Magyar Közlöny, 1993. december (186-192. szám)

1993-12-24 / 186. szám

11132 3.3. Az időlegesen állami tulajdonban lévő vagyon után járó osztalék meghatározása Az állam tulajdonosi jogait gyakorló szervezetek az ál­lami tulajdonhoz (tulajdonrészhez) kapcsolódó osztalék­­politikájuk kidolgozásakor — fontossági sorrendben — a következő szempontokat érvényesítik: — a gazdasági társaság működőképességének megőr­zése, illetve a fejlesztési, piaci lehetőségek bővítése; — a vagyoni érték gyarapítása; — pénzügyi, technológiai és környezetvédelmi reorga­nizáció; — külső forrásbevonás feltételének megteremtése; — kezességvállalás fedezetének biztosítása; — központi bevételek realizálása. 4. A tartósan állami tulajdonban maradó vállalkozói va­gyonhoz kapcsolódó tulajdonosi jogok gyakorlása 4.1. A tartósan állami tulajdonban maradó vállalkozói vagyon kezelésének, hasznosításának a formái A tartósan állami tulajdonban maradó vállalkozói va­gyon tekintetében az ÁV Rt. — az 1992. évi Lilt. törvény keretei között — az állam tulajdonosi jogait az alábbiak szerint gyakorolja: — az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény hatálya alá tartozó állami vállalatokat gazdasági társasággá alakítja át, ha azokban az átalakulást követően tartós álla­mi tulajdonrész marad fenn; ezen vállalatok átalakításáig jogosult és köteles gyakorolni — a Vt. szerinti — alapítói jogokat. A hozzá tartozó gazdasági társaságokban tartósan fenn­maradó tagsági (részvényesi) joga alapján gyakorolja a Gt.-ben meghatározott tulajdonosi jogokat, ennek kereté­ben: a) a hozzá tartozó tartós állami tulajdont képező vál­lalkozói vagyon piaci típusú, üzleti alapú hatékony működ­tetése céljából — a vagyon tartós tulajdoni jellegének, illetve a kötelező legkisebb mértékének a megőrzésével — gazdasági társaságokat, továbbá más vagyonkezelő holdin­gokat, illetve zártvégű portfólió befektetési alapokat hoz­hat létre; b) a tulajdonosi jogok hatékony gyakorlása érdekében gondoskodik a hozzá tartozó gazdálkodó szervezetek ha­tékony tulajdonosi irányításáról, illetve vagyonkezelésé­ről. Portfólió, illetve más típusú vagyonkezelési pályázatot írhat ki, illetve ezek alapján megkötheti — az 1992. évi LIII. tv. keretei között — a kapcsolódó szerződéseket; c) azon gazdasági társaságok esetében, amelyekben a tartós állami tulajdon mértéke 100%-os, gondoskodik — a Gt.-ben meghatározottak szerint — a tulajdonosi irányí­tási jogok megfelelő gyakorlásáról — az alaptőkéjén felüli vagyona terhére — tevékenységének kiszélesítése érdeké­ben — gazdasági társaságokban tulajdoni részesedést sze­rezhet. Az alaptőkéjén felüli vagyona vonatkozásában az állam tulajdonosi jogainak gyakorlása során — a tartós állami tulajdoni jelleg megőrzésével és figyelembevételével — a vagyont jogosult és köteles: a) a privatizálható vagyoni részt értékesítésre megfele­lően előkészíteni, majd azt hazai vagy külföldi befektetők­nek értékesíteni; b) a törvényi előírásoknak megfelelően — és törvényi felhatalmazás alapján — ingyenesen átadja az Irányelvek II­­ fejezet 5. pontjában szereplő szervezeteknek, az ott rögzített módon; c) kárpótlási célokra használja fel; d) kormányzati privatizációs programokon keresztül hasznosítja; e) vagyonkezelésbe adja, amely során gondoskodik: — a külső forrásbevonás feltételeinek megteremtésé­ről; új fejlesztési, piaci lehetőségek bővítéséről; —­ a különböző pénzügyi alapok (garanciaalap, tarta­lékalapok stb.) fedezetének megteremtéséről; — a privatizációt elősegítő termelői infrastruktúra fej­lesztéséről. Az ÁV Rt. köteles a mindenkori hozzá tartozó állami vagyont a Kormány gazdaságstratégiai célkitűzéseinek megfelelően kezelni, illetve hasznosítani. 4.2. A tartósan állami tulajdonban maradó vállalkozási vagyon után járó osztalék meghatározása, felhasználásá­nak keretei Az ÁV Rt. osztalékpolitikájának kidolgozása során a következő szempontok szerint köteles eljárni: — elsődleges szempont a hozzá tartozó gazdasági tár­saságok hatékony működtetése, a vagyonvesztés elkerülé­se, a vagyonvédelem, illetve a vagyoni érték gyarapítása; — a pénzügyi és technológiai reorganizáció eszközei­vel a hozzá tartozó termelői, illetve pénzintézeti szektor koordinált restruktúrálása; — a nemzetgazdasági érdekeket figyelembe véve, a hozzá tartozó egyes portfóliócsomagok összehangolt át­szervezésének a biztosítása; — a konszolidált éves mérleget követően az 1994. évi költségvetési tervezéssel összehangolva az osztalék befize­tés mértékének meghatározása; — az ÁV Rt. eredményéből az Alapító Okirat szerinti tartalékképzési kötelezettség teljesítése, és ezt követően az osztalék mértékének meghatározása. 5. Munkavállalói tulajdonszerzés szabályai . A Kormány a munkavállalók tulajdonszerzését a hatályos jogszabályok és az Irányelvek keretei között ked­vezmény nyújtásával is támogatja. A munkavállalók része­ MAGYAR KÖZLÖNY 1993/186. szám

Next