Magyar Kereskedők Lapja, 1919. szeptember-december (39. évfolyam, 14-36. szám)

1919-10-23 / 18. szám

­ kereskedelmi rt., Hungária műipari rt., Brázay Kálmán rt. A bejegyzett új szövetke­zet : a Központok tisztviselőinek fogyasztási szövetkezete. A központi járásbíróságnál­­szintén igen sok régi perben kérték az eljárás folytatását. Itt azonban az új perek száma lényegesen ki­sebb, mint az­ előző évek pereié. Míg ugyanis az augusztus 1-től október 10-ig eső időszak­ban 1917-ben 6484 és 1918-ban 6337 új pert indítottak meg, addig az 1919. augusztus 1-ieill október 10-ig terjedő időszakban csupán 3452 új pert adtak be. Érdekes még a központi járásbíróságnál működő bírósági kézbesítő hivatal működése. Ez a hivatal zavartalanul kapja ma is a meg­ .­­zállott magyarországi területek bíróságaitól és a megszűnt Ausztria egy­es részeinek bíró­ságaitól a kézbesítés­ iránti megkereséseket , és azokat akadálytalanul teljesíti is. Látható tehát, hogy az Ausztria és Ma­gyarország között annak idején kötött viszo­nossági szerződést a régi monarchiából ala­kult területek bíróságai úgy künn, mint ná­lunk érvényben levőnek tekintik és most is respektálják. Az ideérkező megkeresésekből látható, hogy ezt Ausztriában és a megszál­lott részekben az ügyvédek és a felek is tudják. Nálunk azonban ezt nyilván nem tudják sem az ügyvédek, sem a felek, mert eddig a buda­­pesti központi járásbíróságnál még egyetlen esetben sem kérték valamely megszállott terü­leten levő vagy pedig ausztriai bíróság meg­keresését, holott más években hetenk­int számá­­val kellett az ilyen megkereséseket elküldeni. MAGYAR KERESKEDŐK LAPJA 1919. október 23. •A prOIDíj f­elen a békeszerződés végrehajtása­ A kormány október 13-án kelt 5291/1919. M. E. számú rendeletével a monarchia megszű­néséből keletkező pénzügyi és gazdasági kérdé­sek egységes intézésének biztosítására a kül­ügyminiszter legfelsőbb fokú vezetése alatt Ma­gyar felszámoló hivatal a békeszerződés végre­hajtására elnevezéssel önálló hivatal szervezését mondja ki. A hivatal feladata különösen: elő­készítése azoknak a megegyezéseknek, melyek az államvagyonnak — és pedig úgy a külföl­dön, mint a volt monarchia két állama és Bosznia-Hercegovina területén lévő közös va­gyonnak, — továbbá az udvartartási és feje­delmi javaknak, valamint az alapoknak és ala­pítványoknak a felosztása tekintetében szüksé­gesek, közreműködés azokban a tárgyalások­ban, melyek a volt monarchia területein alakult államokkal az állami igazgatás ügyeire vonat­kozó aktáknak, jegyzőkönyveknek, okmányok­nak és okiratoknak, továbbá művészi, tudomá­nyos ,új, történelmi vonatkozású tárgyaknak a kicserélésére, illetve felosztására nézve lefoly­­tatandók lesznek; a Horvát-Szlavonországok­­kal és Ber­zknia-H­ercegovinával fennállott köz­jogi viszonyainkból felmerülhető pénzügyi kér­désekre vonatkozó ügyek intézése­; a háborús jóvátételeknek és a volt momacehia katonai igazgatása alatt állott területeken folytatott gazdálkodásnak elszámolási ügyet; a jóvátételi bizottság részére szükséges felvilágosítások, adatok és kimutatások beszerzése, feldolgozása és nyilvántartása; a volt közösségből származó leszerelési anyagok leltározása és f­orga­lomba­­hozatala iránti intézkedés és ezen anyagokat illető megállapodások létesítése az érdekelt ál­lamokkal ; a volt közös kormány szállítói által támasztott követelések elbírálása és a hadiszol­gáltatásokból eredő igények ellá­­ása ; közremű­ködés azon tárgyalásokban és megállapodások létesítésében, melyek a békeszerződés határoz­­mányaiból kifolyólag, valamint az e határoz­­mányok során felmerülő részletkérdéseknek a szabályozása céljából a monarchia területéin alakuló államokkal szükségessé válnak. A Bécsben működő Magyar felszámoló hi­vatal a hivatal kirendeltségévé szervezetik át. Az Anyagértékesítő intézet rt. szintén ez alá a hivatal alá rendeltetik. A gazdasági élet szélesebb köreit érintő ál­talános érdekű ügyekben az érdekeltségek köz­reműködésének megfelelő biztosítására bizott­ság alakíttatik. Ebben a bizottságban tárgya­landók azok a kérdések is, melyek az egyes tárcák gondozására bizott érdekek körén túl­menő és az egész gazdasági életre kiható álta­lános jelentőséggel bírnak. A bizottság tagjai az elnökön, elnökhelyettesen és 3 alelnökön kí­­v­ül az egyes tárcák egy-egy kiküldöttje és a rendeletileg kijelölendő intézményeik és gazda­­s­­g­gi érdekképviseletek kiküldöttei, akiknek­­ száma azonban nem lehet több 25-n­ál. A bi­­­­zottság s a szüktséghez képest albizottságokat alap­t kit, amelyekbe a bizottságnak nem tagjai is­­ meghívhatók. A bizottság működésének részle-­­­tes és szabályozására a hivatal ügyrendet állapít m­g­ / A miniszteri tárcaközi bizottság megszűnik és a bízottig hatásköri alá helyezett* egepor-, toPT* Szemészete a jelen rendelettel szervezett hivatal kütelékébe 'vétetik átf!; -3 TM É.^rJtetef^aikialiirá... ^ g^sdasáji.jiserv^«b;f feloszlatása A .szovjettilalom számos gazdasági .szervet létesített" különböző elnevezések alatt (Anyag­­hivatalok, Üzemközpontok stb.), amelyek ..ha­r­í­tósági szimterttl voltak felruházva’.“"Ezeket a 1­értéket most a kormány feloszlatja és fel­számolásukat rendeli el. A vonatkozó, 5193/1019. IV­. E. számú kormányrende­let azt az elvi ki­jelentést teszi, hogy a magyar állam a proletár­diktatúrának e gazdasági szervek létesítése kö­rül­ történt, intézkedéseit a maga term­e­inek cl na.'. ism­. és s.i. ezen fotézk­edésektől az álla­­mot esetleg terhelő kötelezettségekért tetétőssé­­get nem védi el, ellenben az ezen szervek tény­kedéséből az államkincstárt netalán ért károk megtérítéséhez való igényét minden irányban p.r.:daHift. g­r: " A rendelet, amely a feloszlatott gazdasági szervek likvidálását felszámoló bizottságokon ruházza, részletesen szabályozza a felszáb­o­lás módját, a felszámoló tömeggel szemben tá­­­lasztott igények rangsorát, és az összes ma-­­ gánjogi viszonyokat, amelyek a proletár- s diktatúra gazdasági szerveinek működéséből keletkeztek. A kormányrendelet főbb intézkedé­seit a következőkben ismertetjük: A felszámoló bizottságok megállapítják a fel­­oszló gazdasági szervekhez tartozó, vagyontöme­­­gekn­ek az 1919. évi augusztus hó 6-ik napján fennn állott állapotát és az említett vagyontöm­egek ke­zelését és lebonyolítását átveszik. A felszámolás elrendelése magában foglalja a proletárdiktatúra gazdasági szervei által megrendelt vagy folya­matba vett összes munkák beszüntetését és a ren­delések érvénytelen hését. A felosztó gazdasági, szervekhez tartozó - egyes -vagyontömegeiből min­den más igényt megelőző rangsorban a felszámoló eljárással kapcsolatos költségeket és kiadásokat, valasmint e tömeget terhelő közadó tartozásokat kell kielégíteni. Ezek­ után a metrállapilag igények aránylagosan elégü­letnek fel. Elmaradt hasznot a tömegből megn­ém­íteni nem­ lehet. 1-ra a tömegben a költségek, követelések és igények kielégítése után még felesleg mutatkozik, ez a "felesleg egészben az államkincstárt illeti a proletárdiktatúra részéről okozott kárainak részleges megtérítése d­oga. Aki a felszámoló gazdasági szervvel való összeköttetésből kifolyólag­ jogtalanul gazdagodott, az az így szerzett vagyoni előnyt a tömegből visszaszolgá­ltatni köteles. A felszámoló tömeget a felszámoló eljárás be­­fejeztéig moratórium illeti meg. A felszámoló gaz­dasági szerv folyásitemilá kö­vetelései, zár alá vé­tetnek. A m­egállapított igényekre­­ az illetékes szakminiszter a pénzügyminiszterrel egyetértőleg részfizetések teljesítését rendelteti el. A felszámoló tömeggel szemben támasztató igények'' fenn vagy fenn nem állása tekintetében dsőfokon a felszámoló bizottság; másodfokon és végérvényesen az, eb­ből a célból rendszeresített „Anzjoghivatalok tárcaközi bizottsága“ dönt. A fel­számoló tömeggel szemben támasztható igényeket az elszámoló bizottság elnöke részéről kibocsátandó hirdetmény közzétételétől számított 30 nép alatt kell bejelenteni. A felosztásnál csak azokat az igényeket ve­szik figyelembe, amelyeket e határidőben bejelen­tettek, vagy amelyek fennállását, és összegét min­den kétséget kizáró módon meg lehet állapítani. A felszámoló bizottság a tömeget harmadik szemé­lyekkel szemben megillető igények érvényesítése céljából a tömeg képviseletében a bíróságok előtt felperesként eljárhat. A feloszló gazdasági szerv tényleges birtoká­ban egészben vagy részben még meglevő azokat az anyagokat, félgyártmányokat és árukat, ame­lyekre a felosztó szerv az igazolt tulajdonosnak még semmiféle ellenértékét nem tépi­­etett meg, a tulajdonosoknak ott, ahol ezek a javak- a visza­­bocsátás időpontjában­­vannak, rendelkezésére­­ kell beicsátani. •Ha a tömegben oly dolog van, amely­ a kincs­tár tulajdona, azt a kincstár kívánságára vissza kell adni, még­­akkor is, ha érte el­len­ér­téket adtak? ebben az esetben a kincstár az adott­­ellenértékét visszatéríti. Ha valamely ügyletet a felosztó gazdasági szerv vagy a vele jogviszonyban álló harmadik személy már részben teljesített és ha a szolgálta­tást arányosan felosztani nem lehet, a jogviszony rendezése tekintetében a felszámoló bizottság ja­vaslatára a Tárcaközi Bizottság véglegesen dönt. A feloszló gazdasági szerv cégét Az eddigi szöveg­gel „tébornyolitás alatt“ toldattal a felszámoló bi­zottság két tagja jegyzi. A felszámoló bizottság véghatározata ellen a fél 15 nap alatt a Tárcaközi Bizottsághoz feleb­­bezhet ." A felszámoló fizottság által bekavant adatokat mindenki tartezife renijelkezésre bocsátani E ren­­delkezw* megszegés^;', vagy .kijátszása Tdlnag­ás, amely hat hónapig terjedhető elzárással és kettő ezer ko­ronáig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő. —­ A Bar'lonya-központ borral kereskedik ! KülőfeTwrciizfaTy? létesített Haas Károly igaz­gató vezetése alatt az Országos burgonyaszez­­késítő iroda, bornak a belföldön való vásárlása és a külföldön való­­, értékesítése céljából. A közélel­pezési minisztériumnak ez a hivatala ezzel a ténnyel a legitim borkereskedelem hi­­vatlap, versenytársává csapott föl, nemcsak az egyes érdekelt kereskedőknek, hanem az ország egész közgazdaságának kiszámíthatatlan ká­rára. Az még egyes rövidlátó agráriusoknak k­edves színben is tűnhetik föl, hogy a Bur­­gonyaközpont a bevásárlásnál való versenyé­vel az árakat fölhajtja és így némely a gazda azt­­remélheti, hogy boráért­­többet kap.­ Persze, hamar­án­ bizonyul majd, hogy ez a reménység csalóka, mert a mozgékony, forgalmát növelni törekvő kereskedő igyekszik úgy a termelőt­,­­mint a külföldi vevőt kielégíteni , a term­eléírek tehát a lehető legmagasabB árat fizeti- írs ^át­vevővel szemben is igyekszik mlé­rt­ös lenni. Nem igy a­ byrokratisitB. v agy.. költséggel dol- l gozó hivatal, melynek ü­zleteibél esetleg titkos, 1 .alig ellenőrizhető magánérdekek is érvényesül­hetnek. Még sokkal súlyosabb beszámítás alá esik a külföldön az eladásnál a legitim keres­kedelemnek támasztott verseny, amely az ide­gen piacokon elérhető árakat föltétlenül nyomja és könnyen azzal a végzetes következ­ménnyel járhat, hogy időnként a magyar bor exportképességét megsepchisíti. Az állami bor­­üzlet ezenkívül kihat a hordók forgalmára­, is és így még ezen a té­a is megnehezítheti bo­raink értékesítését. Valóban furcsa, hogy a ami­kor a zöldségkereskedő dióval mer foglalkozni, az élelmiszerkereskedő mézet­­ad-vesz, rásütik­, hogy szakmájába nem vágó cikk adásvételét folytatja, tehát lánckereskedő, a kizárólag a burgonya forgalmának megnyomorítására lé­tesült állami hivatal fölcsap barker'v'1­-j­ének és ezzel tipikus lánckereskedővé válik. —­ A jövedelmi és vagyonadóiö­rvények végrehajtására vonatkozólag a pénzügyminisz­ter 141500/1919. szám alatt körrendeletet bo­csátott ki, amely a 127.000/1916. számú alap­­utasítást módosítja el, kiegészíti. Ez a rendelet­­az 1918. évi IX. törvénycikkben foglalt acjió­­novellának ama § -ait rendeli végrehajtani, melyek a 30. §. szerint az 1918. évben még nem voltak alkalmazandók. A most megjelent, ren­deletben nincs tehát szó újításról, hanem csu­pán a törvény végrehajtásáról. Az adónövel­­őárnak most végrehajtás alá kerülő intézkedé­sei a következők: A progresszív jövedelmi adó­­legmagasabb kulcsa 5%-ról 6%-ra, a progresszív vagyoni adóé 0.5%-ról 0.6%-ra emeltetik. A vagyoni adó alól mentes minimum 50.000 koronáról 20.000 koronára csökken. Végrehajtásra kerül az úgynevezett agglegényadó is, mely nem egyéb a jövedelmi adóhoz fizetendő pótléknál és mely egyedül álló személyeknél 15%-ot és egy családtaggal biró személyeknél 10%-ot tesz ki. Fontos úyítás az, hogy a jövedelmi adó alapjából nem csupán az előző év tárgyi adóit lehet­ levonni, hanem a hadinyereségadót is. Ezeket az adókat azonban csak vallomás be­­adása esetén vonják le. Az adónovella 9. §-a szerint az 1917. hadi évben, illetve a következő években fennállott üzletnek jövedelme akkor is számításba veendő, ha az üzlet az adókivetés idejében már megszűnt. Akik magyarországi­­ ingatlanaik jövedelmét külföldön költik el és, évenként legalább négy hónapot nem töltenek Magyarországon, azok jövedelmük háromszo­rosa után fizetnek adót, azonban a jövedelem háromszorosából a terhelőnek nem háromszo­ros, hanem csupán egyszeres összegét von­ják le.

Next