Magyar közlöny, 2001. december (149-153. szám)
2001-12-23 / 152. szám
2001/152. szám MAGYAR KÖZLÖNY Megjegyzés: Ha a levélgyűjtő levélfúvóként is működtethető, akkor mindkét módon meg kell vizsgálni és a nagyobb értéket kell figyelembe venni. 44. MOBIL HULLADÉKKONTÉNEREK Zajkibocsátás-vizsgálati alapszabvány MSZ EN ISO 3744:1998 Vizsgálati környezet — Beton vagy nem porózus aszfalt hangvisszaverő felület — Laboratóriumi helyiség, hangvisszaverő sík feletti szabad hangtérrel Környezeti korrekció, K2A Mérés szabadban Kín 20 (dB) Mérések belső térben Az MSZ EN ISO 3744:1998 A melléklete szerinti KM állandó értéke 12,0 dB legyen, ebben az esetben a km elhanyagolandó. Mérőfelület / mérési pontok száma / mérési távolság Félgömb / hat mérési, pont a 2.1. számú melléklet 5. pontja szerint, 1 , 3 m Működési körülmények a vizsgálat során Minden vizsgálatot üres konténerrel kell végezni. 1. számú vizsgálat: A konténerfedél szabad csapódása A mérések zavarásának elkerülésére a kezelőszemély a konténer hátsó oldalánál (a csuklópánt oldalán) álljon. A fedelet, az eséskor a vetemedés elkerülésére, a közepénél fogva kell elengedni. A mérést a következő ciklusban, 20-szor ismételve kell végezni: — először a fedelet függőleges állásig fel kell emelni; — a konténer hátsó oldalánál álló kezelőszemély a fedelet előrebillentve, lökés nélkül engedje el, és ne mozduljon addig, amíg a fedél le nem záródik; — a teljes lezáródás után a fedelet a kiindulási helyzetbe kell emelni. Megjegyzés: Ha szükséges, a kezelőszemély a fedél felemeléséhez időlegesen elmozdulhat. 2. számú vizsgálat: A fedél teljes kinyitása A mérések zavarásának elkerülésére a kezelőszemély négykerekes konténerek esetén a konténer hátsó oldalánál (a csuklópánt oldalán), vagy kétkerekes konténerek esetén a konténer jobb oldalán (a 10. és a 12. jelű mérési pontok között) álljon. A fedelet a közepénél vagy a közepéhez a lehető legközelebb fogva kell elengedni. A vizsgálat során a konténer elmozdulását a kerekek rögzítésével meg kell akadályozni. Kétkerekű konténereknél a konténer „ugrálásának” megakadályozására a kezelőszemély a felső peremre helyezett kezével meg is tarthatja azt. A mérést a következő ciklusban kell végezni: — először a fedelet hátrafelé, a vízszintes helyzetig kell nyitni; — a fedelet lökés nélkül el kell engedni; — a teljes nyitás után és a konténertesthez való esetleges ütközés előtt a fedelet a kiindulási helyzetébe kell hozni. 3. számú vizsgálat: A konténer átgurítása mesterséges, egyenetlen vizsgálati útszakaszon Ehhez a vizsgálathoz az egyenetlen talajhoz hasonló mesterséges vizsgálati útszakaszt kell alkalmazni. Ez a vizsgálati útszakasz két párhuzamos (6 m hosszú és 400 mm széles) acélhálósávból áll, amelyeket hangvisszaverő síkra kell rögzíteni, hozzávetőlegesen 20 cm-enként. A két hálósáv közötti távolságot a konténer típusához kell illeszteni úgy, hogy a kerekek a hálósáv teljes hossza mentén szabadon forogjanak. A vizsgálati útszakaszt sík felületen kell elhelyezni. Ha szükséges, a zavaró zajok elkerülésére a sávokat rugalmas anyaggal kell a talajhoz erősíteni. Megjegyzés: A hálósávok több, 400 mm széles elem egymáshoz illesztésével is összeállíthatóak. A megfelelő útszakaszra példák a 8. és 9. ábrák szerint. A kezelőszemély a fedél csuklópánt felőli oldalán helyezkedjen el. A mérést úgy kell elvégezni, hogy a kezelőszemély körülbelül 1 m/s állandó sebességgel addig húzza a konténert a mesterséges pályaszakaszon az A és B pont közötti távolságon (4,24 m távolság — lásd a 10. ábrát), amíg a keréktengely (kétkerekes konténernél) vagy az első keréktengely (négykerekes konténernél) eléri az A vagy B pontot. Ezt az eljárást háromszor meg kell ismételni mindegyik irányban. A vizsgálat során a kétkerekes konténernél a konténer vízszintes síkkal bezárt szöge 45° legyen. Négykerekes konténernél a kezelőszemélynek kell gondoskodnia arról, hogy a kerekek és a pályaszakasz felülete megfelelően érintkezzenek. Vizsgálati időtartam(ok) / Az eredő hangteljesítményszint meghatározása többféle működési körülmény esetén Az 1. és 2. számú vizsgálatnál: Konténerfedél szabad csapódása és a fedél teljes kinyitása Mérési pontonként a zajeseményszintet kell meghatározni a fedél 20 zárására és 20 nyitására. A méréseket, ha lehetséges, egyidejűleg kell végezni a hat mérési pontban. Egyéb esetben az egyes mérési pontokban mért hangnyomásszinteket növekvő sorrendbe kell állítani, és a hangteljesítményszinteket a mérési pontok azonos sorszámú értékeiből kell számítani. Az LwA zárási és LwA nyitási hangteljesítményszinteket a kapott értékekből vett öt legnagyobb érték négyzetes középértékéből kell számítani. A 3. számú vizsgálatnál: A konténer átgurítása mesterséges, egyenetlen vizsgálati útszakaszon 11257