Magyar Jogász, 1881 (6. évfolyam, 145-280. szám)

1881-07-10 / 153. szám

VI. évfolyam 1881. Hirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer­­ 16 kr., és többszöri hirdetéséért­­ 18 kr., minden beigtatásnál A , bélyegdij külön minden beigtatás /o­­ után 30 kr. osztr. ért. (­­ 153. szám. Budapest, vasárnap július 10. jönben a beigtatandó hirdet­mények is küldendők.­­| Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­­­nak *'■ i ggfri — BQH— —---­„MAGYAR JOGÁSZ“ ' minden nap, hétfőt kivéve. Előfizetési ár: Egész évre........20 frt. — Fit évre.......... 10 „ — Negyed évre.... 6 „ -Egy hónapra---- 7 „ BO I­­g* K8B megjelen MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. * Szerkesztőség és­­ kiadó­hivatal: Budapest, V. József tér .9. sz. hová a lap szellemi részét illet® közleményeken kívül, az előfize­tési , hirdetési dijak, nemkü­­ l corruptio gyümölcsei. Kimondhatlan, hogy mennyire sü­lyed Ma­gyarország minden téren és minden irányban. Mindenütt corruptio, mely a netán mutat­kozó haladásnak is útjában áll. Fejlődnek az állapotok a lehető legrosz­­szabb módon. A munkáskéz, a szellemi te­hetség egyaránt elzsibbadt; áldozatul esett a corruptionak. Bajos meghatározni azokat a romboláso­kat, a­melyeket a nem igen távol jövő a jelenlegi viszonyok következményeiül magá­ban rejt. Vegyük a többi közt igazságszolgáltatá­sunkat és jogfejlődésünket körülbelül másfél évtized alatt, mióta saját magunk intézzük sorsunkat. Hogy tiszta kép legyen előttünk a sülye­­dést illetőleg, tekintsünk mindenekelőtt a múltra. Korántsem akarjuk visszavarázsolni a régi időket és nem sóvárgunk ezeknek intéz­ményei után sem, csak az akkori tapintatosságot és óvatosságot óhajtanánk. Ami történt régebben, az mindig megfelelt az akkori viszonyoknak s minden reform haladást képezett. A törvényhozótestület túlsulylyal bird része természetesen állam- és szak­férfiakból állott és a képviselőházi viták nem voltak meddők, semmitmondók, mint­­ most. Nem szerepelhettek akkor tizedrangú nagy­ságok, szószátyárok, csupán abból a czélból, hogy tüntethessenek. Szerényen és simán folyt le minden. Nem írattak dicsérő czikkeket mun­kásságuk fölött. Nem emlékezett meg róluk senki, ők sem emlegették munkálkodásukat. De azért tudta a közönség, hogy mit mivettek. Oly csendben dolgoztak régi embereink, mikép a nemzet csak akkor kezdett az illetők jelességének tudatára jőni, midőn készen volt a mű, mely a létező bajokat a lehető leg leg­­bölcsebben orvosolta. Hogy ma nem állunk igy, felesleges bi­zonyítanunk. Ha felállítnák mindenben az el­lentéteket, oly kép tárulna fel előttünk, mely minden jobbérzésű magyar embert kétségbe ejtene. Jellemző mindenesetre az, hogy a régi szakférfiak előtt akkor emeli a nép kalapot, midőn megvalósíttatott a törvény; míg most, midőn meg csak készülőben van valamely reform, már dicsőittetik magukat bérencz-tollak által s midőn megvan a munka, akkor lenézetnek a szemfényvesztők. És a folytonos hanyatlásnak nincs és nem lehet más oka, mint a corruptio. A corruptio oka annak, hogy a valódi szellemi erő hazánk­ban állandóan veszti értékét és terét s hogy szerepvivőkké még a legsilányabb emberek is válhatnak. Különösen tapasztaljuk ezt az igaz­ságszolgáltatás terén. A törvényhozás gyarló és áldástalan mun­kálkodása, tudvalevő dolog, a legbizonytalanabbá tette a törvénykezést. A szakadatlan reformok még fokozták a bajt. És mert a törvényhozás így dolgozik, min­denki azt hiszi, hogy törvénytudó, mert ő sem volna képes roszabbat csinálni, mint ami a tör­­törvényhozásból nálunk kikerül. Vagy mit szóljunk ahhoz, hogy a bpesti „jogász egylet“ új perrend tervezet készítését vett czélba, s a mű kidolgozására oly egyéneket szemelt ki, a­kik, pár kivételével, szakismeret tekintetében csak szájhősök, fordí­tók és semmi egyebek. Vagy mit szóljunk ahhoz, hogy a legkö­zelebb megjelent törvények kommentálására mindenki vállalkozik, a­ki csak írni s olvasni tud. Vannak köztük olyanok, a­kik annyit sem értenek, mint az elemi iskolából kikerült ta­­nonczok. Hogy ezúttal eclatáns példa is legyen, hivatkozunk az Eg­ge­nberger-féle könyvkereskedés által kiadott végrehajtási eljárásról szóló törvényma­gyarázatra (1. 10. oldal), hol az mon­datik, hogy: „Belgium, Francziaország és Hes­­sen-Darmstadtban hazai bíróságaink ítéle­tei csak azon esetben hajtatnak végre, ha az ottani törvénykezési eljárás és polgári törvénykönyv alap­ján valamely bíróság által végrehajthatóknak mon­datnak ki Ennek kimondására szükséges, hogy az ítélet a magyar biróság részéről végrehajtási zára­dékkal láttassák el s hogy azt a végrehajtató va­lamely franczia ügyvéd által képvi­selje, a végrehajtást szenvedő személyes biró­­ságánál kérvény mellett mutassa be, melynek alap­ján az eljáró biróság az ellenféllel sommás tárgya­lást tart és a kérelem iránt határoz.“*) Vagy mit szóljunk végül ahhoz, hogy kik fognak a legközelebbi országgyűlésen az igaz­ságügyi bizottságba jutni. Az igaz, hogy T­e­­leszky, Chorin, Emmer, Dárday sat., kik a képviselőválasztások alkalmával el­buktak, nem bizonyultak nagy szakférfiaknak, de ami most fog következni, az már előre roppant siralmas jövőt jelez. Szóval, ha így haladunk, illetve hanyat­­lunk, lassan-lassan oly alantas fokra esünk, hogy Magyarországon a valódi szakemberek teljesen elvesztik értéküket és végkép visszavonul­nak az őket megillető térről, nehogy egy szín­vonalra jussanak a felkapott szereplőkkel. Ezek a corruptiónak külsőleg sem szép, belül pedig rothadt gyümölcsei. És nagyon tar­tunk attól, hogy odáig fejlődnek a dolgok, mi­kép, kormány­férfiainknak majd nem áll többé mód­jukban a rothadtságot kipusztítani s úgy fog­nak járni, mint Amerika jelenlegi köztársasági elnöke, kinek életére, a corruptió kiirtásának ne­mes feladatára vállalkozva, fegyverrel törtek. Szomorúbb képet jóslunk itt Magyaror­szágnak, hol a corruptió határtalan mérveket öltött, nem kímélvén meg attól sem az igazság­szolgáltatást, sem a szellemi fejlődés bármely ágát. Törvénykezési rendszerünk, párhuzamban a külföldi jogintézményekkel. V. Hazánk jogéletének legutóbbi harmincz éve óta a bírósági testületek régibb autonóm szervezetükből kibontakozva, olykér alakultak, hogy nálunk átalában csak az állam által behelyezett *) Hogyan jó a franczia ügyvéd ahhoz, hogy Bel­giumban vagy a német Hessendarmstadtban feleket kép­viseljen ? rendes birák előtt volt szabad perlekedni s hogy csak ezek tartottak oly tulajdonokkal fölruházott egyének­ s közegeknek, a­kiknek igazságszolgál­tatása államunk egész területén kifogástalanul jog­érvényesnek tekintetett. Daczára azonban a mind­inkább terjedő azon eszmének, hogy a bíráskodás az államfönség feladatainak egyik legfontosabbika, mely, mint szerves összefüggő egész, csakis az állam, mint legfőbb hatalomtól indulhat ki, szemeink előtt a távol külföldön létező intézmények s ren­d­­szerek tűntek föl,amelyek mellett, midőn az ügyes bajos felek módot s eszközöket találtak, hogy pe­reiket önmaguk választotta, az állam által rém fizetett s ki nem nevezett bírák előtt is eldönt­­hessék, anélkül, hogy kénytelenek legyenek a ren­des bírák segélyét fölkérni s jogügyeiket az állam által megállapított alakszerűségek szerint tárgyal­tatni s megoldatni. E vonzó jelenség sugarai elsőben is Porosz­­ország felől villantak be hozzánk, hol az egyez­tető birák Schiedsmanner­­ hatás­körében azon előnyös jogintézményt van alkalmunk fölismerni, mely által a rendes birák elfoglaltsá­gának s a törvénykezési költségek tetemes meg­­kevesbitése s kímélésével a jogkereső közönség teljes elégtételt s nyugalmat szerezhet magának s mely intézmény már csak azért is módfelett nép­szerű, mert nagyon könnyen megközelíthető s bu­­reaucraticus formaságokkal nem gyötör. Hasonló joghatósággal ruházzák föl Fran­­cziaországban a békebirák, kik bizonyos meghatározott természetű s átalában csekélyebb értékű s jelentőségű jogügyek elintézésére hivat­­vák. Angliában szintén nagy, sőt az előbbieknél még régebben s még nagyobb szerepet játszanak a békebirák, melyeknek valamint büntető, úgy polgárjogi s rendőri ügyekben gyakorlandó teendőiket több százra menő parlamenti adtók szabályozzák. Az osztrák joguralom alatti törvény­kezés, a „választott bíróság“ intézmé­nyével törekedett a békebirósági szervezetet pó­tolni, különösen az 1854-diki perrendtartás 17. fejezete által. Ezzel ugyan uj intézmény nem ho­zatott be hazánkba, mert már honi törvényeink, éspedig az 1729. 30. tcz. 5-dik §-a átültette immár azt, s ezen kívül még szerződési bíróságokat is engedtek, miként ezt az 1792. 17. tcz . az 1785. perrendt, s az 1840. váltótörvény II. 1. 92. §-a tanúsítja. A osztrák intézkedésről azonban be kell vallanunk, hogy az a választott bírósági eljárást okszerűbben s jobban szabályozta, mint ami honi törvényeink és praxisunk. Mert nevezetesen, míg a magyar főtörvényszéki ítéletekben egyenesen az volt kimondva, hogy a felek, bármiként kötötték is le magukat, hogy a választott bírósági ítéletnek engedelmeskednek, mégis szabadságukban állott perújítással élniök; míg másrészről évtizedeknél gyakran tovább húzott vont perekben, csak a hét­személyes tábla, mint legfőbb fórum tett peregyez­ségi kísérletet. A legutóbbi osztrák birósági rendszerből, mely 1861-ben küszöböltetett ki, a külön egyeztető vagy békebiróságok kihagyattak és az egyeztetés megkísérlésével rendes birák kötelességévé lett téve, úgy amint ezt az 1868-diki perrendtartás (54. t. ez) szabályozza. Hogy azonban perrendtartásunk ide vonatkozó intézkedése egyátalán czéltalan .

Next