Magyar Jogász, 1881 (6. évfolyam, 145-280. szám)

1881-07-01 / 145. szám

VI. évfolyam 1881. ra@S*—___ ■ ■ ■ ----­; „MAGYAR JOGÁSZ“ megjelen Hirdetések: KITT hatodhasábos petitsor egy- (­ nerl hirdetéséért 19 kr., kétszer 16 kr., 69 többszöri hirdetéséért 18 kr., minden beigtatásnál- A 14­5. szám. _________, péntek július 1. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. f , , ..., -f " Szerkesztőség - ’ 98 kiadó­hivatal: Budapest, F. József tér 9. sz. hová a lap szellemi részét illeti­ közleményeken kívül, az előfize­tési s hirdetési dijak, nemkü­lönben a beigtatandó hirdet­mények is küldendők. Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­| “*•·• fi -■-------,-------t minden nap, hétfőt kivéve. Előfizetési ár : Egész évre........20 frt. — Fél évre.............10 „ — Negyed évre.... 6 „ -Egy hónapra----- 1 „ 80 bélyegdij kicsön minden beigtatás­­ • után 80 kr. osztr. ért. ($ 1 ) Olvasóinkhoz. Az anyaghalmaz s ennek folytán a kötelességtelj­esítés olvasóinkkal szemben, nem engedik meg, hogy az új elő­fizetési időszak bekövetkezése alkalmából hosz­­szadalmas előfizetési felhivással lépjünk elő. Szóvirágra nincs is szükségünk lapunk aján­lására. Rövid, de hatásteljes múltúnk garantia a jövőre. Legfőbb biztosíték pedig az elismerés s az előfizetők csoportosulása. Elveink a jövőben is azok maradnak, melyek eddig voltak. Nincs okunk azokat feladni. A pártolás lehetővé tette, hogy jövőben még inkább kielégítsük a hozzánk kötött igényeket. Ajánlva lapunkat, főkép a szakközönség figyelmébe, kérjük az előfizetések megújítását, nehogy a lap kül­désében akadály történjék. Az előfizetési feltételek lapunk homlokán láthatók. A M­agyar Jogász szerkesztősége s kiadó­hivatala. Törvénykezési rendszerünk, párhuzamban a külföldi jogintézményekkel. (Két czikk.) I. Sokan csaknem elkeseredésig panasz­kodnak amiatt, hogy alkotmányos önállóságunk daczára, törvényhozásunk nem tud fölmutatni eredeti alkotásokat, hogy legújabb intézményeink átalában kölcsönzött idegen növények s után­­zottak. E panasz nem épen jogosulatlan. Az utánzás, mondja egyik hires történet­író, a virító fából mesterségesen kihajtott vi­rág, mely gyümölcsöt nem terem és korán le­hull. Ily virágot sohse fakaszszon a magyar nemzet eleven fája. Nem sokat utánoztak őseink, midőn a barbár szellemű Európába kész alkotmányt s törvényeket hoztak; s midőn már Kálmán király írott büntetőtörvénykönyvé­­vel éltek s a többi száraz föld népei a co­­dificálásnak még csak fogalmával sem bírtak. Az utánzás és haladás között nagy kü­lönbség létezik. Halad azon ország, mely saját helyzetét, viszonyait szükségeit s a század kö­vetelményeit kitanulja s kielégíti; mely törté­netével, múlt s jövő küldetésének föladataival jól megismerkedve, azon hibákat elkerüli, me­lyek a nemzet geniusával meghasonlván, csak elmarsulást vagy szédelgést s más gyászos kö­vetkezményeket okoztak; de viszont sülyed az az ország, mely vaktában majmol mindent, mi véleménye szerint, a fejlődésnek csupán jele, azonban a nemzet közszellemének talajában sem gyökeret verni, sem megfogamzani s gyümöl­csözni nem képes. Ily csalódások elkerülésére és azon egyet­len igaz útnak kitanulására, melyen bizton haladhatunk, szükséges, hogy a recollectio csön­des óráiban saját hasznosságuk és szükségessé­gük szerint mérlegbe vetvén intézményeinket, kellő tájékozódás végett párhuzamot vonjunk ha­zánk s a külföld valódi haladásának tényezői kö­zött. E szempontból kérjük méltatni jelen igénytelen czikksorozatunkat is. Hazai igazságszolgáltatásunk hiányainak érzete átalános volt már 1848. előtt is. Az akkori rendszer helyébe, mely feudális bilincsei között immár alig mozoghatott, itt lépett, de mély rideg absolutismusba pánczélozva, a szenvedő nemzet részéről távolról sem találkozhatott tetszés­sel és a roppant hiányok érzete nemcsak ak­kor, de még ma is annyira élénk, hogy az üdvös, sőt gyökeres reformok szükségét fönt és lent, minden osztály, minden népréteg egyen­lően s sürgetőleg hangoztatja. A rettenetes h­aos és anarchia miatt, melylyel az absolutis­­mus dagálya egész jogéletünket elborította, ma­guk a hatalom urai is megdöbbenvén, elkerül­­hetlennek s halaszthatatlannak látták már 1861-ben kimondani a ,r e s t i t­u t i­on el­vét, mire az országbiróilag rendezett értekezlet ugyanazon év január 23-tól márcz. 4-éig tar­tott munkálkodásával, körvonalazván a legége­tőbb magánjogi reformok szükségét s módoza­tait, ezeket mind az országgyűlés alsó háza helyeselte, mind az uralkodó felség helyben­hagyta. Magánjogi törvénykezésünkre nézve, az ekkor kijelölt alapokon állunk jelenleg is. Ily előzmények után csak köszönetet mondhat az élet az irodalomnak, amennyiben ez a jogtörténeti nyomozások, statistika s a külföldi jogintézmények szövétnekét meggyújtva, a maga részéről is bátran törekedett a nem­zeti reformok üdvös munkálataihoz járulni. Nem összedugott kézzel és zárt ajkkal hallgatni, vagy titokban gyáván sopánkodni, hanem az öntudatosság s az igazság iránt való lelkesült­­ség hangján kimondani meggyőződésünk s né­zeteinket, ez kötelessége a hazafinak. Mind a hon­nak mind az emberiségnek rosz szolgálatot tenne az, ki szolgai hunyászkodással elburkolni akarná a sajgó sebeket, miket enyhíteni s mi­előbb orvosolni kell. A­mint jeleztük, törvénykezési rendszerünk átalakítása körül a nemzeti reformok már 1861-ben megindultak, e rendkívül szűk kor­látok közé szorított reformok nagyon is magu­kon viselik az elkínzott nemzet szenvedésének és szűk látkörének jellegét. A restitutio mindössze is a régi magyar jog néhány fosz­lányának megmentésére s az osztr. polg. tör­vénykönyv és perrendtartás kiszorítására terjedt ki, anélkül azonban, hogy valamint akkor, úgy ma kész codexü­nk s törvénykezési rendtartá­sunk lett volna. Bíróságaink nemzeti szer­vezete elmaradt, büntetőjogunk hiányzott, az osztrák telekkönyvi intézmény épségben ha­gyatott, mert a tulajdon- és birtokjogi viszo­nyokat biztosító régebbi hazai törvények alkal­mazhatók többé nem voltak, polgári codexünk­­ből pedig, melyet bár már az 1948. XV. t. czikk is sürgetett, egyetlen fejezet sem készült el. Tehát, ami a jogszolgáltatás szerves intéz­ményének kellékeit, a. m. a bírósági szerveze­tet, a feleket s ezek képviselőit s végre a tör­vénykezési eljárást szabályozó organikus törvé­nyeket illeti, ezek mind hiányzottak. Minden­ben „köd előttünk, köd utánunk“ s egyrészről magyar, másrészről pedig osztrák „romok.“ S hasonló tömkelegben tévedezünk még ma is. Valamint végleges polg. vagy épen bűnvádi törvénykezési rendtartásunk nincs, úgy bírósá­gaink sincsenek a végleges, maradandó szerve­­­­zés stádiumában, s igy az e tárgyban hozott s újabb törvények is, mint az 1868. 54. az ■ 1870. 14., 16. úgy az 1871. 31. s az 1874.­­ octob. 16-án kelt miniszteri rendeletek s ügy­viteli szabályok szintén mind i­d­e­i­g­l­e­­­­n­e­s­e­k. Az egyedi kamarák é­s nó­ta­r­i­á­n­u­s­o­k intézménye továbbá, daczára, hogy alkotmányos ágyból születtek, hogy a jogszolgáltatásnak tagadhatlanul szükséges és hasznos vehiculumai, hogy más államokban vi­rágzásnak örvendenek, például Franczia- és Poroszhánban, alig rövid évtized után, máris fölbomlással fenyegetnek, míg maguk az ügyvé­dek, főleg egy decennium óta, csak a koldus­botokban válogathatnak. Nincs tehát hazánkban a bírósági s tör­vénykezési szervezet sem rendezve, sem lesze­relve s a művelt külföld­i nemű s jogszolgál­tatási gépezetünk között, valóban nem cseké­lyebb a különbség, mint az angol három fedelű sorhajó és a mármarosi sódereglye közt. Pedig világszerte elismert igazság, hogy a törvénykezési rendszer nagyon fontos, hiányoz­­hatóan szerves részét képezi minden állam al­kotmányának, s hogy az, mintegy az állam- s kormányforma által van föltételezve. Be kell annak illenie az állam összes szerkezetébe, mint valami öszhangzatos tagnak. Alkotmányos országban, hol a törvényhozó hatalom a nem­zet és fejedelem között meg van osztva, a tör­vénykezési rendtartás is, mint egyik legfonto­sabb legislativ mivel ez a törvényhozás, ország­gyűlés tárgya s csak a nemzeti képviselők egye­zésével léphet életbe , csak az ország­gyűlés alkothat valamely lényeges, átalános­ érvényű jogszabályt, rendtartást vagy intéz­ményt, így például a törvényszékek vagyis bíróságok számának helyének, egymáshoz való viszonyának illetőségének, a felebbezések vagy instantiák rendszerének az ítéletek hozatalának módja és rendje iránt való intézkedés. Ily orszá­gokban a végrehajtói s felügyelői hatalomra csak a kisebb érdekű eljárási módozatok s alaksze­rűségek meghatározási joga marad, például az ülés­tartási napok a szavazási mód, a se­­natusok felosztása a fegyelmi eljárás ellenőr­zése, a kezelési és egyéb ügyviteli rendszabá­lyok megállapítása sat. Ellenben, kizárólag törvényhozási teendőket képez 1) a bírói kine­vezés vagy választás iránt való joggyakorlat megállapítása; 2) a bírói elmozdu­latlanság el­vének érvényesítése; 3) a nyilvánosság és szó­beliség rendszerének meghonosítása; 4) az es­­küdtszéki intézmény alkalmazása; 5) a tiszta jogszolgáltatás elkülönítése a közigazgatástól; 6) a birói ítéletek végrehajtási módjának meg­állapítása ; 7) a bírák fizetésének, nyugdíjazása s anyagi existenciájának biztosítása. Kétségtelen dolog, hogy mindezek minő­sége s mérvei, egyszersmind a jól szervezett vagy hibás igazságügyi organismusnak, ezek a jogélet mérföldmutatói, melyek valamint a fej­lődés, úgy a hátramaradás fokozatait hűen föl­­ g­v. Lapunk mai számához fél év melléklet van csatolva.

Next