Magyar Kurir, 1826. január-június (40. évfolyam, 1-52. szám)

1826-01-03 / 1. szám

p­i­st szóval, melly oltsón megválthatja itt az ember magát a’ Szentség’-törés’ bűnétől, melyre nállunk (a’ Frantziáknál) halállal való büntetés van határoztatva. „Előttünk, így folytatja szavait a’ Ró­mai D­i­á­r­i­u­m, ezen Tarifa, melyről Dupin úr azt erőssíti, hogy Romában 1821 -ben újra kinyomtattatott volna, egé­szen esmeretlen; sőt inkább arról tehet­jük bizonyosokká olvasójinkat, hogy itt (Romában) semmi e’­féle ki nem jött 's ki se jöhetett volna soha; melly tekintetben mi azon sok előkelő idegeneket hívjuk ra­­mbizonyságul, kik bennünket a’ magok idejövetetek által megtiszteltek,­s megtisz­telnek .Ugyan­ezen Frakurátornak Beszédé­ben fordult elő, hogy egy mészáros Romában, közönséges és nagyon fájdalmas fenyítő büntetést kénteleníttetett kiállani, azért, hogy valamelly bojt-napon, húst evett. Mi könnyen megmutathatnák, hogy ezen kemény eszközzel való élés nem volt rész, annyival is inkább, hogy ez egy olly embert érdekelt, kire nézve abból példás haszon következhetett. Hanem elég­nek tartjuk ezen Vádra nézve tsak azt felhozni, hogy a’ megbüntettetett mészá­rosnak bűne , sokkalta nagyobb volt, mint az a’ Párisi Prokurátor úr Beszédében elé adatott. A’ bűnös azt tselekedte , hogy egy bojt-napon egy Római közönséges korts­­m­án hús- ételt kívánt, ’s mit tselekedett, midőn a’ kortsmáros az ő kívánságát olly mentséggel megtagadta, hogy nem tudja-é ő azt, hogy e* napon a’hús-eledel az Egy­házi törvények által meg van tiltva? Hall­ván ezt a’ mészáros, oda szok­ittatta a’fe­leségi , ’s megparantsólta néki, hogy tüs­tént haza menvén húst főzzön , ’s azt né­ki oda a’ kortsmára vigye. Az aszszony megtette férje’ parantsolatját , ’s ez azt nem tsak hogy ott a’ kortsmán megette, hanem a’­közben az Egyházat ’s az Or­­száglószéket rút motskolódásokkal is illette. Lehete-é az Országlószéknek ezen boszszú­­ságos meggyaláztatást büntetetten hagyni?“ „Végezetre meg kell magunkat még egy más vádoltatástól is tisztítanunk, mel­lyel a’ Constitutionel’ Védlője Dupin úr a’ Romaiakat érdeklette. — „A* nagy „Bossuet, így szóli Dupin úr, a’ mai „időben eretnekséggel vádoltatott a’ há­­tládatlan Rómaiaktól , azért , hogy egy­­„szersmind Catholikus is Frantzia is tudott „lenni . A’ Frantzia Országrószék pedig a’ „Római Ujságlevelektől revolútziósnak „neveztetik. Lássátok ebben a’ mostani Pha­­­risaeusoknak iparkodásaikat, ’s érezzétek „azon kardnak szúrásait, melynek m­a r­­ok­o­­­a­­­j­a Romában, a’ hegye pedig „mindenütt van.“ „Mi ezen szemrehányás ellen éppen azon védlő eszközökkel akarunk élni,mel­­lyekkel Dupin úr a’ maga Cl­­ens­ét vé­delmezte. Ő panaszoskodott, hogy azon Czikkelyek, mellyekért a’ Constitutionel elvádoltatott vala , öszsze daraboltatták , megtsonkittattak , ’s azon részeiktől, mel­­lyek azoknak megmagyarázására ’s megiga­­zítására szolgálhattak volna, megfosztanak, elválasztattak , elszaggattattak. így van ezen dolog most reánk nézve is , és ha Dupin úr egy kevéssé a’ dolognak jobban titán­ná járni nem sajnállott volna ’s a’ Gior­­nale Ecclesiasticónak Augustusi darabjában azon Czikkelyt, melyre szavaival ezt­et, egészen és azon jegyzésekkel együtt meg­olvasta volna, mellyek nehány hellyében annak értelmét magyarázzák, így talám nem esett volna azon tévedésbe, melybe mások is részesültek, kik azt olly értelem­ben vették, mint ő,mint a’ Journal­ des­­debats is tselekedett.“ „De tegyü­k­ fel egy szempillantatig, hogy a’ szóban lévő kifejezéseket va­kság­gal úgy kellessék érteni : érdekelhetné­é ezért a’ Romaiakat valami szemrehányás? Ha valamelly magános Újságnak dolgosai közzül valamelyik, a’ melly munkába se

Next