Magyar Közlöny, 1966 (1-83. szám)

1966-06-24 / 42. szám

42. szám. MAGYAR KÖZLÖNY 1966. június 24. — 389 (4) Az autóúton, illetőleg a főútvonalon levő olyan útkereszteződésnél, ahol a forgalom bizton­sága megköveteli, az „Elsőbbségadás kötelező” jel­zőtábla helyett az „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla (stoptábla) alkalmazható. Az „Állj! El­sőbbségadás kötelező” jelzőtábla vasúti átjáró előtt is elhelyezhető. Ez a tábla azt jelzi, hogy az autóútra, a főútvonalra, illetőleg a vasúti átjáróra ráhajtás előtt meg kell állni.” A KRESZ 22. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) A jelzőtáblát a közút szélén a menetirány szerinti jobb oldalon úgy kell elhelyezni, hogy a tábla tengelye és az úttest széle között 50—200 cm távolság, a tábla alsó széle és a járda szintje között 200—240 cm, illetőleg — lakott területen kívül — a tábla alsó széle és az úttest szintje kö­zött 60—170 cm magasság legyen, a táblát kellő távolságból észlelni lehessen és elhelyezése a köz­lekedést ne akadályozza. A jelzőtáblát — az út­irányjelző tábla kivételével — az úttest menet­irány szerinti bal oldalán is el kell helyezni az autópályán és az autóúton, szükség szerint meg lehet ismételni egyéb útvonalon.” 5. §. A KRESZ 27. §-a (11) bekezdése helyébe a kö­vetkező rendelkezések lépnek: „(11) Az úttest két oldalán alkalmazott széles fehér szegélyvonal az úttest szélét jelzi. (12) Az útburkolati jelek csak fehér színben al­kalmazhatók.” 6. §. A KRESZ 33. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki: „(6) Autóúton „Gyalogátkelőhely” és „Gyer­mekek” jelzőtáblát [23. § (3) bek. p) és r) pont] elhelyezni, valamint gyalogátkelőhelyet jelző út­burkolati jelet [27. § (1) bek.] alkalmazni tilos.” 7. §. A KRESZ 39. §-a (4) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek: „Új útkereszteződésnél és bekanyarodásnál — az autópályát és az autóutat kivéve — áthaladási el­sőbbsége van; f) kitérés szükségessége esetén elsőbbsége van.” 8. §. A KRESZ a következő 47/A. §-sal egészül ki: „Közlekedés autópályán és autóúton 47/A. §. (1) Autópályán, illetőleg autóúton kizárólag gépjárművek közlekedhetnek, amennyiben a la­kott területen kívül megengedett sebességük [57. § (3) bek.] legalább 40 km/óra. (2) Az autópályán a gépjárművek egy irányban­­folyamatosan az úttest menetirány szerinti jobb szélső forgalmi sávjában haladhatnak. A belső for­galmi sáv előzés céljára szolgál. (3) Ráhaladni vagy letérni a) az autópályára, illetőleg az autópályáról az útvonalak csatlakozásainál vagy úttorkolatnál, il­letőleg elágazásnál, a jobb szélső forgalmi sávban az ott haladó gépjárművek közé besorolva szabad; b) az autóútra, illetőleg az autóútról az útvona­lak csatlakozásainál vagy csomópontban (keresz­teződésben) szabad. (4) Az autópályán, illetőleg az autóúton tilos: a) a szegélyvonalon belül megállni; b) a szegélyvonalon kívül (leálló sáv) várakozni; c) megfordulni; d) tolatni; e) gépjárművezetést tanulni; e) sportversenyt tartani; g) az útmenti ingatlanról ráhaladni; h) járművel vagy állattal keresztül haladni, ki­véve az autóúton az erre a célra létesített csomód­pontot (kereszteződést); i) az úttesteket elválasztó sávra ráhaladni. (5) Az „Autópálya”, illetőleg az „Autóút” jelző­táblával megjelölt útvonalon gyalogosok, kéziko­csik, kerékpárok, segédmotoros kerékpárok, álla­tok, állati erővel vont járművek, dömperek, trak­torok, mezőgazdasági vontatók, mezőgazdasági és egyéb munkagépek — az útfenntartó és úttisztító munkagépek kivételével — továbbá lánctalpas, botkormányos és vasabronccsal felszerelt jármű­vek közlekedése tilos. (6) Gyalogos autópályán és autóúton nem tar­tózkodhat és nem is haladhat át, az autóúton azonban — ha a közelben felül- vagy aluljáró nincs — a járművek keresztező forgalmának le­bonyolítására létesített csomópontban (keresztező­désben) a legrövidebb áthaladást biztosító irány­ban — a 42. § (3) bekezdésében foglalt rendelke­zések megtartása mellett — átmehet.” 4. §•

Next