Magyar Katonai Szemle, 1935 (5. évfolyam, 1. negyedév)

SPORTKÖZLEMÉNYEK - Mi az oka annak, hogy a vidéki helyőrségekben lanyha a vívóélet? Írta: Hortobágyi Elemér főhadnagy

310. MAGYAR KATONAI SZEMLE 1. FÜZET­ ­ai így is kellő részletességgel tárulnak az olvasó elé. A mellékleteknél az eddigi 1:200.000 arány helyett most általában az 1:100.000 arány vette át a szerepét. Említésre méltó újítás az 1:100.000 arányban készült mellék­letek bevezetése is; ezeket oly nagyobb fontosságú események ábrázolá­sára használták, amelyeknek túlnyomóan magyar csapatok voltak részesei. B. D. A magyar király tengeri hajóhada a középkorban. Irta: Miklósy Zoltán dr. Budapest. Szerző kiadása: 1934, nagy nyolcadrét, fűzve 134 oldal. A középkori magyar hadtörténet eddig kellően nem méltányolt s éppen ezért eléggé fel nem derített érdekes fejezetére világit Miklósy mun­kája s ezzel megdönti azt az azelőtt, m­ég szakkörökben is hallott felfogást, hogy a magyar királyoknak a középkorban nem volt tengeri hadereje. Régebbi történetíróink: Szalay, Thallóczy, Pór és mások közöltek ugyan néhány adatot erről, de a nagy­közönség mindezekről nem igen vett tu­domást, nem is érdeklődött irántuk. Szerző megállapítja azt, hogy a magyar tengeri haderő első nyomai már Kálmán fejedelem idejében (1229.) fel­lelhetők. IV. Bélának már erős hajói voltak Trau kikötőjében. A dalmát partvidék városai fegyverzett hajókat bocsátottak a magyar királyok ren­delkezésére. Ennek az — akkor bizonyára tekintélyes — flottának további sorsáról azonban nincs adatunk. Nagy Lajos nevéhez fűződik a magyar tengeri haderő újjászervezése. Három erős gályát építtetett Ragusában, a dalmát városok hajóit (Ragusa, Trau, Zara, Segnia, Sebenico, Arbe, Cattaro stb. besorolta hadiflottájába és azok magyar királyi lobogók alatt szelték az Adria vizét. Ragusában, Trauban és Zárában rendes arzenálok voltak. A királyi haderő első parancs­noka 1358-ban Lubich de Gesam Jakab admirális volt, aki mint a királyi udvarhoz tartozó főkatona (milles aulicus) zárai nemes és a dalmát szi­getek grófjának címét viselte. Nagy Lajos velencei háborúiban ez a flottila gyakran aratott győzelmeket. 1369-ben de Sorba Baltazár, 1372 óta Doria Simon — mindketten génuai nemesek — vezették a magyar tengeri had­erőt, amely részt vett az 1379-ben vívott polai tengeri csatában s a kö­vetkező évben Chioggia, majd Velence és Ragusa melletti súlyos küzdel­mekben. Nagy Lajos halála után a magyar tengeri haderő Durazzói Károly érdekében a nápolyi királyság vizein harcolt. Később a XV. század első éveiben még nyomát találjuk a magyar tengeri haderőnek, amely akkor a dalmáciai szigetek körül­vivett harcokban de Zorzi Fülöp admirális pa­rancsa alatt állott, végül Zsigmond király velencei háborújában is, amikor a génuai Doria Ugolino vezette a királyi lobogó alatt úszó egységeket. A ra­gusai arzenál 1435-ben tűzvész áldozata lett s ezzel a magyar tengeri had­erő is majdnem teljesen elpusztult. Az 1444. évi várnai csatában még nyomát találjuk annak, hogy a magyar hadihajó Gallipoli alatt megjelent. Ez az utolsó adat; nagyon valószínű tehát az, hogy a magyar hadiflotta Mátyás király alatt oszlott fel végképen. Ez érthető, mert tudjuk, hogy Mátyás hadjáratainak súlypontját Középeurópának hadszíntereire (Cseh­ország, Ausztria) helyezte át, tehát tengeri haderőre nem volt szüksége. Miklósy könyvéből megismerjük a hajóhad keletkezésének előzményeit, megalakulását, szervezetét, személyzetét és telj­esí­tményeit. A könyvnek az

Next