Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-10-19 / 240. szám

IV. évfolyam 1879. 240. sz. I „MASTAH' JOGÁSZ'* ;­­ minden nap, hitfit kivéve. \ Előfizetési ár: › 'Egész évre ... 15 frt. — ‹ ? Fél évre .... 7 „ 50 ‹ j Negyed évre . . 4 „ — . ‹ Egy hónapra. 1 „ 40 ‹ j Hirdetések: ; í­gy hatodhasábos petitsor egy­ ‹ \ start hirdetéséért 19 kr., kétszer ( ) 1.6 kr., és többszöri hirdetéséért ) 13 kr., minden beigtatásnál. ▲ ( bélyegdij kUH( minden beigatás ) után 30 kr. osztr. ért. megjelen Budapest, vasárnap október 19. ’ MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség |kiadó - hivatal: B­o­d­a­pest, V. József tér 9. sz. Hová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfizetési s hirdetési di­­j­jak, nemkülönben a beigta­­­­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat-­­­­­nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A VII. magyar jogászgyű­lés. Magyarország jogászainak egy része már holnap együtt lesz. Üdvözöljük őket. Hogy a magyar jogászgyűlés megfelelt-e eddig feladatának, nem kutatjuk tüzetesen, annyi azonban kétségtelen, hogy eredményekre nem hivatkozhatik. A nemzet azt várta s méltán, hogy a jogászvilág, különösen most, jogi tanácscsal fog szolgálni a kormánynak, illetőleg az igazság­ügyi kormányzatnak, melynek körében tapasz­taljuk a legmeddőbb kísérleteket. Jogászgyűléseink, a gyakorlati kérdések helyett, szürke theóriák vitatkozásába bocsát­koznak. Átalános kérdéseket karoltak fel, me­lyek inkább az egész világot, mint specziálisan bennünket érdekelnek. Legislatiónk ezen epochális korszakában az ország igazságügye érdekében kellett volna kiválólag síkra szállni a magyar jogászgyü­­lésnek s megjelölve a kodifikáczió irányát, se­gédkezet nyújtani a legislatiónak. Más országokban a jogászgyűlés megálla­podásai a törvényhozás terén realizáltasak, mi természetesen annak tulajdonítható, hogy he­lyesen fogták fel feladatukat és a kormány­ban megérlelték a hitet, hogy a jogászgyű­­lési tanácskozmányok a viszonyokat számba vevő bajok orvoslása körül forognak. Távol legyen tőlünk a magyar jogászgyű­lés nemes törekvéseit kicsinyleni, de pártatla­nul szemlélve azokat a themákat, melyek ezúttal is a magyar jogászgyűlés elé kerültek, nem ta­láljuk azokat olyanoknak, melyek akár a haza sajátságos érdekviszonyainak megfelelnének, akár pedig a külföld tudományos szak fér­fiait lekötni képesek volnának. S ily ez eltévesztett irány, melyet elvégre is jellemeznünk kellett, oka annak, hogy a ma­gyar jogászgyűléssel szemben a nemzet közhie­delmében nem ébredhetett fel az a reputáczió, melyet a külföld, különösen a német s franczia jogászgyűlések, ily opportunus viszo­nyok között, maguk iránt támaszto­ttak. Ma csak ennyit a jogászgyűlésről, melynek a jelen időket számbavevő tulajdonképeni hi­vatásáról lapunk legközelebbi számában bőveb­ben szólunk. A magy. állampolgárság törv. javaslata. in. Említettük előbbi czikkünkben, hogy a javaslat az eljárás minden aprólékosságáról bőven intézkedik ugyan, de ami a dolgok lényege, azokat egyrészről nagyon is felületesen érinti, más­részről teljesen mellőzi. Ily lényeges alkatré­szei például minden honossági törvénynek 1) a házassági jog viszonya a honpolgárság meg­nyeréséhez; 2) a bevándorlás és kivándorlás jogviszonyai; 3) a szegénységi jog és a köz­ségnek ez iránt való kötelme, kapcsolat­ban a honpolgársági joggal. Különösen a­mi ez utóbbit, mint alfabétáját minden ho­nossági törvénynek illeti, még csak eszmét sem nyújt a jelen törvényjavaslat s ami nagyon természetes, az e téren jelenkező jogviszo­nyokra nem is reflektál. Pedig a községi érdekek ama jogviszo­­nyok szabályozásánál azt igénylik, hogy a ho­nossági jog megszerzése a község beleegyezé­sétől tétessék függővé s ennélfogva az illető elszegényedésének beálltával a községet, a köz­­ségbeli kiutasítás joga illesse meg; a szabad forgalom érdeke ellenben azt kívánja, hogy az egyén állandó tartózkodásának helyes választá­sában korlátolva ne legyen. Minden pozitív honossági jog ugyanis arra törekszik, hogy e két körülmény között a mindegyik jogos alap­jainak megfelelő középutat megtalálja. Ez okból minél szigorúbb a község sze­gényellátási kötelme, annál szigorúbban fog ez azon joghoz ragaszkodni, hogy az elszegénye­dés veszélye esetében a kiutasítást elrendelhesse, s minél gyorsabbnak jelentkezik a népesség helyi mozgalma, annál nagyobb mérvben fog a szabad munka érdeke a kiutasítás jogával harc­ba elegyedni. Innen a törvényhozások nagy különbsége, mely immár Európa csak­nem minden jogállamában önálló alakban mu­tatkozik, csupán Magyarországon sehogy sem. Azonban a valódi jogállamok többsége mégis hajlandónak látszik a kiutasítás jogának gya­korlására vagyis más szóval: a tőke nélküli munka érdekében a honossági jog megszerzésé­nek könnyítésére. Törvényjavaslatunk is ezen irányt látszik követni s miként a 38—41. §§-okból kitű­nik, az állampolgárság visszanyerése, a visz­­honosítás, még különös kedvezményeket is nyújt. Ez eddig jól van, hanem mindez csak egyik pártjáról van tekintve ama nagy fo­lyamnak, hol a honossági jogviszonyok nagy tengerén, a szegénységi jog is, mint valami Korall-sziget, tűnik föl. Mert a kérdés megol­dása kétségtelenül kizárólag szegény­ segélyzésre kötelezett helységek helyébe, a nagy közigaz­gatási községeknek a segélyzés tekintetéből való fölállításában és az egész államra nézve a szegényügy egységes igazgatásában áll. Hogy mennyire csonka és fogyatkozatos­­ tehát e törvényjavaslat, kitűnik abból is, mivel­­ előbb szándékoltatik törvénynyé emeltetni, mi-­i­előtt a szegényügyi jogviszonyok szabályozva­­ lennének. Tehát az egész „filius ante­ patrem.“ És ez okoknál fogva nagy tökéletlensége­­ e törvényjavaslatnak az is, hogy az iparüzleti­­ honossági elveket addig is, míg ezek a sze­­­­génysegélyzésre kötelezett helyi községek-­­­­­é­m természetszerűleg fölmerülnek, figyelembe­­ nem vette. Ezen elvek a következő névponto­­kat képezik : 1) hogy meghatároztassék az idő, mely alatt a honossági jog megszerezhető; 2) megállapíttassék a kiutasítás joga, ami Magyarországra nézve annál inkább sürgős és szükséges, mivel a németországi s galicziai csirkefogók s népnadályoknak mintegy har­­mincz éve universalis asylummává vált s 3) hogy meghatároztassék a községek há­zasság engedélyezési s azon joga egyszersmind, hogy a jött-mentek, csavargók s más jö­vevények részére, mily korlátok s föltételek között osztogathassanak honossági je­gyeket. E kérdések törvényhozását, különösen An­gliát illetőleg, Kriess: Englische Armen­wesen, az Irremovable Paupers ad­; végre a honossági jogot, különösen az örökösödés te­kintetében a Vict. legújabb törvény 24, 25, 321. czikkei. Ausztriában az 1864. kirod. törvény­ szolgáinak tájékozásul. Franczia­­országnak specziális és tulaj­donképeni ho­nos­­sági törvénye nincs; Németországban a honossági ügy minden egységet nélkülöz; mert a községi rendtartások kellő világosságot, irány­elvet az illetőségre nézve, nem nyújtanak (L. Zöppfl: Deutsches Staatsrecht II. B. 422, 477. §§.). A gothai konvenczió, Ausztria hoz­zájárulásával, 1860. novemb. 15. A monogra­­phiák közül: Swieceny Oesterr, Heimaths­­recht és Stein Lőrincz becses munkái. A ma­gyar jogirodalom e kérdésben nem szerepel. Lapszemle. A Törv. Csarnok mai számában a leg­­főbb Ítélőszék hátralék - szaporodását illetőleg czikk jelent meg. Czikkező odanyilatkozik, hogy a ki­­segítő­ bírák újabb alkalmazása nem változtatott so­kat a helyzeten. Azok — szerinte — nem úgy szemeltettek ki, hogy nagy segélyt nyújtsanak Az igazságügyérnek tehát más, alkalmasabb. .segély­for­rásról kell gondoskodnia, mert nem lehet megen­gedni , hogy a legfelsőbb fórumon oly roppant mérvben szaporodjék a hátralék. Nem tudjuk, hogy honnan veszi a T. Cs­­aba tapasztalatát, mikép a legfőbb ítélőszékhez beosztott kisegítő­ bírák megvá­lasztása nem volna sikerültnek tekinthető. Hiszen maga czikkező is állítja, hogy a fölebbezett ügyek száma folyvást szaporodik, daczára annak, hogy az elintézések száma nagyobb s nagyobb mérvben emelkedik. Eszerint tehát nem az egyé­nekben, hanem a törvénykezési viszonyokban kere­sendő az a baj, mit a T. Cs elég helytelenül ama­zoknak ró fel * * * * Az Ellenőr mai számában szintén czikk je­lent meg az állampolgárságról szóló­­javaslat tárgyá­ban. Úgy látszik, hogy az illető, ki ez értekezést írta a javaslat indokolását dolgozta fel. Ennek tulajdonít­juk azt, hogy nem volt képes, kibontakozva a szép frázisokból, a dolog tulajdonképent érdembe beha­tolni. Mi azonban úgy találjuk, hogy e javaslat mesterkélt indokolását nem kísérik ama gyökeres­­rendelkezések, melyeken a honossági törvény­nek szükségkép alapulnia kell. Czikkező még to­vább akar menni azon szabadelvű irányban, melyet a javaslat követ. Hiánynak találja azt, hogy a ja­vaslat a visszhonosítás tárgyában némi kor­látokat ismer. Ez épen a javaslatnak fényoldala, mert nem kell mindenben a tágkeblű liberalizmust affektálni, mely gyakran örvény lehet oly nem­zetre nézve, mint a mienk, mely nemzetgazdaságilag és fajzatilag nincs kellőkép megszilárdulva. Összeférhetlenség.« Bár a birói karból az ügyvédibe való átlépés nincs törvényileg szabályozva és tényleg csak ritka esetekben történik meg, mindamellett aktuális ér­dekkel bir a következő kérdés: mily módon viselje magát a birói karból kilépett egyén a felekkel szem­ben, kik fölött azelőtt bíráskodott, ha ezek most hozzá, mint védőhöz fordulnak? E kérdés azért bir aktuális érdekkel, mert gyakran megtörténik, hogy egyes birák a védők kárába lépnek és csak közelebb történt Ausztriában, nyilvánosan sokszor megbeszélt és kommentált oly eset, melyben az egykor, mint biró, bizonyos egyént elítélt, most ugyanannak védelmét vállalta el, hasonló vétség esetében. Ugyan­ú­g­y az is, hogy bizonyos

Next