Magyar közlöny, 2004. április (40-51. szám)
2004-04-19 / 49. szám
2004/49. szám MAGYAR KÖZLÖNY váltatások belterületen történő ellátására vonatkozó szabályoknak. (5) Ha a (4) bekezdés a) pontja szerint átminősített településrész szerint illetékes önkormányzata — írásban — az eredeti külterületi postai szolgáltatás fenntartását kéri, az engedélyes postai szolgáltató teljesítheti azt. (6) Ha az (5) bekezdésben említett települési önkormányzat a későbbiekben mégis a belterületi postai szolgáltatás biztosítását kéri, akkor azt az engedélyes postai szolgáltató az írásbeli kérelem keltétől számított egy éven belül köteles nyújtani. (7) A (4)—(6) bekezdésekben említett események bekövetkezésének tényéről az engedélyes postai szolgáltató — a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül — köteles a hírközlési hatóságot hivatalosan értesíteni. Az egyetemes postai szolgáltatások időbeli hozzáférhetősége (1) Az egyetemes postai szolgáltató és az engedélyes postai szolgáltató a levélgyűjtő szekrényeken és az egyéb postai berendezéseken köteles előre feltüntetni azok munkanaponként legalább egyszeri ürítési időpontját vagy — pontosan nem meghatározható gyűjtési időpont esetén — azt a napszakban vagy órában és percben rögzített időtartamot, amelyen belül a gyűjtést végzi. (2) Az egyetemes postai szolgáltató és az engedélyes postai szolgáltató által működtetett mobilposta — a postai szolgáltatások elérhetőségének biztosítása érdekében — minden munkanapon legalább egyszer, előre meghirdetett — és a helyben szokásos módon közzétett — időpontban, az erre kijelölt elérhetőségi ponton, legalább harminc perc időtartamig köteles tartózkodni. Amennyiben a szolgáltató a házhoz kézbesítési tevékenység közben felvételi tevékenységet is végez, a kijelölt elérhetőségi ponton a kötelező tartózkodás időtartama legalább tizenöt perc. (3) Az egyetemes postai szolgáltató és az engedélyes postai szolgáltató által üzemeltetett állandó postai szolgáltató helyek napi nyitvatartási idejét az igényekhez és a forgalom mértékéhez igazodóan kell megállapítani. A napi nyitvatartási idő egybefüggő, vagy legfeljebb két részre osztott lehet. Az összességében napi két órát el nem érő nyitvatartási idejű postai szolgáltató hely nem tekinthető állandó postai szolgáltató helynek. (4) Az egyetemes postai szolgáltató és az engedélyes postai szolgáltató által üzemeltetett állandó postai szolgáltató helyeken minden munkanapon legalább két órás napi nyitvatartási időt kell biztosítani 7 és 20 óra között. A tizenötezer vagy annál nagyobb számú bejelentett lakossal rendelkező településeken legalább egy postai szolgáltató helyen a napi nyitvatartási idő minden munkanapon legalább hat órás, amelyből legalább egy nyitvatartási órának 8 óra előtt vagy 17 óra után kell lennie. (5) Az egyetemes postai szolgáltató, illetve az engedélyes postai szolgáltató azokon az állandó postai szolgáltató helyeken, amelyeken a felvett postai küldemények összegyűjtését és azok továbbítását követően a küldemények felvételére még rendelkezésre áll, köteles a postai szolgáltatást igénybevevőket tájékoztatni arról, hogy a feladott küldeményt — a következő munkanapon — milyen időponttal továbbítja. (6) A postai küldemény kezelésének gyorsaságán alapuló küldeménytovábbítási rendszer alkalmazása esetén az állandó postai szolgáltató helyeken — az igénybevevők által jól látható módon — fel kell tüntetni az elsőbbségi küldemény továbbításának aznapi legkésőbbi időpontját. A várakozás (sorban állás) tekintetében teljesítendő minőségi követelmények 42. § (1) A várakozási idő az igénybevevőnek a postai szolgáltatási szerződés megkötése céljából történő sorban állása kezdetétől a szerződéskötés megkezdéséig eltelt idő. (2) Az egyetemes postai szolgáltató, illetve az engedélyes postai szolgáltató által üzemeltetett állandó postai szolgáltató helyek felvételi munkahelyeinek a számát az igénybevétel mértékének megfelelően kell kialakítani úgy, hogy a várakozási idő az egyetemes postai szolgáltatások körébe tartozó szolgáltatásokat is ellátó küldeményfelvételi munkahelyeknél a legforgalmasabb órában se haladja meg átlagosan a tizenöt percet. Amennyiben a várakozási idő ezt rendszeresen meghaladó mértékű, és az állandó postai szolgáltató helynél újabb felvételi munkahely kialakítására már nincs lehetőség, illetve a várakozási idő mértéke technológiai vagy munkaszervezési fejlesztésekkel sem csökkenthető, az egyetemes postai szolgáltató, illetve az engedélyes postai szolgáltató — az e rendelet 39. §-ának (3), (5) és (6) bekezdéseiben, illetve 40. §-ának (1)—(2) bekezdéseiben meghatározott követelmények teljesítése ellenére is — köteles újabb állandó postai szolgáltató helyet kialakítani és működtetni. Az egyetemes postai szolgáltató, illetve az engedélyes postai szolgáltató köteles ezt a rendelkezést az üzletszabályzatában megjeleníteni és az üzletszabályzat elérhetőségéről, amely a szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi észrevételek intézésének módját is tartalmazza — az állandó postai szolgáltató helyen kifüggesztett figyelemfelhívással — az igénybevevőket tájékoztatni. (3) Az egyetemes postai szolgáltatónak, illetve az engedélyes postai szolgáltatónak az állandó postai szolgáltató helyek várakozási idejének mérésére — saját költségére — megfelelő módszertant kell kidolgoznia, valamint a kidől- 41. § 4299