Magyar Közigazgatás, 1909 (27. évfolyam, 1-52. szám)
s akár emberi méltóságában, akár polgári tisztességében lealacsonyíthatná , nem becsületsértést, hanem a kbtk. 46. §. alá eső kihágást követ el. Elbírálása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ...........................22 Ha a lelkész ellátására szolgáló párbér alapja, mint hitfelekezeti kötelezettség nem vitás: a pár bír behajtása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ... .................. .................. ............................ ... 23 A mezőőr szolgálati követelése iránt indított ügy elbírálása, tekintet nélkül arra: várjon községi avagy magánszolgálatra fogadtatott e fel, a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ... ... ... ... ... 24 A hatásköri esetet a fél a hatásköri bíróságnál közvetlenül is bejelentheti, de a bejelentésre csak ügyvéd jogosult, ki ahhoz meghatalmazást mellékelni s azt ellenjegyzéssel ellátni köteles .................. ... 25 A hatásköri bíróságról szóló 1997. évi LXI. t.-cz. 7. §-a szerint a hatásköri összeütközés egyik feltétele az, hogy különbző hatóságok ugyanabban az ügyben határozatot hozzanak. Minthogy ezen ügyben csak rendőrkapitányi határozat hozatott: hatásköri összeütközés esete elő nem állott ... .................................. ... ... ............................................ 25 Ha a gazdasági munka teljesítésére kötött szerződés nem foglaltatott írásba, az 1898. évi II. tez. rendelkezéseinek megfelelőleg, akkor a szerződés teljesítésére irányuló ügy elbírálása nem a közigazgatási hatóság, hanem a rendes biróság hatáskörébe tartozik ... _ _ _ 26 A vinczellér az 1907. évi XLV. t.-czikk szerint gazdasági cseléd, minélfogva a bérkövetelése iránt indított ügy elbírálása a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik ... ..................................................................... 27 A román nemzeti színű jelvény nyilvános viselése, ha az nem az állam és törvényes intézménye iránti ellenséges irányzat jelzéséül történik, nem a kbtk. 36. §-ába ütköző kihágást képez, hanem a belügyminister 1885. évi 62,693. sz. rendeletével alkotott kihágás ismérveit tünteti fel. Elbírálása nem a kir. bíróság, hanem a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ............................................................................................................ 28 A sírbolt kinyitása, a hulla kiásása és elszállítása felett közegészségi szempontból a közigazgatási hatóság jogosult határozni, de hogy valamely magánszemélynek van-e joga valamely hulla kiásatására és elszállítására, ez oly családjogi kérdés, melynek elbírálása a rendes bíróság hatáskörébe tartozik.............................. .................. ................... 30 Ha a lekaszált termény lopását a tettesek nem együtt vagy közösen követték el és az ellopott termény értéke a 60 K-t meghaladja, az ügy mezőrendőri kihágást képez s elbírálása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik............................................................................................ 31 Ha a Szent-István király napján végzett munka nem tekinthető ipari munkának , akkor az ilyen munka miatt indított ügy elbírálása nem a közigazgatási, hanem a rendes bíróság hatáskörébe tartozik ... 32 A kir. közigazgatási bíróságnak az 1896. évi XXVI. t.-cz. 83. §-a első pontjában megállapított hatásköre csak a tényleges kötelékben álló állami tisztviselők, altisztek és szolgáknak az 1893. évi IV. t.-cz. szerint járó illetményekre való igényekből eredő kérdésekre terjed ki és e hatásköre az 1896. évi XXVI. t.-cz. 17. §-a alapján nem terjeszthető ki. Az ily ügyek elbírálása a közigazgatási hatóság jogkörébe tartozik ........... 33 Ha a hagyaték, illetőleg a hagyatéki követelések az örökösöknk jogerős ítélettel átadattak, az örökösök a hagyatékvagyon feletti kizárólagos és korlátlan rendelkezési jogot megszerezték, minélfogva az az öröklött követelések behajtása iránti intézkedés az 1894. évi XVI. t.-cz. 90. §-a rendelkezése alá többé nem esik. A kiskorúak vagyona feletti felügyeletet azonban a gyámhatóság gyakorolja és igy követeléseik iránt intézkedés is nem a rendes bíróság, hanem a gyámhatóság hatáskörébe tartozik ........... ... ................................................................. ........... 34 Az ipartörvény V. fejezetében szabályozott ipartársulatok hátralékos tagdíjainak behajtása iránt indított ügy elbírálása nem a közigazgatási, hanem a rendes bíróság hatáskörébe tartoznak ... _ _ _ 35 A bírói őrzés és intézkedés alá eső letétnek nemcsak azon összegek tekintendők, melyek peres vagy vitás követelés biztosítására helyeztetnek hatósági letétbe, hanem azok az értékek is, melyeket az adós azért ad hatósági kezelésbe, mert a jogosult ismeretlen volta miatt átadni gátolva van. Ha ily esetben közigazgatási tisztviselő helyes értéket letétbe a bírósághoz, azt a bíróság szintén köteles elfogadni .................. 36 Ha a földmives vasárnap nem fuvarozásként, hanem saját házi szükségletére szénát hord, vasárnapi munkaszünet elleni kihágást nem követ el. Amennyiben ily esetben vallás elleni kihágás forogna fenn, annak elbírálása a kir. biróság hatáskörébe tartozik... ... ................... 38 A közhasználatra szolgáló közlekedés fentartása s a közlekedés védelme a felügyeletre hivatott közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik és e hatóság hatáskörében hozott határozatnak hatósági végrehajtása nem magánjogi cselekmény............................................................ ... 39 Ha erdei lopás miatt emelt panasz folytán a rendes bíróság tárgyalást rendel el, a tárgyalás során pedig csak erdei kihágás volna megállapítható, az ügy elbírálása nem a közigazgatási hatóság, hanem a rendes bíróság hatáskörébe tartozik ... ... ... ... .. .................. 40 Ha a vásári vámdíj szedése körül vitás kérdés támad, annak elbírálása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik. Ily ügyekben végső fokon a kir. közigazgatási bíróság illetékes határoznt ... .................... 42 A mozgófényképszinház ipari vállalatnak nem tekinthető, mert az ilyen mutatványokkal szórakoztató hely vállalkozója ipari termékeket elő nem állít, át nem dolgoz, olyanok tovább eladásával nem foglalkozik, tehát sem ipari munkát nem végez, sem kereskedést nem folytat. A mozgófényképszínház vállalatnál alkalmazott nem iparos segédszolgálati viszonyából támadt magánjogi követelés elbírálása a rendes bíróság hatáskörébe tartozik.......................................... ... .. ... ... 44 Ámbár a rendőri nyomozás folyamán a kihallgatások alkalmával felszámított tanudíjak a főszolgabíró rendelkezése alatt álló átalányból előlegezendők, mégis, ha az ily ügyben a rendes bíróság is már eljárt, a tanudíjak felett is az illető bíróság köteles határozni.......................... 45 Ha valaki kőfallal kerített szénáskertből 60 K értéket meg nem haladó szénát lop, nem mezőrendőri kihágást, hanem a btk. alá eső lopást követ el s az ügy elbírálása nem közigazgatási, hanem a rendes bíróság hatáskörébe tartozik............................................................................. 52 A m. kir. Curiának a közigazgatást érdeklő határozatai. A király személye és méltósága iránt tartozó tisztelet állandó és változás alá nem eshető kötelesség, mely összefüggésben nem hozható a változó kormányok politikai ténykedésével. A királysértés vétségének megállapításához elégséges a tisztelet hiányának jelképes kifejezése is . A hivatali titok megszegése minden körülmények között fegyelmi vétség; ha azonban a titoksértés az államnak vagy magánosoknak ártalmára lehet, akkor a btk. 479. §-ába ütköző vétséget képez ._ ... _ 11 Aki a szálloda szobájában kifüggesztett hatósági megerősítéssel ellátott árjegyzéken önhatalmúlag változtatást tesz, közokirathamisítást követ el ._ ... _ .. ......................................................................... 40 Ha a rendetlenkedő vendégek a korcsmába kizárattak és azok a korcsma ajtaját betörik, magánlaksértést követnek el .......................... 41 Törvényhatósági és általános közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A plébános és a hitfelekezeti tanító járandóságai között felsorolt munkák teljesítésére, illetve azok pénzbeli egyenértékének megtérítésére vonatkozó vitás ügyek a közigazgatási biróság hatáskörébe nem tartoznak . A törvényhatósági városi állatorvost az 1886. évi XXI. t.-czikk 89. §-ának rendelkezése alapján a főispán van hivatva kinevezni... ... 4 Az állami és törvényhatósági alkalmazottak nyugdíj viszonyosságának szabályozásáról szóló 1907. évi LIX. t.-cz. 3. §-a nem rendeli azt, hogy az állami szolgálatból városi törvényhatóság szolgálatába az idézett törvény életbelépése előtt átlépett és a törvényhatósági fizetés mellett állami nyugdíjat élvező tisztviselőnek állami nyugdíja beszüntetendő lenne . A vármegyei alkalmazottak részére adható fizetési előleg feltételei 5 Az igazoló választmánytól nem lehet megtagadni azt a jogot, hogy a törvényhatósági bizottsági tagsági képesség hiánya felett kívülről jövő felszólalás hiányában is határozhasson........................... ... ... .... ... 6 A hadkötelesek útlevelei kiállításának szigorítása ... ... ... 6 A vármegyei alkalmazottak illetményszabályozásának az 1904. évi X. t.-cz. és az 1906. évi állami költségvetésről szóló 1906. évi IX. t.-cz. alapján leendő kiegészítéséről kiadott 106.948/906. B. M. számú utasítás 9. §-ának részbeni módosítása... ... ............................................................. 8 A törvényhatóság közgyűlésén az 1886. évi XX. t.-cz. 49. §-ának rendelkezése szerint az elnök rendszerint nem szavaz, de szavazatok egyenlősége esetén az ő szavazata dönt, midőn tehát — az alispáni és polgármesteri állás kivételével — a pályázók egyenlő szavazatot nyernek, akkor az elnöknek az egyforma szavazatot nyertek között dönteni kötelessége. Ha az elnök ezen törvény által megszabott kötelességének nem tesz eleget, hanem új választást rendel el, akkor ezen eljárás mint törvénybe ütköző semmis .. ... ... ........................... ............................ 9 A vármegyei segéd- és kezelő-hivatalnoki állásokra tiszteletbeli kinevezések nem eszközölhetők ... ................... ... ............................. 9 A vármegye főispánja, a közigazgatási bizottság hatáskörének túllépése esetén a közigazgazgatási bírósághoz panaszszal élhet ... . 12 A törvényhatósági állatorvosoknak a közigazgatási bizottsági ülésekben való részvétele .................................................................... ... ... 13 A törvényhatósági útalapok állami segélyezése a ministernek diskretionális hatáskörébe tartozik, s a törvényhatóságoknak az esetben sincsen követelési joguk az államsegélyhez, ha átadójuk a 10°/o-ot már elérte és ennek daczára a szükséglet még sincsen fedezve_ _ _ .... ... 17 A hitelszövetkezetek könyveinek megvizsgálása... ... . ... 18 A kóbor czigánygyermekek elhagyottá nyilvánításánál a fennálló törvényes szabályok szintén megtartandók.. ........... . ................. 18 Ha törvényhatósági bizottsági tagválasztáson a szavazatok összeszámításánál a nyilvánosság kizáratott, a választási eredménynek ebből az okból történt megtámadása esetén, a választást érvényre emelni akkor sem lehet, ha egyébként az eredmény helyessége kétség alá sem esketik 19 A kir. közjegyzők részéről az országgyűlési képviselőválasztók névjegyzékének őrizetbe vételéért felszámítható díjak .................. 20 A törvényhatósági szabályrendelettel rendszeresített állásokon alkalmazott tiszti szolgák (hajdúk, csatlósok stb.) habár egyes tisztviselők szolgálatára rendelvek, nem magánszolgák, nem cselédek, hanem vármegyei alkalmazottak, a kiket mint a rendszeresített szolgaszemélyzet tagjait az 1886. évi XXI. t.-cz. 68. §. p) pontja értelmében nem az illető tisztviselő, hanem az alispán van jogosítva felfogadni és elbocsátani, s a kiknek szabályszerű illetményei csupán uj beosztás vagy áthelyezés okából le nem szállíthatók........... ... ........................................................... ........... 21 A magyarországi, illetőleg horvát-szlavonországi közig, (rendőri büntető) hatóságok által, a hatáskörükbe utalt kihágási ügyekben hozott ítéletek kölcsönös végrehajtása ... .... .......................... ... ... ... 22 Az állatorvosi közszolgálat államosításáról szóló 1900. évi XVII. t.-cz. 34. §-ának az a rendelkezése, mely az állami szolgálatba átlépő törvényhatósági állatorvosok nyugdíjigényének mérvét, a mennyiben tiz évig állami szolgálatban nem állottak, az általuk a törvényhatóság szolgálatában utoljára élvezett javadalmazás alapul vétele mellett rendeli megállapittatni, az 1907. évi LIX. t.-cz. rendelkezései folytán hatályát vesztette, s az állami szolgálatban levő m. kir. állatorvosoknál nyugdíjaztatásuk esetén az általuk ez utóbbi minőségükben utoljára élvezett s az 1885. évi XI. t.-cz. 13. §-a alapján beszámítható javadalmazás összege szolgál alapul ... ... ........................................................................... ... 23 Törvényhatósági bizottsági tagválasztás ellen nem csupán az illető választókerület lakosai élhetnek felebbviteli joggal, hanem ez a jog a törvényhatóság minden lakosát és birtokosát megilleti ... .......... . 25 Az eljáró hatóságnak kihágási ügyben felszámított kiszállási költségei nem tartoznak azon illetmények fogalma alá, melyekre az 1896. évi XXVI. t.-cz. 45. §-a bírói jogvédelmet biztosit .. _ _ ... ... _ 26 Az 1885. évi XXI. t.-cz. 17. §-ának az ellátási igény érvényesitésére vonatkozó azt a rendelkezését, hogy ha az igény a jögczim beálltától számított egy év alatt nem érvényesíttetik, az állandó ellátás csak A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS