Magyar Könyvszemle, 2001 (117. évfolyam, 1-4. szám)

TANULMÁNYOK - Gerics József–Ladányi Erzsébet: Szent László „csodás” tettei krónikáinkban 20

22 Gerics József- Ladányi Erzsébet mon történetet előadó krónikaelbeszélés két ellentétes felfogású munka össze­olvasztásából keletkezett. Az egyik, az idoneista, helyesnek tartja, a másik, a legiti­mista, törvénytelennek minősíti Salamon megfosztását a tróntól. Kifejezetten szembeszáll Gergely leveleinek tartalmával az a krónikaszöveg, amelyben Géza bűnösnek vallja magát a törvényesen megkoronázott király uralmának kézbevé­teléért, s amely szerint Lászlónak nem volt törvényes joga Salamonnal szemben, és csak de facto cselekedett ellenében, nem de iure. A László-legenda szerint ha Géza „nem a közte és Salamon király közt való rokoni viszály idején halt volna meg, akkor már régen a szentség érdemével és dicsőségével nyilvánosan feléke­sítve ragyogna".­ Álláspontjuk alapján jól érthető, hogy Gergely ítéletét fi­gyelmen kívül hagyják. Annál különösebbnek látszik a Salamon trónfosztását jogosnak tekintő szö­vegek eljárása. A mogyoródi csatáról szóló krónikarész szerint „a hercegek egy reggel tanácskozás végett lóháton azon a helyen voltak, ahol most Szent Péter apostol kőkápolnája van, ... Szent László ... égi látomást látott, és azt mondotta ... Géza hercegnek: ‹Láttál valamit?› Ő azt felelte: ›Semmit.› Akkor Szent László hozzáfűzte: ‚... az Úr angyala leszállt a mennyből, arany koronát hoz­ván a kezében s azt a fejedre tette (portans coronam auream in manu sua et impressit capiti­tuo), ezért bizonyos vagyok benne, hogy a győzelem a mienk lesz, és Salamon legyőzve, száműzöttként fog menekülni az országból. Az Úr pedig az országot és a koronát neked fogja átadni. (Unde certus sum, quod nobis Victoria donabitur et Salamon exul fugiet debellatus extra regnum. Regnum vero et Corona tibi tradetur a Domino.)­ Géza azt mondta neki: "ha az Úristen velünk lesz és megoltalmaz minket ellenségünktől, és ez a látomás beteljesedik, itt ezen a helyen egyházat építek az ő anyja, a legszentebb Szűz Mária tiszteletére­."­ Ennek az elbeszélésnek a Gergely-levéllel közös eleme: a pápa szerint „az Úr ... az ország feletti hatalmat ítéletével rád ruházta át". László látomásmagyará­zata szerint: „Az Úr ... az országot és a koronát neked fogja átadni." A krónika ebben a mondatban a hagyományos terminológiának megfelelően, a Szent Ist- 4 A 130. krónikafejezet szerint Géza a szekszárdi templomban karácsonykor a mise után a fő­papok jelenlétében arcra borulva, könnyek közt „azt mondta, hogy vétkezett, mert elfoglalta a tör­vényesen megkoronázott király (legitime coronati regis) regnum­át, s megígérte, hogy a regnum­ot vissza fogja adni Salamonnak szilárd békével". SRH I. 403. A szintén legitimista beállítottságú 133. krónikafejezet szerint „László király ... legfőként az igazságosság késztetésére (maxime ius­titia compellente), mert törvényes joga (ius legittimum) Lászlónak vele (Salamonnal) szemben nem volt, hanem mindent pusztán ‹ex factos tett, nem pedig ›de iure› ... kibékült Salamonnal". SRH I. 407. - A László-legenda Géza kanonizálásának elmaradásáról. SRH II. 515. - A két el­lentétes felfogású krónikás működésének megállapítása és a László-legendához való viszony: GE­RICS József: Legkorábbi gestaszerkesztéseink keletkezésrendjének problémái. Bp. 1961. 88-112.­­ Szorosan kapcsolódik a kérdéshez: GERICS József - LADÁNYI Erzsébet: Gesta és legenda a krónikában: a Gesta Ladislai regis. in Magyar Könyvszemle 1996. 273-281. 5 SRH I. 388.­­ A váci egyházalapítás történetének elemzése: GERICS József: Krónikáink sze­repe a középkori jogéletben. (A váci egyházalapítás krónikás hagyományának kritikájához.) , Levéltári Közlemények 1962. 3-12.

Next