VI. t.-cz. alapján közigazg. bizottság a fővárosban működik, két éve, hogy a kötelességérzet egész teljével iparkodtunk ez uj intézmény munkássá­gát és hatását úgy az állami, mint a fővárosi érdekek fejlesztése és javítása érdekében értékesíteni; megkí­sértettük a törvény hiányait jóakarattal pótolni, határozatlan átalánosságainak a gyakorlati alkalma­zásban konkrét értelmet adni, pozitív intézkedé­seit teljesítettük s teljesítését megköveteltük; kez­deményeztünk úgy a nagyméltóságú minisztérium, mint a 1. fővárosi hatóságnál, ha a közigazgatás érdeke akár új intézkedések tételét, akár új hiva­talok felállítását, akár létezők kiegészítését vagy jobb szervezését szükségesnek mutatta; felírtunk, indítványoztunk, felvilágosítottunk és kérelmeztünk; megtettük, mit hatáskörünkben tennünk lehetett, tennünk kellett. Azonban sajnos, ép e hatáskör minden közigazgatási bizottság tekintetében annyira érthetetlen és a­hol megérthető volna, annyira le­hetetlen, hogy majd minden mozdulatnál attól kell tartanunk, hogy vagy egyik vagy másik irány­ban idegen hatáskörbe ütközünk, vagy tevékeny­ségünk az egyes b­izottsági tagok egyéni nézetének a bizottságé mellett azzal ellentétben felfelé ható működése által teljesen meghiusittatik. Az 1870. évi VI. t.-czikk a bizottság hatáskörét a 12. §-ban három irányban szabja meg: a) intézkedés köz­­igazgatási ügyekben, b) fegyelmi hatóság­i el­járás, c) felebbezési hatóság minőségben működés. Ezen hatáskör így átalánosságban és elvontan igen üdvösnek látszik, azonban a törvény későbbi intéz­kedései és még későbbi egyes miniszteri leiratok ál­tal teljesen üres keretbe lön átalakítva, így minde­nekelőtt a hivatati törvény 135. §-a „a közigaz­gatás összhangzatos eszközlését“ jelöli meg és erre vonatkozólag a 14. §. következőt rendel: „a törvénynek kormányrendeletek és határozatok alap­ján beosztja azon közigazgatási teendőket, melyek teljesítéséhez több közigazgatási ág közegeinek közreműködése szükséges.“ A fennállott községi bíróságok ítéleteinek s egyességeinek végrehajtása. (Levél a szerkesztőhöz) Tekintetes szerkesztő úr! A bagatellbirásko­­dás köréből az alább leírt esetet azon tisztelettel­jes kéréssel van szerencsém tekintetes szerkesztő úrral közölni, miszerint azt — ha érdemesnek ta­lálja — becses lapjában közzétenni azon czélból szíveskedjék, hogy a felmerült kérdés fölötti esz­mecserére alkalom nyúttassék. Az eset következő: A-nak B. elleni 27 ft. 20 kr. iránti perében 1872 szept. 16-án a községi biróság­ előtt peregyes­­ség keletkezvén, ennek alapján felperes az 1877. 22. t.-cz. életbeléptetése után ennek ingó és ingat­lan vagyonára a perben eljárt községi bíróságtól kielégítési végrehajtást kérelmezett. E biróság azt elrendelte s foganatosítása iránt a zilahi kir. tör­vényszék telekkönyvi osztályát megkereste, mely azonban a megkeresést teljesíthetőnek nem találta, mert a „törvényk. rdzs. 475. §-ban érintett közsé­gi biróság az 1877. 22. t.-cz. életbeléptetésével megszűnvén, az utóbb idézett t.-cz. 14. §. értelmé­ben jelenleg a községi bíróságok 20 ftnál maga­sabb összegre nézve bíráskodási joggal nem bírnak s ugyanezen t.-cz. 67. §. értelmében a végrehajtást csak ingókra rendelhetik el. Valamely biróság pe-

Next