Magyar közlöny, 2001. december (149-153. szám)

2001-12-23 / 152. szám

2001/152. szám­ MAGYAR KÖZLÖNY Megjegyzés: Ha a levélgyűjtő levélfúvóként is működ­tethető, akkor mindkét módon meg kell vizsgálni és a nagyobb értéket kell figyelembe venni. 44. MOBIL HULLADÉKKONTÉNEREK Zajkibocsátás-vizsgálati alapszabvány MSZ EN ISO 3744:1998 Vizsgálati környezet — Beton vagy nem porózus aszfalt hangvisszaverő felü­let — Laboratóriumi helyiség, hangvisszaverő sík feletti szabad hangtérrel Környezeti korrekció, K2A Mérés szabadban Kín 2­0 (dB) Mérések belső térben Az MSZ EN ISO 3744:1998 A melléklete szerinti KM állandó értéke 1­2,0 dB legyen, ebben az esetben a km elhanyagolandó. Mérőfelület / mérési pontok száma / mérési távolság Félgömb / hat mérési, pont a 2.1. számú melléklet 5. pontja szerint, 1 , 3 m Működési körülmények a vizsgálat során Minden vizsgálatot üres konténerrel kell végezni. 1. számú vizsgálat: A konténerfedél szabad csapódása A mérések zavarásának elkerülésére a kezelőszemély a konténer hátsó oldalánál (a csuklópánt oldalán) álljon. A fedelet, az eséskor a vetemedés elkerülésére, a közepé­nél fogva kell elengedni. A mérést a következő ciklusban, 20-szor ismételve kell végezni: — először a fedelet függőleges állásig fel kell emelni; — a konténer hátsó oldalánál álló kezelőszemély a fe­delet előrebillentve, lökés nélkül engedje el, és ne mozdul­jon addig, amíg a fedél le nem záródik; — a teljes lezáródás után a fedelet a kiindulási helyzet­be kell emelni. Megjegyzés: Ha szükséges, a kezelőszemély a fedél fel­emeléséhez időlegesen elmozdulhat. 2. számú vizsgálat: A fedél teljes kinyitása A mérések zavarásának elkerülésére a kezelőszemély négykerekes konténerek esetén a konténer hátsó oldalánál (a csuklópánt oldalán), vagy kétkerekes konténerek esetén a konténer jobb oldalán (a 10. és a 12. jelű mérési pontok között) álljon. A fedelet a közepénél vagy a közepéhez a lehető legközelebb fogva kell elengedni. A vizsgálat során a konténer elmozdulását a kerekek rögzítésével meg kell akadályozni. Kétkerekű konténerek­nél a konténer „ugrálásának” megakadályozására a keze­lőszemély a felső peremre helyezett kezével meg is tarthat­ja azt. A mérést a következő ciklusban kell végezni: — először a fedelet hátrafelé, a vízszintes helyzetig kell nyitni; — a fedelet lökés nélkül el kell engedni; — a teljes nyitás után és a­ konténertesthez való esetle­ges ütközés előtt a fedelet a kiindulási helyzetébe kell hozni. 3. számú vizsgálat: A konténer átgurítása mesterséges, egyenetlen vizsgálati útszakaszon Ehhez a vizsgálathoz az egyenetlen talajhoz hasonló mesterséges vizsgálati útszakaszt kell alkalmazni. Ez a vizs­gálati útszakasz két párhuzamos (6 m hosszú és 400 mm széles) acélháló­sávból áll, amelyeket hangvisszaverő síkra kell rögzíteni, hozzávetőlegesen 20 cm-enként. A két háló­sáv közötti távolságot a konténer típusához kell illeszteni úgy, hogy a kerekek a hálósáv teljes hossza mentén szaba­don forogjanak. A vizsgálati útszakaszt sík felületen kell elhelyezni. Ha szükséges, a zavaró zajok elkerülésére a sávokat rugalmas anyaggal kell a talajhoz erősíteni. Megjegyzés: A hálósávok több, 400 mm széles elem egy­máshoz illesztésével is összeállíthatóak. A megfelelő útszakaszra példák a 8. és 9. ábrák szerint. A kezelőszemély a fedél csuklópánt felőli oldalán he­lyezkedjen el. A mérést úgy kell elvégezni, hogy a kezelőszemély kö­rülbelül 1 m/s állandó sebességgel addig húzza a konténert a mesterséges pályaszakaszon az A és B pont közötti távol­ságon (4,24 m távolság — lásd a 10. ábrát), amíg a kerék­tengely (kétkerekes konténernél) vagy az első keréktengely (négykerekes konténernél) eléri az A vagy B pontot. Ezt az eljárást háromszor meg kell ismételni mindegyik irányban. A vizsgálat során a kétkerekes konténernél a konténer vízszintes síkkal bezárt szöge 45° legyen. Négykerekes kon­ténernél a kezelőszemélynek kell gondoskodnia arról, hogy a kerekek és a pályaszakasz felülete megfelelően érintkezzenek. Vizsgálati időtartam(ok) / Az eredő hangteljesítmény­­szint meghatározása többféle működési körülmény esetén Az 1. és 2. számú vizsgálatnál: Konténerfedél szabad csapódása és a fedél teljes kinyitása Mérési pontonként a zajeseményszintet kell meghatá­rozni a fedél 20 zárására és 20 nyitására. A méréseket, ha lehetséges, egyidejűleg kell végezni a hat mérési pontban. Egyéb esetben az egyes mérési pon­tokban mért hangnyomásszinteket növekvő sorrendbe kell állítani, és a hangteljesítményszinteket a mérési pontok azonos sorszámú értékeiből kell számítani. Az LwA zárási és LwA nyitási hangteljesítményszinteket a ka­pott értékekből vett öt legnagyobb érték négyzetes közép­értékéből kell számítani. A 3. számú vizsgálatnál: A konténer átgurítása mester­séges, egyenetlen vizsgálati útszakaszon 11257

Next