Magyar Katonai Közlöny, 1927 (15. évfolyam)

Repülés és léghajózás. VI. Rovatvezető: vitéz Madarász László

1120 REPÜLÉS ÉS LÉGHAJÓZÁS 1120 kedvező szeleket kell kihasználnia, ami a magasság változtatásával és így a gáz és a teher (ballaszt)-készlet okszerű beosztásával jár. Az ez évi versenyen 15 léggömb indult : 3 amerikai, 3 német, 2 belga, 2 francia, 2 olasz, 1 spanyol, 1 svájci és 1 angol. A verseny eredménye a következő volt : «Detroit» (amerikai) 725 mfd, «Good Year» (amerikai) 675 mfd, «La Fayette» (francia) 660 mfd, «Barmen» (német) 660 mfd, «Hispánia» (spanyol) 610 mfd. Könnyű gépek világrekordjai. Az alábbi világrekordok érdekes képet vetnek a repülőgépek új fajtájának, a gyengemotoros ú. n. «könnyű gépek» teljesítményeire. Távolsági rekord: 868 km. (Thoret h egy Caudron egysíkú gépen, Salmson 40 HP-motorral. Le Bourget—Tempelhof, 1927 V. 18., 19.) Magassági rekord: 5535 m. (Albert, Albert­ egyfedelű gépen, Salmson 40 HP-motorral. Orly, 1927 VI. 20.) Sebességi rekord: 151.821 km. (Magnard, Albert-egyfedelű gépen, Salmson 40 HP-motorral. Orly, 1927 VI. 19.) Risztics János magyar pilóta világrekordjai. Risztics János, aki jelenleg a Junkers-gyár berepülő pilótája, «Junkers G. 24.» típusú három­motoros gépen 2000 kg megterheléssel 13 óra 1 perc 12­8 m-percig repült, miközben 1621 km-t repült át. Majd Edzard német pilótával együtt 52 óra 11 perc 8 m-perces időtartam és 5300 km-es távolsági rekordot állított fel. Cseh rekordok. A csehszlovák repülőipar nagy fejlettségéről tesz­nek az alábbi rekordok tanúságot : B. H. 9. típusú kétüléses gép 60 HP­ Walter-motorral a 400 kg-os hasznossúlyú gépek kategóriájában zárt körút rekordja : 600 km. (Voleck szdos, 1927 VII. 26.) B. H. 10. típusú együléses gép 60 HP Walter-motorral a 200—350 kg-os hasznossúlyú gépek kategóriájában : zárt körút rekordja : 1400 km. (Hamsik szdos., 1927 VII. 26.) távolsági rekordja : 1230 km. (Hamsik szdos, 1927 IX. 9. reggel 5h45'-től délután 14h55'-ig. Prágából az észtországi Fallinnig. (A francia könnyű gépek világrekordját : 868 km (Párizs—Berlin) meg­döntötte.) Junkers «K. 39» bombázó- és távolfelderítőgép. A Junkers «K. 39­» gép a svéd A. B. Flygindustri gyár új szárazföldi katonai gépe. Szerkezeté­ben a Junkers-gépek ismert típusaitól csak kevésben különbözik. Törzse hosszabb, alján elől a hűtő, középütt a sülyeszthető alsó géppuskaállás van felerősítve, amelyből a megfigyelő a gép alá ereszkedve lefelé, oldalt és hátra tüzelhet. A futószerkezet kerekeit nem köti össze tengely, a szárnyak «osztott szárnyak» hatásával rendelkeznek, a magassági kormány a törzs fölé van elhelyezve. Motorja a B. M. W. VI. típusú, elősűrítővel. A «K. 39.» háromüléses gép­­ elől a gépvezető, középütt a megfigyelő és messze hátul a géppuskalövész foglal helyet. A gép látással való biztosí­tása hátrafelé a lövészre hárul, ami a megfigyelő munkáját könnyebbé teszi. Mint felderítő-, tüzérségi-, fényképező-, összekötő-, nappali bombázó-és távolfelderítőgép bevált. Fegyverzete­ elől 2 mereven beépített támadó géppuska, amely a lég­csavaron át tüzel és a gépvezető üléséből hozható működésbe. A középső

Next