Magyar Katonai Közlöny, 1924 (12. évfolyam)

Tanulmányút repülőgépen Budapestről Párisba. Írta: Gardos Aladár

TANULMÁNYÚT REPÜLŐGÉPEN BUDAPESTRŐL PÁRISBA 81 Roumaine, gróf Perrignon pilóta által vezetett F-FRFE jelzésű kétfedelű, Potez IX. típusú zártkabinos, kereskedelmi repülőgépén . 279 kilométert, 2 óra és 30 perc alatt repültünk Prágáig. A «Potez» gép szárnyszélessége 14 m., törzse 9,8 m. hosszú, magassága 3,2 m. Lorrain-Dietrich-féle 12 hengeres 370 lóerős álló motorral van felszerelve. Egy pilóta és három utas szállítására alkalmas. Esőben, erős szélben ezúttal bizony nem volt a légi út túlságosan kellemesnek mondható s így nem csekély örömünkre szolgált, amidőn délelőtt 11 órakor a Kbely­ i repülőtéren, Prága nemzet­közi kereskedelmi légiforgalmi állomásán, szerencsésen földet értünk. A továbbutazáshoz érkezésünkkor csak másnapra helyeztek csatlakozást kilátásba, aminek csak örülhettem, mert így bőven volt időm, a cseh mérnökök előzékeny kalauzolása mellett, a repülőtér ugyancsak figyelmet érdemlő építkezéseit és berendezéseit tanulmányozni. A Prága városa központjától 8 kilométernyire, tehát nem túlságosan távol fekvő, szép, nagy repülőtéren, serényen folyik a munka. Nagy felületeket egyengetnek és gyepesítenek s hatalmas vasbeton hangárok épülnek. A repülőtér műszaki berendezései még kezdetleges állapotban, azonban elsőrangú tervek szerint munkában vannak, rövidesen elkészülnek és mintaszerűek lesznek. Látható, hogy a csehek a jól épített és berendezett nemzetközi kereskedelmi légiforgalmi állomás nagy fontosságát és jelentőségét tökélete­sen megértik. Habár október 18-án reggel az idő igen kedvezőtlennek ígérkezett , a déli órákban, a Franco-Roumaine, Martin pilóta által vezetett F-AEBK jelzésű Berline-Spad 46. típusú, kétfedelű kereskedelmi repülőgépén, mégis útrakeltünk. Ez a típus szintén zártkabinos, 12,6 m. széles, 9 m. hosszú, 3,2 m. magas és 279 kg. hasznos súly szállítására alkalmas. 1 pilóta, 1 szerelő és 3 utas szállítására van berendezve s miként a Petez, Lorrain-Dietrich 12 hengeres, 370 lóerős állómotorral van felszerelve. Miután repülés közben az idő kedvezőbbre fordult, 4 óra alatt 517 km. légi utat tettünk meg Strassburgig. Alig pillantottuk meg a város pompás képét, amidőn pilótánk váratlan, merész fordulatokkal történő hirtelen alá­szállással a Neuhof-i repülőtéren, Strassburg ideiglenes nemzetközi keres­kedelmi légiforgalmi állomásán szerencsésen földre hozta a gépet. A Budapest—párisi légi utazás leghosszabb szakasza ez volt. Bajor­ország felett, ahol ugyanis a franciáknak átrepülni nem szabad, oly magas­ságban haladt gépünk, hogy motorműködési zavar esetén siklórepüléssel, lehetőleg még cseh vagy francia területet elérni képes legyen, mert a németek a náluk leszállani kényszerülő francia gépet lefoglalják. Az elmúlt nyár folyamán 12 gép került ily módon német kézre, érzékeny veszteséget okozva a franciáknak. Prága és Strassburg között a légi utazás látványosság szempontjából különösen élvezetes volt. A nagy mélységben elterülő pirostetős, jellemző bajor stílusban épült magas házak, hatalmas, fenyves nagy festői színpom­pájú lombos erdőségekkel borított hegységek, a sokszínű szántóföldek kaleidoszkópszerű látképe felejthetetlen marad emlékezetünkben. A Neuhof-i repülőtéren meglepően élénk életre találtunk. Meg- 6

Next