Magyar Kereskedők Lapja, 1920. július-december (40. évfolyam, 53-105. szám)

1920-09-26 / 78. szám

i ,. , i. n .. ..wy.............. MUNKÁS !­S» BARMA JEHÉNTJORECZ­ JE ELŐFIZETÉSI ÁR «vasárnap megjelenő Magyar Kereskedők Lapjára és a csütörtökön megjelenő Magyar Pénzügyre együtt: egész évre 390 K, félévre 155 K, tsegyetítévre SO­K. Csak a két lapra együtt lehet előfizetni, tehát a Magyar Pénzügy előfizetői ingyen kapják a Magyar Kereskedők Lapjá­t és viszont a Magyar Kereskedők Lapja előfizetői ingyen kapják a Magyar Pénzügy­et. HIRDETÉSI ÁRAK: A hirdetés egy 80 milliméteres széles hasábon a hirdetések között millimétersoronként 15 koro­nába, a szövegoldalakon vagy a Nyilt tér­ben 20 koronába, az első (cím­) oldalon 28 koronába kerül, tehát ahány hasáb széles és ahány milli­méter magas a hirdetés, annyiszor 15, 20, illetve 28 korona az ára. A vasárnapi számra (Magyar Kereskedők Lapja) feladott hirdetésekért 20% fejpénz jár.­ ­ Köpködőknek,szövetkezeteknek , h­í­m teljes engedmény. Postán, után­ ejj 5617 vettel varhova. Nem tetszőt­visszaveszem. || Arda József, ezelítt schonlelű, Budapest, Vilmos császár­ ut 43. | Adá­rfindelnek. Az adónovella a nemzetgyűlésen való el­intézése után az Országos Törvénytárban mint 1920: XXIII. törvénycikk napvilágot látván, a­­kormány közzétette az annak végrehajtására vonatkozó közérdeleteket, számszerűtt kettőt. A Magyar Kereskedők Lapja múlt heti számában szó szerint közölte e rendeleteket, a törvény azonban a laikus előtt mindig szürke s ezért nem lesz célszerűtlen, ha annak lényege­sebb rendelkezéseit kiemeljük és szakszerűen megvilágítjuk. A két rendelet közül az egyik a novellának a közadóív kezelésére,vonatkozó utasításait sor­olj­a fel. Ezek közül talán, a leglényegesebb az, amely a pénzügyigazgatóságnak az adózók személye felett is ad bizonyos hatalmat. Míg ugyanis eddig nem volt törvényes rendelkezés, amely szerint az adózót a pénzügyi hatóság személyes megjelenésre köte­lezhette volna, addig az­ új törvény értelmében a pénzügyi hatóság bárkit személyes megjelenésre kötelezhet avégből, hogy a saját adóügyében felvi­lágosítást adjon, vagy vallomást tegyen. Ha valaki a szabályszerű idézés dacára sem tesz eleget en­nek a kötelezettségének,­­ hogy a megjelenésnek-e vagy a vallomástételnek, azt nem mondja meg a törvény és nem mondja meg a rendelet — annyi­szor amennyiszer bírsággal sújtható, sőt ismételt vonakodás esetében a pénzügyi hatóság a királyi ügyészséghez fordulhat elővezetési parancs kiesz­közlése végett. További lényeges kezelési újítás, hogy a köz­tartozások miatt vezetett foglaláskor a fizetésre kötelezett személynél vagy anna­k lakásában le­foglalt ingóságok zárfeloldása céljából igényk­ere­­setnek nincs helye. Ez a rendelkezés kizárólag a lakásban eszközölt foglalásra vonatkozik, tehát nyilvánvaló módon csak bútorokra és lakásberen­dezési tárgyakra. A lakáson kívül történt fogla­lásra nézve tehát a régi rendelkezések irányadók, úgy­hogy ha például egy szállítmányozó raktárában idegen árukat foglalnak le, jogos tulajdonosuk to­vábbra is kiigényelheti azokat. Az adóbehajtási illetéket a törvény rendkívül magasra emeli, úgy hogy ez az illeték elveszti ed­digi jellegét, amely mellett a tényleges végrehaj­tási költségeknek ellenértéke volt és szinte, bírság jellegét ölti magára. A végrehajtási illeték t. i. vég­rehajtásért 6%, megkísérelt vagy foganatosított ár­verésért pedig további 10%, így egy 100.000 koro­nás adótétel miatt való foglalásnál a legkisebb költség 6000 korona, amely azonban 16.000 koro­nára emelkedik, ha az árverést megtartják­ vagy megkísérlik. Tekintettel a végrehajtási illeték nagymérvű felemelésére, célszerű lett volna, ha a rendelet a végrehajtással kapcsolatos bizonyos kérdéseket tisztázott volna. Köztudomású ugyanis, hogy a ha­­dinyereségadó-törvény 24. §-a alapján számos u. n. ideiglenes adókivetés történt úgy Budapesten, mint vidéken és pedig nem ritkán sok milliónyi adóösz­­szeg erejéig. Ezeknél a kivetéseknél a pénzügyi hatóság még azt a 15 napot sem szokta bevárni, amelyen belül az adózó az ideiglenesen kivetett adót befizethetné, nyilván abból indulva ki, hogy a kö­vetelt óriási tételeket az adózó úgy sem lesz képes befizetni. Ezenfelül az ilyen végrehajtásoknak ki­zárólag biztosítási jellegük van, mert hiszen a vég­leges kivetés csak később fog bekövetkezni. Igen méltánytalan volna tehát az ilyen esetekben az adó­zótól végrehajtási illetéket követelni, úgy­hogy kér­nünk kell annak utóla­gos kimondását, hogy vég-­­ rehajtási illeték szedésé­nek csak akkor van helye, ha az adózó a terhére véglegesen kivetett adót a rendes adófizetési határidőben nem fizeti be, dacára annak, hogy a törvényszerű adóintés útján arra megfelelően figyelmeztették. Azért, hogy az állam valakitől az adót akár feltételezett veszélyeztetettség okából, akár más okból időnek előtte igényli, az adózó nem fizetheti még külön a végrehajtási ille­téket is. Meg kell még említeni azt az új rendelkezést, hogy jövedéki kihágás esetében az elévülési határ­idő a kincstárt megillető rendes, tehát egyszeres adóösszegre attól a naptól számít, amely napon a kihágás felfedeztetett. Ez lényegileg annyit jelent, hogy az állam igénye az egyszeres adóösszegre jövedéki kihágás esetében egyáltalán nem évül el. A másik kör rendelet az 1920: XXIII. törvény­cikkel megreformált különböző adónemekre vonat­kozó kivetési szabályokat foglalta magába. Ennek a rendeletnek az a törekvés adja meg a karakterét, hogy az évek óta stagnáló adókivetés végre egyszer megkezdődjék és be is fejeződjél"­. Ez nemcsak a kincstárnak, hanem a közönségnek is érdeke, mert hiszen a gazdasági bizonytalanságot jelentékeny mér­tékben fokozza az a tudat, hogy 1917 óta nem volt adókivetés és ib­.-g­t.-­hu-k­ímzett három esz­tendő hadinyereségadója is kivételien és ha csak valamily kormányintézkedés közbe nem jön, egy­szerre lesz majd befizetendő. A gyorsaságra való törekvéstől vezéreltetve meghagyja a rendelet a pénzügy-igazgatóságoknak, hogy az összes adónemek kivetésének eredményé­ről készített összesítéseket legkésőbb 1920 december 10-ig terjesszék be a pénzügyminisztériumba. Hogy pedig ezen aránytalan rövid idő alatt ezzel az óriási munkával megbirkózhassanak, a rendelet némi könnyítést ad a pénzügyi hatóságoknak, amennyiben bizonyos adatok beszerzését elengedi. E könnyítések leglényegesebbje az, amely a vallo­mások kdegészítésére vonatkozik. Az új törvény értelmében­­ i.­már az 1918. és 1919. évi jövedelem­adó szempontjából be kellene vallani a kereske­delmi üzletnél a valóságos üzleti forgalmat, föld­birtoknál pedig a beszedett termény mennyiségét és a mellékhaszonvételek terjedelmét. Tekintettel azonban azokra a nagy állami érdekekre, amelyek az adókivetésnek még a folyó évben való befejezé­séhez fűződnek, a pénzügyminisztérium általában eltekinti ezeknek az adatoknak utólagos beszerzé­sétől és meghagyja, hogy a pénzügyi hatóság csak akkor követelje be azokat, amikor az elkerülhetet­lenül szükséges.­­ Meg kell egyébiránt jegyezni, hogy ma, ami­kor az új törvény a pénzügyi hatóságnak messze­menő jogokat biztosít, amelyeknél fogva bármikor könyvvizsgálatot tarthat, sőt az adózó könyveit le is foglalhatja, a forgalmi adatoknak nincs meg többé az a jelentőségük, mint a korábbi évek ki­vetései során volt. Ami pedig az adókivetésnek a folyó évben való befejezését illeti, úgy annak a kívánságunknak kell hogy kifejezést adjunk, hogy ez a kivetés min­den sürgőssége mellett se legyen postai munka, mert ennek az volna a következménye, hogy az adóala­nyok egy részére nézve erejüket felülmúló túladóz­tatás következnék be, míg az adózók másik része az adóztatás alól kisiklanék. Ezért nem lett volna célszerűtlen a kivetési rendeletbe legalább egy mondatot felvenni, amely a pénzügyi hatóságokat arra az óriási erkölcsi felelősségre figyelmeztesse, amellyel a kezükbe adott óriási hatalomra való te­kintettel egyrészt az állammal, de másrészt az adó­zókkal szemben is tartoznak. Tudjuk, hogy a pénz­ügyi hatóságok amúgy is tudatában vannak e fe­lelősségnek,­­ de éppen tekintettel a követelt gyors munkára, nem ártott volna, ha ez a figyelmez­tetés magában a rendeletben, amelyből napr­ól­­napra dolgoznak, le volna szögezve. Visszatérve az üzleti könyvek lefoglalására, ú­ rendelet minden atrocitásnak elejét veszi annak sobe­jelentésével, hogy a könyvlefoglalás az üzlet mene­tét nem akaszthatja meg s az adózó lefoglalt üzleti könyveit az üzlet folytathatása végett tovább hasz­nál­hatja. A rendelet egyébiránt kimondja, hogy a könyvlefoglalást csak kivételes esetekben lehet el­rendelni, nevezetesen akkor, ha alapos a feltevés, hogy a fél üzleti könyveit vagy azok egy részét megsemmisíti vagy elrejti. Ilyen esetekben is­, azon­ban a könyveket a félnél kell hagyni s a könyvvizs­­­gálatot haladéktalanul vagy, legalább igen régiós időn belül meg kell tartani. A hadinyereségadóra vonatkozólag a remdelet végre tiszta helyzetet teremt, kimondván, hogy az 1919. évről vagyonadóvallom­ást nem adnak azok, akiknek adóköteles jövedelme 1919-ben a 30.000­ ko-­­ronát nem haladta meg, továbbá azok, amint­ ma­­gánszolgálatban vannak, ha szolgálati illetményeik az évi 50.000 koronát nem haladják meg és egyéb jövedelmük nincsen. Igen részletes rendelkezések vannak a körzeti­i­seretben a III. osztályú keresetadóra vonatkozóan. Ezekre a rendelkezésekre nagy szükség is volt, mert megingathatatlan megyőződésem, hogy ez az adónem az, amelynek id nem küszöbölhető igaz­­­ságtalanságait az összes szabad foglalkozást űzőkre­­nézve, legyenek azok kereskedője, iparosok, orvo­sok, ügyvédek vagy mérnökök, a legveszedelme­sebbek, már csak azért is, mert a III. osztályú ke­resetadó igazságtalanságait még növelik az ehhez, az adónemhez kapcsolódó állami és községi, pót-, adók. . .­ Köztudomású, hogy a novella értelmében az 1920—1922. évekre a III. osztályú keresetadót álta­lában nem kell újra kivetni, hanem az 1919. évre’ kivetett vagy előírt III. osztályú keresetadót kell ötszörös, haszonbérlőknél háromszoros tételben­ elő-­ írni. Félreértés elkerülése végett kiemeli a rendem­­et, hogy ha az 1919. évre az 1916. évi XXIII. L­c. alapján felemelt adó volt előírva, akár történt I hi­gyen ez a felemelés a hivatkozott törvény 2. § évfcel­­értelmében arányosítás útján, akár a 4. §. értel­­­mében a tényleges jövedelem lehető kipuhatolása­ mellett, a törzsadó és a felemelt adó együttes ősz-,­szegének ötszörösét, illetőleg haszonbérlőknél há­romszorosát kell előírni. Az ötszörös, illetőleg ha-­ szonbérlőknél háromszoros tétel előírása csak azoknál marad el, akiknek már 1919. évi adója is a tényleges kereseti eredmény 10%-ában íratott elő. Ilyen eset a rendelet szerint az, ha a III. osztályú? keresetadó hiteles mérleg alapján nyert megálló,­: pitást. ! ! A novella az alkalmi foglalkozások III. osztályú* kereseti adójának kulcsát 20%-ra emelte fel. Ez igen kényes pont, mert a kivető hatóság dönti el, hogy mi az alkalmi foglalkozás. A rendelet tájékozásul azt mondja, hogy alkalmi foglalkozások azok, ame­lyek nem tartoznak az illető adózók rendes foglal­l­kozási körébe és amely foglalkozásokra a lehetősé­­get a háború, vagy az azt követő zavaros állapotok­ által előidézett rendkívüli körülmények (áruhiány, valutadifferencia) adták meg.­­ A meghatározás nem juttatja kifejezésre eléggél­ az alkalmi foglalkozás átmeneti jellegét s ezért oda is vezethet, hogy alkalmi,foglalkozásnak minősítenek, majd olyat is, amely nem alkalmi, hanem állandós­ foglalkozás. Köztudomású, hogy a háború és a g­ázst követő viszonyok bizonyos foglalkozásokat tönkre-­ tettek. Vanak cikkei­, amelyek a piacról eltűntek, vagy amelyekkel a forgalom korlátozása miatt nem lehet kereskedni. Már most azok, akik ilyen áruk­­kal foglalkoztak, természetesen kénytelenek voltak más foglalkozás után nézni. A gabonabizományo­­sok vagy értékpapírbizom­ányosok lettek, vagy va­­lamely más árucsoportra nézve szereztek ipariga­­ zolványt. Az ilyen új foglalkozást alkalmi foglalko­zásnak minősíteni és 20%-kal megadóztatni bizo­r­nyára nem lehet. Mégis tévedések elkerülése vé­gett éppen arra a gyors munkára való tekintettel, amelyet a pénzügyminisztérium a pénzügyi hatósá­goktól kíván, határozottan ki kellett volna mon­dani, hogy alkalmi foglalkozásnak csak az átme­­­neti jellegű foglalkozások tekintendők, s nem al­l­kalmi foglalkozást tíz az, aki iparigazolványát M4 váltja és cégét bejegyezteti.­­. (­ A rendelet felhívja a pénzügyi hatóságok figyelmét arra, hogy az új törvény hatályon kívül helyezte azt a tilalmat, amelynél fogva a jövedelem­­adó és hadinyereségadó szempontjából szolgáltak A Magyar Kereskedők Lapját a Magyar Pénzügy összes előfizetői ingyen jpcgftgpják« WJ­ ggytts «ftw twn^jwiggtjft XL- évfolyam Budapest, 1£20. szeptember 26. «8»MWW­ECga.»:Mfca^1.­­ftiZMAv .■ '■ 'm — ■iumwii 78. szám. A kereskedelem, nagyipar, pén­­ügy, vállalkozás és szállítás közlönye« . Megjelenik minden csütörtökön és vasárnap. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, Sas­ u. 13. Fü­ELŐS SZERKESZTŐ: KORMOS PÁL TELEFON. Szerkesztőség: 11—28, kiadóhivatal 7—99, felelős szerkesztő: 127—79.

Next