Magyar Közigazgatás, 1930 (48. évfolyam, 1-52. szám)
2 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS 1930. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA Nyugállományba helyezett miniszteri számvizsgáló részéről a ténylegességi illetményeinek folyósítására irányuló panaszkérelem elbírálására abban az esetben is a Közigazgatási Bíróság hivatott, ha a panasz a nyugalomba helyezés törvényellenességére van alapítva . 13 Helyhatósági bizonyítvány kiállítására jogosított hatóság nem jogosult az általa igazolt tényekből olyan következtetések levonására, amelyek más hatóság hatáskörébe tartoznak. Valakinek életmódjából vont következtetések útján azt megállapítani, hogy a tékozlás egyik tényelemét képező olyan könnyelmű költekezés esete forog fenn, hogy az illetőnek teljes elszegényedésétől és a közsegélyre való rászorulásától lehet tartani : nem a helyhatóság, hanem a bíróság van hivatva...........................................................................................15 Városi forgalmi adóhivatalnál szolgálatot teljesítő forgalmi adóellenőr, még ha nem rendszeresített állásban van is alkalmazva, mint a pénzügyi közigazgatás közege, közszolgálati alkalmazott. Felmondási időre támasztott illetménykövetelésének elbírálása a közigazgatási hatóság kizárólagos hatáskörébe tartozik ... 16 A magyar tanyavilág közigazgatásának megjavítása... 18 A községjegyzői irodai gyakorlatot folytatók létszáma . . 19 A már egyszer megejtett választáson megválasztottnak kijelentett községi tisztviselőnek állásáról történt lemondása ugyanarra az állásra való újabb megválasztásának nem akadálya........................................................................21 Községi járdaburkolási szabályrendeletek módosítása . . 21 Községi zárszámadási térítmények behajtása, illetőleg biztosítása céljából elrendelt közigazgatási kielégítési végrehajtások ellen irányuló panaszok elbírálása nem tartozik a Közigazgatási Bíróság hatáskörébe .... 23 Nincs olyan törvényes jogszabály, amely az elmaradt ellátások átértékelését lehetővé tenné..................................23 A vármegyei dijnokok szolgálati viszonyainak és illetményeinek rendezése............................................................................24 A községi szabályrendeletek átdolgozásával kapcsolatban a községi írnok, írnok-végrehajtó, iktató, kiadó stb. elnevezéseknek községi irodatiszt elnevezésre változtatása ....................................................................................................26 A községi képviselőtestületnek legtöbb adófizető tagja lehet az is, aki nincs ugyan felvéve a községi választók névjegyzékébe, de a községi választókra nézve a törvényben meghatározott kellékeknek megfelel..............27—28 Fogyasztási adó megfizetésére nem lehet kötelezni azt, akivel szemben nincs bizonyíték arra, hogy az őt terhelő fogyasztási adót megfizetni elmulasztotta volna . . 27—28 Ha az alkalmazottnak kellő időben levont kereseti adóját munkaadója későn fizette be a községi pénztárba, ez a községi képviselőtestületi tagság megsemmisítésére nem szolgálhat indokul azon az alapon, hogy az alkalmazott saját vagyona vagy jövedelme után az állami adót a községben két év óta nem fizeti ............................27—28 Megyei város polgármesterének fellebbezési joga. . . 27—28 A Közigazgatási Bíróság gyakorlata a törvényhatósági és megyei városi legtöbb adófizetők és választók névjegyzéke ellen emelt panaszok tárgyában (1929:XXX. t.-c. 3000/1929. B. M. em. sz. rendelet.) . 29—30 A vármegyei kisgyűlési tagok választásának megsemmisítése ...........................................................................................29—30 Magánfél terhére történő kiszállás alkalmával saját gépkocsiját használó vármegyei tisztviselő útiköltségei 29—.0 Megyei városi alkalmazottak illetményügyében a Közigazgatási Bíróság csakis a th. kisgyűlés határozata ellen beadható panasz folytán jár el...................29—30 A községi és közállatorvosok jogviszonya........................29—30 A vármegyei dijnokok szolgálati viszonyaira vonatkozó szabályrendeletek a 7000/1925. M. E. rendeletén alapuló létszámapasztás tartamára nincsenek felfüggesztve és igy a vármegyei dijnok elbocsátásának ilyen vármegyei szabályrendelet alapján helye van . ...... 31—32 Nem hivatalos kiküldötti minőségben kongresszuson résztvevő vármegyei tisztviselőnek napidíj és utazási költség nem jár.............................................................................31—32 A törvényhatósági kisgyűlés ügyrendje...........................31—32 A törvény csak lehetőséget ad, de jogigényt nem biztosít a vármegyei tisztviselőnek a nyugdíjba beszámítható személyi pótlékhoz..............................................................31—32 Törvényhatósági bizottsági örökös tagok választása . . 33—34 Székesfővárosi vizdij...................................................................33—34 A községi virilis jog kérdésében a Közigazgatási Bírósághoz előterjesztett panasz folytán folyamatba tett eljárás keretében az adókirovások helyessége bírálat tárgya nem lehet...................................................................33—34 A községi adóellenőrök képesítése .......................................33—34 Adóvégrehajtási díjak megilletik-e a végrehajtásokat foganatosított községi írnokot? . . ...................................33—34 A jelöltek hiányos megjelölése a szavazólapokon csak akkor eredményezheti a törvényhatósági bizottsági tagválasztás megsemmisítését, ha emiatt nem állapítható meg, hogy a szavazók kire akarták szavazatukat leadni 35 Nem áll fenn községi képviselőtestületi tagválasztásnak olyan épületben való megtartását tiltó törvényes rendelkezés, amely épületben korcsma van.............................35 Az 1924 :IV. t.c. alapján szabályszerű elbánás alá vont, végkielégített és utóbb újból alkalmazott tisztviselőnek a végkielégítés előtt eltöltött szolgálati idejét a nyugellátás szempontjából nem lehet beszámítani...................35 A vitézi címnek és a névhez tartozó egyéb címeknek és rangoknak anyakönyvi bejegyzése..........................................36 A tényleges szolgálatban, illetőleg nyugdíjazott állapotban elhalt alkalmazottak özvegye, illetőleg árvája részére három hónapon át kifizetendő készpénzjárandóságokból történő levonások............................................................................37 Az alispánnak joga van az érdekelt községek kérésére a pótadót felemelni.................................................................................37 A községi elöljáróságnál letett óvadékok visszautalása . . 37 Aki a beszállított bormennyiséget nem jelenti be, borfogyasztási adót tartozik fizetni...............................................38 A törvényhatósági bizottsági tagság megszűnése.......................39 A szavazólapoknak olyan megjelölése, amely az azok közötti egyenlőséget megszünteti és így alkalmas arra, hogy a választók pártállását feltüntesse, a titkosság elvének olyan megsértését jelenti, amely a választás érvénytelenségét vonja maga után..........................................41 A Hatásköri Bíróság mellőzi a további eljárást, ha a nemleges hatásköri összeütközéssé jogilag még ki nem alakult hatásköri ellentét a közigazgatási hatóság és a rendes bíróság között időközben a bírói hatáskört leszállító határozatnak a fellebbviteli bíróság által történt megváltoztatása következtében megszűnik .... 42 Az Országos Központi Hitelszövetkezet által tenyészapaállatok beszerzésére nyújtott községi kölcsönök .... 43 A községi közmunka ........................................................................44 A kövezetvám visszatérítési igény azon a címen, hogy azt a panaszos a szállítmányok megérkezésétől számított 6 hónapon belül nem érvényesítette, el nem utasítható 44 A választási eljárás keretébe tartozik a választást megelőző intézkedések foganatosítása, ezek között a választás határidejének kellő időben közzététele. A törvényhatósági közgyűlési tagok választásának a tárgysorozatba fel nem vétele tehát, tekintet nélkül arra, hogy a választás rendes törvényhatósági közgyűlésen történt, olyan alaki hiba, amely a választás érvénytelenségét vonja maga után............................................................................45 Községi képviselőtestületben jogi személyek legtöbb adófizetés címén megbízott útján nem képviseltethetik magukat...............................................................................................45 Nyereségvágyból elkövetett bűntett vagy vétség miatt pénzbüntetésre ítélt községi képviselőtestületi tag a tagok sorából nem törölhető..............................................................46 Községi virilis névjegyzék összeállításánál az elemi csapás okozta károk következtében elengedett adó is beszámít; beszámítható minden adó, amit az illető saját személyében és neve alatt saját vagyona vagy jövedelme után fizet............................................................. 46 A helyettes községi alkalmazottak illetményeinek megállapítása és a fizetési alapba való befizetése........................48 Vármegyei alkalmazottak létszámának csökkentése .... 49 T hatósági biz. tagválasztás ellen benyújtott panaszok . 51—52 A Közigazgatási Bíróságról szóló törvény 27. §-a a községi alkalmazottaknak illetménye, ellátása és részeltetéséből eredő igényeket egészen általánosságban, tehát arra való tekintet nélkül utalja a Közigazgatási Bíróság hatáskörébe, hogy a járandóság jogszabályon avagy kölcsönös megállapodáson alapul-e, s hogy a megállapodás közjogi vagy magánjogi jogügyletben gyökerezik-e? A Közigazgatási Bíróság hatásköre községi zárszámadási ügyekre csak annyiban terjed ki, amennyiben azok során illetményi kérdés nyer elbírálást. A kis- és nagyközségek háztartásáról szóló 177.200/1924. B. M. sz. körrendelet 19. §-a a belügyminiszternek a zárszámadás felülvizsgálata kérdésében hozott határozata ellen csupán bizonyos számadási tételek helyessége vagy helytelenszámítási módja tekintetében biztosít a rendes bírósághoz kereseti jogot...................51—52 Ha a kir. járásbíróság és a főszolgabíró között negatív hatásköri ellentét merül fel és ez az ellentét az iratoknak a Hatásköri Bírósághoz történt feltejesztése után megszűnik azzal, hogy a Hatásköri Bíróság által a jogerő tárgyában elrendelt póteljárás folytán a sértett felfolyamodására. a kir. törvényszék a járásbiróságot az ügy érdemében való eljárásra utasítja, akkor a Hatásköri Biróság a további eljárást mellőzi . . 51—52