Magyar Közlöny, 1999. szeptember (78-86. szám)

1999-09-03 / 79. szám

134 1999/79/11. szám MAGYAR KÖZLÖNY 7ó határozatán alapulnak. Ennek a határozatnak a 7—9. sza­kaszai a jelnyelv és a feliratozás fontosságát hangsúlyozzák a siket néző számára. A 11. ajánlás [a) pont] célul tűzi ki valamennyi gyermekműsor feliratozását 2000-ig. A 17. aján­lás célul tűzi ki, hogy az összes hírműsor legalább ötven százaléka feliratozva és napi egy hírműsor jelnyelvi tolmá­csolással kerüljön sugárzásra. Az európai közszolgálati tele­víziókat tömörítő EBU ugyancsak kiemelt jelentőséget tulaj­donít a feliratozásnak. Közszolgálati televízió esetében, éppen a közszolgálati jelleg megvalósulása, az elérhetőség biztosítá­sa érdekében célszerű, ha a minden országos televízióra vo­natkozó feliratozási kötelezettség mellett külön feliratozási, a hírműsorok tekintetében jelnyelvi tolmácsolási kötelezettsé­get állapítanak meg. A siket gyermekek fokozottabb társadal­mi integrációja érdekében szükséges, hogy a feliratozás a gyermekműsorok esetében nagyobb mérvű legyen az egyéb­ként előírtnál. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapítot­ta, hogy a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. tv. 23. § (4) bekezdésének a siketeknek szóló feliratozásra, illetve jelnyelvi tolmácsolásra vonatkozó rendelkezései csupán a közszolgálati műsorszolgáltató, illetve közműsorszolgáltató tekintetében állapítottak meg kötelezettséget, és ezen kötele­zettség normatív jellege is bizonytalan volt. A hatályos szabá­lyozás az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított a közérdekű adatok megismeréséhez, továbbá az Alkotmány 70/F. § (1) bekezdésében biztosított művelődéshez való jo­gokkal összefüggésben okoz visszásságot. A feltárt alkotmányos visszásságok megszüntetésére az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 1998. október 14-én ajánlást tett a Kormánynak, továbbá a szociális és családügyi miniszternek arra, hogy az 1998. évi XXV. törvény 30. § (1), illetve (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján mielőbb kezdjék meg a siketek jogainak, jelnyelve használatának, il­letve a jelnyelvi tolmácsolásának biztosítását is szolgáló ren­deletek előkészítését. Ajánlásában az állampolgári jogok or­szággyűlési biztosa kezdeményezte azt is, hogy a Kormány intézkedjen —­ a siketeknek szóló jelnyelvi tolmácsolásra és feliratozásra vonatkozó rendelkezések beillesztése érdekében — a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. tv. módo­sításról. A szociális és családügyi miniszter 1998. december 18-án kelt válaszában az állampolgári jogok országgyűlési biztosá­nak megállapításaival egyetértett. A miniszter tájékoztatta az az állampolgári jogok országgyűlési biztosát arról, hogy meg­kezdődtek a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlő­ségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. tv végrehajtását szolgáló — így pédául a Fogytékosok Esélye Közalapítvány — előkészítő munkálatok. A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. tv. módosítása érdekében megkereste a közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztert. A szociális és családügyi miniszter felhívta az állampolgári jogok ország­­gyűlési biztosának figyelmét arra, hogy a jelentésből adódó koordinált kormányzati álláspontot tükröző válaszlevelet a Miniszterelnöki Hivatal fogja részére megküldeni. Ez a válasz még nem érkezett meg. OBH 8145/1996. (8739/1996., 1555/1997., 2054/1997., 7328/1997.) Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében deklarált diszkrimináció tilalmával összefüggésben nem okoz alkotmányos visszásságot, ha az önkormányzat a rendeletében az üdülőtulajdonosok vonat­kozásában is átalánnyal szabályozza a szemétszállítási díjfizetési kötelezettséget. Ráckeve város több üdülőtulajdonosa azt sérelmezte, hogy az önkormányzat rendelete aránytalanul magas díj fizetésére kötelezi őket, az ingatlanukat nem egész évben használó, így a szemétszállítási szolgáltatást is csak időszakosan igénybe vevő panaszosokat. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános he­lyettese az ügyben folytatott vizsgálata során tényként rögzí­tette, törvény adott felhatalmazást az önkormányzatoknak ar­ra, hogy a szemétszállítási szolgáltatást a településen egyedi­leg szabályozzák különös figyelemmel arra, hogy hulladék minden ingatlanon keletkezik és annak szervezett gyűjtése, kezelése közegészségügyi, környezetvédelmi okokból min­denkinek egyformán érdeke. Nincs kötelező törvényi előírás arra, hogy a szemétszállítási szolgáltatást, illetve az ellenszolgáltatást milyen mértékben és módon kell meghatároznia a helyi önkormányzatoknak. Az általuk alkalmazott különféle szemétszállítási díj-meghatáro­zási módszerek közös sajátossága, hogy a díj átalány jellegű. Az Alkotmánybíróság e témakört érintő határozatában elvi jelleggel hívta fel a figyelmet arra, hogy „önmagában nem feltétlenül alkotmányellenes, ha a jogalkotó átalánnyal vagy törvényes vélelem felállításával szabályoz’ ’. További határozatában rámutatott arra az általános érvényű követelményre is, hogy a közszolgáltatás díjának az átalányjelleg­től a ténylegesen ellátott szolgáltatás értékéhez kell közelítenie. A vizsgálat alá vont rendelet szabályai világosak, egyértel­műek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak, meghatározva a sze­métszállítás rendszerességét, díját. Ez utóbbi mértéke az üdü­lőtulajdonosok vonatkozásában nem egész évre, hanem csak április 1-jétől kezdődően 8 hónapos időtartamra történt, és a törvényi felhatalmazás alapján megalkotott önkormányzati rendelet szabályokat tartalmaz a szemétszállítási díjjal kap­csolatban igénybe vehető kedvezményekről is. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese — a panaszok egyidejű elutasítása mellett — meg­állapította azért, hogy a diszkrimináció tilalmának elvét nem sérti, ha az önkormányzat a rendeletében a szemétszállítás díját az üdülőtulajdonosok vonatkozásában is átalánnyal sza­bályozza annak szem előtt tartásával, hogy a közszolgáltatás díja az átalányjellege mellett a ténylegesen ellátott szolgálta­tás értékéhez igazodóan kerül meghatározásra. OBH 8425/1996. Különböző összegű tandíj előírása attól függően, hogy a két szakra beiratkozott hallgatóknak melyik az „anyaintézményük”, nem okoz visszásságot az Alkotmány 70/A. §-ában tilalmazott diszkri­minációval, valamint a 70/F. §-ában biztosított művelődéshez való joggal összefüggésben. A panaszos azt kifogásolta, hogy az ELTE két karra beirat­kozott hallgatói 1995. szeptemberig azonos elvek szerint kap-

Next