Magyar Katonai Közlöny, 1930 (18. évfolyam)

Légügyi hírek. V. Rovatvezető: Udvary Jenő

LÉGÜGYI HÍREK 1109 modern bombarepülőgépek emelkedési határa a vadászrepülőgépekével körülbelül egy szinten mozog. Az olasz, illetve a francia szárazföldi­­bombagépek 2000, 1000, illetve 500 kg. hasznos súllyal elérik a 0262 m., 8089 m., illetve 9371 m.-es magasságot, ahová a légvédelmi tüzérség löve­déke már nem tud elhatolni, s ahová a modern vadászrepülőgépek is csak 40—45 perc alatt tudnak felemelkedni. Ez az idő természetesen untig elég arra, hogy a bombagépek feladataikat végrehajtsák és a tett színhelyéről még idejekorán elmeneküljenek. Emelkedési határ tekintetében a vizi bombarepülőgépek sem járnak messze a szárazföldiektől. Amerikában 2000, 1000, illetve 500 kg. meg­terhelésű vizi repülőgépek 6074 m., 7078 m., illetve 8087 m.-es magas­ságot értek el Ugyancsak az amerikaiak állították fel a magassági repülés világ­rekordját is 13.157 m­-es repüléssel,­ nem különben az üzemanyagpót­lással végrehajtott időtartam­ repülés világrekordját 6471/2­­írás repüléssel. Az utóbbi alkalommal mintegy 97 000 kilométernyi utat (az Egyenlítő két és félszeresét) tettek meg leszállás nélkül. Az angolok nevéhez fűződik a legújabb sebességi rekord (éppúgy mint az ezt megelőző) 581 km/h, amit azonban egyelőre nem ismernek el hitelesnek, mert felállítása nem hivatalos tanuk jelenlétében történt Újabban magyar nevek is kerültek a világrekorderek névjegyzékébe. Az első Kaszala volt, aki két sportrepülő-rekordja révén jutott a re­kord-listára. Később egy francia pilóta kiszorította onnan. De az elvesz­tett rekordok közül az egyiket azóta már visszaszerezte Lampich Árpád saját szerkesztésű repülőgépén, a kis, 18 lóerős »Rómá«-n. (Ez a rekord a 200 kg.-nál könnyebb, egy­üléses sportgépek kategóriájában felállított 1033 km­-es távolsági repülésből állott.) Legutóbb amerikai vonatkozásban egy másik magyar név is bele­került a világrekorderek nemzetközi nyilvántartásába, Székely motor­szerkesztő neve, akinek motorjával Prest amerikai pilóta az Egyesült Államokban állított fel egy sportrepülőrekordot. A magyar származású, de jelenleg német színekben szereplő Risztics Jánosnak is van egy eddig megdöntetlen világrekordja: egy német Juni­kers-gépen 2000 kg, megterheléssel 13 órát repült egyhuzamban. Risztics másik világrekordját, amely alkalommal megterhelés nélküli gépén 65 óra 25 percig egyfolytában volt a levegőben , amellyel 1928-ban világszerte nagy port vert fel, az olasz Maddaleni és Cecconi 67 órára és 13 percre javította meg az idén júniusban. A Nemzetközi Repülő Szövetségnél nyilvántartott világrekordok ál­lása 1930. október 1-én a következő volt: Németország . . 40 Franciaország . . 28 Amerika .... 19 Olaszország... 10­ 1 Terheletlen géppel.

Next