Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-08-02 / 176. szám

( IV. évfolyam 1879. 176. 81. Budapest, szombat augusztus 2. : „MAGYAR JOGÁSZ"­­ minden nap, hétfőt kivéve. Előfizetési ár:­­ Egész évre . . . 15 frt. — 1 ; Fél évre .... 7 „ 50 Negyed évre . . 4 w — ) ; Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetések:­­ I Egy hatodhasábos petitsor egy- é­s szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer M 16 kr., és többszöri hirdetéséért ( IS kr., minden beigtatásnál. A ‘ bélyegdij kiirtja minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. megjelen­t MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség . kiadó - hivatal,­­ hová a lap szellemi részét ) i­s illető közleményeken kívül,­­ 11 az előfizetési s hirdetési di­­í­­­jak, nemkülönben a beigta- j­í­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ! : ismert kezektől fogadtat­­j­á­­­nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Budapest, i. V. Jómatér 3. (z. Utabbi reform küszöbén. Napról-napra szaporodnak a panaszok a békebírói szerepet vivő adminisztratív köze­gekkel szemben. Mindjárt kezdetben mondottuk, hogy a politikai szerep­körrel felruházott közigazgatási tisztviselők nem menttek a befolyástól és hogy bíráskodásuk alatt az igazságszolgáltatás min­denesetre szenvedni fog. Igaz ugyan, hogy az 1877. XXII. tczikk 87. §-a a békebirákhoz utalt ügyekben való hivatalos eljárásnál, akár cselekvés, akár mulasztás által szándékosan vagy vétkes gon­datlanságból okozott s jogorvoslattal el nem hárítható károkért teljes vagyoni felelősséggel tartozik az illető bíró, sőt fegyelmi tekintetben is alá van vetve a rendes bírói fegyelmi eljá­rásnak. Eltekintve attól, hogy a szándékosság és vétkes gondatlanság tényálladéka igen ritka esetben konstatálható, el kell ismernünk azt, hogy ha a törvény bármily szigorú szabályo­kat tartalmaz is, a bírói függetlenség fentar­­tására s a törvénykezésben bármily határozott válaszfalak emeltessenek a jogi és politikai igazgatás között, az mégis kivihetetlen, hogy azok a közegek, melyek a közigazgatásra hi­­vatvák, ebbeli jellegükből teljesen kivetkőztes­­senek akkor, midőn a juridicumot gyako­rolják. De nincs alkotmány, nincs parlamentáris oly rendszer sem, mely biztosítékul szolgálhatna arra, hogy a politikai közigazgatásnak a jog­szolgáltatással való egyesítése esetében képes volna megóvni azt az üdvös hatást, melyet a békebíráskodás eredményez tisztán jogi ke­zekben. Aki figyelemmel kísérte a mostani béke­­bírák eljárását vagy a­kinek módjában állott ezeknek az egyéneknek mindennek, csak nem joginak nevezhető véleményüket hallani, meg­győződhetett arról, hogy működésükben a po­litikai irány és érdek mindenkor túlnyomó. A közigazgatási közeg a juridicum gya­korlásában mindig hajlandóbb a hasznosság és czélszerűség irány­elveit követni s minthogy azok folytonos változásoknak vetvék alá, in­gadozóvá válik az ily közeg nézete is, minek pedig a juridicumban sohsem volna szabad elő­fordulni. Azonban van még ennek a dolognak egy másik és az előbbinél föltétlenül lényegesebb oldala is, t. i. a függetlenség hiánya, holott az igazságszolgáltatás legerősebb táma­szát, sőt biztosítékát mindig a függetlenségben keresi. A közigazgatási tisztviselők, habár mint bírák a jogszolgáltatásra is hivatvákt, kivétel nélkül alárendeltjei maradnak a politikai ha­talomnak s igy hiában keressük bennük az igazságszolgáltatás garancziáit, sőt mi több, még a judikatúrából fölmerülhető fegyelmi te­kintetben is a föntebb már idézett t. ez. 87. §-a a közigazgatási utat tartotta fenn. Nincs szükség mélyebb gondolkozásra, avagy tanulmányozásra, hogy belássuk, mily veszélylyel jár az, ha a bíráskodás oly egyé­nekre bizatik, kik a politikai hatalomnak van­nak alárendelve, mely velük tetszése szerint és bármikor szabadon rendelkezik. Angliában a polgári szabadság egyik erős palládiumának tekintik és joggal tekinthetjük mi is az igazságszolgáltatásnak a közigazga­tástól való elválasztását. Vizsgáljuk csak az ottani viszonyokat mé­lyebben s meg fogunk győződni arról, hogy ez az elv a leggondosabban van keresztülvive s az, ami bármi tekintetben jogi kérdést ké­pez, megoldás végett nincs a közigazgatási ha­tóságra bízva. Nekünk azonban bizonyos kérdésekben, melyek üdvösek s melyek fölött a tudomány már döntött, nem tetszik az előhaladottabb európai nemzetek nyomdokaiban haladni mind­addig, m­íg meg nem győződünk arról, hogy az általunk mivelt dolog nincs öszhangzásban a viszonyokkal s ennek tulajdonítható most ismét az az irányzat, mely a kormánykörök­ben mutatkozik arra nézve, hogy a közigaz­gatástól a judikatúra szigorúan elkülöní­tessék. Lesz tehát ismét felforgatás, lesz zavar, mivel azonban mi keveset törődünk, csak jő­­nénk már valahára úgy rendbe, hogy pár év múlva ne ismétlődjék ismét a zavar s a fel­forgatás. A szabadságolás rendszeréről ír ma ismét a Törv. Csarnok. A szabadságolást, mondja a ne­vezett lap, bizonyos korlátok közt akkér tudják a törvényhozások alakítani, hogy az igazságszolgál­tatás érdekei is megóva legyenek, hogy a rekreá­­czióra szolgáló szabadságolás, a törvénykezés rendjével, biztosságával összhangzásba hozassák. Erre szolgálnak a jogi szünetelés kivételei s kor­látjai. Nevezetesen Francziaországban, Ang­liában, a békebírák és egyes bíróságok a szüne­telés alól ki vannak véve, azok működése félbe­szakadás nélkül egész éven át folyvást tart. És pedig nem talán a bírák fiatalságára való tekintet­ből, mely kitartóbb, erőteljesebb, lankadhatlanabb, mert azon furcsa rendszer, mely nálunk 1867 óta divatozik, mely szerint a fiatal erők pályája az al­só fokú bíráskodással kezdetik meg s az mintegy gyakorlati iskolául szolgál milliók rovására, sem Angol, sem Francziaországban nem ismeretes, az elsőben különösen csak oly ügyvédek alkalmaztat­hatván egyes birákat, kik mint ügyvédek már hét évig praktizáltak. Hanem ezen kivétel alapja az elébek tartozó sommás, sürgős ügyek természeté­ben rejlik, mely nem engedheti, hogy az ily vitás ügyek hetekig hevertessenek. És itt ismét rend­szerünknek egy sötét foltjára kell rámutatnunk, az egyes bíróságok sommás hatáskörére. Ily hatáskör ismeretlen, mind Német-, mind Francziaországban, Angliában épen úgy, mint Itáliában, sehol sem ter­jesztetvénk az egyes bíróságok hatásköre 300 órtig, mi mint a forgalmi életben már nem csekély ér­tékű összeg, sommás ügy tárgya nem lehet. Követ­kezéskép ily tárgyú ügyek kivételesen sürgőseknek nem is tekinthetők. Ellenben a tökéletesb európai jogrendszerek­ben a törvényszékek elé tartozó ügyek már nem tekintetnek sürgőseknek, nem vonatkoz­ván a szegényebb, vagyontalanabb néposztály kere­setére, napi szükségleteire, melyek el nem odázha­tók, melyek tehát létfentartásuk végett azonnali el­intézést követelnek, míg a törvényszékek előtt fo­lyó perek nem szükségesnek ily rögtöni bírói in­tézkedést. Következéskép ily ügyek a bizonyos ideig tartó szünetelést eltűrhetik, megengedhetik. Azért Franczia s egyéb országokban a tör­vényszékek termeiben és pedig a felebbviteli fóru­mon épen úgy, mint az alsó társas bíróságoknál, két hóig az összes polgárjogi törvénykezés szünetel. Kivételt képeznek ettől ismét a kereske­delmi bíróságok. A forgalom s hitel érdekei, a ke­reskedelmi s mindenekfelett váltó ügyekben a ké­sedelmet, halogatást meg nem engedvén, nyomósan azt igénylik, hogy ily perek félbeszakítás nélkül foly­gatnak s mihamarább befejeztessenek. A váltó­kereskedelmi törvénykezés tehát nem tűrheti el a szünetelést. Ez okból a kereskedelmi törvényszékek a szabadságolás kedvezménye alól szin­­tén kivétetni szoktak. A szabadságolás kérdése nagyon meg­érdemli a kormány figyelmét. Hiszszük, hogy nem fog soká késni annak megoldásával, mert az két­ségtelen, hogy ezen rendszer sokkal czélszerűbb azon permanens törvénykezési rendetlenségnél, me­lyet a mi szabadságolási intézményünk képvisel, csakhogy azt a törvénykezési érdekekkel szintén összefüggésbe kell hozni. Az a kérdés, hogy váljon az államhiva­­talnokok kötelezhetők e egyházi s iskolai díjak fizetésére, az ország különböző vidékein az érdekelt körökben véleménykülönbségre szolgáltatván alkal­mat, a vallás és közoktatásügyi minisz­ter fölmerült hasonló eset alkalmából Szatmár me­­gye közönségéhez intézett rendeletében a kérdést ré­gebbi minisztertanácsi határozat alapján olykép dön­tötte el, hogy a tisztviselői díjak ilynemű adólevo­nással nem terhelhetők, következéskép oly államhi­vatalnokok, kik fizetésükön kívül egyéb vagyonnal nem bírnak, ily adó fizetésére nem kötelez­hetők. Lapszemle. A Jogi­ Közlöny mai számában Dr. H­e­­r­­­c­h Károly folytatja a keleti jogviszonyok ismertetését s Egyptomnak és Tunisznak Törökor­szággal szemben fennálló viszonyait, továbbá a Tu­nisz és Ausztria-Magyarország között 1856-ban kö­tött kereskedelmi szerződést, végül pedig Angliá­nak Tuniszszal kötött szerződését tárgyalja. C­s­a­n­á­d­y Kálmán közjegyző folytatja azután eszmetöredékek a közjegyzői törvény­re vonatkozólag czím alatt kezdett értekezé­sét. A közlemény édes keveset foglalkozik a közjegyzői törvénynyel, a­mennyiben mindössze is konstatálja, hogy mi módon intézkedik a törvény bizonyos kérdésekben s hozzá teszi, hogy a bíró­ságok nem respektálják amaz intézkedéseket. He­lyesebb lett volna talán csak „némely“ bíróságok­ról szólani. Mi legalább úgy tapasztaltuk, hogy a fővárosi bíróságok, melyeknek működését észlelni alkalmunk van, sohasem igyekeztek s igyekeznek a közjegyzők törvényen alapuló jogait csorbítani. Hasonló közleményekkel különben ezért nem ér czikkező. A panaszolt sérelmek orvoslásának egyet­len módja esetről esetre jelentést tenni az igaz­ságügyminiszterhez. Dr Berger Jakab budapesti ügyvéd kezd továbbá czikksorozatot a halálbüntetés ellen és a védőkről kriminális ügyekben czím alatt. Mindenesetre merész vállalkozás. Nagyon természetes, hogy legkisebb kedvünk sincs a vitába belebocsátkozni. Utalunk bármely kézi­könyvre, megtalálhatni ott az érveket pro et cont­­ra. Meggyőzni valakit ebben a kérdésben úgy is szerfelett nehéz, sőt talán lehetetlen. Hasonló mó­don tárgyalta Dr. Berger Jakab az atyasági pe­reket a nevezett lap hasábjain, azonban ez utób­biakban mégis oly meggyőző érveket bírt felhozni, mintha az ügy közvetlenül saját személyét érdekelte volna; míg ellenben az ezúttal vitatott kérdés, mint a­melybe nem élte magát bele, csupán gondos csoportosítását képezi a halálbünte­tés ellen szóló momentumoknak. Zlinszky Imre szól azután a végrehaj­tást szenvedett szavatossági köteles

Next